Beställt nytt chassi... Vad bör jag komplettera med?

Permalänk

Beställt nytt chassi... Vad bör jag komplettera med?

Har beställt, dagen till ära, ett nytt chassi till burken min, i förhoppning att få ner ljud och temperatur.
Blev ett stycke töcke: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163195-nanoxia_deep_s...

Tänkte höra om någon erfaren kan tipsa vad jag bör köpa till?
Sitter nån gammal chassifläkt i skalet jag har nu, funderar att sätta in nån lättsam vattenkylning eller så.
Datan (HA!) börjar bli till åren, så tänkte försöka överklocka den för att få ut sista andetagen, tror jag kommer behöva värre kylning för det.
Sitter en i5-2500K CPU @ 3.3 GHz (4-kärnig)
4 GB ram (trodde det var mer, slog upp dxdiag nu...)

Alla tips om hur jag bäst kompletterar nya chassit mottages tacksamt

Permalänk

Om du vill ha ett "lättsamt" vattenkylnings system skulle jag köpa denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1644911

...och sen för att behålla tystnaden med Nanoxias ljuddämpning, så släng på ettpar sådana (i en push-pull konfiguration): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1516517

Dessutom, köp till 4gb RAM av samma typ du har nu... Det kan bli tajt med 4gb RAM i vissa spel.... bara ett tips

Visa signatur

Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E | RAM: Corsair LP 8gb @ 1600MHz | Moderkort: Asus Z87 Gryphon | GPU: ASUS Geforce GTX 780 OC 3gb | CPU: Intel i5 4670k @ 3.4 GHz | PSU: Corsair AX850 | Lagring: x2 Samsung 840 Pro 256gb i RAID 0 |

Permalänk
Medlem

Först och främst ska du inte tro att din dator håller på och drar sista andetaget, du behöver inte tänka på att byta din CPU före 2015.
Vilka RAM-minnen har du? Modellnamn och om du kör 2x2gb eller 4x1gb, kör du 2x2gb kan du köpa till samma modell fast 2x4gb så har du allt RAM du kan tänkas behöva.

Vad har du för grafikkort? Har du bara ett i mellanklassen behöver du inte fler fläktar än de som följer med chassit.
Skippa vattenkylning, de kommer med ganska högljuda fläktar, kommer garanterat gå sönder tidigare än luft, har sämre garanti och när man har byt fläktar på den har man lagt mer pengar på den än vad en bättre luftkylare hade kostat.
De lite bättre luftkylarna är från mina erfarenheter lättare att montera än vatten. Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14, Be Quiet Dark Rock PRO 2, Thermalright Silver Arrow och har du höga minnen får du istället köpa Noctua NH-U14S eller Noctua NH-U12S.
Alla är väldigt bra kylare, köp den du gillar priset eller utseendet mest på.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Haha blir till åren och sista andtag? Så fort har inte utvecklingen av processorer gått kan jag ju säga. Min Nehalem klockad till 4.1 klara att ett GTX 690 som går på 100% load

Permalänk

Sitter http://www.inet.se/produkt/5315055/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1... i burken.
Grafikkort är AMD Radeon HD 6800
Det som flaskar värst tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskraj:

Sitter http://www.inet.se/produkt/5315055/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1... i burken.
Grafikkort är AMD Radeon HD 6800
Det som flaskar värst tro?

Köp samma sticka, 8gb räcker. I spel är det ditt grafikkort som flaskar men hur nödvändigt att uppgradera det vet jag inte. Vänta till GTX 760 ti kommer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Nån nackdel att köpa 16 GB, samma sticka?

Permalänk

Har ju btw 4 platser för minnen, dvs två tomma... Om jag köper 2×4 GB, kan jag köra med 12 då? eller om jag köper 16 GB, kan jag köra 20? (eftersom jag redan har 2×2 GB menar jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskraj:

Har ju btw 4 platser för minnen, dvs två tomma... Om jag köper 2×4 GB, kan jag köra med 12 då? eller om jag köper 16 GB, kan jag köra 20? (eftersom jag redan har 2×2 GB menar jag)

Så du har 2x2gb inte 1x4gb som du länkade? Du vill ha två av varje sort så har du 2x2gb nu så ska du köpa 2x4gb för 20gb är overkill. http://www.inet.se/produkt/5315051/corsair-8gb-2x4096mb-1600m...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Ok, tackar för svaret
My bad, länken såg ut att stämma i mina lekmannaögon, men nä, det är 2×2, inte 1×4.

Permalänk

Beställde minne samt Noctua NH-D14, ska bli kul att se =D
Nån som kan tipsa om bra program för att övervaka CPU-temp så man får typ en graf eller nåt efter man nött spel någon timma? Sugen att se om det blir bättre eller sämre med de nya grejorna när det kommer

Permalänk

Hittade ett program som sparar maxvärden. körde smite med gamla kylaren och chassit så maxar jag cpu temperaturen på 98 grader C, samma procedur med nya kylare och chassi så kommer max ner till typ 48 grader C.

Bra skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskraj:

Hittade ett program som sparar maxvärden. körde smite med gamla kylaren och chassit så maxar jag cpu temperaturen på 98 grader C, samma procedur med nya kylare och chassi så kommer max ner till typ 48 grader C.

Bra skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Originalkylaren är inte mycket att hänga i julgranen (Eller så är det just där man ska hänga den...), det blir stor skillnad med en vettig kylare!

Läs överklockningsguiden här på forumet, sedan är det bara att leka!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2