Permalänk

Tips på CPU Kylare sökes !

Hej, sitter med en i5 3570k@4,6ghz med en Cooler Master Hyper 212 EVO ( 2st CM sickle flow 2000rpm push'n'pull )
Men tycker det är för varmt åt prollen i vissa lägen. Dvs 75+ grader i full load.

Så jag behöver tips på kylare, funderar på vatten men isf ska jag bygga egen/köpa ett kit eller köpa färdig?
Jag är inte kräsen på hur mycket det låter, datan låter atm som ett flygplan som ska lyfta

Tar emot alla tips, oavsett luft eller vatten!
Tacksam för svar!

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

Be quiet dark rock pro 2. Bra som sjutton!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuIIe1337:

Hej, sitter med en i5 3570k@4,6ghz med en Cooler Master Hyper 212 EVO ( 2st CM sickle flow 2000rpm push'n'pull )
Men tycker det är för varmt åt prollen i vissa lägen. Dvs 75+ grader i full load.

Så jag behöver tips på kylare, funderar på vatten men isf ska jag bygga egen/köpa ett kit eller köpa färdig?
Jag är inte kräsen på hur mycket det låter, datan låter atm som ett flygplan som ska lyfta

Tar emot alla tips, oavsett luft eller vatten!
Tacksam för svar!

Om du vågar: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Har du testat leka lite med vcore?
Ska man ha vatten, ska det vara riktig vattenkylning och inte färdiga paket. Visst kyl en H100i bra men en Phantek eller Noctua D14 är hack i häl. Dessutom blir det inga problem med läckage, pumpoljud och fläktar av låg kvalitet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har en D14 och det enda som är dåligt med den är att den är stor som ett as. Men dra åt helvete vad den kyler bra till en låg ljudnivå.

Personligen kommer jag troligen att bygga egen vattenkylning på nästa rigg när den här tröttnar om några år. För att få bra kylning till en låg ljudnivå, på bekostnad till pris då såklart.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Vad är full load? Prime 95?

Jag får runt 85 grader på högsta kärnan på min. Har Dark Rock Pro 2. Monterat fel kanske hehe.

75 grader är ganska kallt och absolut inget att oroa sig för?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag tror inte en annan kylare kommer göra någon skillnad om du inte kör vattenkylning, 212 Evo kyler riktigt bra men 4.6ghz är ganska högt på Ivy jag har inte vågat längre än 4.2 på min med samma kylare.

Permalänk
Medlem

Påbörja en Custom Loop?

köp en VPP655 Pump, valfri REServoar och Minst en 240mm/280mm RADiator. Som CPU block det du tycker är snyggast, t ex.EK gör fina block till Både CPU o GPU (om du funderar på att WC:a din GPU vid senare tillfälle så är det ju nice med passande Block där med). Lite slang och Passande "Fittings" plus Fläktar med bra statiskt Tryck sedan är du klar hehe. enda nackdelen är ju att man lätt för mersmak för WC hehe

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Be quiet dark rock pro 2 är faktiskt bättre än d14 i flera tester.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Om du vågar: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Har du testat leka lite med vcore?
Ska man ha vatten, ska det vara riktig vattenkylning och inte färdiga paket. Visst kyl en H100i bra men en Phantek eller Noctua D14 är hack i häl. Dessutom blir det inga problem med läckage, pumpoljud och fläktar av låg kvalitet.

Ligger på 1,25v på 4,5ghz, och 1,27v på 4,6ghz.
Har tyvärr inte fått den lägre än så !

Skrivet av upl8447:

allt ifrån 800 kr till 1000 kr.

Dock vatten kan jag gå upp emot 1,5-1,7k

Skrivet av Ninotramp:

Vad är full load? Prime 95?

Jag får runt 85 grader på högsta kärnan på min. Har Dark Rock Pro 2. Monterat fel kanske hehe.

75 grader är ganska kallt och absolut inget att oroa sig för?

Full load är Prime95 ( Maximum Heat ) lr IBT ( Very high )
Jag tycker det är för varmt, mitt tak går på ~60

Skrivet av enRödjävel:

Påbörja en Custom Loop?

köp en VPP655 Pump, valfri REServoar och Minst en 240mm/280mm RADiator. Som CPU block det du tycker är snyggast, t ex.EK gör fina block till Både CPU o GPU (om du funderar på att WC:a din GPU vid senare tillfälle så är det ju nice med passande Block där med). Lite slang och Passande "Fittings" plus Fläktar med bra statiskt Tryck sedan är du klar hehe. enda nackdelen är ju att man lätt för mersmak för WC hehe

Lägg ihop en kundvagn med en 240's radiator är du snäll
Kör med Cooler Master Haf XB ( burk ), så finns plats :3

Skippa dock GPU block !
Det fixar jag senare, när jag ska köpa ett till 660

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk

60 på ivy kan du inte förvänta dig. 60 är iskallt. Kör du prime 95 dagarna i ända? 90 grader är mitt tak och det får jag aldrig i t.ex. Skyrim.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

60 på ivy kan du inte förvänta dig. 60 är iskallt. Kör du prime 95 dagarna i ända? 90 grader är mitt tak och det får jag aldrig i t.ex. Skyrim.

På 4,3 - 4,4 ligger den stabilt med 58-60 grader som max?

Så tycker att med vatten eller kraftfullare kylare bör den hålla sig under 60 på 4,5 iallafall !

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Skrivet av MuIIe1337:

På 4,3 - 4,4 ligger den stabilt med 58-60 grader som max?

Så tycker att med vatten eller kraftfullare kylare bör den hålla sig under 60 på 4,5 iallafall !

Menade mer att det inte finns någon anledning att hålla den under 60c. Men alla är vi olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Menade mer att det inte finns någon anledning att hålla den under 60c. Men alla är vi olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill kunna hålla min dator så kall som möjligt ibland :3

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite! Polaren har en AMD A-Series A10-5800K 3,8GHz Socket FM2 och kör stock-kylaren på den, och det är inga problem med tempen då cpun inte blir särskilt varm, men fläkten låter en del ändå, trots att man ställer ner den (antagligen kass fläkt).

Vad rekommenderar ni för kylaren till AMD-proppen? Den ska så tyst som möjligt, det är absolut prio.

Det känns lite som att en Cooler Master Hyper 212 Evo är lite för överdimensionerad?

Hojt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Jag lånar tråden lite! Polaren har en AMD A-Series A10-5800K 3,8GHz Socket FM2 och kör stock-kylaren på den, och det är inga problem med tempen då cpun inte blir särskilt varm, men fläkten låter en del ändå, trots att man ställer ner den (antagligen kass fläkt).

Vad rekommenderar ni för kylaren till AMD-proppen? Den ska så tyst som möjligt, det är absolut prio.

Det känns lite som att en Cooler Master Hyper 212 Evo är lite för överdimensionerad?

Hojt!

http://noctua.at/main.php?show=productview&products_id=64&lng=en

Installerade min precis, låter ingenting!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Såg nice ut, lite väl dyr dock, han hade tänkt sig runt 300:-. Tack för tipset dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e2zippo:

Såg nice ut, lite väl dyr dock, han hade tänkt sig runt 300:-. Tack för tipset dock!

Okej, ingen orsak!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG