Snabbaste mekaniska disken? Blue eller black?

Permalänk
Inaktiv

Snabbaste mekaniska disken? Blue eller black?

Har gjort en tråd innan men hittar den inte. Behöver hjälp med att hitta den bästa mekaniska disken som man kan köra som main boot.
Jag var inne på wd's hemsida och såg att sustained data rate på black var 126mb/s medans blue hade 150mb/s. Jag trodde black var de bästa man kunde köpa men tydligen inte, någon som vet vilken som är bäst eller eventuellt annat märke? Tänker inte köpa raptor då dem låter så in i helvete och ssd vill jag vänta med tills man kan få 500-1000 Gb till ett rimlig pris, tackar för allt hjälp

Permalänk
Medlem

Hur som helst kan inte en mekanisk disk mäta sig mot en SSD nånstans.
Gör dig själv en tjänst o köp en billig(80-120gb) SSD du kör systemet från och en lagom snabb HDD för spel/program.
Tro mig, du kommer bli nöjd, till o med farsans gamla core2duo blev som ny med en SSD...

Permalänk
Skrivet av anon205282:

Har gjort en tråd innan men hittar den inte. Behöver hjälp med att hitta den bästa mekaniska disken som man kan köra som main boot.
Jag var inne på wd's hemsida och såg att sustained data rate på black var 126mb/s medans blue hade 150mb/s. Jag trodde black var de bästa man kunde köpa men tydligen inte, någon som vet vilken som är bäst eller eventuellt annat märke? Tänker inte köpa raptor då dem låter så in i helvete och ssd vill jag vänta med tills man kan få 500-1000 Gb till ett rimlig pris, tackar för allt hjälp

Det spelar ingen roll vilken HDD du väljer, den kommer vara seg som sirap jämfört med en SSD i vilket fall som, köp en mindre ssd till systemet och en mekanisk till ful lagring.

Permalänk
Inaktiv

Nej det vet jag, men 120 gb känns lite väl lite, och om man kör spel osv från en annan disk så blir det ju den prestandan som gäller oavsett om man har ssd som main eller inte, eller har jag fel där? Hmm jag vet inte känns som jag vill vänta något år fast jag vet inte

Permalänk
Entusiast

Det har inte bara med överföringshastighet att göra.
Accesstiden spelar en stor roll på mekaniska hårddiskar. Det vill säga hur snabbt läs/skriv -huvudet kan ta sig från ett spår till ett annat.
Black-serien är i regel en aningen snabbare när det kommer till att överföra fragmenterad data, eller många små filer.
Utmärkt exempel på läsning av fragmenterad data/många små filer är vid laddning av operativsystem/drivrutiner/program.

Fast på senare tid har Blue-serien knappat in på Black-serien, och skillnaderna blir allt mindre. Skillnaderna var redan mycket små när Blue-serien introducerades som ett mellansegment mellan Black och Green-serierna. Själv har jag aldrig förstått varför Blue-serien skapades. Kanske ett sätt för Western Digital att sälja diskar som inte riktigt når måtten för Black-serien.

Skrivet av anon205282:

Nej det vet jag, men 120 gb känns lite väl lite, och om man kör spel osv från en annan disk så blir det ju den prestandan som gäller oavsett om man har ssd som main eller inte, eller har jag fel där? Hmm jag vet inte känns som jag vill vänta något år fast jag vet inte

Spel påverkas inte nämndvärt mycket av en SSD gentemot en traditionell hårddisk. et enda man märker är en aningen snabbare ladd-tider (enligt min mening försumbart) mellan nivåerna/banorna. Själva spelet påverkas för övrigt inte alls.
Däremot så tjänar operativsystemet en hel del på detta.
Där Windows kan ta uppemot 3-4 minuter att ladda in från en traditionell hårddisk, så kan det gå ner emot 10-15 sekunder i samma dator, med samma konfiguration, med samma mjukvaror och samma setup på en SSD. Skillnaden är verkligen som natt och dag. Windows känns också extremt mycket mer responsivt när det får husera på en SSD, tack vare att fönster och operationer som operativet sköter, svara näst intill på direkten.

Ännu fler exempel:
Öppna kontrollpanelen. tar en 3-5 sekunder på en traditionell hårddisk. Med en SSD i samma dator, så hinner jag knappt släppa musknappen förrän kontrollpanelen är framme och redo.
Öppna GIMP med en enorm mängd fonter och plugins: Tar ett tiotal sekunder på en traditionell hårddisk. Tar bara 1-3 sekunder på en SSD.
Öppna webbläsaren: Kan ta uppemot 15-20 sekunder på en traditionell hårddisk. Tar bara 2-6 sekunder på en SSD.

Dessa är mätningar jag gjorde när jag uppgraderade till en SSD för ett tag sedan.

En SSD skall självfallet rymma operativsystem och de program man använder. Det är inte meningen att man skall husera sina dokument/filer/arbeten/projekt/spel på den. Det använder man en separat rymlig disk för. Dessutom så slipper man bekymret med att oroa sig för att ens viktiga filer försvinner om det visar sig att operativet kraschar och drar sitt eget filsystem med sig i kraschen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Det känns som att du är en OTROLIGT mångsidig datoranvändare som du inte kan få plats med all programvara på en 200+ GB SSD.

Men till topic:

Ska du läsa många små filer (<8kb) så kommer black vara dubbelt så snabb men efter 8 kb storlek så blir avståndet jämnare och jämnare mellan diskarna. Skrivning till diskarna är ganska lika oavsett storlek på filerna.

Har inte koll på prisskillnader men om millisekunder spelar stor roll i ditt liv (många millisekunder blir snart sekunder) och du tycker att det är värt prisskillnaden så kör på Black. Du kommer troligtvis inte märka någon större skillnad, men i hjärtat vet du att du sparar några sekunder i veckan på att använda den svarta disken.

Är det någon skillnad på cacheminnet i diskarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon205282:

Nej det vet jag, men 120 gb känns lite väl lite, och om man kör spel osv från en annan disk så blir det ju den prestandan som gäller oavsett om man har ssd som main eller inte, eller har jag fel där? Hmm jag vet inte känns som jag vill vänta något år fast jag vet inte

120gb är inga problem så länge du inte har spel du inte spelat på ett halvår på disken, det tar inte heller många minuter att flytta spel mellan diskar så jag har ett stort antal spel liggande på en annan disk som jag flyttar till SSD om jag skulle vilja spela dem. Måste du ha en HDD är det black du ska ha.
Läs och skriv hastigheten på diskar är helt ointressant, det är tiden det tar för disken att komma åt filer som ligger utspridda på disken som är viktigt och där går det inte ens att jämföra SSD med HDD.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SysGhost:

Det har inte bara med överföringshastighet att göra.
Accesstiden spelar en stor roll på mekaniska hårddiskar. Det vill säga hur snabbt läs/skriv -huvudet kan ta sig från ett spår till ett annat.
Black-serien är i regel en aningen snabbare när det kommer till att överföra fragmenterad data, eller många små filer.
Utmärkt exempel på läsning av fragmenterad data/många små filer är vid laddning av operativsystem/drivrutiner/program.

Fast på senare tid har Blue-serien knappat in på Black-serien, och skillnaderna blir allt mindre. Skillnaderna var redan mycket små när Blue-serien introducerades som ett mellansegment mellan Black och Green-serierna. Själv har jag aldrig förstått varför Blue-serien skapades. Kanske ett sätt för Western Digital att sälja diskar som inte riktigt når måtten för Black-serien.

Spel påverkas inte nämndvärt mycket av en SSD gentemot en traditionell hårddisk. et enda man märker är en aningen snabbare ladd-tider (enligt min mening försumbart) mellan nivåerna/banorna. Själva spelet påverkas för övrigt inte alls.
Däremot så tjänar operativsystemet en hel del på detta.
Där Windows kan ta uppemot 3-4 minuter att ladda in från en traditionell hårddisk, så kan det gå ner emot 10-15 sekunder i samma dator, med samma konfiguration, med samma mjukvaror och samma setup på en SSD. Skillnaden är verkligen som natt och dag. Windows känns också extremt mycket mer responsivt när det får husera på en SSD, tack vare att fönster och operationer som operativet sköter, svara näst intill på direkten.

Ännu fler exempel:
Öppna kontrollpanelen. tar en 3-5 sekunder på en traditionell hårddisk. Med en SSD i samma dator, så hinner jag knappt släppa musknappen förrän kontrollpanelen är framme och redo.
Öppna GIMP med en enorm mängd fonter och plugins: Tar ett tiotal sekunder på en traditionell hårddisk. Tar bara 1-3 sekunder på en SSD.
Öppna webbläsaren: Kan ta uppemot 15-20 sekunder på en traditionell hårddisk. Tar bara 2-6 sekunder på en SSD.

Dessa är mätningar jag gjorde när jag uppgraderade till en SSD för ett tag sedan.

En SSD skall självfallet rymma operativsystem och de program man använder. Det är inte meningen att man skall husera sina dokument/filer/arbeten/projekt/spel på den. Det använder man en separat rymlig disk för. Dessutom så slipper man bekymret med att oroa sig för att ens viktiga filer försvinner om det visar sig att operativet kraschar och drar sitt eget filsystem med sig i kraschen.

Ok, nu vet jag inte vad för hårddisk du hade innan men för mig kommer iaf kontrollpanelen upp nästan direkt, har en mekanisk just nu. Vad jag förstår så är det precis som du säger och spel och sånt ligger ju mest i minnet medans hårddisken acessas när man främst laddar in nya grejer typ banor och liknande, vilket jag inte ser som ett så stort problem med en mekanisk, sen är ju utrymmet väldigt mycket större och priset per Gb är bättre det med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OggeB:

Det känns som att du är en OTROLIGT mångsidig datoranvändare som du inte kan få plats med all programvara på en 200+ GB SSD.

Men till topic:

Ska du läsa många små filer (<8kb) så kommer black vara dubbelt så snabb men efter 8 kb storlek så blir avståndet jämnare och jämnare mellan diskarna. Skrivning till diskarna är ganska lika oavsett storlek på filerna.

Har inte koll på prisskillnader men om millisekunder spelar stor roll i ditt liv (många millisekunder blir snart sekunder) och du tycker att det är värt prisskillnaden så kör på Black. Du kommer troligtvis inte märka någon större skillnad, men i hjärtat vet du att du sparar några sekunder i veckan på att använda den svarta disken.

Är det någon skillnad på cacheminnet i diskarna?

Inte på blue's 1tb och blacks. Båda är på 64mb buffer size. Sen mångsidig eller mångsidig vet jag inte men det springer ju iväg av mkt spel och dylikt, vill inte att den ska vara på gränsen till full iaf, så 256 Gb kanske är att föredra istället för 120?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cruentusa:

120gb är inga problem så länge du inte har spel du inte spelat på ett halvår på disken, det tar inte heller många minuter att flytta spel mellan diskar så jag har ett stort antal spel liggande på en annan disk som jag flyttar till SSD om jag skulle vilja spela dem. Måste du ha en HDD är det black du ska ha.
Läs och skriv hastigheten på diskar är helt ointressant, det är tiden det tar för disken att komma åt filer som ligger utspridda på disken som är viktigt och där går det inte ens att jämföra SSD med HDD.

I see... tack för en lättförståelig förklaring Hmm blir det inte en black så återstår det väll att sätta sig in i det fullkomliga hav av ssd's som finns på marknaden..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon205282:

Ok, nu vet jag inte vad för hårddisk du hade innan men för mig kommer iaf kontrollpanelen upp nästan direkt, har en mekanisk just nu. Vad jag förstår så är det precis som du säger och spel och sånt ligger ju mest i minnet medans hårddisken acessas när man främst laddar in nya grejer typ banor och liknande, vilket jag inte ser som ett så stort problem med en mekanisk, sen är ju utrymmet väldigt mycket större och priset per Gb är bättre det med

Det var en äldre maskin + att det var en rejält "nersmutsad" Windows-instalaltion. Disken var ändå en relativt snabb (För sin tid) Samsung-disk som klarade uppemot en 60-100 MiB/Sec. Accesstiden var däremot inget att hänga i granen, så bara accesstiden i sig var en stor uppgradering.

Men tids-skillnaderna jag uppgav är ändå relevanta, då jag inte utförde en ominstallation, utan överförde den befintliga installationen med hjälp av partitions-kloning.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

hmm okok

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon205282:

I see... tack för en lättförståelig förklaring Hmm blir det inte en black så återstår det väll att sätta sig in i det fullkomliga hav av ssd's som finns på marknaden..

Dustin kör en kampanj på INTEL 335 180gb, stabil och väldigt prisvärd disk. Det är nog det bästa köpet du kan göra idag annars skulle jag rekommendera en disk från Samsung. http://www.dustinhome.se/product/5010666005/intel-335-series-...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Vad har du för disk idag?
Vill du uppgradera för hastighet eller för att det skall gå snabbare?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Sitter bara på en 64gb ssd, som jag köpte för 1,5år sedan. Har fungerat prima! Har bara os och programmen på den och det räcker den till. W7. Spelen har jag på en separat mekanisk disk och det är bara steam spel på den, dem tar upp runt 150gb.

Vänta på en 500gb ssd känns överflödigt köp en på en 120-256gb idag och en till mekanisk för spel (1tb).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xfade:

Vad har du för disk idag?
Vill du uppgradera för hastighet eller för att det skall gå snabbare?

Har en wd5000AAKS, western digital

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom du inte sagt nått mer specifik än HDD och inte en Raptor så varför inte Seagate Cheetah ? Katten äter dinosaurier till frukost.
http://www.seagate.com/internal-hard-drives/enterprise-hard-d...
Menar du däremot 3,5" och sata så är Seagate Constellation ES inte så tokig http://www.seagate.com/internal-hard-drives/enterprise-hard-d...
Och här har du ett test på 4Tbyte versionen http://www.overclockersclub.com/reviews/seagate_constellation...
Större och snabbare än det är ingen annan drive idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Hmm fan hade inte ens hört talas om cheeta, blev riktigt intresserad, asså det jag har förstått om raptor är att dem är utdaterade och väldigt högljudda 37 db? Jag ställer mig frågan om jag litar helt på ssd när det gäller pålitlighet, att allt inte går blixtsnabbt gör mig inte allt för mycket.. jag vill ha ok lagringsutrymme kombinerat med bra hastighet, så bra det kan bli för en mekanisk disk
Cheeta blev jag riktigt intresserad av men ska kolla och jämföra garantitider osv

Är cheetan 2,5 tum? Jag har ett Antec p193 så jag har plats för 2st 2,5 tums enheter i över buren

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon205282:

Hmm fan hade inte ens hört talas om cheeta, blev riktigt intresserad, asså det jag har förstått om raptor är att dem är utdaterade och väldigt högljudda 37 db? Jag ställer mig frågan om jag litar helt på ssd när det gäller pålitlighet, att allt inte går blixtsnabbt gör mig inte allt för mycket.. jag vill ha ok lagringsutrymme kombinerat med bra hastighet, så bra det kan bli för en mekanisk disk
Cheeta blev jag riktigt intresserad av men ska kolla och jämföra garantitider osv

Är cheetan 2,5 tum? Jag har ett Antec p193 så jag har plats för 2st 2,5 tums enheter i över buren

Framförallt har inte Cheetah sata interface utan sas, men det finns på en del värstingmoderkort (typ 2011) och på servermoderkort, Constellation däremot är sata och den är ju uppe o nosar på ssd prestanda med 2x4 Tbyte i raid 0, förutom den "lilla" skillnaden att det blir 8 Tbyte utrymme.
Men det kostar att ligga på topp, å andra sidan så är det inte direkt billigt med 8 Tbyte ssd

Ja Raptorn är gammal och Velociraptorn har ersatt den, (Velociraptorn var däremot mycket högljudd till skillnad från Raptorn som är en av de tystaste diskar som nånsin gjorts) men en shortsrokead lagringsdisk ger ungefär samma prestanda som Velociraptorn, ju större en disk blir desto snabbare blir den normal sett eftersom datadensiteten ökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Framförallt har inte Cheetah sata interface utan sas, men det finns på en del värstingmoderkort (typ 2011) och på servermoderkort, Constellation däremot är sata och den är ju uppe o nosar på ssd prestanda med 2x4 Tbyte i raid 0, förutom den "lilla" skillnaden att det blir 8 Tbyte utrymme.
Men det kostar att ligga på topp, å andra sidan så är det inte direkt billigt med 8 Tbyte ssd

Ja Raptorn är gammal och Velociraptorn har ersatt den, (Velociraptorn var däremot mycket högljudd till skillnad från Raptorn som är en av de tystaste diskar som nånsin gjorts) men en shortsrokead lagringsdisk ger ungefär samma prestanda som Velociraptorn, ju större en disk blir desto snabbare blir den normal sett eftersom datadensiteten ökar.

Även om du skulle ha 24 st constellation diskar i RAID-0 så skulle den setupen ändå vara mellan 50-100 gånger långsammare än den slöaste SSD disken på accesstiden, den enda parametern som har betydelse över hur snabb ens dator upplevs i vardagligt användande.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Constellation däremot är sata och den är ju uppe o nosar på ssd prestanda med 2x4 Tbyte i raid 0

SSD-prestanda liknande diskarna i de tidiga eee-pc då eller?
Aldrig i livet att de ens i en raid är i närheten av en ssd vad gäller små läs/skrivningar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Entusiast

Western Digitals Velociraptor -diskar är en bra kompromiss mellan lagringsutrymme och hastighet.
Okej, inte samma prestanda som en SSD om man ser till siffror och syntetiska tester, men praktiskt sett så är det inte långt ifrån.
Windows blir riktigt rapp och pigg även på en velociraptor. Egen erfarenhet, då jag själv ägt ett par sådana.

Styrkan hos WD Velociraptor ligger i den korta access-tiden, även vill fullt slag. (Läsarmens rörelse över hela spannet)
Den tuggar igenom fragmenterade data i ett nafs. Den visar verkligen var det blå skåpet skall stå, när man jämför den mot andra diskar i fragmenterings-tester.

http://cdon.se/hemelektronik/western_digital_500gb_western_di...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SysGhost:

Western Digitals Velociraptor -diskar är en bra kompromiss mellan lagringsutrymme och hastighet.
Okej, inte samma prestanda som en SSD om man ser till siffror och syntetiska tester, men praktiskt sett så är det inte långt ifrån.
Windows blir riktigt rapp och pigg även på en velociraptor. Egen erfarenhet, då jag själv ägt ett par sådana.

Styrkan hos WD Velociraptor ligger i den korta access-tiden, även vill fullt slag. (Läsarmens rörelse över hela spannet)
Den tuggar igenom fragmenterade data i ett nafs. Den visar verkligen var det blå skåpet skall stå, när man jämför den mot andra diskar i fragmenterings-tester.

http://cdon.se/hemelektronik/western_digital_500gb_western_di...

Kan styrka detta med då jag har massa WD Raptor diskar 10k RPM hemma och några SAS 15K diskar hemma.

Dock låter dom som symaskiner när dom arbetar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Hmm det blir nog en velo tror jag, så skjuter jag ssd på framtiden, 1 tb versionen verkar aningen lockande ^^

För övrigt; Finns det något grymt sätt man kan ljuddämpa symaskinen på?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon205282:

Hmm det blir nog en velo tror jag, så skjuter jag ssd på framtiden, 1 tb versionen verkar aningen lockande ^^

För övrigt; Finns det något grymt sätt man kan ljuddämpa symaskinen på?

Kolla först om du verkligen stör dig på ljudet, innan du köper in ljuddämpande tillbehör.
Det kan händ att du anser ljudnivån "acceptabel". Jag själv störde mig inte så mycket på det. Visst hör man den när den jobbar, men "oljudet är lågmäld.
Ljudet från disken kommer inte från att den fortplantar sina vibrationer, utan den hörs mer direkt. Därför hjälper inte så kallade vibrations-dämpningar.

Man bör också undvika heltäckande lösningar såsom ljudisolerande hårddisk-burar, då velociraptorn måste ha aktiv kylning.
Då det är en högvarvad disk i ett litet format med mycket små mekaniska toleranser, är den extremt känslig mot temperatur-förändringar. Disken bör köras så nära rums-temeratur den kan.
Det finns folk som påstår att den fungerar bra utan sin stora kylfläns, men det kräver att man verkligen ser till att disken har gott om luftflöde runtom sig. Återigen så är disken temperatur-känslig. Metaller ändrar storlek (expanderar) när de blir varma. Det är detta som disken är känslig mot och det är det som kylflänsen skall motverka. Inte bara genom kylning, utan även genom att låta hela disken bli jämn-varm, vilket den inte blir utan kylflänsen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

okey, ah jag låter den nog sitta kvar i sin plåtlåda då. Hmm too bad att mitt chassi inte är helt stängt på toppen det kommer nog läcka ut en del ljud där, men kan ju pröva att sätta den i undre buren och se om det blir bättre.