Permalänk
Medlem

Vattenkylning, endast destillerat vatten?

Tänkte göra om lite i min loop och endast köra med destillerat vatten.
Hur är det nuförtiden med det, hör på många ställen att det inte är bra för pumpen o.s.v?
Behöver man nån typ av tillsatser?
Har pentosin hemma, köpt från Petratech för 100 år sedan, kanske ska ta ett par droppar av det?
Eller vad säger ni.

Permalänk
Skrivet av Irdeto:

Tänkte göra om lite i min loop och endast köra med destillerat vatten.
Hur är det nuförtiden med det, hör på många ställen att det inte är bra för pumpen o.s.v?
Behöver man nån typ av tillsatser?
Har pentosin hemma, köpt från Petratech för 100 år sedan, kanske ska ta ett par droppar av det?
Eller vad säger ni.

Det beror på om du kör med endast koppar. Kör du med både koppar och annan metall , i synnerhet aluminium så bör du ha korrotionshämmare också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Tänkte göra om lite i min loop och endast köra med destillerat vatten.
Hur är det nuförtiden med det, hör på många ställen att det inte är bra för pumpen o.s.v?
Behöver man nån typ av tillsatser?
Har pentosin hemma, köpt från Petratech för 100 år sedan, kanske ska ta ett par droppar av det?
Eller vad säger ni.

Det räcker med vatten och lite glykol.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på vad du ska köra för vätska så har ek färdigblandad i färg eller utan färg.

Kostar typ 90kr litern.

Jag behövde strax över litern i min loop som består av 3 radiatorer så du klarar dig långt på bara det

Edit

http://www.inet.se/produkt/5321944/vatska-ek-ekoolant-clear-1...

Permalänk
Medlem

Inga somhelst problem med destvatten även utan tillsatser. Om du skulle få för dig att blanda olika metaller så bör du ha glyckol i. Bäst är dom om du kan hålla dig till enbart koppar.
Själv kör jag bara koppar och destvatten med en silvercoil i och vattnet är lika klart nu som för ett år sedan när jag fyllde loopen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jag har bara koppar. Kör nu med endast destillerat vatten plus tre droppar pentosin.
Fast pump/combo låter som ett j*vla tröskverk. En Xspc med inbyggd pump. Ett sånt fiaskoköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Tack för svaren.
Jag har bara koppar. Kör nu med endast destillerat vatten plus tre droppar pentosin.
Fast pump/combo låter som ett j*vla tröskverk. En Xspc med inbyggd pump. Ett sånt fiaskoköp.

Xspc ska inte låta. Har haft den själv. Se om den producerar vibrationer i chassit

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Tack för svaren.
Jag har bara koppar. Kör nu med endast destillerat vatten plus tre droppar pentosin.
Fast pump/combo låter som ett j*vla tröskverk. En Xspc med inbyggd pump. Ett sånt fiaskoköp.

Specifikt vilken pump/combo är det du har? En D5-bayres?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

kör bara dest vatten, aldrig varit några problem.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Specifikt vilken pump/combo är det du har? En D5-bayres?

Nej tyvärr inte den utan den med inbyggd pump. Tror det är en phobya.
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-x2o-750-2888p.html
Inte denna versionen dock utan någon tidigare.