Billigaste SSD kortet idag?

Permalänk
Medlem

Billigaste SSD kortet idag?

Tjena! Tänkte göra om min gamla dator till en mediadator och tänkte då sätta in ett SSD-korrt istället för hårddisken som sitt där nu då den smattrar och har sig. Någon som har ett tips på något billigt? Klarar jag mig på 32gb? Windows är väl typ 20gb och kommer ej ha andra program bortsett från videolan och utorrent och lagrar ju filmerna på en extern HD om det är något jag vill spara. Behöver inte vara något snabbt SSD-kort. Vad är billigaste lösningen för mig? tack på förhand!! PS. Datorn har ett gammalt atx moderkort (AMD)

Permalänk
Avstängd

Intel 330 60gb är snabb stabil och billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Intel 330 60gb är snabb stabil och billig.

Tackar ska kolla in den

Permalänk
Medlem

Om moderkortet är gammalt, är du säker på att det har SATA-portar? Annars är det lönlöst med en SSD.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

windows katalogen växer efterhand.. är ju bara jobbigt om du börjar få medelanden om att rensa disken för det är fullt.
skulle själv inte välja något mindre än 120GB. men visst finns 64GB, men 32GB är enligt mig aldeles för litet.

www.prisjakt.nu/Harddiskar/SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Intel 330 60gb är snabb stabil och billig.

Snabb? Njae, presterar värdelöst i dom testerna jag sett.

För övrigt så är min windowsmapp typ 28GB. 12GB hibernation och 16GB pagefile plus allt annat smått och gott som lägger sig i appdata osv. Eventuella windows update osv.

Kör en samsung 840 120gb eller något sådant. Brukar få bra i test. finns ett par andra som brukar toppa testen också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Om moderkortet är gammalt, är du säker på att det har SATA-portar? Annars är det lönlöst med en SSD.

Tackar för tipset men Sata finns tack och lov

Skrivet av Alpha77:

windows katalogen växer efterhand.. är ju bara jobbigt om du börjar få medelanden om att rensa disken för det är fullt.
skulle själv inte välja något mindre än 120GB. men visst finns 64GB, men 32GB är enligt mig aldeles för litet.

www.prisjakt.nu/Harddiskar/SSD

OK då ska jag spana in runt 60 då

Förresten är den stora anledningen till bytet dock att jag har fått för mig att hårddiskar med rörliga delar låter, men de nya kanske inte smattrar på samma sätt som de gjorde för en 5-10 år sedan?

Permalänk
Medlem

Mer prisvärt med 120 gb Samsung än en äldre 60gb disk. Tänkt på att undvika torrents till din SSD. Det är ett snabbt sätt att döda den på. Köra torrents till extern fungerar, men usb2 blir inte kul, iom att små skrivningar torrents gör.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Att 330 är 'långsam' på pappret spelar ingen större roll. Huvudgrejen med SSDer är accesstiderna som är överlägsna samtliga HDDer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

lånar tråden lite

har tänkt uppdatera dator om inte så länge, ska nog sätta dit 3 SSD en för OS och 2 andra för spel, vilka kan ni rekommendera?

MVH

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

lånar tråden lite

har tänkt uppdatera dator om inte så länge, ska nog sätta dit 3 SSD en för OS och 2 andra för spel, vilka kan ni rekommendera?

MVH

Samsungs 840-serie är väldigt bra. Utan tvekan ett av de bästa valen på marknaden.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Samsungs 840-serie är väldigt bra. Utan tvekan ett av de bästa valen på marknaden.

okej, ska kolla på dom, tack

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Skrivet av Niklas_Jensen97:

lånar tråden lite

har tänkt uppdatera dator om inte så länge, ska nog sätta dit 3 SSD en för OS och 2 andra för spel, vilka kan ni rekommendera?

MVH

Varför inte bara köpa en stor istället? Eller tänkte du köra på med en RAID 0?

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Varför inte bara köpa en stor istället? Eller tänkte du köra på med en RAID 0?

har tänkt kolla på det men vet inte så mycket om det, kan du förklara vad det är, och hur man fixar det? är det mycket problem med det?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du bara köra den som htpc så skippa win och kika på XBMCbuntu om du vill ha nått litet och gratis, det går att köra live och tar under 1Gbyte utrymme och vill du hellre använda vlc så går det att gå in på det vanliga skrivbordet och använda det som en vanlig ubuntu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas_Jensen97:

har tänkt kolla på det men vet inte så mycket om det, kan du förklara vad det är, och hur man fixar det? är det mycket problem med det?

RAID 0 är två diskar som jobbar tillsammans med en mycket större hastighet än en ensam disk. Ettorna och nollorna delas ut en och en på diskarna, detta betyder även att om en av diskarna kraschar så går den andra varken att använda eller att bygga upp. Generellt sett så är det inte värt det, det är mycket bättre att skaffa en större SSD.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Samsungs 840-serie är väldigt bra. Utan tvekan ett av de bästa valen på marknaden.

Köpte 3 utav dom och ingen funkade, den fjärde funkade... så jag gick tillbaka till mina intel 520 istället och har ägt/äger ett 10 tal och inga har krånglat någonsin!

Permalänk
Skrivet av Memphs:

Förresten är den stora anledningen till bytet dock att jag har fått för mig att hårddiskar med rörliga delar låter, men de nya kanske inte smattrar på samma sätt som de gjorde för en 5-10 år sedan?

En SSD är alltid ljudlös. Finns inga rörliga delar i den.

Men var hade du tänkt lagra mediafilerna? Ska du ha lite film osv kommer du aldrig att klara dig på mindre än 250GB.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Tänkt på att undvika torrents till din SSD. Det är ett snabbt sätt att döda den på. Köra torrents till extern fungerar, men usb2 blir inte kul, iom att små skrivningar torrents gör.

Moderna SSDs klarar av väldigt stort antal skrivningar så det där är inte ett problem i dagsläget.

Som du nämner skriver torrents väldigt mycket små filer vilket HDDs är väldigt långsamma på. Enda sättet att utnyttja breda uppkopplingar (100 Mbit/s eller bredare) till fullo med torrents är att använda en SSD.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphs:

Tackar för tipset men Sata finns tack och lov

OK då ska jag spana in runt 60 då

Förresten är den stora anledningen till bytet dock att jag har fått för mig att hårddiskar med rörliga delar låter, men de nya kanske inte smattrar på samma sätt som de gjorde för en 5-10 år sedan?

Jag har SATA 3Gb/s i min pc, vilket betyder att jag tappar 150-300 MB/s i potentiell läshastighet om jag köper en 840 t ex.
Kolla så du har SATA 6Gb/s. Det är inte avgörande för du kommer ändå ha fördel av en ssd mot en hdd, men du får ut mer av dem med SATA 6Gb/s.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Den avgörande fördelen med SSD är de snabba accesstiderna.
Max överföringshastighet är mindre viktigt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Mer prisvärt med 120 gb Samsung än en äldre 60gb disk. Tänkt på att undvika torrents till din SSD. Det är ett snabbt sätt att döda den på. Köra torrents till extern fungerar, men usb2 blir inte kul, iom att små skrivningar torrents gör.

inga problem att köra torrents på SSD om vi inte pratar om extrema volymer