Intels höga priser håller Thunderbolt-tillbehören borta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Det är synd väntar fortf på externa grafikkort via thunderbolt. (så man kan gamea på sin laptop).

Finns redan, dock så får kommer den låga hastigheten att flaska och man får ut lite sämre prestanda än ett 560 (icke Ti) ger. Nästa version som ger 20 Gbps i hastighet möjliggör dock en sådan lösning för gamers.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Den riktiga kostnaden består ju i att de behöver använda ordentliga PCIe kontrollers och ordentliga drivrutiner, inte enkla t ex SATA-USB-bryggor som saknar den funktionen. Intels chip och tredjeparts komponenter för kablar är inte det som gör tillbehören dyra hade det bara handlar om 235kr hade många jublat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Den riktiga kostnaden består ju i att de behöver använda ordentliga PCIe kontrollers och ordentliga drivrutiner, inte enkla t ex SATA-USB-bryggor som saknar den funktionen. Intels chip och tredjeparts komponenter för kablar är inte det som gör tillbehören dyra hade det bara handlar om 235kr hade många jublat.

Precis, det många inte verkar inse är att det krävs mycket mer avancerade chip för att utnyttja Thunderbolt på ett vettigt sätt.

Sedan så finns det ännu en intressant aspekt med Thunderbolt som gör att jag gärna ser att det inte blir för populärt på laptops. Eftersom att det bygger på PCI express så har det konsekvensen att så fort man kopplar in ett tillbehör så får det full åtkomst till hela datorn minne, vilket skulle göra det möjligt med "Thunderbolt minnen" som stjäl data när man kopplar in det utan att det går att göra så mycket åt det. http://en.wikipedia.org/wiki/DMA_attack Med USB så måste åtminstone OSet aktivt välja att exekvera kod från minnet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av epple:

De kanske medvetet prissätter Copper Peak högt för att satsa på Light Peak framåt, för att minimera antalet modeller som har den förlegade kopparkopplingen och således negativiteten när det dumpas. Spekulera kan man ju alltid göra... (a)

Den hypotesen faller på att de var tvungna att rata optiska kablar för Thunderbolt för att optokomponenter var för dyra. Det är inte troligt att kostnaden för optokomponenter kommer sjunka i en betydligt snabbare takt en andra komponenter inom en snar framtid.

Just nu ser det ju ut som om det hade varit bättre om Intel bara lät bli med Thunderbolt tills de hade kunnat lösa det optiskt. Fast gissar att Apple var lite sugna på att få ut det för de ville ju ha det till skärmar och sina Macbook Air.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Okej, antar att du väljer ut dina vänner efter vilken telefon dom använder då, för Imessage funkar endast på Iphones.

Dessutom måste du va väldigt ensam då Iphone har en förhållandevis liten del av marknaden jämfört med den övriga skaran.

Så om du ställer dig på en befolkad plats i Sverige så tror du inte att du kommer se en del iPhones? De personerna jag umgås med har för det mesta iPhones, större delen i alla fall. De personer som jag skriver med och har chatter med använder det fruktansvärt mycket.

Skulle säga att du har ganska fel uppfattning om vilken telefon det är som används ute i Sverige, iPhone är absolut inte majoritet men i skolor skulle jag säga att det är ett extremt mycket fler som har det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Så om du ställer dig på en befolkad plats i Sverige så tror du inte att du kommer se en del iPhones? De personerna jag umgås med har för det mesta iPhones, större delen i alla fall. De personer som jag skriver med och har chatter med använder det fruktansvärt mycket.

Skulle säga att du har ganska fel uppfattning om vilken telefon det är som används ute i Sverige, iPhone är absolut inte majoritet men i skolor skulle jag säga att det är ett extremt mycket fler som har det.

Beror på, jag går på ett väldigt tekniskt gymnasium och helt ärligt talat förstår dom flesta att iPhones inte är toppen av mobilteknologi så dom skippar det helt. Den absoluta majoriteten har olika HTCer och Samsung Galaxies, samt ett antal Windows Phones av varierande märken. Men som sagt, det beror mycket på omgivningen, för om jag skulle åka in till Halmstad eller dylikt och sitta på stationen en stund så ser man definitivt mer iPhones än andra telefoner, för en standard Svensson är ju iPhones den heliga graalen av teknologi. Men men. Kan tillägga att jag har en iPhone, dock är det mer för jag inte hade mycket av ett val, men nöjd är jag ju ändå. Trevligt gränssnitt osv.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Beror på, jag går på ett väldigt tekniskt gymnasium och helt ärligt talat förstår dom flesta att iPhones inte är toppen av mobilteknologi så dom skippar det helt. Den absoluta majoriteten har olika HTCer och Samsung Galaxies, samt ett antal Windows Phones av varierande märken. Men som sagt, det beror mycket på omgivningen, för om jag skulle åka in till Halmstad eller dylikt och sitta på stationen en stund så ser man definitivt mer iPhones än andra telefoner, för en standard Svensson är ju iPhones den heliga graalen av teknologi. Men men. Kan tillägga att jag har en iPhone, dock är det mer för jag inte hade mycket av ett val, men nöjd är jag ju ändå. Trevligt gränssnitt osv.

Vart att tillägga är att jag också går tekniskt gymnasium, iPhone är fortfarande väldigt populär. Sen helt ärligt tror jag inte att folk tror att iPhone är den snabbaste telefonen, den med bäst skärm, den med längst batteritid. Jag tror att många som köper den tänker, inklusive jag, att man vill ha en telefon som inte är för stor, den ska fungera, man ska inte behöva pilla på den. Där passar iPhone in. Känns ganska onödigt att köpa en S4 om man inte ska "göra" saker med den, i alla fall för mig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Okej, antar att du väljer ut dina vänner efter vilken telefon dom använder då, för Imessage funkar endast på Iphones.

Dessutom måste du va väldigt ensam då Iphone har en förhållandevis liten del av marknaden jämfört med den övriga skaran.

Sist jag kollade så var Iphone den mest sålda telefonen med över 100 miljoner sålda förra året. Visst, Samsung har större marknadsandelar, men då har dom också 300 olika modeller i flera prisklasser. Att ligga på andra plats i marknadsandelar med bara en telefon, som dessutom är väldigt dyr, är väldigt starkt gjort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intel gör en Sony helt enkelt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Något som inte alla har i åtanke är hur massivt övertag USB har för sin bakåt och på sätt och vis framåtkompabilitet. Du kan ta en usb-sticka från år 2000 och lägga den i din nya dator 2016. I samma vända kan du ta din USB 3.0 pinne och slänga den i din gamla pentium 2a.

Med USB uppdateringen så kommer hastighetsövertaget thunderbolt har börja bli marginellt. Visst, värt det för de som rutinmässigt hinkar över 20gig data men annars inte. Även där så blir det tvivelaktigt. Hur många kameror har förmågan att pumpa ut data från sig till mottagende system, och lyckas fylla USB 3.0 bandbredden?

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Det är synd väntar fortf på externa grafikkort via thunderbolt. (så man kan gamea på sin laptop).

Eller så köper man en duglig laptop från första början.

Jag byter var tredje år, förra veckan var det dags, men spelar fortfarande far cry 3 och dead space 3 med skapligt grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Sist jag kollade så var Iphone den mest sålda telefonen med över 100 miljoner sålda förra året. Visst, Samsung har större marknadsandelar, men då har dom också 300 olika modeller i flera prisklasser. Att ligga på andra plats i marknadsandelar med bara en telefon, som dessutom är väldigt dyr, är väldigt starkt gjort.

Vem bryr sig hur många som säljes av en särskild modell? Om du säljer 100 mil av en modell och motståndaren säljer en miljard uspritt över 20 olika modeller så har du ju fortfarande bara 10% av marknaden?

Den totala marknadsandelen är det enda som är intressant.

Tänk om, tänk rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Precis, det många inte verkar inse är att det krävs mycket mer avancerade chip för att utnyttja Thunderbolt på ett vettigt sätt.

Sedan så finns det ännu en intressant aspekt med Thunderbolt som gör att jag gärna ser att det inte blir för populärt på laptops. Eftersom att det bygger på PCI express så har det konsekvensen att så fort man kopplar in ett tillbehör så får det full åtkomst till hela datorn minne, vilket skulle göra det möjligt med "Thunderbolt minnen" som stjäl data när man kopplar in det utan att det går att göra så mycket åt det. http://en.wikipedia.org/wiki/DMA_attack Med USB så måste åtminstone OSet aktivt välja att exekvera kod från minnet.

Säkerhetsmässigt är det inte värre än ExpressCard. Som många företagsdatorer har. Tekniskt sett kan man utnyttja svagheter i USB också, det handlar om drivare eller funktioner t ex BIOS aktiverar. Fysisk säkerhet är den enda säkerhet du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Precis, det många inte verkar inse är att det krävs mycket mer avancerade chip för att utnyttja Thunderbolt på ett vettigt sätt.

Sedan så finns det ännu en intressant aspekt med Thunderbolt som gör att jag gärna ser att det inte blir för populärt på laptops. Eftersom att det bygger på PCI express så har det konsekvensen att så fort man kopplar in ett tillbehör så får det full åtkomst till hela datorn minne, vilket skulle göra det möjligt med "Thunderbolt minnen" som stjäl data när man kopplar in det utan att det går att göra så mycket åt det. http://en.wikipedia.org/wiki/DMA_attack Med USB så måste åtminstone OSet aktivt välja att exekvera kod från minnet.

Jag tänkte mer man kunde ha den gör att expandera minnet med inte för att hacka det
Annars är ju displayport rippen sjukt kraftfull tänker jag. Att ha allt i en port kanske är framtiden. Lite som smartphones.... Nu svävar jag nog iväg lite dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Vem bryr sig hur många som säljes av en särskild modell? Om du säljer 100 mil av en modell och motståndaren säljer en miljard uspritt över 20 olika modeller så har du ju fortfarande bara 10% av marknaden?

Den totala marknadsandelen är det enda som är intressant.

Tänk om, tänk rätt.

Apple har 20% marknadsandelar globalt, vilket låter ynkligt, men i västvärlden så har dom ännu större andelar. Att Androids marknadsandelar har dragit iväg den senaste tiden beror mycket på Kina, Brasilien och Spanien samt en massa fattiga länder där man börjar köpa smartphones i budgetklassen.

Men tittar man här i västvärlden så är Iphone väldigt vanligt, framför allt i dom yngre åldrarna. Skulle vilja se dig ta tio random personer på stan i åldrarna 15-30 och bara finna två Iphones, eller en Iphone enligt dina påståenden (10%). Folk i dessa åldrar köper dom flesta antingen Iphone eller Galaxy S. Tittar man på försäljningssiffrorna så är Galaxy inte ens i närheten av Iphone. Och gör man om dessa försäljningssiffror till andelar för västerlänningar i åldrarna 15-30 så ser det mer ut så här, 50% Iphone, 30% Galaxy och 20% resten. Är du yngre än 15 så har du förmodligen en Android pga pris då få föräldrar köper en dyr Iphone till sina barn. Är du äldre än 30 så varierar det nog en hel del beroende på hur teknisk/modeinriktad du är, men ju äldre du blir ju större är chansen att du har en Android.

Så nej, man behöver verkligen inte välja ut sina vänner om man har en Iphone. iMessage är en intern tjänst, men det hindrar inte folk från att skriva som vanligt till andra som inte har Iphone. Allt sker ändå automatiskt då telefonen känner av om det skickas till en Iphone med iMessage aktiverat. Saknar man fria SMS så är det guld värt. Jag saknar verkligen det på min Galaxy S3. Liknande tjänster finns på Google Play, men så länge det inte finns en standard så är det totalt värdelöst då folk i slutändan sitter med olika tjänster som inte talar med varandra. Så man får antingen kosta på sig en slant för ett SMS eller så får man i värsta fall se om personen man söker är inne på Facebook. Jag hoppas verkligen att Google släpper en intern tjänst för Android. Det vore inte en sekund för sent om det redan kom i 5.0.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Så nej, man behöver verkligen inte välja ut sina vänner om man har en Iphone. iMessage är en intern tjänst, men det hindrar inte folk från att skriva som vanligt till andra som inte har Iphone. Allt sker ändå automatiskt då telefonen känner av om det skickas till en Iphone med iMessage aktiverat. Saknar man fria SMS så är det guld värt. Jag saknar verkligen det på min Galaxy S3. Liknande tjänster finns på Google Play, men så länge det inte finns en standard så är det totalt värdelöst då folk i slutändan sitter med olika tjänster som inte talar med varandra. Så man får antingen kosta på sig en slant för ett SMS eller så får man i värsta fall se om personen man söker är inne på Facebook. Jag hoppas verkligen att Google släpper en intern tjänst för Android. Det vore inte en sekund för sent om det redan kom i 5.0.

Ett internt snabkommunikationssystem inom android finns faktiskt och har funnits bra länge. Talk heter detta eller hangouts nu för tiden . Går att snabbt skriva gratis mellan alla androidenheter :).

Saknas smsstöd men det har äntligen börjat viskas om detta också.
http://www.swedroid.se/hangouts-appen-far-snart-sms-stod-enligt-google-anstalld/

Har varit efterlängtat ett tag kan man väl säga

Såg att du skrev tidigare att Apple släppt en mobil och Samsungs 300. Vad jag sett ser det mer ut som 24 telefoner från Apple och över 300 från samsung.

http://www.swedroid.se/sa-har-manga-smartphones-har-samsung-slappt-sedan-2007/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Varumärket Thunderbolt var från början Apples, men tekniken kommer från Intel, även om det sägs att Apple var involverade även där.

Precis, Apples inblandning begränsade sig till ett eget gränssnitt och ett försök att varumärkesskydda Intels teknik (Lightpeak), något de fick ge upp ganska snabbt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ett internt snabkommunikationssystem inom android finns faktiskt och har funnits bra länge. Talk heter detta eller hangouts nu för tiden . Går att snabbt skriva gratis mellan alla androidenheter :).

Saknas smsstöd men det har äntligen börjat viskas om detta också.
http://www.swedroid.se/hangouts-appen-far-snart-sms-stod-enligt-google-anstalld/

Har varit efterlängtat ett tag kan man väl säga

Såg att du skrev tidigare att Apple släppt en mobil och Samsungs 300. Vad jag sett ser det mer ut som 24 telefoner från Apple och över 300 från samsung.

http://www.swedroid.se/sa-har-manga-smartphones-har-samsung-slappt-sedan-2007/

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, jag som trodde Talk bara va nå skit som Samsung hade lagt in Men att det kan få stöd för SMS är ju alltid positivt Bäst vore det ju om den integrerades med den vanliga SMS-tjänsten så man slipper sitta och tänka efter vilken telefon ens vänner har, och om dom ens använder Talk.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Jaha, jag som trodde Talk bara va nå skit som Samsung hade lagt in Men att det kan få stöd för SMS är ju alltid positivt Bäst vore det ju om den integrerades med den vanliga SMS-tjänsten så man slipper sitta och tänka efter vilken telefon ens vänner har, och om dom ens använder Talk.

Ja, Talk har väl inte marknadsförts så väl. En hel del androidägare som inte har en aning om att alla kommunikationen är fri mellan androildurar bara man använder talk/hangout. Har stött på flera själv bland släkt och vänner som inte har en aning. Så den bristfälliga informationen om systemets existens är väl en rätt stor drawback jämfört med motsvarande tjänst på iphonen.

Det där med Integration med vanliga SMStjänsten... Det blir lätt dyrt om man inte har fria SMS och inte alltid tänker sig för. Jag använder iaf chat och SMS något annorlunda då jag inte har fria SMS. Finns väl för och nackdelar här. Att denna funktion förhoppningsvis integreras i Talk/hangouts är iaf positivt.
Tror det är lite svårare att få in denna funktion i den vanliga SMStjänsten på android. Inte helt ovanligt att folk slår av 3Gtjänsten för att spara batteri på androidlurarna. Och då vet man inte riktigt om det kommer kosta pengar eller ej att skicka meddelanden även om man vet att mottagaren har android för 3Gtrafiken kan vara avstängd. Kan bli många missnöjda användare där... På iphonen rör man vad jag förstått sällan/aldrig 3Gdelen av nätanslutningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, Talk har väl inte marknadsförts så väl. En hel del androidägare som inte har en aning om att alla kommunikationen är fri mellan androildurar bara man använder talk/hangout. Har stött på flera själv bland släkt och vänner som inte har en aning. Så den bristfälliga informationen om systemets existens är väl en rätt stor drawback jämfört med motsvarande tjänst på iphonen.

Det där med Integration med vanliga SMStjänsten... Det blir lätt dyrt om man inte har fria SMS och inte alltid tänker sig för. Jag använder iaf chat och SMS något annorlunda då jag inte har fria SMS. Finns väl för och nackdelar här. Att denna funktion förhoppningsvis integreras i Talk/hangouts är iaf positivt.
Tror det är lite svårare att få in denna funktion i den vanliga SMStjänsten på android. Inte helt ovanligt att folk slår av 3Gtjänsten för att spara batteri på androidlurarna. Och då vet man inte riktigt om det kommer kosta pengar eller ej att skicka meddelanden även om man vet att mottagaren har android för 3Gtrafiken kan vara avstängd. Kan bli många missnöjda användare där... På iphonen rör man vad jag förstått sällan/aldrig 3Gdelen av nätanslutningen.

Jag syftade mer på att dom borde integrerar Talk i programmet där man vanligtvis skriver SMS och att den precis som med iMessage känner av om den skickas till en Androidtelefon eller inte. På Iphone så blir meddelandena grön om man skickar till dom som inte har iMessage och blå om man skickar inom iMessage.

Så här ser det ut
http://images.apple.com/ios/messages/images/imessagesblue.jpg

Väldigt enkelt och Google slipper dessutom marknadsföra tjänsten

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Talk är nedlagt och kommer sluta fungera relativt snart och Hangouts är ingen ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Talk är nedlagt och kommer sluta fungera relativt snart och Hangouts är ingen ersättare.

På vilket sätt är Hangout inte en ersättare? Det tar över programmet och du behåller dina kontakter.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Entusiast

http://www.comscore.com/Insights/Press_Releases/2013/5/comSco...

För de som var nyfikna på Apples andelar i väst. I arikeln är det specifikt USA.

Sen angånde Hangouts så slår det ihop ett flertal olika IM-klienter från Google. Tidigare var Talks en sak och chatten i Goggle+ en annan. Med Hangouts har de slagit ihop dem till en. Jag har kört med Google Talk i ett par år nu. Kör den i telefonen, har den lösa klienten på datorn och annars kör jag i Gmail eller iGoogle. Så Hangouts är nu Talk. Det är samma sak.

Imessage är för övrigt en direkt kopia av ett system som Blackberry är kända för och jag vet inte riktigt om jag gillar det. Jag vill veta om jag skickar sms eller IM. De är inte ekvivalenta för mig. Speciellt inte om det ska blandas in bilder.

Sen är markanden för den typen av tjänser rätt frafmenterad eftersom vi har ett antal tredjepartsaktörer också i form av till exempel KIK, Skype, WhatsApp med flera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hangouts är Google+, Talk var en IM-klient med Jabber/XMPP-stöd som du kunde köra i din IM-klient. I princip blir allt webbaserat. Enda du inte behöver är en offentlig g+ profil/sida. Lite ändringar när det gäller Google Voice också. Finns ingen egen klient längre och allt är knappast lika rent. Tyvärr har Google gått ur den här marknaden när Talk och Hangouts slutar kommunicera med varandra. Som jag sa i någon annan tråd, bara Skype och FB-chat kvar som folk kommer använda i Sverige. FB-chat är enda som integrerar i vanliga IM-klienter och fungerar överallt efter detta. Sånt som iMessage fungerar bara på iPhone, Pad, Touch och OS X. Whatsapp fungerar inte på datorn eller webben. BBM finns iaf för Android och iOS numera, eller ja från sommaren. Det är mer än iMessage iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Hangouts är Google+, Talk var en IM-klient med Jabber/XMPP-stöd som du kunde köra i din IM-klient. I princip blir allt webbaserat. Enda du inte behöver är en offentlig g+ profil/sida. Lite ändringar när det gäller Google Voice också. Finns ingen egen klient längre och allt är knappast lika rent. Tyvärr har Google gått ur den här marknaden när Talk och Hangouts slutar kommunicera med varandra. Som jag sa i någon annan tråd, bara Skype och FB-chat kvar som folk kommer använda i Sverige. FB-chat är enda som integrerar i vanliga IM-klienter och fungerar överallt efter detta. Sånt som iMessage fungerar bara på iPhone, Pad, Touch och OS X. Whatsapp fungerar inte på datorn eller webben. BBM finns iaf för Android och iOS numera, eller ja från sommaren. Det är mer än iMessage iaf.

När ska Hangouts och Talk sluta komminucera med varandra? Jag kör fortfarande Talk-klienten på mina datorer utan problem så än har de inte bytt. De sa ju att planen var att slå ihop deras olika tjänster till en enda för de var lite för fragmenterade.

Notera att man kan integrera FB-chatten i Skype om man vill. Tyvärr verkar det inte fungera i telefonen av någon dum anledning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

När ska Hangouts och Talk sluta komminucera med varandra? Jag kör fortfarande Talk-klienten på mina datorer utan problem så än har de inte bytt. De sa ju att planen var att slå ihop deras olika tjänster till en enda för de var lite för fragmenterade.

Notera att man kan integrera FB-chatten i Skype om man vill. Tyvärr verkar det inte fungera i telefonen av någon dum anledning.

Det fungerar ett tag till, men de har stängt av federation när du byter så man kan inte samla olika Jabber/XMPP-konton i samma tjänst längre. Förr kunde du skicka meddelanden till Gtalk-användare tom utan Googlekonto, och till andra konton. Det går inte när du gått över till Hangouts, och alla Jabberkontakter som inte sitter på Google försvinner. I dagsläget är det lite av en annan tjänst, och det kommer aldrig vara det Gtalk var, även om Voicestöd och sånt kommer. Jag kan förstå att de vill lyfta fram G+, men det är ju de enda de gör också.