Permalänk
Entusiast

2 generationer gamla processorer i lager

Har ni tänkt på att man fortfarande kan få tag på ett par få 2500K-processorer i olika butiker och ganska många i7:or från Sandy Bridge trots att det nu är två processorgenerationer tillbaka?

Har detta hänt förut eller är det första gången? För när Ivy Bridge släpptes så kommer jag ihåg att i5 750/760 inte fanns i lager i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Samma socket. Moderkort för proccessorn säljs fortfarande. Bara och passa på att tömma lagrena.

Permalänk
Medlem

Dessutom var det väldigt stor skillnad prestandamässigt när Sandy Bridge processorerna kom om man jämför med 750/760, Ivy och Haswell är ju inte groteskt mycket bättre än Sandy och därför hänger det nog kvar lite extra länge...

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Entusiast

Jag vet mycket väl varför det är som det är med sockeln och prestandan men jag undrar helt enkelt om ni kommer ihåg eller vet om det har hänt förr i tiden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet mycket väl varför det är som det är med sockeln och prestandan men jag undrar helt enkelt om ni kommer ihåg eller vet om det har hänt förr i tiden?

Jadå, dock brukar antalet butiker som har processorn i lager minska och priset gå upp något (de som sålt processorn billigare har slut och endast de dyrare är kvar). Q6600 och Q9550 fanns kvar rätt länge efter generationsbytena. Phenom II x4 965 finns ju även den kvar i lager i många butiker fortfarande trots flera generationsbyten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Jadå, dock brukar antalet butiker som har processorn i lager minska och priset gå upp något (de som sålt processorn billigare har slut och endast de dyrare är kvar). Q6600 och Q9550 fanns kvar rätt länge efter generationsbytena. Phenom II x4 965 finns ju även den kvar i lager i många butiker fortfarande trots flera generationsbyten.

Där har vi en långkörare men det kan ju ha att göra med mindre lyckade efterföljare, förutom Phenom II x6 som är rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske kommer ihåg fel (och orkar inte söka) men var det inte lite längre mellan "generationerna" förr?
3st på två år nu från Intel, kontot har ju knappt återhämtat sig från inköpet av SB =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kanske kommer ihåg fel (och orkar inte söka) men var det inte lite längre mellan "generationerna" förr?
3st på två år nu från Intel, kontot har ju knappt återhämtat sig från inköpet av SB =D

Intel har kört på sin tick tock med en lansering varje år väldigt länge.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Tick-Tock

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)