Permalänk
Medlem

HJÄLP! Första vattenkylningen!

Hej alla glada Sweclockare!

Det är så att jag för första gången på länge gett mig in på ett nytt datorbygge. Denna gång villl jag göra något "roligare" och lite bättre.
Tänkte att jag då skulle ge mig på lite "äkta" vattenkylning för en gång skull och har kollat in följande paket:
http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx

Sitter på följande delar:

Chassi:
Fractal Design R4 (Jag har tagit bort den övre hdd-buren flyttat nedre bakåt för att möjliggöra frontmontering av radiator)

Moderkort:
ASUS Maximus V Formula (Köpt på här på Sweclockers)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1203477

CPU:
i5-3570k (Köpt på här på Sweclockers)

Kommer ev. bygga ut för kylning av ett ASUS GTX 580 Maximus (Köpt på här på Sweclockers), om jag kommer över passande kylblock

1)
Tänkte för det första höra om jag gör ett vettigt val?

2)
Och för det andra om det kanske skulle kunna tänkas finnas någon vänlig Örebroare där ute som mot en mindre peng eller byte av något skulle kunna tänka sig att hjälpa till med bygget.
Har byggt datorer tidigare, (2 AMD och en Intel), men skulle inte kalla mig erfaren alls.

Har aldrig tidigare installerat vattenkylning, så det är inte det att jag inte tror att jag skulle klara av det, jag skulle bara vilja att någon är med och hjälper till och ser över så att jag inte gör några stora "tabbar". Nordbryggan på moderkortet är förberett för vattenkylning, så även om jag läst att det inte ger "vansinnigt" mycket så tänkte jag försöka koppla på även den delen.

Vet att detta är OERHÖRT mycket begärt, så jag förväntar mig inget direkt "svar" på denna fråga.

3)
En sista fråga lyder: Bör jag komplettera paketet med något? Någon svaghet? Bättre slang t.ex. Eller duger medföljande?
Funderar även på en annan reservoar för en utav 5,25-tumsplatserna, så att jag kan se hur mycket vatten som är kvar utan att plocka av sidopanelen.

Stort tack på förhand och hoppas att någon vill hjälpa till med svar på första frågan såväl som andra & tredje.

MVH Johan, Örebro

(Min första trådstart här, även om jag följt forumet och sidan i flera år)

Visa signatur

Desktop - NCASE M1 (Svart) | i5-3570K | MSI Z77IA-S01 (m-ITX) | 16GB RAM @ 2400Mhz | ASUS GTX 780 (REF) | Intel 520 240GB SSD | WD Black 4TB HDD | Silverstone SFX SX600-G (600W)
Laptop - Lenovo Thinkpad X220 | i5-2520M | 16GB RAM | 500GB SSD (120GB Intel 520 + 128GB Crucial M4 mSata) | IPS-Panel

Permalänk
Medlem

Hej
Ska du kyla cpu och gfx så behöver du mer radiatoryta än en 240 radiator om du ska överklocka lite. Sakerna ser bra ut annars även om jag skulle valt separata saker före ett paket med annan pump tex DCC pump med eftermarknadstop för ett tystare system och lite bättre tryck i systemet. Jag hittar inget fullcoverblock till ditt grafikkort på ek:s sida men det kan ju finnas från andra tillverkare som jag inte har riktigt tid att söka efter nu.
Men som sagt det skulle kosta mer och vara tystare annars är det paketet helt ok.
Kan ju tipsa att det finns bra sidor i sverige som håller på med vattenkylning oxo med ett annat paket http://www.coolingstuff.se/p/844/alphacool-set-240-lt-st som verkar ok.
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-d5-3555p.html
Men som sagt det är en liten djungel med delarna som är riktigt kul att komponera ihop saker själv när man väl har lite erfarenhet av vattenkylning.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd

Det finns flera rapporter ute på nätet (från verifierade källor) att H100 och H80i bl. a har haft läckor redan ur förpackning. Inte så trevligt att behöva diskutera om en kompensation om hela ens dator ligger i ruiner efter att en sådan har läckt. Men visst, vill man chansa på en relativt ny teknik så visst!

Kör på bara.

Redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Det finns flera rapporter ute på nätet (från verifierade källor) att H100 och H80i bl. a har haft läckor redan ur förpackning. Inte så trevligt att behöva diskutera om en kompensation om hela ens dator ligger i ruiner efter att en sådan har läckt. Men visst, vill man chansa på en relativt ny teknik så visst!

Kör på bara.

Det är enorm skillnad på fusk-vattenkylning och riktig vattenkylning, gör du rätt och använder rätt fittings så kommer det inte att läcka något.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag säger att corsairs slutna system är fusk är för att det är sjukt dåligt tryck i pumpen och radiatorn är alldeles för smal.

Redigerat
Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett meningslöst inlägg. I övrigt försök håll diskussionen till det TS frågar efter.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av Bort:

Det finns flera rapporter ute på nätet (från verifierade källor) att H100 och H80i bl. a har haft läckor redan ur förpackning. Inte så trevligt att behöva diskutera om en kompensation om hela ens dator ligger i ruiner efter att en sådan har läckt. Men visst, vill man chansa på en relativt ny teknik så visst!

Kör på bara.

Vattenkylning är inte 'relativt ny teknik'. Läckor kan uppstå, men i så fall nästan alltid vid hopbyggandet och av den anledningen ska man alltid köra loopen 'tjuvkopplad' några timmar utan att datorn är igång då läckor kan upptäckas utan att det skadar datorn. Jag har hittills inte läst om ett enda fall då det plötsligt börjat läcka i drift när det fungerat klanderfritt innan.

Permalänk
Master of Overkill

Så klart allting kan gå snett men kör man läck test i 72 timmar med bara pumpen igång så spelar det ingen roll om grafikkortet får lite vattenkylnings vatten på sig då man kan göra kortet i ugnen och sen funkar det som vanligt.

Redigerat
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Det finns flera rapporter ute på nätet (från verifierade källor) att H100 och H80i bl. a har haft läckor redan ur förpackning. Inte så trevligt att behöva diskutera om en kompensation om hela ens dator ligger i ruiner efter att en sådan har läckt. Men visst, vill man chansa på en relativt ny teknik så visst!

Kör på bara.

Det finns flera verifierade rapporter att blixten kan slå ner i huset och döda datorn pga överspänning. Så med det sagt har det H100 osv inget med detta att göra ALLT kan gå sönder på olika sätt att köra med vattenkylning har jag efter 10 år inte fått en enda del som gått sönder pga läckage eller fel monterade saker från min sida. Däremot med kompressor har jag det men som sagt det har inget i denna tråden att göra samma som dina åsikter om vattenkylning.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Det finns flera rapporter ute på nätet (från verifierade källor) att H100 och H80i bl. a har haft läckor redan ur förpackning. Inte så trevligt att behöva diskutera om en kompensation om hela ens dator ligger i ruiner efter att en sådan har läckt. Men visst, vill man chansa på en relativt ny teknik så visst!

Kör på bara.

allt har ju dpliga exemplar.
ibland får man ett trasigt grafik kort och ibland får man ett grafik kort som inte överklockar nå bra sånt är livet...

relativt ny teknik?
så länge jag har hålt på med datorer så har det funnits vatten kylning och det är snart 8 år så det är ju inte ny teknik

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Som sagt, lite för liten radiatoryta för att kyla så pass mycket komponenter. Inte de tystaste komponenterna du valt men vet inte riktigt vad du är ute efter eller din budget! Hoppas vi får ett galleri sen, alltid lika trevligt med vattenbygge!

Redigerat
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Den risken är starkt överdriven vill jag påstå, har kört med vattenkylning i ca. 15 år nu och under den tiden haft vattenläcka en enda gång, den datorn fungerar fö. fortfarande. Ett tipps är att du ska fylla systemet så att hela systemet är fyllt men reservoare är bara fylld till lite drygt hälften, har kört så i mer än 1 år nu utan att behöva fylla vatten men om jag fyller reservoaren helt läcker det av nå'n anledning alltid ut tills den är lite drygt halvfull varefter läkaget slutar.

Använd aldrig kranvatten utan kör med batterivatten (destilerar) och glykol som du kan köpa på närmaste bensinstation.

Redigerat
Permalänk
Medlem

Börja fundera på vad du verkligen vill kyla alternativt om det ens finns block till de olika delar du vill kyla, hinner inte kolla upp ditt grafikkort ännu men tyckte någon sa att ek inte hade men andra kan ha.

sedan tar du reda på vad de komponenter du vill kyla har för tdp värde utan överklockning. detta för att kunna räkna lite på vad du kommer behöva för radiator/er. Om du tänkt överklocka så kommer tdp att öka och då kan man eventuellt behöva gå upp i storlek på radiatorn alternativt köpa en dyrare historia eller fler.

sen är det dags att bestämma sig för om du vill ha ett "tyst" system med fläktar som går på låga varv eller spinner på som ett mindre bombplan.

När man kommer till vattenkylning så tycker inte jag att de färdiga paketen är överdrivet bra utan kolla gärna lite på egna lösningar vid pumpval osv men framförallt om du nu inte redan gjort det så läs på innan.

http://www.overclockers.com/beginners-guide-water-cooling/ en av de bästa allmänt artiklarna.

http://www.overclockers.com/guide-deltat-water-cooling/ förklaring av Delta-T (för att veta hur mycket rad du behöver beroende på fläkt hastighet. )

http://www.overclockers.com/forums/s...d.php?t=628092 en massa mat nyttigt.

http://www.skinneelabs.com har gjort mängder av tester och har datan för olika radiatorer.

så stressa inte med vatten kylningen ta det lugnt och tänk igenom vad det är du vill göra och åstakomma med ditt system och det är inte så svårt att få till det sålänge man tar det lugnt både innan och under bygget men också tänker lite logiskt medans man väljer ut delar. det klurigaste enligt min mening är att få plats med allt på ett snyggt sätt när det väl blir dags.

ytterligare en handlare som har väldigt mycket utöver de som Ten nämnde är aquatuning.se tyskt företag och den svenska versionen av sidan äv väll ingen höjdare men engelska är helt ok.

när vi kommer till kylmedia så kör jag själv med batteri vatten och några droppar algdödare mest för sakens skull och jag har inte haft något problem med vare sig alger eller läckor och då har mitt system stått still i 6 månader pga ajobb på annan ort när jag kom hem kolla bara in i burken å drog sen igång den inga läckor eller något sådant.

kan även rekomendera att du skaffar kompressions anslutningar väldigt smidigt i min mening man kan dock känna av fingrarna efter monteringen.

hoppas detta hjälper lite men som sagt ta de lilla lugna och läs på lite så kommer du se att det inte är så klurigt som man kan tro.

Permalänk
Medlem

Oj vad många svar helt plötsligt! Tackar och bockar!

Har kollat lite tidigare på några av de sidor ni nämner. Men föredrog att handla från inet då det var lite andra saker jag behövde samtidigt. Dessutom har jag alltid varit nöjd med deras service!

Hur som helst så har jag funderat lite kort på Eisberg och H220, men helt uteslutit dessa sedan länge.

Med tanke på att jag endast ska kyla CPU till en början och sedan ev. köpa till för GPU, så skulle jag räkna med att radiatorn räcker. Planen blir att topmontera en slim 240 i toppen senare om jag ska kyla även grafikkortet. Men måste som sagt först och främst kolla om vattenblock ens existerar för mitt kort.

Försökte sätta ihop ett eget paket, men drabbades av det ständiga syndromet att plocka för "fina" delar. Hur jag än gjorde blev det bra mycket dyrare. Men om någon vill titta på ett bättre paket så vore det inga fel för mig. Vill att slangarna ska passa på ASUS-Mobon's fästen. Ha för mig att det var 12,7mm (13)x 9,5mm (10). men är inte helt 100.

