Intel lanserar tredje generationen Ultrabook

Permalänk
Medlem

Tänker skaffa en laptop innan jag börjar universitetet i höst. Tror ni det är värt att vänta lite och få tag på en 3 gen ultrabook, eller lär ingen bra dator komma ut så snabbt? Vad tror ni?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Tänker skaffa en laptop innan jag börjar universitetet i höst. Tror ni det är värt att vänta lite och få tag på en 3 gen ultrabook, eller lär ingen bra dator komma ut så snabbt? Vad tror ni?

Om du inte akut behöver den i sommar hade jag väntat. Bättre batteriprestanda är inte att underskatta, i synnerhet inte under långa dagar på Universitetet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av leafbranch:

Precis.

Pekskärm gör ingen som helst skillnad för den som inte vill se/rör/använda det, noll betydelse.
Och för de som säger att det kostar extra, ni betalar för en slutgiltig produkt oavsett om du inte kommer använda frontkameran, SD-läsaren eller DVD-läsaren.

För enkelhetens skulle kan ju dom som har svårt för detta helt enkelt låtsas att skärmen inte har en pekfunktion.
Ungefär som man säger till ungarna på dagis.

Håller med till väldigt stor del. Dock så utesluter touch i praktiken möjligheten till att få en matt skärm och personligen tycket jag att blank skärm på en laptop är extremt jobbigt.

Lutar stark åt en Haswell baserad rMBP för som nästa dator, men just den blanka skärmen tycker jag är ett nedköp mot den MBP med matt "hi-res" skärm jag har nu (däremot är ju upplösning på rMBP helt underbar!). Enligt Apple så har man ändå någon form av anti-reflexbehanling på rMBP så den blir mindre reflexer än "vanliga" MBP, något jag håller med om men det är ändå långt mycket mer reflexer i rMBP skärmen än på min nuvarande MBP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror alla seriöst kan sluta oroa sig för touch-skärmar. Det är en hype vi kommer få se under resten av 2013 men den bubblan spricker tids nog sen kommer dem bara vara ett komplement i undantagsfall. Dra ur drivrutinerna för det, kör in start 8 eller blås den till önskat OS sen är det löst på gott och ont. Branschen missuppfattade vad som hände och några stora aktörer har gjort ett par rejäla felbedömningar. Touch-paneler ökar ju inte deras försäljning av datorer, enkla surfplattor däremot dem säljer. En "minidator" som försöker leka båda delar med halvtaskigt resultat verkar än så länge inte gjort något märkbart intryck i världen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Tänker skaffa en laptop innan jag börjar universitetet i höst. Tror ni det är värt att vänta lite och få tag på en 3 gen ultrabook, eller lär ingen bra dator komma ut så snabbt? Vad tror ni?

Jag hade definitivt väntat och hållt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När kommer kraftigare batterier till all dessa prylar?

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Avstängd

Touch, voice, connected standby, anti-theft, identity protection, anti-virus / anti-malware, facial login, wireless display...
yada yada, bryr mig inte.

Ändå som är väsentligt är att den fått längre batteritid.
Passivt kylda är också coolt, men gäller nog bara riktigt långsamma varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Tragiskt att PC-industrin inte fattar. Apple har inte infört touch på sina laptops eftersom DET ÄR EN KORKAD IDÈ.

Så bara för att Apple inte gör det är det dåligt? Ursäkta mig men detta var nog det löjligaste jag sett idag. Jag tycker personligen inte att touchskärmar är en bra ide i desktops etc, men att dra med Apple i konvesationen är bara idiotiskt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Så bara för att Apple inte gör det är det dåligt? Ursäkta mig men detta var nog det löjligaste jag sett idag. Jag tycker personligen inte att touchskärmar är en bra ide i desktops etc, men att dra med Apple i konvesationen är bara idiotiskt.

Apple var faktiskt bland de första att utnyttja gester på ett bra sett, och det är i praktiken gester som touch inför och förenklar över vanliga musrörelser (där många program också stödjer gester). Det är dock via pekplattan och de pekkänsliga mössen gesterna utförs. Microsoft skulle göra gott om gester via möss/pekdon kunde standardiseras nu är det olika gester med deras pekmöss mot t ex Logitechs, eller olika mellan olika touchpads/tillverkare.

Gester gör att man enkelt kan stänga ner program, öppna startskärmen, skrolla eller zooma osv, att man kommer åt W8 charms etc. Inget man behöver kapacitiv pekpanel på skärmen till däremot. Att Windows 8 fick olika gester för WinRT (runtime/startskärmen) program och Win32 gör det inte bättre, och gester har vi för den delen i W7 också det är bara för mus/pekplatteimplementören att införa det. Visst kan det bidra, men man måste tänka ut det lite.