Permalänk

Justering av RPM på fläkt.

Hej!

Jag monterade nyligen en ny fläkt på sidan av datorn som blåser inåt men det verkar inte som att jag har någon som helst möjlighet att kontrollera hastigheten som fläkten snurrar. Kollade i BIOS, jag har ett p8z68-V Pro gen3 mobo. Vilken kontakt på moderkortet ska jag koppla in fläkten till och hur kan jag kontrollera hastigheten? Någon som har tid att hjälpa en novice.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin Bergström:

Hej!

Jag monterade nyligen en ny fläkt på sidan av datorn som blåser inåt men det verkar inte som att jag har någon som helst möjlighet att kontrollera hastigheten som fläkten snurrar. Kollade i BIOS, jag har ett p8z68-V Pro gen3 mobo. Vilken kontakt på moderkortet ska jag koppla in fläkten till och hur kan jag kontrollera hastigheten? Någon som har tid att hjälpa en novice.

Tack på förhand.

Det står i manualen, så öppna och läs, annars kan jag eventuellt göra det senare. Du kan styra vissa genom UEFI men ska även gå att göra i Windows genom ASUS-programvaran som följer med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z68-V_PRO_GEN3/...

ok, kollade i manualen så jag ska alltså koppla in fläkten till CHA_fan1 eller cha_fan2 men hur ändrar jag det sedan i UEFI BIOS?

Permalänk

ok, löste det. Hade inte installerat Asuit2 eller vad det heter. Tack för hjälpen