Hot plug fungerar inte?

Permalänk
Inaktiv

Hot plug fungerar inte?

Jag kör raid mode i bios och minna andra non-raidade diskar dyker inte upp i "safely remove hardware and eject media".
Jag har läst att hot plug ska fungera i raid mode, men jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Permalänk
Medlem

Har du hotplug kompatibelt moderkort och hårddiskar?
Har du ställt in hotplug i BIOS? Bara för att du har raid aktiverat betyder inte att du har hotplug aktiverat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv

Moderkortet med x58 ich10r stödjer hot plug. Finns inget val i bios för hot plug. Står i manualen att man ska välja achi mode för hot plug. Hårdiskarna dyker upp i en annan dator för removal.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl lite motsägande att ha "safe removal" inuti en raid array, för då bryter man arrayen, hotswap måsta väl i så fall vara en funktion som kontrolleras av raidkontrollern om det ska fungera? Jag tycker det verkar väldigt logiskt att win inte visar safe removal på något i en raid, för i så fall måste operativsystemet veta hur raiden i sig är uppbyggd och vilka diskar som tillhör vad rent fysiskt, att ta bort ena disken i en raid 0 vore inte så lyckat och att tvinga igång spares och en ombyggnad av misstag vore inte heller smart.
Det kanske kan fungera med safe removal om det är en mjukvaruraid i win, för då kan win veta vilken disk som är vad.
Jag har inte labbat runt med det så jag vet inte om det går att göra det med mjukvaruraid, för det är en rätt konstigt funktion att plocka ur en raiddisk utan kontrollerns inblandning tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Intel har ju hotplug när man ska bygga om sin array när en hårdisk är trasig.
Jag ser inte varför jag inte ska kunna hotpluga andra enheter när grunden redan finns.
Raid mode ska ju stödja de flesta funktionerna från ahci.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon185723:

Intel har ju hotplug när man ska bygga om sin array när en hårdisk är trasig.
Jag ser inte varför jag inte ska kunna hotpluga andra enheter när grunden redan finns.
Raid mode ska ju stödja de flesta funktionerna från ahci.

Jo men kontrollern måste sköta det, kolla i din kontrollers programvara i stället för win, intel har ju sin interfaceprogramvara så funktionen borde finans där om det stöds.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det finns bara för redundant array i RST, den andra datorn som körs fungerar det via safely remove hardware and eject media.

EDIT:
Jag löste det själv med tredje parts mjukvara. http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm
Intel verkar ha misslyckats med rst då det finns flera trådar med samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Intel har ju hotplug när man ska bygga om sin array när en hårdisk är trasig.
Jag ser inte varför jag inte ska kunna hotpluga andra enheter när grunden redan finns.
Raid mode ska ju stödja de flesta funktionerna från ahci.

1) Hot-plug innebär inget annat än att du kan (de)montera hårdvara under drift.
2) Windows tillåter normalt inte att användare kan demontera interna hårddiskar. Det är by design som man säger.

En konkret frågeställning eller tydlig beskrivning av ditt problem skulle underlätta för andra att hjälpa dig mer än argumentera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ifall andra har liknande problem.

Med vissa moderkort jag stötte på som hade E-SATA stöd enligt tillverkarens så var man tvungen att ladda ned och installera drivrutinerna från moderkorts tillverkarens hemsida innan man fick fram avancerade funktioner som hotswap. Det räckte INTE med vad många fick via Win 7 skivan eller Win uppdate.

Nästa grej på åtminstone på äldre att SATA portarna kan ha olika färger så att E-SATA stödet kanske bara finns på portarna med ena färgen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av panpo98:

Ifall andra har liknande problem.

Med vissa moderkort jag stötte på som hade E-SATA stöd enligt tillverkarens så var man tvungen att ladda ned och installera drivrutinerna från moderkorts tillverkarens hemsida innan man fick fram avancerade funktioner som hotswap. Det räckte INTE med vad många fick via Win 7 skivan eller Win uppdate.

Nästa grej på åtminstone på äldre att SATA portarna kan ha olika färger så att E-SATA stödet kanske bara finns på portarna med ena färgen.

E-sata är en extern anslutning som inte använder samma kontakttyp som sata så det är troligen svårt att förväxla dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

E-sata är en extern anslutning som inte använder samma kontakttyp som sata så det är troligen svårt att förväxla dem.
http://www.watchonepiecepoint.com/wp-content/uploads/2009/10/...

På många äldre stationära så är det en separat bakplåt med E-SATA portarna som man själv sätter på en av PCI platserna vars sladdar kopplas till de vanliga interna SATA portarna på moderkortet. Gigabyte moderkort tror jag höll på med sånt.

Många har skippat den externa biten och istället kopplat interna SATA diskar. Sen har de kommit till forumet och undrat varför deras interna diskar dykt upp i "säker borttagning av hårdvara" listan efter att de la in drivrutinerna från moderkorts tillverkaren.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo jag har sett såna kontaktplattor, den största skillnaden är nog i kablaget, e sata är designat för att tillåta längre kablar och de är ofta skärmade, vanliga satakablar kan leda till fel vid överföringen och trigga felkorrigeringsystem och det gör att farten kan sjunka, däremot brukar e sata och usb ibland kombineras i samma kontakt på laptops.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.