OCZ Vector 4 förlorar DATA och korrupterar Winlogon.exe

Permalänk
Medlem

OCZ Vector 4 förlorar DATA och korrupterar Winlogon.exe

Hej jag har haft en OCZ i 2-3 månader nu och allt var helt okej tills för en vecka sen.
Det började med att Windows varnade om att söka med chkdsk efter disk fel och hittade fel, efter omstart så var winlogon och crss.exe korrupta.
Jag formaterade om SSD och fortsatte använda några dagar. Sen hände EXAKT samma sak.
Detta har nu hänt minst 4-5 gånger och spel börjar även bli korrupta.

Jag har:
1. AHCI aktiverat och moderkort ser ni i signaturen.
2. Senaste BIOS och installerade senaste Firmwaren för SSD'n när jag fick den.
3. Sladd + uttag till SSD är 6gbps marvel. (Enda porten som hade möjlighet till 6 gbps).

CrystalDiskinfo visar att hälsan är bra och ligger på 99%... Detta är det som förvånade mig då min äldre SSD (Corsair) har drivits i 8170 timmar och har 100% hälsa...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Memtest86, felet du beskriver kan även orsakas av defekta minnesmoduker, då korrupt data skrivs från RAM till disk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klotim:

Hej jag har haft en OCZ i 2-3 månader nu och allt var helt okej tills för en vecka sen.
Det började med att Windows varnade om att söka med chkdsk efter disk fel och hittade fel, efter omstart så var winlogon och crss.exe korrupta.
Jag formaterade om SSD och fortsatte använda några dagar. Sen hände EXAKT samma sak.
Detta har nu hänt minst 4-5 gånger och spel börjar även bli korrupta.

Jag har:
1. AHCI aktiverat och moderkort ser ni i signaturen.
2. Senaste BIOS och installerade senaste Firmwaren för SSD'n när jag fick den.
3. Sladd + uttag till SSD är 6gbps marvel. (Enda porten som hade möjlighet till 6 gbps).

CrystalDiskinfo visar att hälsan är bra och ligger på 99%... Detta är det som förvånade mig då min äldre SSD (Corsair) har drivits i 8170 timmar och har 100% hälsa...

Nu vet jag inte om din disk är på "bommen", men du har tyvärr inte speciellt bra hastighet med din Marvell-krets, snarare sämre än INTEL:s Sata 2 diton så kolla om det funkar att sätta den i denna typ första Satakontakt istället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Kör Memtest86, felet du beskriver kan även orsakas av defekta minnesmoduker, då korrupt data skrivs från RAM till disk.

Så nu har jag formatterat SSD'n igeeeeen....
Och memtest86 visade inga fel alls...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Detta händer mig med min SSD, spel som ofta används blir korrupta..

Åtgärdade detta temporärt med att inte stänga av datorn utan att sätta den i viloläge.

EDIT: Har en Crucial m5 128gb & senaste firmware.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Detta händer mig med min SSD, spel som ofta används blir korrupta..

Åtgärdade detta temporärt med att inte stänga av datorn utan att sätta den i viloläge.

EDIT: Har en Crucial m5 128gb

Använder du för operativsystem?
Kör på Windows 8 här!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Använder du för operativsystem?
Kör på Windows 8 här!

Jag har windows 7 ultimate 64bit

EDIT: Byggde en datorn med samma SSD häromdagarna, kan ju säga att min dator stänger av sig betydligt snabbare än den nybyggda, det är nästan som att den får kortslutning direkt när man trycker "Shut Down" medans den andra visar hur den stänger av sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av klotim:

Så nu har jag formatterat SSD'n igeeeeen....
Och memtest86 visade inga fel alls...

Hur länge körde du Memtest? Jag skulle rekommendera minst 24 timmar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Hur länge körde du Memtest? Jag skulle rekommendera minst 24 timmar.

öhm.. När jag använder Windows 8 så fick jag bara klicka igång memtest och då gjorde den allt själv... Hade ingen chans att själv bestämma tid...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Jag har windows 7 ultimate 64bit

EDIT: Byggde en datorn med samma SSD häromdagarna, kan ju säga att min dator stänger av sig betydligt snabbare än den nybyggda, det är nästan som att den får kortslutning direkt när man trycker "Shut Down" medans den andra visar hur den stänger av sig.

Testar att bara köra med hibernate nu...
Installerade även senaste kontroller uppdateringen...
Hoppas det kommer funka bättre nu...
Tack

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

öhm.. När jag använder Windows 8 så fick jag bara klicka igång memtest och då gjorde den allt själv... Hade ingen chans att själv bestämma tid...

nej nej, inte det, kör memtest, det riktiga http://www.memtest.org/

inte windows egna dagisprogram!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(