Spånar på att hoppa tillbaka in i vattenkylningsvärlden

Permalänk

Spånar på att hoppa tillbaka in i vattenkylningsvärlden

Tjo.

Nu var det mååååånga år sedan jag pysslade med vattenkylning senast (säkert 6-7 år sedan).
Jag är trött på att höra fläktarna gå upp i högvarv av och till när det blir lite pressat och har därför börjat såpna på om man skall köra helt vätskekylt.

Idag så ser mitt system ut som följande:
Intel Core I7 960 3.2GHZ Kylt med Corsair H80 (standardfläktar utbytta mot Noctua-fläktar för att få det lite tystare; idag så flyttar dom luft UT ur chassit (Define XL R2).
Asus GeForce GTX 580 Direct CU II SLI Kyls med standardkylning från ASUS (DCU2), ganska trångt med utrymme då ASUS kylarlösning är horribelt enorm.
Corsair Force GT 240Gb RAID0, 300Gb Raptor, Samsung EcoGreen 2TB, Hitachi 1TB, 2x Seagate 500GB; Inga utav dessa diskar är idag kylda mer än i fronten utav en stor noctua fläkt som tar in kalluft i burken.
18 GB Corsair Dominator 1600 DDR3 RAM; Ingen speciell kylning utöver standardkylningen i dagsläget.
Chassit är som sagt ett Define XL R2, med 2 140mm Noctua fläktar i fronten för intag och 2x120(?)mm fläktar som blåser ut luften och samtidigt har ersatt stock-fläktarna i processorkylaren Corsair H80.

Min ambition är inte att överklocka utav bara satan, det har jag slutat med för länge sedan (jobbar man så mycket så orkar man helt enkelt inte med vissa saker längre) utan att systemet skall gå så tyst som möjligt. Påväg hem (anländer imorgon) är ett ASUS GTX 780 så ta det gärna i beaktning.
Jag har försökt läsa ikapp mig på allt jag har missat i utvecklingen kring vattenkylning de senaste åren men känner inte att jag inte har tiden att få grepp nog om allt nytt så därför ställer jag frågan rätt ut här; vad tror ni, mina kära SweC medlemmar, är det vettigaste kylsystemet för mig?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A_Müller:

Tjo.

Nu var det mååååånga år sedan jag pysslade med vattenkylning senast (säkert 6-7 år sedan).
Jag är trött på att höra fläktarna gå upp i högvarv av och till när det blir lite pressat ochy har därför börjat såpna på om man skall köra helt vätskekylt.

Idag så ser mitt system ut som följande:
Intel Core I7 960 3.2GHZ Kylt med Corsair H80 (standardfläktar utbytta mot Noctua-fläktar för att få det lite tystare; idag så flyttar dom luft UT ur chassit (Define XL R2).
Asus GeForce GTX 580 Direct CU II SLI Kyls med standardkylning från ASUS (DCU2), ganska trångt med utrymme då ASUS kylarlösning är horribelt enorm.
Corsair Force GT 240Gb RAID0, 300Gb Raptor, Samsung EcoGreen 2TB, Hitachi 1TB, 2x Seagate 500GB; Inga utav dessa diskar är idag kylda mer än i fronten utav en stor noctua fläkt som tar in kalluft i burken.
18 GB Corsair Dominator 1600 DDR3 RAM; Ingen speciell kylning utöver standardkylningen i dagsläget.
Chassit är som sagt ett Define XL R2, med 2 140mm Noctua fläktar i fronten för intag och 2x120(?)mm fläktar som blåser ut luften och samtidigt har ersatt stock-fläktarna i processorkylaren Corsair H80.

Min ambition är inte att överklocka utav bara satan, det har jag slutat med för länge sedan (jobbar man så mycket så orkar man helt enkelt inte med vissa saker längre) utan att systemet skall gå så tyst som möjligt. Påväg hem (anländer imorgon) är ett ASUS GTX 780 så ta det gärna i beaktning.
Jag har försökt läsa ikapp mig på allt jag har missat i utvecklingen kring vattenkylning de senaste åren men känner inte att jag inte har tiden att få grepp nog om allt nytt så därför ställer jag frågan rätt ut här; vad tror ni, mina kära SweC medlemmar, är det vettigaste kylsystemet för mig?

det är väl lite väl overkill om du ska ha riktigt vatten kylning i datorn om du inte ens ska överklocka?? du kan lika gärna satsa på något sånt här https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 den ska gå väldigt tyst enligt väldigt många.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

det är väl lite väl overkill om du ska ha riktigt vatten kylning i datorn om du inte ens ska överklocka?? du kan lika gärna satsa på något sånt här https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 den ska gå väldigt tyst enligt väldigt många.

Läste du hela hans inlägg?

Kan för övrigt intyga om att NH-D14 INTE är tyst, så länge man inte stryper fläktarna ordentligt.

TS: Hur pass bra koll har du? Finns ju vissa färdiga paket á la https://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx (och sedan å köpa till GPU-block). Har dock hört att den pumpen skulle vara kass men.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Läste du hela hans inlägg?

Kan för övrigt intyga om att NH-D14 INTE är tyst, så länge man inte stryper fläktarna ordentligt.

TS: Hur pass bra koll har du? Finns ju vissa färdiga paket á la https://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx (och sedan å köpa till GPU-block). Har dock hört att den pumpen skulle vara kass men.

många har skrivit att den är det. Varför ska han ha vatten kylning när han ändå inte ska överklocka nått?? det är lite väl overkill tycker jag. Räcker med en tyst luft kylare isf.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GamerFX:

många har skrivit att den är det. Varför ska han ha vatten kylning när han ändå inte ska överklocka nått?? det är lite väl overkill tycker jag. Räcker med en tyst luft kylare isf.

Du är medveten om att det bara är statligt finansierade organisationer (t.ex. skolan) som måste välja den billigaste lösningen?

En fördel med vattenkylning är just att man kan göra det overkill, och sedan ha fläktar som är fast inställda på låg rpm. Då slipper man ljudet av fläktar som varvar upp så fort man startar ett spel, ja man kan ju till och med slippa ljudet av fläktar helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

många har skrivit att den är det. Varför ska han ha vatten kylning när han ändå inte ska överklocka nått?? det är lite väl overkill tycker jag. Räcker med en tyst luft kylare isf.

Många har dålig hörsel alt. tycker att allt mindre än AMDs och grafikkorts referenskylare på 100% är tyst.

Vattenkylning, för att det är tyst och för att fläktar inte behöver varva upp. Kraftiga grafikkort går inte att få tysta under spelsessioner.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Grafikkorts fläkten kan även den fläska på ganska bra. Det är inte bara överklockning man har vattenkylning för. När komponenterna hålls kalla så kommer dem hålla längre också.

Visst nu köpte jag vattenkylning mest för att jag tycker det är väldigt kul att hålla på och pilla med datorn men även för ljudnivå och överklockning.

Skrivet av TheSweede:

Tjo.

Nu var det mååååånga år sedan jag pysslade med vattenkylning senast (säkert 6-7 år sedan).
Jag är trött på att höra fläktarna gå upp i högvarv av och till när det blir lite pressat ochy har därför börjat såpna på om man skall köra helt vätskekylt.

Idag så ser mitt system ut som följande:
Intel Core I7 960 3.2GHZ Kylt med Corsair H80 (standardfläktar utbytta mot Noctua-fläktar för att få det lite tystare; idag så flyttar dom luft UT ur chassit (Define XL R2).
Asus GeForce GTX 580 Direct CU II SLI Kyls med standardkylning från ASUS (DCU2), ganska trångt med utrymme då ASUS kylarlösning är horribelt enorm.
Corsair Force GT 240Gb RAID0, 300Gb Raptor, Samsung EcoGreen 2TB, Hitachi 1TB, 2x Seagate 500GB; Inga utav dessa diskar är idag kylda mer än i fronten utav en stor noctua fläkt som tar in kalluft i burken.
18 GB Corsair Dominator 1600 DDR3 RAM; Ingen speciell kylning utöver standardkylningen i dagsläget.
Chassit är som sagt ett Define XL R2, med 2 140mm Noctua fläktar i fronten för intag och 2x120(?)mm fläktar som blåser ut luften och samtidigt har ersatt stock-fläktarna i processorkylaren Corsair H80.

Min ambition är inte att överklocka utav bara satan, det har jag slutat med för länge sedan (jobbar man så mycket så orkar man helt enkelt inte med vissa saker längre) utan att systemet skall gå så tyst som möjligt. Påväg hem (anländer imorgon) är ett ASUS GTX 780 så ta det gärna i beaktning.
Jag har försökt läsa ikapp mig på allt jag har missat i utvecklingen kring vattenkylning de senaste åren men känner inte att jag inte har tiden att få grepp nog om allt nytt så därför ställer jag frågan rätt ut här; vad tror ni, mina kära SweC medlemmar, är det vettigaste kylsystemet för mig?

Ett tips till TS är att skaffa en D5 pump, dem är väldigt tysta i jämförelse med EKs 2.2 och 4.0 pumpar.

Slang har ingen direkt betydelse förutom för syns skull, ta ett par tysta och lågvarvade fläktar till radiator/radiatorerna som även har bra lufttryck är att föredra.

Det enda som hörs i min dator nu är fläktarna som varvar upp när jag kör benchmark på CPUn, och det är väldigt sällan.

Hur mycket är du villig att betala förresten?

Permalänk
Medlem

Tycker du borde börja med det helt nysläppta (i år iaf) Swiftch H220 som fått väldigt bra resultat i diverse tester. Den är semi sluten så det går att plussa på ett 780 utan problem.
Dock lär detta betyda att fläktarna behöver gå på högvarv med den gamla i7an som pumpar värme. Men det handlar väl mest om vilka temperaturer du kan acceptera i loopen.
Scythe Slipstream är ju fortf bra fläktar för vatten med bra tryck och de snurrar tyst. Men de gör inte mkt skillnad mot noctuas du redan har. Det svåra är ju att få ner varven på fläktarna utan att tempen blir för hög. Brukar ju själv predika om att 600 rpm är max om du ska ha ett lågmält system.

Sen är det ju det övriga:
Raptorn måste bort. (hade en förut och de blir ju hemska med åren). 300Gb borde du väl klara dig utan. Om pengarna finns ersätt allt med bara SSDer.
Se till att ditt PSU klarar sig med råge så det inte behöver jobba för hårt o bli varmt.
Dra ner på antalet sladdar till minimum så de inte är i vägen.
Rengör från damm var 6:e månad.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

en d5 pump
10/13 slang
block på CPU o GPU
Radiatorer med Lika stor yta som antal block +1 alltså har du 2 block så radiatoryta som täcks av 3 fläktar (360rad/420radyta) i vilken kombination du vill, vill du ha 3 singel Radiatorer så går det bra xD
räcker med Push eller Pull installerade fläktaar du måste inte ha PnP =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Som folk här har skrivit så är det just för att jag känner att jag kan bekosta mig ett tystare system, overkill enligt vissa men vafan, köpte jag precis en ny 27" skärm och ett GTX 780 så ska jag fan kunna lägga ett par tusenlappar på att få allt tyst med.

Skrivet av wRRM:

Ett tips till TS är att skaffa en D5 pump, dem är väldigt tysta i jämförelse med EKs 2.2 och 4.0 pumpar.
Hur mycket är du villig att betala förresten?

D5 pump, tillverkare?
Som någon tidigare skrev så är ju ett kit visserligen smidigt, men jag kör hellre ihop allt själv och får det tystare, som sagt. Jag har pysslat med detta och casemods förr, men det var då man hade tid och ork så nu behöver jag mest insikt i ett bra system som kan få min burk tyst och jag (lite lathet här med kanske) har inte tid att läsa på såpass mycket så att jag känner att jag har koll på alla olika system/komponenter som man hade haft tid med förr.

Skrivet av sgtspiff:

Sen är det ju det övriga:
Raptorn måste bort. (hade en förut och de blir ju hemska med åren). 300Gb borde du väl klara dig utan. Om pengarna finns ersätt allt med bara SSDer.
Se till att ditt PSU klarar sig med råge så det inte behöver jobba för hårt o bli varmt.
Dra ner på antalet sladdar till minimum så de inte är i vägen.
Rengör från damm var 6:e månad.

Raptorn tuggar på fint, den låter inte mycket och är inte problematisk (ännu *peppar, peppar*) och agerar speldisk, har 2st intel SSd diskar liggandes på skrivbordet som skall ersätta den... jag ska bara hitta orken att genomföra det.
Kabeldragning, rengöring, etc. är en given punkt tycker jag

Jag har gått igenom hela Vattenkylnings FAQ:en och den är grymt bra skriven, men jag letar väl helt enkelt om en handavisning till ett hopplock komponenter som bör lösa mitt problem. Som sagt, allt behöver inte pressas ner så mycket som möjligt i temp (dock givetvis ett plus) men vikten är att komponenterna hålls inom rimliga ramar rent temperaturmässigt och att jag slipper enorma varvningar när det blir lite tungt (t.ex. som i krävande spel som Metro: Last Light, Far Cry 3: Blood Dragon (hur ballt som helst ju ) och S.T.A.L.K.E.R.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Valfritt märke på D5, det är alla samma förutom klisterlappen.

360 rad och 10/16 slang, masterkleer eller primochill, med kompressionsnipplar är vad jag hade kört på. Om du pular in en 120 rad till skulle det inte skada eftersom din cpu petar ut mycket värme. Fläktar gillar jag 1450 rpm scythe gentle typhoon bäst.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

vad jag skulle Köpt,...

En 240rad i fronten och en i toppen.

Reservoaren kan ju vara en 5.25" med såklart som sitter i ODD buren. kör du på ODD buren så behöver du inte fixa och trixa så mycket i chassit.

Fläktar får du ta vilka du vill för smaken är som baken =D, själv tycker jag om Bitfenix Spectre PROs 120mm och GT 1200mm AP11or (1850rpm men kan lätt sänkas med 7v adapters tex)
Du behöver inte ha PnP med den RAD ytan du får med de Radiatorer jag valt i mitt förslag och spelar ingen roll om det är Push lr Pull funkar lika bra vilket som, personligen så kör jag nu för tiden Pull för det blir mindre damm på RAD och jag gillar att framhäva RAD istället för fläktar.

Sedan hur du drar din loop spelar inte så stor roll, enda att tänka på är att ha pumpen direkt under Reservoaren så Pumpen inte går torr =D lr Pump-rescombo såklart. (du vet säkert redan detta eftersom du läst FAQ:n & hållt på med WC innan men alltid bra att repetera)

har du bra flöde i Loopen så brukar man endast få en temp skillnad på ca:max 3-8 grader på kallast och varmast vatten. Så har det varit för mig iallfall sedan varierar ju detta mycket från loop till loop (rums temp, OC etc)

sedan vet man ju inte exakt vad för Anslutningar som behövs men slängde med så att varje del har 2 fittings var, plus att det är Overkill med slang och kylmedel. bättre för mycket än för lite =D

//mvh enRödjävel

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

http://db.tt/MbCqMjnV

En 240rad i fronten och en i toppen.

Reservoaren kan ju vara en 5.25" med såklart som sitter i ODD buren. kör du på ODD buren så behöver du inte fixa och trixa så mycket i chassit.

Fläktar får du ta vilka du vill för smaken är som baken =D, själv tycker jag om Bitfenix Spectre PROs 120mm och GT 1200mm AP11or (1850rpm men kan lätt sänkas med 7v adapters tex)
Du behöver inte ha PnP med den RAD ytan du får med de Radiatorer jag valt i mitt förslag och spelar ingen roll om det är Push lr Pull funkar lika bra vilket som, personligen så kör jag nu för tiden Pull för det blir mindre damm på RAD och jag gillar att framhäva RAD istället för fläktar.

Sedan hur du drar din loop spelar inte så stor roll, enda att tänka på är att ha pumpen direkt under Reservoaren så Pumpen inte går torr =D lr Pump-rescombo såklart. (du vet säkert redan detta eftersom du läst FAQ:n & hållt på med WC innan men alltid bra att repetera)

har du bra flöde i Loopen så brukar man endast få en temp skillnad på ca:max 3-8 grader på kallast och varmast vatten. Så har det varit för mig iallfall sedan varierar ju detta mycket från loop till loop (rums temp, OC etc)

sedan vet man ju inte exakt vad för Anslutningar som behövs men slängde med så att varje del har 2 fittings var, plus att det är Overkill med slang och kylmedel. bättre för mycket än för lite =D

//mvh enRödjävel

Väldigt snarlik den setup jag kör! Jag har dock en extra 120mm radde, samt Alphacools CPU-block. Och så lite smådetaljer som res/top-combo. Kör på Noctua NF-F12 fläktar, funkar skitbra.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Onödigt högt pris på titan xxl blocket... Jag köpte nickel plexi till mitt 780 på inet för 790:-

Skickades från m.sweclockers.com