Hörlurar för rock och trance runt 3000:- klassen

Permalänk
Medlem

Grados är ju inte heller speciellt roliga lurar, iaf va det inget i min smak.....
Har själv hd650 för tillfället och det va stort lyft jämfört med vad jag har lyssnat på tidigare och då har jag inte några värsting grejor heller, driver dem ur en gammal luxman stärkare.
Du kommer bli supernöjd om du skulle välja hd650, perfekt instegslur i mitt tycke om man nu vill lägga ut 3000kr dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Nej, det har jag inte.
Men spana in grafen:

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...

Jämförelse mellan Sennheiser HD800 som ligger på 10 papp och ATH-M50 på 1,3 (jag vet att jag white-knightar ath lite väl mycket, jag ska slappna av lite med det ) Det är skillnad, deras kurvor är mer stabila om man jämför de olika graferna, men som sagt det är inte alltid man kan höra allt lika perfekt som graferna visar.

Det beror ju oxå på vad du vill få ut ur lurarna, som sagt ska man bara slappna av o lyssna på musik tycker jag det är waaaay too much.

Allt handlar inte om grafer. Sitter själv med flertalet hörlurar blandannat Audeze LCD-2 som i min mening piskar HD800 på ALLT utom ljudbild och komfort.

Ja, jag kommer säkert på skit för detta men i min mening är HD800 överpris precis som HD700 är. HD600 och HD650 är Sennheisers bästa hörlur med Sennheiser Momentum i baken.

Permalänk
Medlem

Finns många bra bra lurar, men hd650 är en bra lur för många, jämfört med tex AKG701 så har hd650 lite fetare fylligare ljud, men ändå relativt neutrala lurar, hd650 kräver ett antal timmar i inspelning, diskanten kan vara lite vass innan dom fått gå runt 50 timmar eller så.

En annan som är en av mina favoriter för just trance, rock, elektronisk mm musik är Grado SR225i, fördelen med dessa är att nästan vad som helst även effektsvaga enheter som mp3 spelare och bra telefoner kan driva dessa på ett bra sätt.
Dock dom skäms inte för klassisk musik, eller jazz och liknade musik med riktiga instrument.
En del upplever dom lite obekväma, speciellt om man har stora öron, men med små kan man ha dom länge.

Går man upp på SR325i för ca 3300 dvs 1000 mer så blir bara mellanregistret bättre, men diskanten låter hemsk, skränig skrikig och vass, så undvik dessa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Går man upp på SR325i för ca 3300 dvs 1000 mer så blir bara mellanregistret bättre, men diskanten låter hemsk, skränig skrikig och vass, så undvik dessa.

+1 på den. Andra grados har jag lite för dålig koll på, men 325 stack verkligen ut med sin vassa diskant.
Många Grados har riktigt obekväma kåpor tycker jag, och de flesta verkar rent tekniskt mätmässigt inte vara speciellt bra egentligen, men många gillar dem ändå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har läst en massa bra om V-Moda M-100 på sistone, har aldrig lyssnat men mycket bra vitsord bland testarna.

http://v-moda.com/crossfade-m-100/

Reviews: https://www.google.se/search?q=v-moda+m-100+review&oq=v-moda+m-&aqs=chrome.3.59j0j57j0j60l2.7761j0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Finns på Amazon UK för £270: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00A39PPDK/ref=s9_simh_gw_p23_d0_i1?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=1PFDYF2F9F858NA9XPME&pf_rd_t=101&pf_rd_p=358549767&pf_rd_i=468294

Permalänk
Medlem

Har V-Moda M-100 och ett par HD-650, 650 slår m100orna på alla punkter förutom i mängd av bas.

Däremot så är dom lättdrivna och passar bra som portabla lurar, men inget man direkt vill sitta hemma med då dom inte är särskilt bekväma.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Har V-Moda M-100 och ett par HD-650, 650 slår m100orna på alla punkter förutom i mängd av bas.

Däremot så är dom lättdrivna och passar bra som portabla lurar, men inget man direkt vill sitta hemma med då dom inte är särskilt bekväma.

Tack för lite real life feedback. Då låter det inte så intressant längre.

Permalänk
Skrivet av Sebastian19:

Tack

Verkar som det! blir förmodligen hd650 om inget annat.

Undrar dock vad jag ska köra på för ljudkort / DAC för runt 1500:-, det är något jag skulle vilja veta mer om nu när jag fått höra om EHP-O2D

Vad jag minns så har HD650 ett luftigt ljud, klen bas och är lite mer tungdrivna. Det kräver mer eller mindre en dac/hörlursförstärkare för att de ska börja låta bra.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Finns det några affärer som man skulle kunna prov lyssna HD650 runt omkring stockholm? Bor i Västerås men här har vi bara HiFi klubben...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Finns det några affärer som man skulle kunna prov lyssna HD650 runt omkring stockholm? Bor i Västerås men här har vi bara HiFi klubben...

Tips (för framtiden): sök på lurarna på Prisjakt, sen klickar du på "Fysiska butiker" så ser du att dom finns på Netonet (knappast för lyssning...) och 4Sound.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billström:

Finns det några affärer som man skulle kunna prov lyssna HD650 runt omkring stockholm? Bor i Västerås men här har vi bara HiFi klubben...

köp på nätet och skicka tillbaka om du inte är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

köp på nätet och skicka tillbaka om du inte är nöjd

Provlyssna i butik är gratis för båda parter, provlyssna hemma och skicka tillbaka kostar returporto för kunden och en begagnad produkt (som måste säljas billigare) för affären. Jag tycker nog man ska provlyssna i butik om man kan.

Permalänk
Medlem

Jag äger HD650 och Xonar STX. Otroligt bra ljud må jag säga.

Permalänk
Skrivet av Billström:

Finns det några affärer som man skulle kunna prov lyssna HD650 runt omkring stockholm? Bor i Västerås men här har vi bara HiFi klubben...

Du borde kunna få provlyssna de hos 4sound!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Finns det några affärer som man skulle kunna prov lyssna HD650 runt omkring stockholm? Bor i Västerås men här har vi bara HiFi klubben...

2 bra ställen att provlyssna en hel drös med hörlurar och även med olika externa förstärkare är
http://www.ljudmakarn.se/ samt http://www.referenceaudio.se/ bägge har dedikerade lysningsrum för hörlurar.

Dock tror inte nån av dessa har HD650 men har för mig att http://www.larsbengtsson.se har OK lysningsmöjligheter med HD650
Men det finns många bra lurar förutom HD650 så att jämföra en del är bra.

EDIT: ska nämnas att Ljudmakaren har även AKGQ701 som enligt vad som sägs har ett lite varmare fylligare ljud och lite mer bas än vanliga vanilla K701, men inte testat själv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hd800 med HDVD800 svårt att slå ljudet där kan jag lova. mina gammla hd650 låter oerhört tråkiga.

Permalänk
Medlem

Nu va det ju lurar för 3000kr han letade och inte lurar och förstärkare för 25-30 000 kr.....
Att det krävs bra hörlursförstärkare för att hd 650 ska låta bra är en myt, givetvis låter de bättre med bra källa och förstärkare men det är inte så att det låter dåligt igenom en vanlig förstärkare.

Vad man gillar och inte gillar är mycket personliga preferenser, åk och provlyssna om du har möjligheten.