I behov av sata portar[Bäst lösning sökes]

Permalänk
Medlem

I behov av sata portar[Bäst lösning sökes]

Tjena, jag sitter på ett Moderkort som har defekta sata portar då jag inhandlade det strax efter Sandy Bridge releasen. De fyra Sata6 portar jag har fungerar utmärkt, dock är det mina fyra Sata3 portar som är defekta.

Problemet jag står inför är då jag vill expandera med fler hårddiskar (både lagring samt SSD för att snabba upp systemet) men samtidigt vill undvika att koppla ur de komponenter som sitter i datorn.

Lösningen jag själv överväger är att inhandla ett expansionskort för PCI alternativt PCIe, men det som oroar mig är eventuell prestandaförlust. Speciellt vid köp av SSD. Sitter just nu på ett system med 4 GB tomt utrymme kvar och jag som fattig student är i akut behov av en lösning

Vilken lösning rekommenderar ni experter åt någon i behov av fler sata portar?

Inhandlat moderkortet hos komplett.se som vill att jag skickar in moderkortet för "granskning" innan jag kan få ett eventuellt nytt kort på garanti (5 år garanti finns på kortet). Dock vill jag ej stå utan dator under de veckor det tar för undersökning samt transport i utbyte mot chansen att kanske få ett ersättningskort.

Sata 6 portarna fylls av:
Optisk dvd
1 TB 7200 RPM hdd
300 GB 7200 RPM hdd
250 GB 7200 RPM hdd

Med Vänliga Hälsningar,
Alex

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Koppla in DVD i en sata3 port, byt ut dina två små diskar mot en större och koppla in SSD i en ledig port. Bara baserat på storleken antar jag att de två diskarna är ganska gamla och det är kanske hög tid att byta ut dem innan de lägger av.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Se om du kan förhandla till dig att du kan köpa ett nytt och om/när "granskningen" går igenom så får du pengarna tillbaka för det som är sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Tjena, jag sitter på ett Moderkort som har defekta sata portar då jag inhandlade det strax efter Sandy Bridge releasen. De fyra Sata6 portar jag har fungerar utmärkt, dock är det mina fyra Sata3 portar som är defekta.

Problemet jag står inför är då jag vill expandera med fler hårddiskar (både lagring samt SSD för att snabba upp systemet) men samtidigt vill undvika att koppla ur de komponenter som sitter i datorn.

Lösningen jag själv överväger är att inhandla ett expansionskort för PCI alternativt PCIe, men det som oroar mig är eventuell prestandaförlust. Speciellt vid köp av SSD. Sitter just nu på ett system med 4 GB tomt utrymme kvar och jag som fattig student är i akut behov av en lösning

Vilken lösning rekommenderar ni experter åt någon i behov av fler sata portar?

Inhandlat moderkortet hos komplett.se som vill att jag skickar in moderkortet för "granskning" innan jag kan få ett eventuellt nytt kort på garanti (5 år garanti finns på kortet). Dock vill jag ej stå utan dator under de veckor det tar för undersökning samt transport i utbyte mot chansen att kanske få ett ersättningskort.

Sata 6 portarna fylls av:
Optisk dvd
1 TB 7200 RPM hdd
300 GB 7200 RPM hdd
250 GB 7200 RPM hdd

Med Vänliga Hälsningar,
Alex

Det där kan du nog glömma tyvärr, vet inte hur du ska få igenom utbytet då det där var något som informerades om överallt i alla tidningar, alla hårdvarusajter osv
Jag vet (då jag själv råkat ut för det) att Asus tvärnekar garanti på dessa kort, så får du det utbytt då sker det enbart pga kompletts goodwill och inget annat, de hänvisar till att information sänts ut till alla tänkbara medier och att utbytesprogrammet tyvärr sedan länge är nedstängt

Ska se om jag kan hitta mailet från Asus, inte säkert pga jag hade en hdd krasch med en del av mail sen förr i tiden då det begav sig, där Asus tvärnekar garanti och även butiken där jag köpte kortet

tidsperioden för de här utbytena var mellan 3/1/2011 - 30/06/2011

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Håller med Cruentusa, köp en större disk istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Håller med Cruentusa, köp en större disk istället.

Grejen är dock att jag gärna hade använt diskarna tills vidare och vet att jag förmodligen förr eller senare kommer få samma behov igen.
Någon som vet hur stor prestandförlusten är på ett expansionskort till PCI?
Tänker att jag eventuellt kan köra mina "extra" diskar där då expansionskorten, vad jag förstått är relativt billiga.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Rekordmedlem

Lägg inga pengar på att köpa nån kontroller, köp en ny 3-4 Tbyte drive istället och släng ut de gamla smådiskarna, ev kan du behålla 1Tbytaren om det är nån anständig modell men troligen så är nog även den långsammare än en ny 3Tbytes lagringsdisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lägg inga pengar på att köpa nån kontroller, köp en ny 3-4 Tbyte drive istället och släng ut de gamla smådiskarna, ev kan du behålla 1Tbytaren om det är nån anständig modell men troligen så är nog även den långsammare än en ny 3Tbytes lagringsdisk.

Om man är en snål student då?
3-4 TB disk går väl ändå på cirka 1000 kr+ vilket inte är några pengar jag är sugen på att lägga ut just nu i början av sommaren. Inväntar helst sommarlönen. ^^

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det där kan du nog glömma tyvärr, vet inte hur du ska få igenom utbytet då det där var något som informerades om överallt i alla tidningar, alla hårdvarusajter osv
Jag vet (då jag själv råkat ut för det) att Asus tvärnekar garanti på dessa kort, så får du det utbytt då sker det enbart pga kompletts goodwill och inget annat, de hänvisar till att information sänts ut till alla tänkbara medier och att utbytesprogrammet tyvärr sedan länge är nedstängt

Ska se om jag kan hitta mailet från Asus, inte säkert pga jag hade en hdd krasch med en del av mail sen förr i tiden då det begav sig, där Asus tvärnekar garanti och även butiken där jag köpte kortet

tidsperioden för de här utbytena var mellan 3/1/2011 - 30/06/2011

Hmm har själv en extradator med just det moderkortet... jag har tycker att jag håller mig ganska uppdaterad i datorvärlden, men inte har jag sett det där. (inte märkt av problemet heller iof.) tycker komplett kunde gått ut med ett mejl angående det, då om de kollar igenom alla ordrar så har de ju email adresser till alla som köpt kortet.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av musarn:

Grejen är dock att jag gärna hade använt diskarna tills vidare och vet att jag förmodligen förr eller senare kommer få samma behov igen.
Någon som vet hur stor prestandförlusten är på ett expansionskort till PCI?
Tänker att jag eventuellt kan köra mina "extra" diskar där då expansionskorten, vad jag förstått är relativt billiga.

Totalt kan en pci buss hantera 133 Mbyte/s men att köpa en pci/satakontroller låter inte vettigt på nått sätt idag, ska du köpa ett kontrollerkort ska du ha pci-e x4 som minst om det inte ska strypa farten.

Vad är det du vill koppla in för nått totalt sett ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Totalt kan en pci buss hantera 133 Mbyte/s men att köpa en pci/satakontroller låter inte vettigt på nått sätt idag, ska du köpa ett kontrollerkort ska du ha pci-e x4 som minst om det inte ska strypa farten.

I nuläget har jag en ledig PCI-e x16 så det lär inte vara några större problem. Stryper det farten trots allt då?

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Hmm har själv en extradator med just det moderkortet... jag har tycker att jag håller mig ganska uppdaterad i datorvärlden, men inte har jag sett det där. (inte märkt av problemet heller iof.) tycker komplett kunde gått ut med ett mejl angående det, då om de kollar igenom alla ordrar så har de ju email adresser till alla som köpt kortet.

Jag mailade komplett gällande det då jag själv hittade en text på deras sajt där det tydligt stod att alla med defekta portar kan byta sina moderkort. Dock stod det även, mycket tydligare likt du sagt att byten ej gäller efter det listade tidsintervallet.

Skrev hur som helst då ihop ett mail till komplett, där jag hänvisade till sidan men dessvärre är alla svar man får tillbaka auto genererade och jag fick som svar att det enda jag kunde göra var att skicka in moderkortet samt då hoppas på de beslutade att ersätta det.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Rekordmedlem

Men är det vettigt att lägga minst 300 kr på ett kontrollerkort och ansluta gamla långsamma diskar ? Och ändå vara tvungen att köpa en ny disk för att få utrymme när du kan köpa en modern disk som löser problemet med utrymme och dessutom ger bättre prestanda och en tystare dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Alla expansionkort som har PCI-E x4 och uppåt kommer att ha högre överföringshastigheter än vad diskarna klarar, även med SSDs.
Om du RAIDar SSDsen så kanske du når upp mot gränsen men du kommer knappast märka av det.

PCI-E x1 är tillräcklig om det bara sitter ett par diskar på (1x = 250MB/sek).

Men givet att du måste köpa controllerkort+disk så kan jag bara säga som de andra, köp en ny 2TB-disk istället och släng ut den minsta disken du har. Klart minst krångel.

Ett annat alternativ är såklart att köpa ett nytt billigt moderkort så istället så du kan använda alla portar

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men är det vettigt att lägga minst 300 kr på ett kontrollerkort och ansluta gamla långsamma diskar ? Och ändå vara tvungen att köpa en ny disk för att få utrymme när du kan köpa en modern disk som lösar problemet med utrymme och dessutom ger bättre prestanda och en tystare dator ?

Det är inte så att jag är i akut behov av prestanda eller en tystare dator utan snarare lagringsutrymme för att kunna se nästa Game of Thrones

Såg en tillfällig lösning i att skaffa ett kontrollerkort då jag ogärna lägger lånade CSN pengar på en bättre dator, utan väntar då tre månader tills jag fått lönen ^^

Dessutom har jag fler hårddiskar som ändå bara ligger o skräpar vilka jag skulle kunna använda. Varav alla är på 7200 RPM.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Eftersom du är i behov av utrymme så är det billigaste alternativet nog att köpa en lite större disk och byta ut den minsta.

Och så finns det ju alltid USB-kabinett där du kan ploppa in några diskar.

Permalänk
Medlem

Första tanken som slår, varför bytte du inte bara ut det när Intel hade det enorma utbytesprogrammet av de defekta moderkorten?
Om du lämnar in det på garantin så har man väl även rätt till ersättningsprodukt under tiden om man blir utan för länge?
Även om du lämnar in det blir du nog inte utan så länge, 3 dagar frakt dit + 3-5 dagar undersökning (kan varierar kraftigt) och 3 dagar tillbaks. Så med lite tur blir det bara 2 veckor om det gör någon skillnad

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

Alla expansionkort som har PCI-E x4 och uppåt kommer att ha högre överföringshastigheter än vad diskarna klarar, även med SSDs.
Om du RAIDar SSDsen så kanske du når upp mot gränsen men du kommer knappast märka av det.

PCI-E x1 är tillräcklig om det bara sitter ett par diskar på (1x = 250MB/sek).

Men givet att du måste köpa controllerkort+disk så kan jag bara säga som de andra, köp en ny 2TB-disk istället och släng ut den minsta disken du har. Klart minst krångel.

Ett annat alternativ är såklart att köpa ett nytt billigt moderkort så istället så du kan använda alla portar

Tackar för feedbacken, exakt vad jag eftersökte !

Siktar nog på att i första hand köpa ett kontrollerkort och senare byta ut diskarna.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Första tanken som slår, varför bytte du inte bara ut det när Intel hade det enorma utbytesprogrammet av de defekta moderkorten?
Om du lämnar in det på garantin så har man väl även rätt till ersättningsprodukt under tiden om man blir utan för länge?
Även om du lämnar in det blir du nog inte utan så länge, 3 dagar frakt dit + 3-5 dagar undersökning (kan varierar kraftigt) och 3 dagar tillbaks. Så med lite tur blir det bara 2 veckor om det gör någon skillnad

Jag valde att nöja mig med defekta sata portar då jag inte förväntade mig att använda mer än 4. Dock står jag här nu och är irriterad på mig själv ^^

Två veckor utan kort hade jag utan problem ställt upp på om jag vetat att oddsen var på min sida.
Dessvärre tycks situationen ej vara sådan :/

Asus hänvisar till komplett som i sin tur hänvisar till sin "undersöknings"-avdelning och de ger inga indikationer på om jag har möjligheten att få det utbytt utan då är det helt enkelt en total chansning från min sida. Gav som sagt bara ett auto generat mail tillbaka där de skrivit in mitt namn högst upp

Det lustiga var att jag i mailet skrev att jag inte ville ha ett auto genererat svar och skrev dessutom ytterliggare ett mail där jag beklagade mig över att de eventuellt inte ens läst igenom mailets innehåll. Denna gång fick jag ett faktiskt svar, dock sa de kortfattat att det enda jag kunde göra var att skicka in moderkortet.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av musarn:

Tackar för feedbacken, exakt vad jag eftersökte !

Siktar nog på att i första hand köpa ett kontrollerkort och senare byta ut diskarna.

Det är ju då du slänger pengarna i sjön, minst 300 kr borta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Det är inte så att jag är i akut behov av prestanda eller en tystare dator utan snarare lagringsutrymme för att kunna se nästa Game of Thrones

Såg en tillfällig lösning i att skaffa ett kontrollerkort då jag ogärna lägger lånade CSN pengar på en bättre dator, utan väntar då tre månader tills jag fått lönen ^^

Dessutom har jag fler hårddiskar som ändå bara ligger o skräpar vilka jag skulle kunna använda. Varav alla är på 7200 RPM.

Den bästa/billigaste temporära lösningen är att koppla in DVD i Sata2 och sedan köpa SSD.
Koppla in diskarna i sata2 portarna, filer som bara är temporära eller lätta att få tag på nytt och som ligger på diskar som kan lägga av när som helst gör risken för data-korruption som sata2 portarna innebär till ett litet problem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju då du slänger pengarna i sjön, minst 300 kr borta.

Det beror ju dock på hur man ser det. Har som sagt fler diskar hemma som går att koppla till denna kontroller.
Dessutom skulle det göra att om jag i framtiden är i behov av fler, redan sitter på ett kontrollerkort så bortkastade pengar anser jag absolut inte att det är.

Förstår dock din poäng!

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Den bästa/billigaste temporära lösningen är att koppla in DVD i Sata2 och sedan köpa SSD.
Koppla in diskarna i sata2 portarna, filer som bara är temporära eller lätta att få tag på nytt och som ligger på diskar som kan lägga av när som helst gör risken för data-korruption som sata2 portarna innebär till ett litet problem.

När du syftar på temporära filer, vilka filer/filtyper tänker du framförallt på då?

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Det beror ju dock på hur man ser det. Har som sagt fler diskar hemma som går att koppla till denna kontroller.
Dessutom skulle det göra att om jag i framtiden är i behov av fler, redan sitter på ett kontrollerkort så bortkastade pengar anser jag absolut inte att det är.

Förstår dock din poäng!

Hur många av dessa diskar kan du ersätta med en 2tb disk för 700kr? Sälj dem för 100kr styck och lägg pengarna du får för dem och de 300kr du tänkt lägga på ett kontrollerkort på en stor disk.

Skrivet av musarn:

När du syftar på temporära filer, vilka filer/filtyper tänker du framförallt på då?

Game of Thrones och andra serier.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Hur många av dessa diskar kan du ersätta med en 2tb disk för 700kr? Sälj dem för 100kr styck och lägg pengarna du får för dem och de 300kr du tänkt lägga på ett kontrollerkort på en stor disk.

Game of Thrones och andra serier.

När du säger att folk skulle köpa dem för 100 kr styck, hur tänker du då?
Vad skulle då motivera dem till att köpa dessa hårddiskar då som du själv sagt "lätt går sönder"?

Som jag ser det kan jag ju själv utnyttja dem fram tills dess att de går sönder. Sitter på ett stort chassi med fler hårddisks-rack än jag behöver.
Lika bra att fylla på, eller?

179 kr för Kontrollerkort hos inet. Inte särskilt stor investering gentemot 1000 kr, vilket är en investering jag gärna skjuter på.

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

byt ut dina små diskar mot en större.
du kan sälja dom för 200kr/st, så du tjänar in rätt mycket bara där.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

byt ut dina små diskar mot en större.
du kan sälja dom för 200kr/st, så du tjänar in rätt mycket bara där.

Köper folk sådant då? 250 GB o 300 GB diskar? De är trots allt ett par år gamla :9

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

När du säger att folk skulle köpa dem för 100 kr styck, hur tänker du då? Vad skulle då motivera dem till att köpa dessa hårddiskar?
Som jag ser det kan jag ju själv utnyttja dem fram tills dess att de går sönder. Sitter på ett stort chassi med fler hårddisks-rack än jag behöver.
Lika bra att fylla på, eller?

Ska du köra dem till de går sönder i med dem i sata2 portarna, det är troligare att de lägger av sig själva än sata2 buggen. En ny stor disk bli i slutändan en billigare, smidigare och säkrare lösning, ett kontrollerkort är en dumsnål lösning för du blir i vilket fall som helst tvungen att köpa en ny disk när de gamla börjar lägga av.
Jag blir ständigt tillfrågad om jag har gamla diskar liggande så folk som vill ha billiga diskar och inte bryr sig om att de kan lägga av när som helst finns helt klart. Köper du en stor disk, flyttar över all data till den och sedan säljer alla dina små diskar bör det bli en billig uppgradering och du slipper den överhängande risken att de gamla diskarna lägger av. Senast jag fixade en dator åt en kompis la två av hans 250-350gb diskar av när jag höll på och skriva ca 150gb till dem i ett svep, det har hänt tidigare också så min tillit för så gamla diskar är noll och jag tänker inte ge en dålig rekommendation.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av musarn:

När du säger att folk skulle köpa dem för 100 kr styck, hur tänker du då?
Vad skulle då motivera dem till att köpa dessa hårddiskar då som du själv sagt "lätt går sönder"?

Som jag ser det kan jag ju själv utnyttja dem fram tills dess att de går sönder. Sitter på ett stort chassi med fler hårddisks-rack än jag behöver.
Lika bra att fylla på, eller?

179 kr för Kontrollerkort hos inet. Inte särskilt stor investering gentemot 1000 kr, vilket är en investering jag gärna skjuter på.

Men ett sånt kort kommer antagligen att begränsa hastigheten även om du har äldre diskar, det är bara pci e x1 och tar 4 diskar.
Det var tydligen 4 portar men bara 2 samtidigt, då kanske det inte stryper gamla diskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag vet (då jag själv råkat ut för det) att Asus tvärnekar garanti på dessa kort, så får du det utbytt då sker det enbart pga kompletts goodwill och inget annat, de hänvisar till att information sänts ut till alla tänkbara medier och att utbytesprogrammet tyvärr sedan länge är nedstängt
tidsperioden för de här utbytena var mellan 3/1/2011 - 30/06/2011

Konsumentköplagen går över, reklamationstiden är tre år. I detta fall har tillverkaren till och med erkänt fel varför det är uppenbart att kund skall ha felet avhjälpt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.