Xbox One värd över 3 miljarder dollar för AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

kanske blir kostsamt om hälften dör pga rrod och ylod...

Det ska vara samma team som ligger bakom konstruktionen av one som på 360 S (som jag har för mig är rätt problemfri) så rrod liknande problem bör vi slippa denna generationen😉

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Next-Gen Video Game Console

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jubla inte inte för mycket. Det här lär istället dra focus från PC-marknaden så AMD lär halka efter där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ska vara samma team som ligger bakom konstruktionen av one som på 360 S (som jag har för mig är rätt problemfri) så rrod liknande problem bör vi slippa denna generationen😉

Haha nej min 360 S dog efter ca 150-200 timmars användande.

Permalänk
Medlem

Skulle varit intressant med Nvidia/AMD konkurrens på de nya konsollerna, en vardera och sen skulle de kunnat tävla med optimeringar och uppgraderingar, menmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Haha nej min 360 S dog efter ca 150-200 timmars användande.

Tänk efter lite nu, bara för ditt inte höll så betyder det ju inte att det är ett stort problem som det var på första gen 360. Du fick la nytt på garanti antar jag? Jag har i alla fall inte läst något om att den skulle ha stora problem och mitt exemplar kör på fint.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

"SAVED BY THE BELL!"

Vem hade trott att det skulle bli Sony och Microsoft som "räddade" AMD ?

Xbox One och PS4 är brödet som håller svälten borta. FX-serien, Opteron och HD79xx är gräddbakelsen som gör livet värt att leva.

Givetvis så tjänar inte AMD mycket på varje krets till PS4 och XbO MEN volymen och den långa tiden gör att AMD får en stadig basinkomst. Och givetvis så kommer Nvidia att officiellt säga: "Vi var aldrig intresserade". Dvs standard ursäkten när man inte fick kontraktet. Och som alla vet är en vit lögn.

Skrivet av ozo64:

Jubla inte inte för mycket. Det här lär istället dra focus från PC-marknaden så AMD lär halka efter där istället.

What ?? Knappast eftersom både CPU och GPU i PS4/XbO är modifierade kretsar från PC-Världen.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Du har ingen aning om hur det fungerar, snälla, sluta uttala er om saker du inte har en aning om. Jag är inte särskilt haj på ekonomi men det är mycket mer än bara "lol omsättning o kostnaderna lika höga, derp derp meningslöst"

Vilket företag värderar du högre? Det företag med 1 miljon i omsättning och ligger runt break even, eller företaget med 3 miljarder i omsättning och ligger runt break even?

Han har ju helt rätt. När man pratar om affärers värde så inkluderas allt, och det baseras på de prognoser gällande försäljning som AMD tror på. Självklart fördelat på produktens livstid. Det är den här typen av nyheter man använder för att blåsa småsparare på aktietorget.

Om du inte är ekonom så kanske du inte ska uttala dig om hur man värderar bolag. Du lämnar ju väldigt lite information om ovan teoretiska case. Vi är nog till trots många analytiker som skulle värdera bolaget med 1 miljon i omsättning och 0-resultat högre än det med 3 miljarder. Speciellt med tanke på att AMD har problem med lönsamheten, och man behöver inte vara mycket till ekonom för att veta att lösningen på lönsamhetsproblem sällan är ökad försäljning.

Så tänk lite innan du försöker personifiera ironi nästa gång. Trevligare ton på Swec tack!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

"SAVED BY THE BELL!"

Vem hade trott att det skulle bli Sony och Microsoft som "räddade" AMD ?

Xbox One och PS4 är brödet som håller svälten borta. FX-serien, Opteron och HD79xx är gräddbakelsen som gör livet värt att leva.

Givetvis så tjänar inte AMD mycket på varje krets till PS4 och XbO MEN volymen och den långa tiden gör att AMD får en stadig basinkomst. Och givetvis så kommer Nvidia att officiellt säga: "Vi var aldrig intresserade". Dvs standard ursäkten när man inte fick kontraktet. Och som alla vet är en vit lögn.

What ?? Knappast eftersom både CPU och GPU i PS4/XbO är modifierade kretsar från PC-Världen.

"Pc-världen".. Wut?.. Spelkonsoler ÄR Personal computing enheter med ett speciellt operativsystem avsett för att hantera spel..
Det är inte "modifikerade kretsar" av något, det ÄR Pc-datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jävligt starkt av AMD att komma hem både kontrakten för Xbox One och PlayStation 4!
Dessutom grafik i Wii U.
Så dom har komponenter i samtliga konsoler ur senaste generationen!

Det lär ju ge rejäla intäkter.

När alla tillverkare utvecklar spel för konsoler som kör AMD, så kanske det leder till att spel är mer optimerade för AMD?
Kanske fler välj AMD även på desktopsidan då spelen är testade och utvecklade för just plattformar som är baserade på AMD kretsar.

Jag tänker kämpa emot och köra Nvidia som jag gör nu.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jag tänker kämpa emot och köra Nvidia som jag gör nu.

Själv sitter jag på Nvidia nu också.
Men framöver så blir det nog CPU-integrerad grafik för min del då den inbyggda grafiken i kommande processorer verkar tillräckligt bra för att täcka de mesta icke-krävande sakerna.
Så klarar jag mig utan ett dedikerat grafikkort så kommer jag att köra med integrerad lösning istället.

Räcker inte det, så får väl nog bli ett dedikerat grafikkort från AMD istället.
Nvidia är jag inte sugen på längre, då de varken utvecklar öppna drivrutiner eller tillhandahåller dokumentation till utvecklare. Både Intel och AMD gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Själv sitter jag på Nvidia nu också.
Men framöver så blir det nog CPU-integrerad grafik för min del då den inbyggda grafiken i kommande processorer verkar tillräckligt bra för att täcka de mesta icke-krävande sakerna.
Så klarar jag mig utan ett dedikerat grafikkort så kommer jag att köra med integrerad lösning istället.

Räcker inte det, så får väl nog bli ett dedikerat grafikkort från AMD istället.
Nvidia är jag inte sugen på längre, då de varken utvecklar öppna drivrutiner eller tillhandahåller dokumentation till utvecklare. Både Intel och AMD gör det.

Nej och jag tror att dom har sina skäl, annars skulle dom väl inte så tjurigt hålla på sin dokumentation.
Jag ska dock inte uttala mig om saken, utan lämnar det till en mer insatt person.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tänker kämpa emot och köra Nvidia som jag gör nu.

Kämpa emot vadå? Är det krig eller?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Skrivet av Porraz:

Kämpa emot vadå? Är det krig eller?

tänkte precis samma sak.

Sitter på Nvidia idag, och är nöjd. Men skulle amd komma med nått intressant så är jag inte den som är den.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tänker kämpa emot och köra Nvidia som jag gör nu.

Ah, fanboy logik.. Konkurrens är BRA för konsumenterna, det ger bättre produkter och bättre priser, så om detta kan ge AMD en boost så är det bara bra för oss alla, även de som ser världen i neongrönt som du verkar göra..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Jag tippar att AMD drar in minst lika mycket på PS4:ans framgångar som Xbox One

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livingdead4life:

tänkte precis samma sak.

Sitter på Nvidia idag, och är nöjd. Men skulle amd komma med nått intressant så är jag inte den som är den.

Skrivet av Essin:

Ah, fanboy logik.. Konkurrens är BRA för konsumenterna, det ger bättre produkter och bättre priser, så om detta kan ge AMD en boost så är det bara bra för oss alla, även de som ser världen i neongrönt som du verkar göra..

Japp, precis det budskapet jag ville ha ut med mitt inlägg. Och det bör tilläggas att jag just på fredag byter från AMD till nVIDIA, bara för att just nu anser jag att GTX 690 är den bästa uppgraderingen från HD 5970.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Tror inte AMD formellt tillverkar chipen. De har designat chippet åt ms/sony, och sen tar de royalties. Detta är för att ms/sony ska ha full frihet att gå till olika tillverkare, göra krympningar i framtiden etc.

Har för mig dett ligger till så

Skickades från m.sweclockers.com

x86 licens från Intel gäller än om inte något nytt kommit fram. Mao AMD måste göra chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

x86 licens från Intel gäller än om inte något nytt kommit fram. Mao AMD måste göra chippet.

Det är en "custom"-produkt från AMD inget annat. Tillverkas dock hos TSMC som alla andra Jaguar/Bobcat-produkter. AMD betalar alltså TSMC per wafer. Det kanske är de som "förpackar" (skär upp kisel och monterar/testar) produkten också då de inte skickas till AMDs anläggning i Malaysia. Sen säljer AMD vidare och de tar säkert en andel så det räcker till både chip/produktion och utveckling.

TSMC tillverkar för övrigt också x86 åt Via/Centaur och Taiwanesiska DM&P marknadsför också deras egna x86 SoC med teknik de fått från Rise/SiS. nVidia köpte upp en enklare x86-processor för inbyggnad i.o.m. ULi-uppköpet, men lade ner produktionen. Den 386-produkten verkar dock DM&P övertagit. Det finns också ett par andra företag som gör x86 för inbyggnad. Att VIA fick fortsätta har bara med att göra att Centaur Technologies i Texas bedömdes äga patent som Intel behöver för x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag tänker kämpa emot och köra Nvidia som jag gör nu.

Självklart! Du är väl en tratt? Blir tipptopp när din "favorit" får monopol då du kan sitta i ditt nedsläckta unkna källarrum och runka till brudarna i deras techdemon som är riktigt fint renderade med ditt gröna kort för 25k

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är en "custom"-produkt från AMD inget annat. Tillverkas dock hos TSMC som alla andra Jaguar/Bobcat-produkter. AMD betalar alltså TSMC per wafer. Det kanske är de som "förpackar" (skär upp kisel och monterar/testar) produkten också då de inte skickas till AMDs anläggning i Malaysia. Sen säljer AMD vidare och de tar säkert en andel så det räcker till både chip/produktion och utveckling.

TSMC tillverkar för övrigt också x86 åt Via/Centaur och Taiwanesiska DM&P marknadsför också deras egna x86 SoC med teknik de fått från Rise/SiS. nVidia köpte upp en enklare x86-processor för inbyggnad i.o.m. ULi-uppköpet, men lade ner produktionen. Den 386-produkten verkar dock DM&P övertagit. Det finns också ett par andra företag som gör x86 för inbyggnad. Att VIA fick fortsätta har bara med att göra att Centaur Technologies i Texas bedömdes äga patent som Intel behöver för x86.

Dom tillverkas av Globalfoundries i deras nya New York fabrik.

Permalänk
Medlem

Intressant hur vissa här verkar tro att en order värd 3 miljarder inte skulle vara något positivt för AMD.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Intressant hur vissa här verkar tro att en order värd 3 miljarder inte skulle vara något positivt för AMD.

Frågan är ju vad dom har för TG%..order värdet är en sakc och hur mycket får dom betala för uppgradering av fabriker osv....
Intressant hur många verkar tro att dom gör en vinst på 3miljarder dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Frågan är ju vad dom har för TG%..order värdet är en sakc och hur mycket får dom betala för uppgradering av fabriker osv....
Intressant hur många verkar tro att dom gör en vinst på 3miljarder dollar.

Om de säljer per SoC så är 3 miljader ett visst antal och inte tidsperiod. Om det säljes 100 miljoner(en siffra i luften) under den period xbone finns genererar det stor vinst även vid lågt TG.

Permalänk
Medlem

För den som kommer ihåg AMD:s kvartal rapport så stavades det stora minustecknet att TSMC inte levererade vad som lovades eftersom det är dem som producerar det viktiga i chipet, kommer ej ihåg vad det heter. I det här fallet vet man ej hur avtalet med TSMC har utformats och att säga 3 miljarder i form av vad då, kostnad, intäkt eller vinst. Att sedan sitta och spekulera kring det hela går inte för oss dödliga som inte är involverade i AMD eftersom vi inte vet hela sanningen om utvecklingskostnad, tillverkningskostnad, leveranskostnader, marknadsföringskostnader, break even punkt med mera.

Permalänk

hmmm nu vet jag inte vad som var så lustigt (vilket känns lite pinsamt) men om det var att du anser nvidia & amd jämlika på gpu sidan så är dem ju helt klart jämnare än vad amd & intel är på cpu sidan. Men fortfarande verkar det som nvidia ligger snäppet före.

Sedan kanske det inte var klart att jag inte pratade konsol nu utan overall i utveckling, huvudsakligen pc. Men förklara gärna vad du menar med "wat" så jag slipper känna mig så dum..

/ eddmaan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Självklart! Du är väl en tratt? Blir tipptopp när din "favorit" får monopol då du kan sitta i ditt nedsläckta unkna källarrum och runka till brudarna i deras techdemon som är riktigt fint renderade med ditt gröna kort för 25k

Tommy, du får allt kolla lite bättre på folks tidigare val.
Jag har kört med AMD´s processorer och grafikkort, ända sen min första dator.
Det är mitt allra första Nvidia kort som sitter i nu.
Processorn är fortfarande AMD.
Och jag vill verkligen INTE att Nvidia ska ha monopol på GPU marknaden.
Lika lite som jag vill att Intel ska ha monopol på CPU marknaden.
Det skulle göra att allas datordelar, skulle kosta råpung, och dom enda datorer för normala pengar, skulle vara OEM apparater som skulle vara dö-sketna.

Men jag har upptäckt att Nvidias kort passar mig bättre än AMD.

Så du får inte misstolka mitt tidigare inlägg.
Vad gäller dom renderade damerna, så har jag ingen sexuell relation till dom.
Jag föredrar dom verkliga XD.

Jag har dessutom inte lust att lägga 25K på ett grafikkort, så... GO AMD
Dom måste vara kvar för konkurrensens skull.
/Jordenxxx

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Dom tillverkas av Globalfoundries i deras nya New York fabrik.

Sen när? Kabini tillverkas och förpackas i Taiwan (TSMC).

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske men ni som vet.
Finns det någon speciell anledning till att Nvidia inte har sina kort i någon av konsollerna ?
(Finns det ens någon konsoll med nvidia-krets i ?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zauii89:

En dum fråga kanske men ni som vet.
Finns det någon speciell anledning till att Nvidia inte har sina kort i någon av konsollerna ?
(Finns det ens någon konsoll med nvidia-krets i ?)

De tyckte inte det var tillräkligt lukrativt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010