Hjälp mig att identifiera mina RAM-minnen

Permalänk

Hjälp mig att identifiera mina RAM-minnen

Hejsan!

Var ett tag sedan man var här inne så en del av kunskapen rent generellt om datororer, och mina komponenter har försvunnit.. Typ helt, haha.

Sitter med en kompis på FB och har en penismätartävling om vem som har bäst dator så kommer vi in på RAM, jag vet att jag köpte 12 GB från början, men valde att uppgradera mig senare med tre liknande för att jag gameade otroligt mycket.

När jag går in på Kontrollpanelen\System och säkerhet\System på min dator så står det att jag endast har 12 GB RAM, kommer jag ihåg rätt så stod det även 12 GB efter jag jag hade installerat mina tre nya, men la ingen energi på det, tänkte att den inte bara uppdaterade rutan.

Har totalt sex sticks, som köptes 2 x 3 från Corsair, 1800 MZh, http://www.inet.se/files/img/max/5305609_0.png längre än så kommer jag inte, men är rätt säker på att det är 1600 MZh, men är mest intresserad av att få reda på exakta mängden RAM som finns installerad..

Permalänk
Medlem

Öppna lådan och kolla.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

hwinfo bör kunna lista det mesta. Men eftersom du kör 6 moduler gissar jag på att du har en 1366 cpu. Gällande minnet så bör 12gb vara rätt om du inte blandat hejsan mellan modulerna.

Låter som du körde 6gb från början (3st moduler på 2gb)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av prozzac:

Öppna lådan och kolla.

Jo, jag har öppnat lådan men ser inget som säger hur mycket GB sticksen har.

Skrivet av Dr_Spackel:

hwinfo bör kunna lista det mesta. Men eftersom du kör 6 moduler gissar jag på att du har en 1366 cpu. Gällande minnet så bör 12gb vara rätt om du inte blandat hejsan mellan modulerna.

Låter som du körde 6gb från början (3st moduler på 2gb)

Känns lite eftersom jag köpte datorn för 16.000 för 3 år sen kanske, W7 64-bit.
Men laddade ner programmet nu och har sex stycken på 2 gb var, fan då..

ASRock X58 Extreme3
nVIDIA GeForce GTX 460
ASUS ENGTX460 TOP
Intel Core i7-930 2.80 GHz
12 GB 1600 MHz Corsair

Är mina specs, är det något att byta ut? Håller på och filmar en del med mina GoPros, ska börja redigera och vill ha så bra flyt på datorn med högsta möjliga kvalité utan att den arbetat ihjäl sig.

Permalänk
Medlem

Klocka processorn lite om du har en okej kylare. Sedan berornde på mjukvara så tror jag du kan använda Cuda på grafikkortet för att snabba upp kodningen lite.

Datorer tappar nästan i värde lika fort som bilar. Efter bara att du köpt den sjunker den till 70-80%. Efter ett år eller 2 är man snabbt nere runt 50*% eller lägre. Beroende på vad som hänt på marknaden. Ibland är det ju enorma teknikskutt på vissa deler. CPUs har dock stått still sedan Sandy Bridge/Bulldozer kom ungefär.

Kan bli ändring om skärmar går upp i upplösning så det behövs mer kraft under huven iom 4k skärmstandarden

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Klocka processorn lite om du har en okej kylare. Sedan berornde på mjukvara så tror jag du kan använda Cuda på grafikkortet för att snabba upp kodningen lite.

Har Corsair H40 sen början, så den har hängt med ett tag, får ta och sätta mig ner och läsa på lite men klockning och sånt, gav mig aldrig på det förut.

Tack.