Permalänk
Medlem

Hjälp med att få tyst på datorn

Hej!

Har länge haft mitt chassi från antec och varit ganska nöjd med det. Älskar designen och kvalitets känslan i det även om det börjar kännas som att det saknar lite finesser, men det är inget överhängande just nu.

Det som började störa mig något enormt var att jag har kört med original fläktarna på low/med och alltid tyckt att dom låtit lite mycket. En av anledningarna jag köpte chassit var för att det var ljuddämpat och skulle vara tyst.

Jag fick tillslut nog av de fläktarna och köpte ett par nya som skulle vara tysta och flytta ganska mycket luft från xigmatek. (xigmatek XLF-F1255) Det var nog ett ganska stort misstag såhär i efterhand.

Jag beställde dom som har pwn styrning för att kunna koppla in på moderkortet som hade en sån port till en chassi fläkt och resten kördes på molex. Det lät värre än ett jetplan så jag åkte och köpte en fläktkontroller, en nzxt sentry 2. Den hade bra funktioner till ett bra pris. När jag öppnar den så ser jag att den inte verkar klara av att stra pwm fläktar, mitt eget fel att jag inte kollade upp det mer noggrant.

När jag kopplat in de nya fläktarna med fläktkontrollen så går det som minst att ställa in dom på 40% och det låter skitskumt, typ som att en liten sladd ligger emot fläkten lite. (Har kollat och alla fläktar går fritt)

Så nu är frågan, vad ska jag göra för att få tyst på datorn? Kan en sån här funka? Eller är det bara att börja om på nytt, om så är fallet vad ska jag satsa på? Har fyra platser för 120mm fläktar.

Den som jag kopplade in på pwm på moderkortet gick väldigt tyst kan jag tillägga.

Permalänk

En sån sladd du länkar funkar perfekt, du kan då koppla in 3st PWM fläktar på en PWM kontakt på moderkortet.

Det finns likadana PWM splitters fast dom fixar 5 fläktar på en kontakt om du vill ja fler.

129kr på inet.

http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP