Minnen för RAMDisk?

Permalänk
Medlem

Minnen för RAMDisk?

Hej!
Igår upptäckte jag vad RAMDisk var och installerade Office-paketet, Skype och lade över lite dokument på den. Jag höll på att tappa hakan! Satan vad snabbt det var. Det var verkligen en fröjd att öppna program Då tänkte jag att eftersom jag har lite pengar på mitt kort såskulle jag kunna investera i en kickass RAMDisk-lösning. Jag skulle vilja att Webhallen säljer dem så att jag kan köpa dem på Dreamhack i deras fysiska butik. Jag kollade in dessa. Är dessa bra? Bra förstår jag att de är, men är det värt det? Med 32GB kommer jag kunna ha 24GB RAMDisk vilket kommer räcka till alla mina grundprogram och massa dokument. 2400 MHz kommer väl även ge ännu högre hastigheter än det jag har nu, 1600 MHz? Finns det andra bra minnen? Corsair Dominator Platinum? Länka!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Inget bra svar på frågan i sig men...

Jag vet inte hur mycket skillnad det är exakt, men jag skulle hellre lägga pengarna på en bra ssd-disk.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter rätt udda att installera normala prog på en ramdisk eftersom de ändå måste laddas dit men alla är vi olika, själv tycker jag att temp och olika typer av cache är det som gör mest nytta på en ramdisk, för normala program kommer att hamna i ramcache automatiskt ändå om du har mycket ram och har startat programmet.
Hastigheten på minnena kommer inte att göra särskilt stor skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Casper:

Hej!
Igår upptäckte jag vad RAMDisk var och installerade Office-paketet, Skype och lade över lite dokument på den. Jag höll på att tappa hakan! Satan vad snabbt det var. Det var verkligen en fröjd att öppna program Då tänkte jag att eftersom jag har lite pengar på mitt kort såskulle jag kunna investera i en kickass RAMDisk-lösning. Jag skulle vilja att Webhallen säljer dem så att jag kan köpa dem på Dreamhack i deras fysiska butik. Jag kollade in dessa. Är dessa bra? Bra förstår jag att de är, men är det värt det? Med 32GB kommer jag kunna ha 24GB RAMDisk vilket kommer räcka till alla mina grundprogram och massa dokument. 2400 MHz kommer väl även ge ännu högre hastigheter än det jag har nu, 1600 MHz? Finns det andra bra minnen? Corsair Dominator Platinum? Länka!

Tänk på att det är stor risk för att filerna blir korrupta när man använder ramddisk, det kan vara värt att kolla lite på ramcache eftersom det verkar vara lästiderna du är ute efter. Med ramcache så behöver du dessutom inte lika mycket ram utan det skulle räcka med det du har i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Ligger du på så höga hastigheter som du gör med en vanlig budget 1600 Mhz sticka så märker du nog ingen skillnad om du kör 2400 Mhz.

Ska du ha en riktig kickass ramdisk så sälj ditt moderkort och köp ett med stöd för mer än 32 GB ram. Sen köper du 1600 Mhz minnen och klockar dom till snäppet högre.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alatan:

Ligger du på så höga hastigheter som du gör med en vanlig budget 1600 Mhz sticka så märker du nog ingen skillnad om du kör 2400 Mhz.

Ska du ha en riktig kickass ramdisk så sälj ditt moderkort och köp ett med stöd för mer än 32 GB ram. Sen köper du 1600 Mhz minnen och klockar dom till snäppet högre.

Ska man ha en seriös ramdisk köper man ecc minnen och skyr klockning som pesten
Sedan funkar det bra att tex ha databaser på den om man har det behovet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Ligger du på så höga hastigheter som du gör med en vanlig budget 1600 Mhz sticka så märker du nog ingen skillnad om du kör 2400 Mhz.

Ska du ha en riktig kickass ramdisk så sälj ditt moderkort och köp ett med stöd för mer än 32 GB ram. Sen köper du 1600 Mhz minnen och klockar dom till snäppet högre.

Borde man inte märka 800 MHz skillnad? Eller vad gör hastigheterna mätta i MHz? :s

Ok, det har jag inte riktigt råd med..

Jag märkte nu dagen efter att RAMDisken är borta! Skype och Office också! Är en RAMDisk något som försvinner när man startar om datorn?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Ram-minnet töms ju varje gång datorn blir strömlös. Därför måste filerna där flyttas över via nån .bat eller mjukvara till en hårddisk, för att sen flyttas tillbaka när du startar datorn igen. Jag körde firefox så ett tag.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Borde man inte märka 800 MHz skillnad? Eller vad gör hastigheterna mätta i MHz? :s

Ok, det har jag inte riktigt råd med..

Jag märkte nu dagen efter att RAMDisken är borta! Skype och Office också! Är en RAMDisk något som försvinner när man startar om datorn?

Ja ramet töms när det blir strömlöst, du måste ställa in att det sparas på disk när du stänger av om du vill ha kvar innehållet och då tar det tid att läsa in det när du bootar, så det är därför ramdiskar inte brukar vara så vettiga att installera "allmänna" program på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Borde man inte märka 800 MHz skillnad? Eller vad gör hastigheterna mätta i MHz? :s

Ok, det har jag inte riktigt råd med..

Jag märkte nu dagen efter att RAMDisken är borta! Skype och Office också! Är en RAMDisk något som försvinner när man startar om datorn?

Allt RAM flushas när du stänger av datorn. Därför måste du spara en img-fil som laddas in när du bootar in till windows där allt som du vill ha på RAM-disken ligger. Man kan välja att alltid spara img-filen när datorn stängs av men jag har märkt att datorn ibland aldrig riktigt stängs av då och ibland fastnar, så jag gör själv en ny img-fil varje gång jag lägger in något nytt på RAM-disken.

Och du kommer knappast märka någon skillnad mellan 1600 MHz och 2400 MHz då du redan har så pass höga hastigheter (typ ~20x hastigheten av en vanlig SSD på ca 500MB/s) så spelar det knappt någon roll om du har lite högre bandbredd. Den enda skillnaden skulle kunna vara lite tightare timings för att sänka access-tiden något som kanske skulle hjälpa något om du har väldigt många småfiler (dock inte värt att lägga några extra pengar på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Allt RAM flushas när du stänger av datorn. Därför måste du spara en img-fil som laddas in när du bootar in till windows där allt som du vill ha på RAM-disken ligger. Man kan välja att alltid spara img-filen när datorn stängs av men jag har märkt att datorn ibland aldrig riktigt stängs av då och ibland fastnar, så jag gör själv en ny img-fil varje gång jag lägger in något nytt på RAM-disken.

Och du kommer knappast märka någon skillnad mellan 1600 MHz och 2400 MHz då du redan har så pass höga hastigheter (typ ~20x hastigheten av en vanlig SSD på ca 500MB/s) så spelar det knappt någon roll om du har lite högre bandbredd. Den enda skillnaden skulle kunna vara lite tightare timings för att sänka access-tiden något som kanske skulle hjälpa något om du har väldigt många småfiler (dock inte värt att lägga några extra pengar på).

Skrivet av thom.g:

Ram-minnet töms ju varje gång datorn blir strömlös. Därför måste filerna där flyttas över via nån .bat eller mjukvara till en hårddisk, för att sen flyttas tillbaka när du startar datorn igen. Jag körde firefox så ett tag.

Skrivet av mrqaffe:

Ja ramet töms när det blir strömlöst, du måste ställa in att det sparas på disk när du stänger av om du vill ha kvar innehållet och då tar det tid att läsa in det när du bootar, så det är därför ramdiskar inte brukar vara så vettiga att installera "allmänna" program på.

Är det så här det ska vara konfigurerat för att laddas in igen efter Restart?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag märkte nu dagen efter att RAMDisken är borta! Skype och Office också! Är en RAMDisk något som försvinner när man startar om datorn?

Sorry, har inget vettigt att tillföra tråden. Men jag måste tacka dig för dagens stora skratt

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Sorry, har inget vettigt att tillföra tråden. Men jag måste tacka dig för dagens stora skratt

I'm new to this..

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Vad för program brukar man ha på ramdisk/får man stor performance boost i?

Skrivet av Casper:

Borde man inte märka 800 MHz skillnad? Eller vad gör hastigheterna mätta i MHz? :s

hz är frekvens, inte hastighet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

hz är frekvens, inte hastighet.

Det vet jag inte riktigt vad det betyder, men jag tänkte så att eftersom en CPU med "fler" Hz (överklockad) är snabbare än en som kör på stockclock så borde väl RAM med högre frekvens vara snabbare än de med mindre?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

ANG. förlorad RAMdisk ...

Det svaret gjorde min dag... skrattar så att det gör ont i magen (ja en ramdisk töms varje gång du startar om datorn)

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad för program brukar man ha på ramdisk/får man stor performance boost i?

hz är frekvens, inte hastighet.

Typ relativt tunga program som photoshop. Kanske något spel eller så beroende på hur stor RAM-disk man har. Finns många andra saker man kan ha det till, om man t.ex. inte sparar en avbildning av RAM-disken varje gång man stänger av datorn så kommer allting som laddas in alltid att vara oförändrat (förutsatt att man inte ändrat på själva avbildningen något annat sätt).

Och själva bandbredden på ens RAM räknas ut genom: (frekvens * "DDR" * interface) / (antal bits per byte)
Så om du har 1600 MHz RAM i DDR (dual data rate) så har du 800 MHz SDR (single data rate). DDR3 har 64-bitars interface så du skickar 64 bitar per Hz.

Så 1600 MHz DDR3 ger (800 * 2 * 64) / 8 = 12800 MB/s

Edit: tänk på hur snabbt 12800 MB/s är, program du laddar in kommer inte begränsas av själva bandbredden, utan access-tiden (latensen).

Om du tittar här på dessa
http://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8192mb-cl10... och
http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8192mb-cl9-...
Så ser du att latensen på corsair-minnena är högre vilket gör att de kommer ha högre access-tid och kommer ta lite längre tid att "leta" rätt på filerna än vad crucial-minnena gör. Skillnaden mellan CL9 och CL10 är dock väldigt liten och jag tycker inte det är värt att lägga pengar på RAM med lägre latens.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casper:

Är det så här det ska vara konfigurerat för att laddas in igen efter Restart?

Troligen, det är bara att testa, spara en egengjord textfil och starta om och se om den är kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du kan installera ram disken på rätt sätt så kan du eventuellt använda den för att ha swap filen på. Det skulle nog göra extremt mycket för prestandan.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Om du kan installera ram disken på rätt sätt så kan du eventuellt använda den för att ha swap filen på. Det skulle nog göra extremt mycket för prestandan.

Borde det inte ha exakt samma effekt som att bara installera mer RAM på vanligt sätt, och minska storleken på swap-filen på HDD?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Om du kan installera ram disken på rätt sätt så kan du eventuellt använda den för att ha swap filen på. Det skulle nog göra extremt mycket för prestandan.

Skrivet av aniron:

Borde det inte ha exakt samma effekt som att bara installera mer RAM på vanligt sätt, och minska storleken på swap-filen på HDD?

Sticker in med en snabb fråga - Vad är swap fil? Någon slags cache fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Borde det inte ha exakt samma effekt som att bara installera mer RAM på vanligt sätt, och minska storleken på swap-filen på HDD?

Har provat att minska storleken på swap filen själv nämligen och prestandan vart snarast sämre. Ganska enkel operation att göra om du vill prova själv!

Skrivet av TheRoos:

Sticker in med en snabb fråga - Vad är swap fil? Någon slags cache fil?

Det är ett sorts utökat minne för windows system, man använder alltså hårddisken för att växla ut minnen som används sällan till hårddisken. Du kan gå och titta på konfigurationen genom att högerklicka på "Computer" i utforskaren. Sen går man in på advanced system settings. I performance väljer man sedan settings sedan fliken advanced.

Kan tyvärr inte termerna på svenska på rak hand.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Typ relativt tunga program som photoshop. Kanske något spel eller så beroende på hur stor RAM-disk man har. Finns många andra saker man kan ha det till, om man t.ex. inte sparar en avbildning av RAM-disken varje gång man stänger av datorn så kommer allting som laddas in alltid att vara oförändrat (förutsatt att man inte ändrat på själva avbildningen något annat sätt).

Laddas inte sånt in på ram ändÅ?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Laddas inte sånt in på ram ändÅ?

Jo, allting du "startar" laddas in på RAM i princip, annars måste man använda hårddisk eller så istället. Fördelen med RAM-disk är att det går mycket snabbare att ladda in till själva arbetsbänken (RAM) än från en hårddisk eller SSD.

Det är ju liksom som att fråga varför skaffa SSD eftersom att det laddas in på RAM ändå.

Permalänk
Medlem

http://www.vikingtechnology.com/arxcis-nv och http://www.agigatech.com/ddr3.php är non-volatile minnen, låter dig ha kvar din ramdisk vid omstart, powerloss, etc. Vikings 8gb moduler har en msrp på $200.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

1600 MHz DDR3 ger (800 * 2 * 64) / 8 = 12800 MB/s

Jag får detta i CrystalDiskMark med mina 1600 MHz-minnen..

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag får detta i CrystalDiskMark med mina 1600 MHz-minnen..

Japp, 12800 MB/s vid ideala förhållanden.

Permalänk
Rekordmedlem

Pagefilen är lämplig att ha på ramdisk, en del äldre program kräver att den finns så även om man har mycket ram tomt så använder de page för de kan inte hantera mycket ram.
En hel del program använder även tempfiler på disk oavsett hur mycket ram man har och tex webläsarna brukar ha sina cachefiler på disk, sånt är vettigt att lägga på ramdisken istället för på ssd/hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag får detta i CrystalDiskMark med mina 1600 MHz-minnen..

Processorn arbetar väl också? Speciellt när det är massvis med minifiler som ska flyttas eller? Plus latenserna påverkar såklart osv osv.

Just for fun så testade jag själv också

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Kan lova er att RAMdisk är riktigt roligt, faktiskt. Användbart under normala omständigheter? Nej.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP