Pålitligaste hårddisk-tillverkaren?

Permalänk
Medlem

Pålitligaste hårddisk-tillverkaren?

Har noterat att en av mina trotjänare som jag använder som backup i min stationära dator har en "varning" på sig. Har inte råd att förlora data som ligger på den och tänkte därför leta upp en ersättare och flytta över materialet till den nya.

Men det leder mig till frågan: Finns det några artiklar eller tester av hårddiskar och deras tillverkare, tänker på RMA, DOA osv. Såg för ett tag sen att det fanns en fransk webbplats som hade någon undersökning gällande SSD, Grafikkort och nätdelar. Minns inte om den även hade gällande hårddiskar.

Min tanke är att ha en extern hårddisk, helst utan strömadapter, kommer att kopplas in när den behövs annars kommer den förvaras i en låda.

Minst 500GB är tanken, materialet jag har just nu når över 320GB tyvärr, så 500GB låter som en bra nivå.

Prio är alltså hållbarhet och tillförlitlighet.

Tacksam för länkar där jag läsa kring olika tester eller annan fakta!

Edit: Har även funderat på en sån här lösning.

Fördelen är att jag kan köpa interna diskar istället, de brukar ha längre garantier och är ju som bekant lite billigare än externa. Verkar dock som ovanstående produkt har försvunnit från marknaden.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Avstängd

western digital green disk på 5400 rpm?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alldeles för mycket slump inblandat för att statistik ska vara av värde när det gäller hårddiskar. Det finns bara tre hårddisktillverkare kvar på marknaden, och om någon av dem hade haft märkbart sämre tillförlitlighet hade de inte funnits kvar.

Anledningen till att jag ifrågasätter nyttan av sådan statistik är att det för oss konsumenter inte hade spelat någon roll. Man måste alltid ha backup på viktig data, även om någon statistik skulle säga att en viss tillverkares hårddiskar är lite mer hållbara än någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är alldeles för mycket slump inblandat för att statistik ska vara av värde när det gäller hårddiskar. Det finns bara tre hårddisktillverkare kvar på marknaden, och om någon av dem hade haft märkbart sämre tillförlitlighet hade de inte funnits kvar.

Anledningen till att jag ifrågasätter nyttan av sådan statistik är att det för oss konsumenter inte hade spelat någon roll. Man måste alltid ha backup på viktig data, även om någon statistik skulle säga att en viss tillverkares hårddiskar är lite mer hållbara än någon annan.

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om det. Jag tänker på SSDs, där pratar man ju om kvalité och statistik. Vissa tillverkare har sämre statistik än andra. Intel och Samsung upplevs som ledande och har statistik bakom sig som stödjer argumentet om att deras enheter går sönder mer sällan än andra tillverkare.

Frågan är varför det inte är applicerbart hos vanliga mekaniska diskar, enligt dig?

Edit: Det var den här RMA statistiken jag tänkte på.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

500GB känns inte värt det idag. Jag kör 3TB versionen av
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
den tuffar på bra. Dock med ström men det är mest prisvärt.
Är förmodligen WD disk i.
Hitatchi Storage köptes av WD 20011 och Hitatchi hade ett partnerskap med Mitshubushi som äger Verbatim!

Jag har inte sett någon jämförelse och när jag skulle köpa ny bärbar HDD så kollade jag på andra forum. Det är hipp som häpp, vissa svär till Seagate och vissa till WD. Kollade Amazon reviews och Newegg och även här. Men det är svårt att säga "WD har längre hållbarhet än Seagate" eller tvärtom.

Går jag efter egen erfarenhet:

320GB 2.5" WD fick dåliga sektorer. Slängd och bytt. Dock bärbar och flyttades runt kan ha påverkats.
320GB 3.5" WD funkar, men inte ikopplad just nu.
1TB 3.5 Samsung funkar. 100% hälsa i CrystalDiskInfo. Drifttid 15044h
3TB Verbatim Extern (WD antar jag) funkar. 100% hälsa i CrystalDiskInfo. Drifttid 4887h

320GB Seagate. Satt i PS3, lever nu som extern, funkar.
750GB 2.5" WD sitter i PS3, funkar.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

500gb diskar kostar extra mycket per gig jämfört med de större diskarna, köp åtminstone 1tb så har du rum att expandera, du kopierar allt till två eller tre diskar så du har flera kopior av allt. En i datorn, en i ett annat rum(kassaskåp) och den tredje i någon annans hus är vad jag kör på. Då kan någon sno datorn, huset kan brinna ner och jag har fortfarande kvar all data.
Här har du en billig docka http://www.inet.se/produkt/8906211/hd-docka-for-1x2-5-3-5-sat...
Western digital RED rekommenderar jag, bry dig inte om vilket märke som är pålitligast det kvittar fullständigt när disken du köper är en av de väldigt få som lägger av. Flera kopior är enda lösningen du kan lita på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xtQ:

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om det. Jag tänker på SSDs, där pratar man ju om kvalité och statistik. Vissa tillverkare har sämre statistik än andra. Intel och Samsung upplevs som ledande och har statistik bakom sig som stödjer argumentet om att deras enheter går sönder mer sällan än andra tillverkare.

Frågan är varför det inte är applicerbart hos vanliga mekaniska diskar, enligt dig?

SSD:er är en helt annan historia. Det jag skrev gäller endast hårddiskar.

SSD:er är ju som bekant icke-mekaniska, vilket gör att det stora slump-elementet genast faller bort när det gäller tillförlitlighet. Där är det nästan bara mjukvara som spelar roll, och i långa loppet kvaliteten på NAND-minnet.

Ponera att någon stor statistisk undersökning skulle säga att WD har en halv procent färre RMA:er än Seagate, skulle det verkligen göra att du prioriterade WD före Seagate? Det smartaste enligt mig är att välja den billigaste disken (garanti kan så klart vara värdefullt också), då vilken disk som helst kan hålla allt mellan 1 timme och 10 år.

Permalänk

Samsung SSD

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

500gb diskar kostar extra mycket per gig jämfört med de större diskarna, köp åtminstone 1tb så har du rum att expandera, du kopierar allt till två eller tre diskar så du har flera kopior av allt. En i datorn, en i ett annat rum(kassaskåp) och den tredje i någon annans hus är vad jag kör på. Då kan någon sno datorn, huset kan brinna ner och jag har fortfarande kvar all data.
Här har du en billig docka http://www.inet.se/produkt/8906211/hd-docka-for-1x2-5-3-5-sat...
Western digital RED rekommenderar jag, bry dig inte om vilket märke som är pålitligast det kvittar fullständigt när disken du köper är en av de väldigt få som lägger av. Flera kopior är enda lösningen du kan lita på.

Tack för tipset på Deltaco-lösningen. Nu är väl Deltaco lite av budget men om dockan slutar fungera får jag köpa en ny i värsta fall. Inte svårare än så. Diskarna däremot är så klart en fördel om de håller länge.

Har fattat det som att WD Red är till för serverdrift och därför kanske inte passar för mig då jag bara planerar att föra över filerna och sedan ha den i lådan, eventuellt kommer den fram vid några tillfällen per år för att synka och föra över fler filer. Men den kommer alltså vara bortkopplad nästan hela tiden.

Skrivet av widL:

SSD:er är en helt annan historia. Det jag skrev gäller endast hårddiskar.

SSD:er är ju som bekant icke-mekaniska, vilket gör att det stora slump-elementet genast faller bort när det gäller tillförlitlighet. Där är det nästan bara mjukvara som spelar roll, och i långa loppet kvaliteten på NAND-minnet.

Ponera att någon stor statistisk undersökning skulle säga att WD har en halv procent färre RMA:er än Seagate, skulle det verkligen göra att du prioriterade WD före Seagate? Det smartaste enligt mig är att välja den billigaste disken (garanti kan så klart vara värdefullt också), då vilken disk som helst kan hålla allt mellan 1 timme och 10 år.

Du har en poäng. Är eventuellt lite statistikskadad, en skillnad på 0,5 % är inte mycket och borde väl egentligen inte avgöra något för mig.

Tror jag kör på lösningen med en docka och interna diskar för att få ner priset. Kan dessutom komma över ganska billiga mindre diskar och göra flera kopior till flera diskar för att försäkra mig om att grejerna förblir.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Tror jag kör på lösningen med en docka och interna diskar för att få ner priset. Kan dessutom komma över ganska billiga mindre diskar och göra flera kopior till flera diskar för att försäkra mig om att grejerna förblir.

Docka verkar vara bästa lösningen här faktiskt!

WD Red verkar även ha lite bättre hållbarhet enligt WD iaf
http://www.tomshardware.com/reviews/red-wd20efrx-wd30efrx-nas...

In order to achieve more robust reliability in a multi-drive array, you really need to look at purpose-built nearline hard drives. They're optimized, both at the firmware and hardware levels, to serve up higher endurance and reliability.

Kanske kan vara värt. Eller Green diskar som kan vara billiga om priset bestämmer. Eller om Seagate är billigare nu

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det smartaste enligt mig är att välja den billigaste disken (garanti kan så klart vara värdefullt också), då vilken disk som helst kan hålla allt mellan 1 timme och 10 år.

Tycker själv det kan vara smartare att lägga lite mer på dom något dyrare diskarna som har högre MTBF och längre garanti..
men smaken är som baken

Server/Enterprise diskar ska vara något mer hållbara.
sedan om det är värt att betala extra för.. eller om du hellre köper flera billigare diskar det är frågan

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av DeadPixel:

Samsung SSD

en SSD på 500 kr ligger på några tusen kronor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med hårddiskar som ligger urkopplade en längre tid?
Löper man någon risk med att data försvinner om den ligger utan strömförsörjning länge?
Eller spelar det ingen roll?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

en SSD på 500 kr ligger på några tusen kronor.

Jag tror att något gick lite snett här :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hur är det egentligen med hårddiskar som ligger urkopplade en längre tid?
Löper man någon risk med att data försvinner om den ligger utan strömförsörjning länge?
Eller spelar det ingen roll?

http://superuser.com/questions/284427/how-much-time-until-an-...

Här står det lite info om det. Verkar som att det kan vara bra att skriva om hårddisken en gång varje år möjligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

en SSD på 500 kr ligger på några tusen kronor.

Hahaha gjorde min dag

Är det mycket på din hårdisk som är viktigt?
Om det bara handlar om några titotal GB så är det SSD eller dylikt med flashminnen som gäller, annars vanliga hårdiskar med låg RPM håller länge

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av rarifag:

Jag tror att något gick lite snett här :]

Skrivet av sten1930:

Hahaha gjorde min dag

Är det mycket på din hårdisk som är viktigt?
Om det bara handlar om några titotal GB så är det SSD eller dylikt med flashminnen som gäller, annars vanliga hårdiskar med låg RPM håller länge

jag menar gb

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem

Seagate Constellation ES.3 är en mycket bra disk om man ska ha 3,5" det är dessutom en av få enterprisediskar som finns med satainterface, dessutom är det troligen den snabbaste satadisken på marknaden och den finns som 4 Tbyte http://www.seagate.com/internal-hard-drives/enterprise-hard-d...
http://www.overclockersclub.com/reviews/seagate_constellation...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1480413

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng WD Green diskar som har snurrat runt 22000 timmar felfritt. gått dygnet runt sen jag köpte dom.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti