Disk med skadade sektorer, kopiera så mycket som möjligt men hoppa över det som är skadat?

Permalänk
Medlem

Disk med skadade sektorer, kopiera så mycket som möjligt men hoppa över det som är skadat?

Hej
Jag har letat och letat på nätet men varken hittat svar eller lösning på frågan.
Det är så att jag har en disk som har en hel del skadade sektorer och jag är tvungen att försöka rädda så mycket som möjligt.
Sitter disken internt i datorn så fryser hela skiten efter en stund och jag måste klippa strömmen.
Så jag satte disken i ett externt kabinett och började kopieringen, dock har det kommit fram flera gånger på vissa saker "Det gick inte kopiera *********** Försök igen, Hoppa över, Ignorera".
Så jag är på jakt efter ett program, om det ens existerar, som scannar igenom disken och visar vilka filer/mappar som ligger på just dom skadade delarna av hårddisken, så man undviker att kopiera dom öht och slipper alla dessa frysningar osv.
Någon som vet om det finns ett sådant program?

MVH

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det programmet kan hjälpa mig baserat på det jag skrev i första inlägget?

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av radimax:

Förstår inte hur det programmet kan hjälpa mig baserat på det jag skrev i första inlägget?

Antagligen:

"TeraCopy is designed to copy and move files at the maximum possible speed. It skips bad files during the copying process, and then displays them at the end of the transfer so that you can see which ones need attention. TeraCopy can automatically check the copied files for errors by calculating their CRC checksum values. It also provides a lot more information about the files being copied than its Windows counterpart. TeraCopy integrates with Windows Explorer's right-click menu and can be set as the default copy handler."

Tack för tipset, hasenfrasen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lysande tips hasenfrasen! Det här programmet borde finnas med i den klistrade tråden över bra ha program...

Permalänk
Medlem

Problemet är ju bara att såfort en fil som är på en skadad sektor försöker att bli kopierad så fastnar alla program på den filen och står å tuggar en stund, det är det jag vill undvika, jag vet vilken del av disken som är skadad så om det hade funnits något program där man kunde sett vart respektive mapp låg på disken, då hade man ju kunnat undvika att kopiera just den mappen.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Hur som hur så gav disken upp totalt nu så MOD kan låsa tråden, tack för alla..... svar?

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Jaha... bra fråga!

Något liknande problem. Har upptäckt att en av mina HDD har skadade sektorer. Informationen gick ej att läsa, fast man såg filerna. Efter att jag bootat om datorn har informationen försvunnit! Men disken är fortfarande upptagen till 50% fast man ser inga filer.
Ja, jag har testat kolla efter dolda filer.

Just nu kör jag http://hddscan.com/ - verkar vara ok men vi får se vad det går för. Kan nog saknas grafisk rapport under själva sökningen. Ingen statuslinje finns det heller. Ganska irriterande att sitta och vänta på slutet ovetandes om när det kommer att ske.

Har ni några tips på bra programm som skannar och åtgärdar dåliga sektorer förutom MS? Något som är mer professionellt?

Visa signatur

Zypher

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyber76:

Något liknande problem. Har upptäckt att en av mina HDD har skadade sektorer. Informationen gick ej att läsa, fast man såg filerna. Efter att jag bootat om datorn har informationen försvunnit! Men disken är fortfarande upptagen till 50% fast man ser inga filer.
Ja, jag har testat kolla efter dolda filer.

Just nu kör jag http://hddscan.com/ - verkar vara ok men vi får se vad det går för. Kan nog saknas grafisk rapport under själva sökningen. Ingen statuslinje finns det heller. Ganska irriterande att sitta och vänta på slutet ovetandes om när det kommer att ske.

Har ni några tips på bra programm som skannar och åtgärdar dåliga sektorer förutom MS? Något som är mer professionellt?

Ett exempel som funnits med länge: https://www.grc.com/sroverview.htm

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ett exempel som funnits med länge: https://www.grc.com/sroverview.htm

Tack!

Visa signatur

Zypher