Får inte av orginalkylaren från processorn, Hjälp!

Permalänk
Medlem

Får inte av orginalkylaren från processorn, Hjälp!

Hejsan och tack för att du tittade in här!

Jo jag har den här processorn: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766048

Och jag har köpt den här kylaren: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742566
(Komplett säljer tyvärr inte exakt den kylare jag köpte men det är en H70 med fläktar till så det är inte den demo som det är i länken, bara en vanlig H70)

Problemet jag har är att det är väldigt svårt att få av orginalkylaren som har suttit på i ett år nu från processorn. Det känns nästan som att den sitter fast i kylpastan.
Har läst på forum att det var en kille som drog av kylaren med våld och pajade processorn och det har jag verkligen inte råd med.

Har ni några knep på hur man kan få av orginalkylaren på ett smidigt sätt utan att skada processorn?
(Om ni kan hitta en bra video på någon som tar av orginalkylaren från den här processorn så får ni gärna länka det.)

Sen undrar jag även om detta: På den nya kylaren så är det redan appliserat kylpasta på kylaren så jag behöver inte göra det själv. Men ska jag torka bort all den gamla kylpastan eller ska jag låta det vara kvar och bara sätta på den nya kylaren på processorn med både den nya och gamla kylpastan?

Tack så mycket i förhand!

Permalänk

Vrid kylaren samtidigt som du drar upp den.

Du ska helst ha lite värme kvar när du ska ta bort kylaren, går lättare då.

Ta bort den gamla kylpastan med aceton eller kemiskt ren bensin eller isopropanol, folk här verkar gilla kaffefilter att torka med, själv kör jag med topz och det har funkat bra i flera år...

Permalänk
Medlem

Ta bort den gamla kylpastan innan du monterar den nya kylaren. Testa att vrida lite på originalkylaren, antar att alla fästen o.s.v. är avmonterade?

Permalänk
Medlem

Orginalkylaren satte jag bara på med ett "klick" sen ser jag bara en spak, har provat att trycka ner den för att den ska lossna och åt sidan osv men det verkar lixom inte vilja losna. Men jag ska prova när den är lite varm.

Vad är aceton för något? Köper man ren aceton eller? Kan man använda något annat en det?

Funkar det med nagellacks bortagningsmedel eller smink bort tagningsmedel? Kan låna syrrans i så fall xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Orginalkylaren satte jag bara på med ett "klick" sen ser jag bara en spak, har provat att trycka ner den för att den ska lossna och åt sidan osv men det verkar lixom inte vilja losna. Men jag ska prova när den är lite varm.

Vad är aceton för något? Köper man ren aceton eller? Kan man använda något annat en det?

Funkar det med nagellacks bortagningsmedel eller smink bort tagningsmedel? Kan låna syrrans i så fall xD

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton
Tog 10 sek att googla...Du borde prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Orginalkylaren satte jag bara på med ett "klick" sen ser jag bara en spak, har provat att trycka ner den för att den ska lossna och åt sidan osv men det verkar lixom inte vilja losna. Men jag ska prova när den är lite varm.

Vad är aceton för något? Köper man ren aceton eller? Kan man använda något annat en det?

Funkar det med nagellacks bortagningsmedel eller smink bort tagningsmedel? Kan låna syrrans i så fall xD

Ja det fungerar fint att använda nagelborttagning.

Permalänk
Skrivet av oddfellow:

Orginalkylaren satte jag bara på med ett "klick" sen ser jag bara en spak, har provat att trycka ner den för att den ska lossna och åt sidan osv men det verkar lixom inte vilja losna. Men jag ska prova när den är lite varm.

Vad är aceton för något? Köper man ren aceton eller? Kan man använda något annat en det?

Funkar det med nagellacks bortagningsmedel eller smink bort tagningsmedel? Kan låna syrrans i så fall xD

Spaken ska dras uppåt.

Edit: antagligen lättare att låta processorn sitta kvar, dvs låt spaken vara nerfälld. Kör datorn en stund, sen väl avstängd så försöker du igen när kylpastan blivit varmare, så som de andra redan sagt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Man behöver inte dra någonting uppåt. Tryck ner, dra lite åt sidan och sen släpp så ska "pinnen" åka upp av sig själv utan någon dragkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Man behöver inte dra någonting uppåt. Tryck ner, dra lite åt sidan och sen släpp så ska "pinnen" åka upp av sig själv utan någon dragkraft.

Skrivet av bellasoda:

Spaken ska dras uppåt.

http://techreport.com/r.x/socket-am3/socket-am3.jpg

Edit: antagligen lättare att låta processorn sitta kvar, dvs låt spaken vara nerfälld. Kör datorn en stund, sen väl avstängd så försöker du igen när kylpastan blivit varmare, så som de andra redan sagt.

han ska inte dra i någon spak ändå! han ska bara byta kylare! låt processorn sitta där den gör! annars kan du få problem att få bort den från kylflänsen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket! Ska prova nu xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

han ska inte dra i någon spak ändå! han ska bara byta kylare! låt processorn sitta där den gör! annars kan du få problem att få bort den från kylflänsen.

Nej jag vet, men han förklarade fel efter länkningen på bilden och då rättade jag bara lite. Vet att man ej behöver ta bort processorn för att byta kylare ^^

Permalänk
Medlem

Tror inte någon har nämnt ett av de lättaste sätten: Ha igång datorn ett litet tag, kör något stresstest eller något för att värma upp processorn. Kylpastan brukar vara mycket lösare och mjukare när den är lite uppvärmd. Se bara till att datorn är avslagen och ifrånkopplad först innan du försöker ta av kylaren, bara.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

Jag såg att folk skrev det tidigare i tråden men kändes inte som att du snappade upp det.

Vrid kylare i valfri riktning och dra sedan uppåt. Det brukar vara väldigt lätt att vrida kylare och då lossnar den nästan av sig själv.