Hjälp! Hur ofta defraggar ni?

Permalänk

Hjälp! Hur ofta defraggar ni?

Tjo! Tänkte höra lite med ni proffs om ni Defragmenterar ofta? Jag laddade precis ner Defraggler, och drog en check och det står att mina hårddiskar är:

Western Digital® Desktop Green 2TB - 22% Fragmenterad
Corsair SSD Force Series 3, 120GB - 71% Fragmenterad

Använder endast SSDn till windows. Allt annat ligger på andra.

Är lite nyfiken om man ska ta o Defraga hdn eller bara låta den vara? Det står nämligen att livstiden på ens harddrive blir förkortad. Lite svar uppskattas till en som inte brukar syssla så mycket med datorer

Permalänk
Medlem

Defragmentera inte en SSD. Det är både meningslöst och dåligt för den.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

En SSD ska du aldrig defragmentera, gör ingen skillnad i prestanda och sliter hårt på disken. Mekaniska diskar låter jag den schemalagda defragmenteringstjänsten i Windows 7 ta hand om så den är alltid 0% fragmenterad. Har inte behövt bekymra mig om att köra defragmentering på flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifeshaper:

Tjo! Tänkte höra lite med ni proffs om ni Defragmenterar ofta? Jag laddade precis ner Defraggler, och drog en check och det står att mina hårddiskar är:

Western Digital® Desktop Green 2TB - 22% Fragmenterad
Corsair SSD Force Series 3, 120GB - 71% Fragmenterad

Använder endast SSDn till windows. Allt annat ligger på andra.

Är lite nyfiken om man ska ta o Defraga hdn eller bara låta den vara? Det står nämligen att livstiden på ens harddrive blir förkortad. Lite svar uppskattas till en som inte brukar syssla så mycket med datorer

Aldrig...

Permalänk
Medlem

aldrig

Permalänk
Medlem

Aldrig, vindows 7 fixar det själv... och för min SSD skulle det bara vara dåligt...

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk

Fina svar Jao men då vet jag, Tack tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifeshaper:

Tjo! Tänkte höra lite med ni proffs om ni Defragmenterar ofta? Jag laddade precis ner Defraggler, och drog en check och det står att mina hårddiskar är:

Western Digital® Desktop Green 2TB - 22% Fragmenterad
Corsair SSD Force Series 3, 120GB - 71% Fragmenterad

Använder endast SSDn till windows. Allt annat ligger på andra.

Är lite nyfiken om man ska ta o Defraga hdn eller bara låta den vara? Det står nämligen att livstiden på ens harddrive blir förkortad. Lite svar uppskattas till en som inte brukar syssla så mycket med datorer

Intressant att du skriver att din SSD är 71% fragmenterad, då det för det första inte finns någon mjukvara som kan mäta detta, eftersom att en SSD inte kan bli fragmenterad

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

jag har nog inte defragmentera sen windows me tiden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Intressant att du skriver att din SSD är 71% fragmenterad, då det för det första inte finns någon mjukvara som kan mäta detta, eftersom att en SSD inte kan bli fragmenterad

Den blir fragmenterad på exakt samma sätt som en hdd, men skillnaden är att det inte spelar någon som helst roll för accesstiden, så det ger exakt noll och inget att defragmentera (annat än att det sliter på ssd:n totalt i onödan).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

SSD'er kan visst bli fragmenterade - däremot är det meningslöst att defragmentera

Skrivet av backfeed:

Den blir fragmenterad på exakt samma sätt som en hdd, men skillnaden är att det inte spelar någon som helst roll för accesstiden, så det ger exakt noll och inget att defragmentera (annat än att det sliter på ssd:n totalt i onödan).

jaså? det var nytt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Du kan låta Windows (åtminstone 7 och uppåt) defragga din mekaniska hårddisk automatiskt (vilket brukar vara förinställt vid installation), eller så kör du Defraggler manuellt då och då. Defraggler är klart bättre än Windows inbyggda skräpdefrag, men hur stor skillnad det verkligen gör i praktiken? Tja... inte så mycket.

När jag körde WinXP körde jag alltid Defraggler när det började vara dags, men från och med Win7 har jag inte brytt mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Aldrig då jag bara har SSD diskar i denna burken.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Jag kommer inte ihåg att jag har ställt in någon defrag inställning (någonsin), är det något jag bör göra (vad gör det)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

jaså? det var nytt

Med samma filsystem (normalt NTFS) på både en ssd och en hdd så kommer fragmentering att uppstå på samma sätt.

Med ssd så spelar det dock ingen roll om en fil ligger lagrad i obruten linjär ordning, eller om den är uppdelad i fragment utspridda överallt, då det tar lika lång tid att läsa filen i båda fallen (ok, det kanske finns någon minimal skillnad, jag är inte insatt i detalj exakt hur en ssd-kontroller arbetar, men den skillnaden är i så fall så liten att det inte spelar någon praktisk roll).

I en mekanisk hårddisk spelar det däremot väldigt stor roll, eftersom läshuvudet kan behöva byta spår för varje fragment, och det tar förstås olika lång tid beroende på hur långt den måste flytta sig. Dessutom måste i värsta fall skivan snurra ett helt varv efter varje läshuvudsförflyttning innan det eftersökta fragmentet snurrar förbi. Dessa fördröjningar sammanslagna är ju för övrigt den största anledningen till varför ssd är så extremt överlägset (och inte den linjära läs/skrivhastigheten som många stirrar sig blinda på).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Jag kommer inte ihåg att jag har ställt in någon defrag inställning (någonsin), är det något jag bör göra (vad gör det)?

Det finns en förkonfigurerad task i task scheduler i Windows 7 och uppåt (kanske i Vista också, vet inte) som kör defragmentering i bakgrunden då och då - om det nu var varannan vecka eller en gång i månaden eller så.

På min maskin (Win7) finns den här:

Task Scheduler > Task Scheduler Library > Microsoft > Windows > Defrag > ScheduledDefrag

Ser att min är inställd på att köras varje måndag varje vecka, men jag har slagit av den manuellt. Det påstås ju att Windows 7 slår av denna automatiskt om man installerar på en ssd, men jag litar inte riktigt på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min mekaniska hd (Win7 defrag) + min SSD (Intel SSD Toolbox) varje söndag.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Min mekaniska hd (Win7 defrag) + min SSD (Intel SSD Toolbox) varje söndag.

vad gör Intel SSD Toolbox, och går programmet att använda till andra diskar som INTE är från Intel?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jookeer:

SSD'er kan visst bli fragmenterade - däremot är det meningslöst att defragmentera

Skrivet av backfeed:

Den blir fragmenterad på exakt samma sätt som en hdd, men skillnaden är att det inte spelar någon som helst roll för accesstiden, så det ger exakt noll och inget att defragmentera (annat än att det sliter på ssd:n totalt i onödan).

Det intressanta är att mjukvaran som styr en SSD aktivt försöker hålla den så fragmenterad som det bara går. Det finns två anledningar. Dels har vi ware leveling, alltså man vill balansera ut vilka celler som används så att alla slits jämt. Sen har vi det faktum att alla SSDer har någon form av intern RAID-liknande struktur. Det är inte RAID egentligen men det är en smidig liknelse. Styrkretsen har ett antal kanaler som den kan skicka data över ut till NAND-kretsarna. För att hålla prestandan hög vill man sprida data jämt över alla kanaler. Det är för övrigt av denna anledning som större SSDer är snabbare än små, för de kan använda fler parallella kanaler samtidigt.

Så en SSD blir fragmenterad men inte alls på samma sätt som en HDD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så en SSD blir fragmenterad men inte alls på samma sätt som en HDD.

Sett ur filsystemets synvinkel är det fragmenterat på exakt samma sätt, menade jag, men som du säger så gör förstås wear-leveling + "raid" att det blir väldigt annorlunda "under huven".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

vad gör Intel SSD Toolbox, och går programmet att använda till andra diskar som INTE är från Intel?

Så vitt jag vet gör den samma sak som TRIM-kommandot, så om man har ett operativsystem som har stöd för TRIM (t.ex. Windows 7) så tror jag inte att det ger något att köra Intels (eller någon annans; Samsung har ju t.ex. sin "Magician" eller vad den exakt heter) procedur för detta. Risken finns att det enbart sliter på ssd:n helt i onödan.

Om man har ett operativsystem som inte har stöd för TRIM så är det en annan sak förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag? Aldrig. Men min dator, med windows 7, gör det automatiskt när datorn idlar, tror det är standard. Helt underbar funktion som fungerar utmärkt. Har aldrig behövt gjort något åt det, och varje gång jag manuellt kollat har filsystemet vart 100% igt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ser att min är inställd på att köras varje måndag varje vecka, men jag har slagit av den manuellt. Det påstås ju att Windows 7 slår av denna automatiskt om man installerar på en ssd, men jag litar inte riktigt på det.

Vet inte om det var någon drivrutin eller något sånt som fixade inställningarna men med W7 så körde den defrag på mina mekaniska diskar med jämna mellanrum men lämnade mina SSDs ifred.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag använder O&O Defrag i Windows 7 det klarar av att i bakgrunden hela tiden minska fragmenteringen på SSD diskar, dessutom är en bra regel att ha sektorstorlekar som ligger nära den vanligaste filstorleken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

vad gör Intel SSD Toolbox, och går programmet att använda till andra diskar som INTE är från Intel?

Man kan bl.a uppdatera firmwaren (Firmware Update) genom Intel SSD Toolbox å som backfeed skrev: köra Trim funktion (Intel SSD Optimizer), köra "Quick Diagnostic Scan å "Full Diagnostic Scan", "System Tuner", "Secure Erase", (kan ha glömt något). Vet inte om det funkar på andra SSD som inte är från Intel.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Jag är hemskt ledsen mina herrar men fragmentering är visst av betydelse - även då man har en SSD. Varför?

Jo operativsystemet köar anrop av data som ligger nära varandra varpå SSDn kan leverera den datan i en burst. Data som ligger utspritt köas inte upp av OSet och kan därför inte levereras i en läsburst - man får alltså ett väldigt mycket större I/O-overhead med en fragmenterad enhet.

Så länge TRIM är aktiverat går det bra att defragmentera en SSD.. Jag rekommenderar att man gör detta MEN väldigt mycket mer sällan än på en hårddisk. Vid 71% fragmentering är det defenitivt dags att defragmentera.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag använder O&O Defrag i Windows 7

O&O är väldigt bra, men är kommersiellt och kostar ett par hundra bagis.

Defraggler är enklare än O&O men helt OK, har fler finesser än Windows inbyggda, och är gratis.

Sen finns också Diskeeper. Windows inbyggda defragmenterare är en förenklad licensversion av diskeeper. Skillnaden är att fullversionen har fler finesser (inbyggd scheduler, inställningar för hur mycket CPU den får äta, screensaver mode, håller koll på filaccessdatum och även defragmenterar free space) medan light-versionen som kommer med windows bara defragmenterar filer. Vet inte vad Diskeeper kostar men med tanke på att de gör mjukvara för servrar är den nog dyr.

SSD'er ska aldrig defragmenteras, eftersom de läser data elektroniskt, medan HD'ar behöver defragmenteras eftersom de har ett mekaniskt läshuvud som sveper över skivan.
HD:ar behöver defragmenteras beroende på vilket filsystem de har, hur fulla de är, och hur mycket det skrivs till dem. Ju fullare de är, ju mer det skrivs, och ju större filer som skrivs, desto snabbare ökar fragmenteringen. På jobbet har vi en sunkig gammal Windows-server som vi kör defragmentering på varje natt. Det är förstås extremt, normalt för hemmabruk räcker det med nån gång per år.

Alla windows-filsystem är känsliga för fragmentering, många av Linux filsystem är mindre känsliga men blir till slut fragmenterade de också. Det finns inga* defragmenteringsprogram till Linux, förmodligen pga det kryckiga rättighetssystemet, så där får man manuellt flytta filer fram & tillbaka för att defragmentera dem.

* Det finns säkert nåt hack eller perl-script nånstans, det gör det alltid, men ingenting i samma klass som Diskeeper, O&O, Defraggler.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Jag är hemskt ledsen mina herrar men fragmentering är visst av betydelse - även då man har en SSD. Varför?

Jo operativsystemet köar anrop av data som ligger nära varandra varpå SSDn kan leverera den datan i en burst. Data som ligger utspritt köas inte upp av OSet och kan därför inte levereras i en läsburst - man får alltså ett väldigt mycket större I/O-overhead med en fragmenterad enhet.

Så länge TRIM är aktiverat går det bra att defragmentera en SSD.. Jag rekommenderar att man gör detta MEN väldigt mycket mer sällan än på en hårddisk. Vid 71% fragmentering är det defenitivt dags att defragmentera.

Går emot allt jag hört och läst om SSD. Källa på det?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hansfilipelo:

Jag är hemskt ledsen mina herrar men fragmentering är visst av betydelse - även då man har en SSD. Varför?

Jo operativsystemet köar anrop av data som ligger nära varandra varpå SSDn kan leverera den datan i en burst. Data som ligger utspritt köas inte upp av OSet och kan därför inte levereras i en läsburst - man får alltså ett väldigt mycket större I/O-overhead med en fragmenterad enhet.

Så länge TRIM är aktiverat går det bra att defragmentera en SSD.. Jag rekommenderar att man gör detta MEN väldigt mycket mer sällan än på en hårddisk. Vid 71% fragmentering är det defenitivt dags att defragmentera.

Det där får du allt ta och trolla fram en källa på då en SSD som sagt aktivt jobbar på att fragmentera sig själv så mycket det går. Varför i hela vida världen skulle man skriva mjukvara i enheten som jobbar på att fragmentera och sedan mjukvara i OSet som jobbar på att städa upp? OSet har inte den blekaste om hur data ligger på en SSD, det är upp till styrkretsen att hålla koll på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24