Okunnig - behöver hjälp angående varm CPU!

Permalänk
Medlem

Okunnig - behöver hjälp angående varm CPU!

Under senaste tiden har min stationära dator stängts av plötsligt medan jag spelat spel och snackat skype samtidigt. Tror det beror på överhettning.

Har laddat ner SpeedFan och temperaturen på CPU ligger på ~70 grader celsius idle. När jag spelar blir den kring 90. Är det normalt eller är det farligt att ha sådana höga temperaturer?

Har tagit bort damm ur datorn osv, men det hjälpte föga... Behöver hjälp! Tacksam för svar.

edit:

Har AMD Phantom x6 1100t.

Datorn är stationär.

Står att fläkten går på 900 rpm. Den är relativt tyst.

Permalänk
Medlem

Byt kylare och köp ny kylpasta.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Det är normalt, alla cpu:r är runt 70 grader i idle..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Det är normalt, alla cpu:r är runt 70 grader i idle..

VA?! Min CPU med stockkylare låg på runt 40 grader i idle och i full load runt 80. (Oklockad)

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

VA?! Min CPU med stockkylare låg på runt 40 grader i idle och i full load runt 80. (Oklockad)

han trollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Byt kylare och köp ny kylpasta.

Hur gör man det? och vad kostar det? och borde inte temperaturen sänkas om jag ökar hastigheten på fläkten via SpeedFan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Det är normalt, alla cpu:r är runt 70 grader i idle..

how bout no? Många CPUer går i 30-50 i idle och i 70-90 i load beroende på kylare och klock på prollen!

Till TS, testa något av följande: dra upp fläkten i varv, byt kylare, byt kylpasta, rensa kylflänsarna från damm.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

how bout no? Många CPUer går i 30-50 i idle och i 70-90 i load beroende på kylare och klock på prollen!

Till TS, testa något av följande: dra upp fläkten i varv, byt kylare, byt kylpasta, rensa kylflänsarna från damm.

Ska börja med att öka fläkthastigheten, men hur gör man det? Och vilka fläktar ska jag öka? Kan man öka det riskfritt? btw. står att CPU Fan är 0rpm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejzann:

Ska börja med att öka fläkthastigheten, men hur gör man det? Och vilka fläktar ska jag öka? Kan man öka det riskfritt?

Avinstallera speedfan och ladda ner HWmonitor, Hur rengjorde du datorn?
Ändra inga fläktar i speedfan.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

VA?! Min CPU med stockkylare låg på runt 40 grader i idle och i full load runt 80. (Oklockad)

Skrivet av excepto:

how bout no? Många CPUer går i 30-50 i idle och i 70-90 i load beroende på kylare och klock på prollen!

Till TS, testa något av följande: dra upp fläkten i varv, byt kylare, byt kylpasta, rensa kylflänsarna från damm.

Sarkasm och så är inte eran forte va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Avinstallera speedfan och ladda ner HWmonitor, Hur rengjorde du datorn?
Ändra inga fläktar i speedfan.

Varför? Kan det gå sönder med Speedfan? Jag tog tops och lirkade ut damm från fläktarna och dammsög chassit.

Har nu HWMonitor. Men förstår inget där....

Permalänk

En okej kylare plus bra kylpasta kan du få för runt 400. Det är svårt att skriva hur man byter CPU-kylare så prova att söka på youtube på typ: how to change CPU cooler, och kolla på lite videos hur man gör.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejzann:

Varför? Kan det gå sönder med Speedfan? Jag tog tops och lirkade ut damm från fläktarna och dammsög chassit.

Har nu HWMonitor. Men förstår inget där....

Nej det går inte sönder, Men alla fläktar är inställa så att dom ska klara av jobbet och vara så tysta som möjligt ifrån fabrik.

Kolla på HWmonitor och se ifall någonting ser ut att bli för varmt medans du spelar ett tungt spel, Ca 65C på cpu, 90C på grafikkortet, och 60C på moderkortet är i överkant.

Har du tillgång till en kompressor?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Nej det går inte sönder, Men alla fläktar är inställa så att dom ska klara av jobbet och vara så tysta som möjligt ifrån fabrik.

Kolla på HWmonitor och se ifall någonting ser ut att bli för varmt medans du spelar ett tungt spel, Ca 65C på cpu, 90C på grafikkortet, och 60C på moderkortet är i överkant.

Har du tillgång till en kompressor?

Ska testa spela nu, återkommer med print från HWmonitor.

Ne tror inte det...

print från HWmonitor:

http://snag.gy/QMb9T.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejzann:

Ska börja med att öka fläkthastigheten, men hur gör man det? Och vilka fläktar ska jag öka? Kan man öka det riskfritt? btw. står att CPU Fan är 0rpm....

går cpu-fläkten då kollat det???

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejzann:

Varför? Kan det gå sönder med Speedfan? Jag tog tops och lirkade ut damm från fläktarna och dammsög chassit.

Har nu HWMonitor. Men förstår inget där....

Du ska ALDRIG dammsuga i en dator...hoppas du bara gjorde utanför..

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

DAMMSUG ALDRIG INUTI EN DATOR!!!

Jag skulle köpt en billig kylare, typ cooler master 212, och bytt kylpasta samtidigt.
Se även till så chassifläktarna gör sitt, in och ut

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

DAMMSUG ALDRIG INUTI EN DATOR!!!

Jag skulle köpt en billig kylare, typ cooler master 212, och bytt kylpasta samtidigt.
Se även till så chassifläktarna gör sitt, in och ut

Varför inte? Jag hade stängt av den och dammsög väldigt försiktigt, och det har inte blivit någon skilllnad efter gentemot före. Kan inte göra sådant, får bli att lämna in då, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejzann:

Varför inte? Jag hade stängt av den och dammsög väldigt försiktigt, och det har inte blivit någon skilllnad efter gentemot före. Kan inte göra sådant, får bli att lämna in då, eller?

En dammsugare är ett monster till statiska laddare. Använd aldrig i en dator, du kan orsaka massa fel.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

En dammsugare är ett monster till statiska laddare. Använd aldrig i en dator, du kan orsaka massa fel.

OKej, tack! Men det verkar inte ha gått sönder något, för det allting funkar, bara att temperaturen är hög. VIlket den var innan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejzann:

OKej, tack! Men det verkar inte ha gått sönder något, för det allting funkar, bara att temperaturen är hög. VIlket den var innan också.

Tyvärr visar det sig inte alltid direkt.

Jag skulle skulle titta på en ny kylare om du använder den från fabriken. Köp en bra kyllastfartyg och kolla på en guide

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver så byt kylpastan samt ev en bättre kylare.
Och att dammsuga en dator är ett BIG NO NO.
Det kanske inte hände något nu men du kan garanterat förkorta livslängden på diverse komponenter.
Vart bor du någonstans? Är det inte för långt från mig så kan jag hjälpa dig med ev byte av pasta samt kylare.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Kul att så många rekommenderar en kylare som är potentiellt krånglig att montera till en som kanske inte är så hemma på att skruva med datorer.

Jag skulle rekommendera en av Arctic Coolings kylare istället, till exempel Freezer 7 Pro. Se till att torka bort den gamla kylpastan helt från CPUn innan du monterar den nya kylaren. Till det använder du exempelvis T-röd och en ren bomullstrasa alt. hushållspapper.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejzann:

OKej, tack! Men det verkar inte ha gått sönder något, för det allting funkar, bara att temperaturen är hög. VIlket den var innan också.

Ser att du har fått förklaring på varför man inte ska dammsuga i en dator, men i alla fall.

Det jag tycker du ska börja med att göra är att gå och köpa diverse luft på burk, det finns på te.x Inet och säkert i butiker som Jula. När du har denna så ska du spruta runt din CPU, på fläkten, från olika vinklar tills det inte kommer ut något mer damm. Förhoppningsvis så var det bara damm som gjorde att det inte kunde bli något bra luftflöde.

Om detta inte skulle funka så kan det tyvärr bli så att du kan behöva mixtra lite med datorn själv. Det är inte nödvändigtvis så att du behöver köpa en helt ny kylare men du kan behöva ta av den du har. Det kan ha blivit så att den sitter lite snett eller inte sitter helt på. Det borde räcka med att ta av den du har, tar bort all gammal kylpasta, lägger dit ny och trycker dit kylaren igen.

Detta är inte för komplicerat, oftast är det bara att ta av den genom att lossa 4 fästen som sitter på kylaren. Viktigt att tänka på är att du inte ska pilla på annat och du ska ska inte ta för mycket kylpasta, då kan nästan inget gå fel.

Om du behöver mer hjälp än vad jag kan ge via text så har jag inget emot att köra facetime/skype/telefon med dig för att guida dig igenom vad du ska göra, alternativt om du bor i Göteborg så kan jag svänga förbi och hjälpa dig!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Kul att så många rekommenderar en kylare som är potentiellt krånglig att montera till en som kanske inte är så hemma på att skruva med datorer.

Jag skulle rekommendera en av Arctic Coolings kylare istället, till exempel Freezer 7 Pro. Se till att torka bort den gamla kylpastan helt från CPUn innan du monterar den nya kylaren. Till det använder du exempelvis T-röd och en ren bomullstrasa alt. hushållspapper.

Håller med. Hyper 212+ är hemsk att montera och känns allmänt överskattad.

Annars så ska såklart allt fungera även med originalkylaren om den sitter ordentligt monterad. Det kan vara en idé att ta lös den och byta kylpasta som flera har påpekat.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro