Intel 3570k eller Amd fx 8350 för bf3 multiplayer

Permalänk
Avstängd

Intel 3570k eller Amd fx 8350 för bf3 multiplayer

Hej jag undrar villken cpu som presterar bäst i bf3 multiplayer.

Jag har hört att man kan utnyttja mer än 4 trådar eller har jag fel?
tacksam för svar

Permalänk
Entusiast

Spelar egentligen ingen roll för just BF3 om du nu inte råkar ha GTX Titan SLI eller liknande för CPU'n flaskar väldigt sällan
Tycker att du ska basera ditt val genom att kolla på den här "serien" av videos istället: http://www.youtube.com/watch?v=ICVeN6WEGgg

Personligen skulle jag ha valt FX 8350 på grund av att den är lite billigare än 3570K samt så är moderkorten för AMD's processorer också billigare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

kör på 8350, mycket mer prisvärd och presterar bättre i princip allt eftersom den har högre hastighet och hela 8 kärnor!

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

Vill du ha 4 kraftiga kärnor ska du ha 3570K.
Vill du ha 8 svaga kärnor väljer du FX 8350.

Prestandan är väldigt identiska på båda.

Jag anser att 3570K är bättre eftersom det finns inte många program som utnyttjar 8 kärnor.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av nokia12:

kör på 8350, mycket mer prisvärd och presterar bättre i princip allt eftersom den har högre hastighet och hela 8 kärnor!

Spel brukar inte använda mer än fyra kärnor. Jag skulle nog ha tagit ett 3570k då jag föredrar Intel! Men du får välja själv, jag tror att du blir nöjd vad du än väljer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Vill du ha 4 kraftiga kärnor ska du ha 3570K.
Vill du ha 8 svaga kärnor väljer du FX 8350.

Prestandan är väldigt identiska på båda.

Jag anser att 3570K är bättre eftersom det finns inte många program som utnyttjar 8 kärnor.

+1 .

TS. Du kommer ångra dig om du inte tar en stark 4kärnig för andra spel. Speciellt enkeltrådade spel.

Less is more.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Ta 3570k, om du inte ska redigera videos och streama spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen roll, ta den du tycker har trevligast moderkort eller som är billigast

Permalänk
Medlem

Hej

Jag är lång från någon CPU eller GPU kille jag kollar inte ens min rigg.
Men precis som allt annat i livet handlar det om val.

Ofta ser man AMD VS INTEL for spel osv egentligen ska du ställa dig dessa frågor.

- Har jag en stram budget? Ja då kanske AMD är bättre för du får en billigare rigg som funkar bra
- Tar du AMD kan du ju inte köra Geforece kort i den så du blir låst men det är biligare.
- Har du cash? Go retard all out intel så får du bra grejer för pengarna.
- Eller ska du mötas i mitten? Som jag gjorde kör en I7 950 och 2x 7970 for mitt Eyefinity jag spelar enbart på datorn och ser på film liksom så det passa mig bra.

Jag tycker du ska ställa dig dessa frågor och gå efter vad du har råd med helt och se får du inte glömma bort både Intel och AMD kör katt och råtta leken en vis generation av intel kommer va skit bra sen råkar AMD göra något bättre och då är det ’’the shit’’ något år ellet två framåt 

Lycka till!

Mvh
Dooxy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

Hej

Jag är lång från någon CPU eller GPU kille jag kollar inte ens min rigg.
Men precis som allt annat i livet handlar det om val.

Ofta ser man AMD VS INTEL for spel osv egentligen ska du ställa dig dessa frågor.

- Har jag en stram budget? Ja då kanske AMD är bättre för du får en billigare rigg som funkar bra
- Tar du AMD kan du ju inte köra Geforece kort i den så du blir låst men det är biligare.
- Har du cash? Go retard all out intel så får du bra grejer för pengarna.
- Eller ska du mötas i mitten? Som jag gjorde kör en I7 950 och 2x 7970 for mitt Eyefinity jag spelar enbart på datorn och ser på film liksom så det passa mig bra.

Jag tycker du ska ställa dig dessa frågor och gå efter vad du har råd med helt och se får du inte glömma bort både Intel och AMD kör katt och råtta leken en vis generation av intel kommer va skit bra sen råkar AMD göra något bättre och då är det ’’the shit’’ något år ellet två framåt 

Lycka till!

Mvh
Dooxy

vå inte kan köra geforce?!
både jag och min kompis har amd fx prollar och kör geforce.
både jag och han ska uppgradera till sli snart så, fungerar det gör det.
riktigt riktigt bra faktiskt ;D

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooxy:

- Tar du AMD kan du ju inte köra Geforece kort i den så du blir låst men det är biligare.

Menar du att man inte kan köra Nvidia GeForce grafikkort i ett AMD-system?
Isåfall är du helt ute och cyklar

Permalänk
Skrivet av nokia12:

kör på 8350, mycket mer prisvärd och presterar bättre i princip allt eftersom den har högre hastighet och hela 8 kärnor!

Nja, inte riktigt sant där. FX8350 presterar lite bättre i applikationer med bra flerkärnsstöd, medan i5:an presterar bättre i applikationer med dåligt flerkärnsstöd. Intels processorer har högre IPC än AMD's så man kan inte jämföra klockfrekvens rakt av. Sedan det där med åtta kärnor är ju debatterat, eftersom det är fyra moduler med två kärnor i varje som delar resurser.

Om man tar en titt i Sweclockers test: http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...
Så ser man att FX8350 kommer till sin rätt i riktigt bra trådade applikationer som utnyttjar alla kärnorna, medan i5:an skiner i de applikationer som är sämre på att utnyttja många kärnor (dit hör de flesta spel). Ser man på Cinebench, så ser man klart skillnaden mellan processorerna, då FX8350 presterar bättre då alla kärnor belastas, men när bara en tråd körs, så presterar i5 bättre. Ser man sedan till testet vid samma klockfrekvens, så ser man även där tydligt att i5 har högre IPC (kan utföra mer arbete per klockcykel), då denna fyrkärniga processor utpresterar den åttakärniga FX processorn för det mesta. Anledningen att FX processorn har så pass hög klockfrekvens som den har, är ju för att kompensera för sin låga IPC.

Däremot kan jag hålla med om att FX8350 är mycket prisvärd (FX8320 är änu mer prisvärd, med tanke på att det i princip är samma processor, men lägre klockfrekvens, vilket är lätt åtgärdat då den har upplåst multipel).

I just BF3 multiplayer är det hugget som stucket vilken av processorerna man väljer, då de presterar likartat i multiplayer i just det spelet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

om jag var du så skulle jag gå på pris, jag kör själv med en Phenom 2 945 och ett radeon 5770, kan inte maxa grafiken men äger fortfarande de flesta