Permalänk

CPU frekevens droppar

Halloj, driver sen spelserver och har lite funderingar:

Det blir dessa typer av laggspikes konstant. Ibland ligger den blåa linjen stabilt i flera minuter och ibland så är det bara upp och ner.

2500k som är klockad till 4,5 GHz med 1,41 i Vcore (väldigt högt). Har kört prime i ett dygn utan problem och det funkar prima.
Varför dippar den som den gör?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Påverkas ens spelupplevelsen på servern?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte problemet. Graferna beskriver inte CPU-frekvens utan procentuell belastning på CPU. Har du alltså prestandaproblem på spelservern, eller nojar du bara över en graf? Det är fullt normalt att belastningen hoppar på det sättet.

Permalänk
Medlem

Detdär är CPU belastningen! Var glad att den inte ligger på 100% hela tiden, det betyder att servern ha lite o göra (typ).,

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Ja, det uppstår desync ibland, ja.

Och om man bortser från den blå linjen så ser man på dom gröna fälten att dom går ner i noll också.
För om man bara puttrar runt med servern utan något igång ligger den blåa linjen och kör som ett sträck längst upp.
Dock under belastning så kan den hoppa som fan.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Är inte det där SpeedStep? CPUn jobbar inte på högsta klock hela tiden, utan bara när det behövs.

Jag ser inget problem.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Är inte det där SpeedStep? CPUn jobbar inte på högsta klock hela tiden, utan bara när det behövs.

Jag ser inget problem.

Skulle kunna vara, dock ser jag inte hur det kan inträffa, då exe filerna som kör spelservern belastar CPU:n hela tiden, även utan spelare inne.
Och dropsen gör att dom verkligen går ner på noll och gör små fryslagg.

Ska kika runt lite i bios imorgon bitti när ingen spelar och se om jag kan hitta något.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSwordfish:

Skulle kunna vara, dock ser jag inte hur det kan inträffa, då exe filerna som kör spelservern belastar CPU:n hela tiden, även utan spelare inne.
Och dropsen gör att dom verkligen går ner på noll och gör små fryslagg.

Ska kika runt lite i bios imorgon bitti när ingen spelar och se om jag kan hitta något.

Om belastningen är låg så behövs inte 4,5GHz.

Vad får dig att tro att "lagget" beror på CPUn?

Hur varm blir CPUn förresten? Galet hög spänning liksom. Throttlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSwordfish:

Skulle kunna vara, dock ser jag inte hur det kan inträffa, då exe filerna som kör spelservern belastar CPU:n hela tiden, även utan spelare inne.
Och dropsen gör att dom verkligen går ner på noll och gör små fryslagg.

Ska kika runt lite i bios imorgon bitti när ingen spelar och se om jag kan hitta något.

Testa att gå in i Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Energialternativ -> välj hög prestanda och ändra schemainställningar och sedan avancerade inställningar och under energisparfunktioner för processor så sätt aktiv, 100% och 100% aktivera sedan hög prestanda profilen.

(Endast för Windows 7 och 8)

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Testa att gå in i Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Energialternativ -> välj hög prestanda och ändra schemainställningar och sedan avancerade inställningar och under energisparfunktioner för processor så sätt aktiv, 100% och 100% aktivera sedan hög prestanda profilen.

(Endast för Windows 7 och 8)

Det är redan på Aktiv och 100% på båda. Ska kika över temp och om den stryper ner sig.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om belastningen är låg så behövs inte 4,5GHz.

Vad får dig att tro att "lagget" beror på CPUn?

Hur varm blir CPUn förresten? Galet hög spänning liksom. Throttlar?

Det behövs hör Ghz då servern jag kör bara loadar på en kärna per instans, och med mycket folk inne så ligger dom och rullar på 90+%

*UPDATE*
CPU:n ligger på typ 60-65 grader
Och i CPU-Z ser jag inte att "Core Speed" dippar.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSwordfish:

Det behövs hör Ghz då servern jag kör bara loadar på en kärna per instans, och med mycket folk inne så ligger dom och rullar på 90+%

*UPDATE*
CPU:n ligger på typ 60-65 grader
Och i CPU-Z ser jag inte att "Core Speed" dippar.

Kan ju vara någon strömsparfunktion eller något sånt i ditt bios leta efter EPU, Cool and Quiet eller något liknande i ditt BIOS.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Kan ju vara någon strömsparfunktion eller något sånt i ditt bios leta efter EPU, Cool and Quiet eller något liknande i ditt BIOS.

Tack för tipset, återkommer.

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000