Permalänk
Medlem

OK temps för AMD 1100T på 4ghz?

Tjäna

Har nu monterat en ny Corsair H80i. Kör med Phobya e-Loop fläkt från NB på 1600rpm som PUSH och som PULL har jag en "vanlig" Phobya på 1600rpm.

När jag kör Prime95 testet "Small FFT's" så blir processorn max 64-65 grader, just nu ligger den på 63.
Det är vell ganska bra temps för 4ghz? med tanke på att det är sommar och varmt inne här nu.
Jag antar att det inte blir lika varmt när man spelar? för de inte pressar lika hårt som "small fft's"?

vad tror ni?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte ägt amd på några år, men min sista (1090t) fick inte gå över 63grader, så jag skulle sänkt klocken till 3.8 (det gjorde jag och fick 10grader mindre med samma volt..)

Permalänk
Medlem

max 65 grader i ett stresstest är okej. Och du kommer sannolikt inte komma upp i de tempraturerna nån längre stund under normal användning.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Aa jag har läst att 63c är den Rekommenderade max temperaturen, så om den är max vid ~64 så känns det endå lungt, då jag endast kommer upp i det med stresstest.
Under svalare tider/dagar känns det endå lugnare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ja, det är lugnt som sagt, det är rätt osannolikt att du kommer upp i 100% belastning på alla 6 kärnorna ens om du spelar spel, videos och surfar samtidigt

Min 1090T på 4GHz ligger uppåt 57-58 med en Phanteks med dubbla 140mm-fläktar i fullt stresstest, så när jag kör t.ex. WoW eller Bioshock: Infinite blir det inte högre än 50-52 som varmast.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX