Asus P8Z77-v LX2: Över 34 i multiplier går det ej att avaktivera Turbo Mode

Permalänk
Medlem

Asus P8Z77-v LX2: Över 34 i multiplier går det ej att avaktivera Turbo Mode

Hej, har nyligen köpt en ny cpukylare och tänkte överklocka processorn (i5 3570k) lite. Stötte dock snabbt på ett problem, så fort jag höjer multipliern över 34 så aktiveras Turbo Mode igen och knappen blir grå och går inte att ändra http://i.imgur.com/RFNuO1S.png

Någon som har några tips hur jag kan lösa detta? googlade lite men hittade inget som kunde hjälpa mig, har updaterat bios till senaste versionen men det hade ingen effekt.

Permalänk

De nya cpuerna klockar man via turbo mode, dom klockar upp sig själva när prestandan behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

De nya cpuerna klockar man via turbo mode, dom klockar upp sig själva när prestandan behövs

Det är jag medveten om, har erfarenhet av att systemet blir ostabilt när turbo mode används vid överklockning och vill helst avaktivera det

Permalänk
Skrivet av albing:

Det är jag medveten om, har erfarenhet av att systemet blir ostabilt när turbo mode används vid överklockning och vill helst avaktivera det

Men det stämmer ju inte

Är systemet ostabilt har du förlite volt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Men det stämmer ju inte

Är systemet ostabilt har du förlite volt!

Okej, men ska det inte vara möjligt att avaktivera turbo mode över 34 i multiplier känns underligt att de låser den funktionen då

Permalänk
Skrivet av albing:

Okej, men ska det inte vara möjligt att avaktivera turbo mode över 34 i multiplier känns underligt att de låser den funktionen då

allt är som det skall!

Dom 3 1155 system jag haft har varit likadana!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

allt är som det skall!

Dom 3 1155 system jag haft har varit likadana!

Hade du Asus moderkort då också?

Permalänk
Skrivet av albing:

Hade du Asus moderkort då också?

asus och asrock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

asus och asrock!

Okej kanske inte behöver vara nått knas då, kommer ihåg från när jag klockade min 2500k förut med turbo mode på så krashade systemet så fort turbo mode gick igång, men antar att det är annorlunda nu med ivy bridge? kan du rekommendera ett bra program för att kolla stabiliteten i cpun?

Permalänk
Skrivet av albing:

Okej kanske inte behöver vara nått knas då, kommer ihåg från när jag klockade min 2500k förut med turbo mode på så krashade systemet så fort turbo mode gick igång, men antar att det är annorlunda nu med ivy bridge? kan du rekommendera ett bra program för att kolla stabiliteten i cpun?

Själv alltid kört OCCT funkar bra och är enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Själv alltid kört OCCT funkar bra och är enkelt!

Okej, tack ska testas

Testar med 4.4ghz nu på 1.3v. Temperaturerna ligger stabilt runt 70grader

Permalänk
Skrivet av albing:

Okej, tack ska testas

Testar med 4.4ghz nu på 1.3v. Temperaturerna ligger stabilt runt 70grader

Lät lite högt, vilken kylare använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Lät lite högt, vilken kylare använder du?

Cooler Master Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av albing:

Cooler Master Hyper 212 Evo

4.4 på 1.24v avg 60 grader under stresstest borde väl vara helt okej

Permalänk
Skrivet av albing:

4.4 på 1.24v avg 60 grader under stresstest borde väl vara helt okej

helt ok temps med den kylaren.