Budget mellan 1000-2250kr.

Men vill såklart komma undan med "most bang for the buck" så att säga. Till en början alltså ENBART CPU-kylning. Viktigt att det får plats i R4an också. Vill ha kvar den undre buren med hdd, den går att flytta runt lite i botten dock.

Ledsen om jag ställer många jobbiga krav/frågor, men det är tyvärr precis detta jag bl.a. behöver hjälp med. :/

Stort tack till alla som engagerar sig!

//JOHAN

Visa signatur

Desktop - NCASE M1 (Svart) | i5-3570K | MSI Z77IA-S01 (m-ITX) | 16GB RAM @ 2400Mhz | ASUS GTX 780 (REF) | Intel 520 240GB SSD | WD Black 4TB HDD | Silverstone SFX SX600-G (600W)
Laptop - Lenovo Thinkpad X220 | i5-2520M | 16GB RAM | 500GB SSD (120GB Intel 520 + 128GB Crucial M4 mSata) | IPS-Panel

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad igen ***

Jag har blivit tvungen att radera fler inlägg än jag först velat. Repetition: tänk på att respektera TS och håll er till ämnet. Känner någon för att generellt diskutera säkerheten med vattenkylning ber jag er göra det i annan tråd.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahojii:

Försökte sätta ihop ett eget paket, men drabbades av det ständiga syndromet att plocka för "fina" delar. Hur jag än gjorde blev det bra mycket dyrare. Men om någon vill titta på ett bättre paket så vore det inga fel för mig. Vill att slangarna ska passa på ASUS-Mobon's fästen. Ha för mig att det var 12,7mm (13)x 9,5mm (10). men är inte helt 100.

Budget mellan 1000-2250kr.

Men vill såklart komma undan med "most bang for the buck" så att säga. Till en början alltså ENBART CPU-kylning. Viktigt att det får plats i R4an också. Vill ha kvar den undre buren med hdd, den går att flytta runt lite i botten dock.

//JOHAN

Mitt tips är för "nästan" de pengarna http://www.coolerkit.se/shop/coolerkit-silent-fi7repower-2348... då kan du senare köpa till en större radiator och ett GPU block, pumpen osv är bra saker och även resten av delarna är väldigt funktionella och bra, och radiatorn i det paketet är bra jag kör själv med 2x360 av samma modell RX dvs.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Mitt tips är för "nästan" de pengarna http://www.coolerkit.se/shop/coolerkit-silent-fi7repower-2348... då kan du senare köpa till en större radiator och ett GPU block, pumpen osv är bra saker och även resten av delarna är väldigt funktionella och bra, och radiatorn i det paketet är bra jag kör själv med 2x360 av samma modell RX dvs.

Ser väldigt bra ut detta. Får jag in detta med en 5,25" reservoar i R4an... det är frågan. Vill ju behålla den nedra hdd-buren, som visserligen går att flytta runt en bra bit. Nu blir det att mäta.
Har inte hunnit svara tidigare pga jobb. Men nu har man tre dagars ledighet, så det är snart dags att handla. Börjar darra i köpnerven nu!

Passar dessa slangar på ROG-kortets fästen? Är som sagt lite novis när det gäller vattenkylning.
Blir nog paketet du tipsade om Ten!

Visa signatur

Desktop - NCASE M1 (Svart) | i5-3570K | MSI Z77IA-S01 (m-ITX) | 16GB RAM @ 2400Mhz | ASUS GTX 780 (REF) | Intel 520 240GB SSD | WD Black 4TB HDD | Silverstone SFX SX600-G (600W)
Laptop - Lenovo Thinkpad X220 | i5-2520M | 16GB RAM | 500GB SSD (120GB Intel 520 + 128GB Crucial M4 mSata) | IPS-Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Mitt tips är för "nästan" de pengarna http://www.coolerkit.se/shop/coolerkit-silent-fi7repower-2348... då kan du senare köpa till en större radiator och ett GPU block, pumpen osv är bra saker och även resten av delarna är väldigt funktionella och bra, och radiatorn i det paketet är bra jag kör själv med 2x360 av samma modell RX dvs.

Då kan ju jag hoppa in här och fråga en sak. Precis som TS så har jag inte haft vattenkylning förut och blev lite sugen på det där kitet, men jag skukke även vilja kyla mitt 7970 (kanske ett till om jag köper ett snart). Vad behöver man köpa till då?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Då kan ju jag hoppa in här och fråga en sak. Precis som TS så har jag inte haft vattenkylning förut och blev lite sugen på det där kitet, men jag skukke även vilja kyla mitt 7970 (kanske ett till om jag köper ett snart). Vad behöver man köpa till då?

Om du ska kyla 7970 i CF behövs mer radiator yta dvs en större radiator eller en till likadan som finns med i det kittet tex.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Mitt tips är för "nästan" de pengarna http://www.coolerkit.se/shop/coolerkit-silent-fi7repower-2348... då kan du senare köpa till en större radiator och ett GPU block, pumpen osv är bra saker och även resten av delarna är väldigt funktionella och bra, och radiatorn i det paketet är bra jag kör själv med 2x360 av samma modell RX dvs.

Skrivet av Nahojii:

Ser väldigt bra ut detta. Får jag in detta med en 5,25" reservoar i R4an... det är frågan. Vill ju behålla den nedra hdd-buren, som visserligen går att flytta runt en bra bit. Nu blir det att mäta.
Har inte hunnit svara tidigare pga jobb. Men nu har man tre dagars ledighet, så det är snart dags att handla. Börjar darra i köpnerven nu!

Passar dessa slangar på ROG-kortets fästen? Är som sagt lite novis när det gäller vattenkylning.
Blir nog paketet du tipsade om Ten!

Har fortfarande inte vågat köpa på grund av osäkerhet på passformen? Någon som vill/vill försöka hjälpa mig? :/
Vore väldigt tacksam för några kloka ord!

Visa signatur

Desktop - NCASE M1 (Svart) | i5-3570K | MSI Z77IA-S01 (m-ITX) | 16GB RAM @ 2400Mhz | ASUS GTX 780 (REF) | Intel 520 240GB SSD | WD Black 4TB HDD | Silverstone SFX SX600-G (600W)
Laptop - Lenovo Thinkpad X220 | i5-2520M | 16GB RAM | 500GB SSD (120GB Intel 520 + 128GB Crucial M4 mSata) | IPS-Panel

Permalänk
Medlem

Hej igen! Har plockat ihop lite grejer och behöver nu hjälp, behöver hjälp att välja anslutningar/rör mellan res. och pump. Är helt nybörjare så behandla mig som en. Behöver vidare veta om jag behöver någon form av adapter för att vattenkyla mitt ROG Maximus V Formula moderkort? Alltså med de färdiga fästena och inte "riktigt" vattenkit från EK eller så. Eller är det inte möjligt med denna uppsättning?

Kundvagn på http://www.coolerkit.se/

1 XSPC Single 5.25" Bay Reservoar - Multi Front 289,00
1 CoolerKit Silent Fi7rePower - 240 V2 2.367,00
1 XSPC High Flex - 15,9/11,1mm - Svart 49,00
1 Feser One Cooling Fluid - 1L - Ultra Pure Water 49,00
Fraktavgift 60,00
Total SEK 2.863,00

Visa signatur

Desktop - NCASE M1 (Svart) | i5-3570K | MSI Z77IA-S01 (m-ITX) | 16GB RAM @ 2400Mhz | ASUS GTX 780 (REF) | Intel 520 240GB SSD | WD Black 4TB HDD | Silverstone SFX SX600-G (600W)
Laptop - Lenovo Thinkpad X220 | i5-2520M | 16GB RAM | 500GB SSD (120GB Intel 520 + 128GB Crucial M4 mSata) | IPS-Panel