Permalänk
Inaktiv

Värt att köra vattenkylning?

Kör 4 Noctua fläktar varav 1 är cpu-fläkt och ett Hd6850 med Gigabytes dual Windforce fläktar. Det låter inget vidare med alla dessa.

Är det dyrt att investera i vattenkylning? Min grannkompis kör det men det är mer eller mindre ett slarvigt ihopbygge och inte de nyaste vattenkylningskomponenterna precis.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

2000-6000kr beroende på hur hur seriöst man ska göra det
Sen om det är värt kan bara du svara på!
Vill du ha tystare/bra temperaturer och har inget imot att lägga pengarna, så kör på!
Har själv riktig vattenkylning och är riktigt nöj. Ångrar inte en sekund att jag la 5k på kylningen till CPU / GPU

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solding:

2000-6000kr beroende på hur hur seriöst man ska göra det
Sen om det är värt kan bara du svara på!
Vill du ha tystare/bra temperaturer och har inget imot att lägga pengarna, så kör på!
Har själv riktig vattenkylning och är riktigt nöj. Ångrar inte en sekund att jag la 5k på kylningen till CPU / GPU

HAr du någon bild på hur ditt bygge ser ut? Så jag får en bra bild på hur ett vattensystem ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

HAr du någon bild på hur ditt bygge ser ut? Så jag får en bra bild på hur ett vattensystem ser ut?

Tog en snabb bild.
Rökar inne, så slangen har varit vit och fin en gång i tiden ;P

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Värt är det väl aldrig med vattenkylning med tanke på vad det kostar och vad du vinner gentemot bra luftkylning. Det är snarare något som man måste vara intresserad av och beredd att lägga pengar på. Men är du beredd att lägga pengarna och vill ha tyst kylning även under load så är det väl det du har att gå på. Men tänk på att pumpen också låter, så det viktigaste blir att hitta en tyst sådan

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Om man kör mycket med hög belastning påde på CPU och GPU är det definitivt vär det för att slippa larmet från fläktarna som ett luftkylt system har, började med vattenkylning för ca. 15 år sedan och uppskattar verkligen tysta datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solding:

Tog en snabb bild.
Rökar inne, så slangen har varit vit och fin en gång i tiden ;P
http://farm8.staticflickr.com/7281/8948372042_71822098a6_b.jp...

Helv... Ser ju fett ut men jag trodde man slapp fläktar men icke. Det var inga roliga nyheter

Skrivet av Starric:

Värt är det väl aldrig med vattenkylning med tanke på vad det kostar och vad du vinner gentemot bra luftkylning. Det är snarare något som man måste vara intresserad av och beredd att lägga pengar på. Men är du beredd att lägga pengarna och vill ha tyst kylning även under load så är det väl det du har att gå på. Men tänk på att pumpen också låter, så det viktigaste blir att hitta en tyst sådan

Nej kanske inte men det jag främst försöker få tyst är grafikkortet. Det är alldeles för högljutt. Någon ide vad jag ska göra åt det?

Skrivet av anon999:

Om man kör mycket med hög belastning påde på CPU och GPU är det definitivt vär det för att slippa larmet från fläktarna som ett luftkylt system har, började med vattenkylning för ca. 15 år sedan och uppskattar verkligen tysta datorer.

Spelar egentligen inte så mycket så jag belastar aldrig systemet så värst mycket. Men enligt bilden slipper man ju inte fläktar vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Helv... Ser ju fett ut men jag trodde man slapp fläktar men icke. Det var inga roliga nyheter

Nej kanske inte men det jag främst försöker få tyst är grafikkortet. Det är alldeles för högljutt. Någon ide vad jag ska göra åt det?

Spelar egentligen inte så mycket så jag belastar aldrig systemet så värst mycket. Men enligt bilden slipper man ju inte fläktar vilket är synd.

Nej du slipper aldrig fläktar. Även med vattenkylning så måste vattnet kylas av. Däremot så kan du ha lågvarviga fläktar på radiatorerna eftersom vattnet leder bort värmen från cpu och gpu effektivare än luft.

Ett alternativ om det främst är ljudnivån på grafikkortet du stör dig på är att sätta dit en fet grafikkortskylare. Det blir både billigare och enklare än att fixa en hel vattenslinga i burken. Exempelvis http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843826 som kan köras med dubbla 140mm fläktar, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1224976 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274827 klarar av att kyla grafikkortet mycket tystare än vilken förinstallerad kylare som helst.

Viktigt att tänka på oavsett om du kör vattenblock eller luftkylare är att se till att det passar exakt din modell på grafikkortet. Med tillverkare och artikelnummer och allt eftersom kretskorten skiljer sig

Edit: Det finns faktiskt vattenkylning utan fläktar, men det är mer ett extremfall där du har så kallade passiva radiatorer utanför chassit

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter maximal tystnad och har lite djupare fickor är vattenkylning det du bör köra på, men man kan också komma väldigt långt med luftkylning eller till och med passiv kylning.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns rätt bortkastat med vattenkylning. Det är förstås en sak om man bygger ett mITX system eller liknande då man inte har så mycket utrymme till stora kylflänsar. Om din dator nu väsnas så mycket så kanske du kan isolera lådan bättre istället? Hur har du ställt fläkthastigheterna? Låter alla fläktar lika mycket eller är det grafikkortet som är själva boven? Är inte alls säkert du behöver skaffa vattenkylning för att få bukt med problemet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klappa:

Helv... Ser ju fett ut men jag trodde man slapp fläktar men icke. Det var inga roliga nyheter

Nej kanske inte men det jag främst försöker få tyst är grafikkortet. Det är alldeles för högljutt. Någon ide vad jag ska göra åt det?

Spelar egentligen inte så mycket så jag belastar aldrig systemet så värst mycket. Men enligt bilden slipper man ju inte fläktar vilket är synd.

Om du har stora radiatorer klara du dig om du kör radiatorfläktar mm. på låga var och då blir de ljudlösa, jag började med 1 st. Phobya G-changer 360 V.2 för att kyla 2x5870 & 1st. CPU, samtliga överklockade och full belastning, men fick utöka med 1st. 360 radiator till för att kunna köra fläktarna ljudlöst på lågvarv men eftersom du bara kör spel och använder bara 1 grafik kort? så bör du klara dig bra med 1st 360 radiator för att få ett tyst system.

Permalänk
Medlem

En fläktkontroller är annars billig.

Vattenkylning är såklart värt om man har intresset.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Om du har stora radiatorer klara du dig om du kör radiatorfläktar mm. på låga var och då blir de ljudlösa, jag började med 1 st. Phobya G-changer 360 V.2 för att kyla 2x5870 & 1st. CPU, samtliga överklockade och full belastning, men fick utöka med 1st. 360 radiator till för att kunna köra fläktarna ljudlöst på lågvarv men eftersom du bara kör spel och använder bara 1 grafik kort? så bör du klara dig bra med 1st 360 radiator för att få ett tyst system.

Jag kör en Antec Solo 2 miditower. Tveksamt att jag får plats med ens en?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klappa:

Jag kör en Antec Solo 2 miditower. Tveksamt att jag får plats med ens en?

Jag har kapat upp en öppning i taket på lådan och monterat radiatorerna ovanpå, fläktarna sitter monterade på undersidan och suger luft ur lådan och trycker den genom radiatorerna.