AMD förbereder FX-9000 på upp till 5,0 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stridstrom:

Det verkar vara förvånansvärt många härinne (på det här forat) som inte har fattat hur allt hänger ihop, med kärnor, frekvenser och tillämpningar. Och vilka kompromisser som görs och måste göras, och varför.

Det är fullt möjligt. Men kan du kort sammanfatta hur det hänger ihop då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Med tanke på att effektförbrukningen i en digital krets är proportionell mot klockfrekvensen skulle det innebära att spänningen skulle behöva dubblas. Låter orimligt såvida CPUn inte befinner sej på gränsen för att packa ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Effektutvecklingen är beroende av frekvensen, men desto mer av spänningen. Ökad frekvens är dessutom beroende av ökad spänning.

P=C*V^2*f

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Effektutvecklingen är beroende av frekvensen, men desto mer av spänningen. Ökad frekvens är dessutom beroende av ökad spänning.

P=C*V^2*f

JaJapp stämmer. Spänningen borde då öka med runt 40% också. Vet dock inte om det är rimligt, om CPUn fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

JaJapp stämmer. Spänningen borde då öka med runt 40% också. Vet dock inte om det är rimligt, om CPUn fixar det.

Va? 40%? Hur har du räknat? Lägg på 20% för frekvensen. Sedan lägger du på ökningen av spänningen i kvadrat. Jag får det till på sin höjd 20% högre spänning om vi går från 125W till 220W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Va? 40%? Hur har du räknat? Lägg på 20% för frekvensen. Sedan lägger du på ökningen av spänningen i kvadrat. Jag får det till på sin höjd 20% högre spänning om vi går från 125W till 220W.

Påståendet i det ursprungliga inlägget var att en 40% överklockning kunde ge 3ggr högre effekt. Dvs, f_ökning x V_ökning^2 = 1,4 x 1,46^2 = 3. Dvs spänningen skulle alltså behöva öka med 46% för att påståendet skulle gälla.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliassund:

Tänkte inte server, utan för de bredare massorna till rimlig kostnad, alla som vill bygga hemmamoln och häftiga spelmaskiner osv.

jag har inte kollat priset på AMDs prylar men det går att köpa hyfsat billiga moderkort med två socklar för Intel Xeon. Du kan komma billigare undan med dubbla fyrkärniga Xeon istället för att köpa en 3970X till exempel. Sen sticker priset all världens väg när du ska ha fyra socklar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av epatnor:

Fast behovet av väldigt kraftfulla arbetsstationer kommer ju finns kvar och får säkert undantag, så att vissa "törstiga" processortyper fortfarande kommer nog finnas kvar.

Men i konsument/entusiast segmentet (gamers) så kanske de försvinner mer och mer framöver...

Energiförbrukning per beräknad data är betydligt viktigare för företag än för privatpersoner. Jämför man en processor som drar 250% mer ström så måste den också kunna prestera minst 250% mer beräknad data än en motsvarande strömsnålare variant, generellt sett.

Superdatorer som kräver ström i storleksordningen MW byggs alltid så strömsnåla som möjligt.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Påståendet i det ursprungliga inlägget var att en 40% överklockning kunde ge 3ggr högre effekt. Dvs, f_ökning x V_ökning^2 = 1,4 x 1,46^2 = 3. Dvs spänningen skulle alltså behöva öka med 46% för att påståendet skulle gälla.

Hade en processor som jag drog upp spänningen 48% på 24/7. Med 46% överklock. Är ju några år sedan men ändå. Maxade 55% övervolt på den men kom inte högre med frekvensen för det, kan behöver mer än 80mm fläkt för det då. Var ju långt över det snabbaste på marknaden för billig peng så jag var nöjd ändå.
Innan dess maxade jag 43% övervolt på en annan processor, den hade nästan 20% högre basspänning dock. Då blev det 97% överklock, då med vattenkyld peltier.
Med luft kördes den på 50% överklock och 37,5% övervolt.

Så jag måste säga att hans exempel var väldigt träffsäkertl.

3,2 gånger så hög effekt vid 46% överklock i mitt första fall. Det andra fallet var ju med extremkylning, vid luft
2,83 gånger så hög effekt vid 50% övercklock i mitt andra fall på luft, extremkylning räknas inte riktigt.

Och detta var med den tidens bästa överklockare, du fick lägre frekvenser vid samma spänningsökning med andra revisioner och modeller.

EDIT:
Första exemplet var med en Barton 1,8GHz och 1.35v
Andra exemplet var en T-bred B på 1.466GHz och 1.6v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hade en processor som jag drog upp spänningen 48% på 24/7. Med 46% överklock. Är ju några år sedan men ändå. Maxade 55% övervolt på den men kom inte högre med frekvensen för det, kan behöver mer än 80mm fläkt för det då. Var ju långt över det snabbaste på marknaden för billig peng så jag var nöjd ändå.
Innan dess maxade jag 43% övervolt på en annan processor, den hade nästan 20% högre basspänning dock. Då blev det 97% överklock, då med vattenkyld peltier.
Med luft kördes den på 50% överklock och 37,5% övervolt.

Så jag måste säga att hans exempel var väldigt träffsäkertl.

3,2 gånger så hög effekt vid 46% överklock i mitt första fall. Det andra fallet var ju med extremkylning, vid luft
2,83 gånger så hög effekt vid 50% övercklock i mitt andra fall på luft, extremkylning räknas inte riktigt.

Och detta var med den tidens bästa överklockare, du fick lägre frekvenser vid samma spänningsökning med andra revisioner och modeller.

EDIT:
Första exemplet var med en Barton 1,8GHz och 1.35v
Andra exemplet var en T-bred B på 1.466GHz och 1.6v.

blev lite nyfiken på hur många ghz din barton gick i?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

blev lite nyfiken på hur många ghz din barton gick i?

Skrev specsen i min edit längs ner, och skrev hur mycket jag överklockat och spänningen i procent högst upp. Men det var en Athlon XP-M 2400+ 1800MHz @ 220x12 vcore: 2.0V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skrev specsen i min edit längs ner, och skrev hur mycket jag överklockat och spänningen i procent högst upp. Men det var en Athlon XP-M 2400+ 1800MHz @ 220x12 vcore: 2.0V.

du svara ju inte på min fråga nu!

220*12=2640mhz.

blev nyficken för min gick runt 2500 mhz 24/7 på
vatten för ca 6-7 år sen.

putte.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

du svara ju inte på min fråga nu!

220*12=2640mhz.

blev nyficken för min gick runt 2500 mhz 24/7 på
vatten för ca 6-7 år sen.

putte.

Jag skrev ju ut buss och multipel, tyckte det gav mer information och trodde inte det skulle vara något problem.
Vilken modell av Barton hade du?

EDIT: Ganska exakt tio år sedan jag hade min. Det var först med A64 och Athlon FX som en Barton i de frekvenserna fick ett hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag skrev ju ut buss och multipel, tyckte det gav mer information och trodde inte det skulle vara något problem.
Vilken modell av Barton hade du?

EDIT: Ganska exakt tio år sedan jag hade min. Det var först med A64 och Athlon FX som en Barton i de frekvenserna fick ett hot.

ja barton var snabb på sin tid.
jag köppte min beg.
och har fortfarande den i drift i garaget.

har du koll på vattenkylning till AMD?
vilket block skulle fx9000 behöva?

putte

edit
barton modell vet jag inte.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

ja barton var snabb på sin tid.
jag köppte min beg.
och har fortfarande den i drift i garaget.

har du koll på vattenkylning till AMD?
vilket block skulle fx9000 behöva?

putte

edit
barton modell vet jag inte.

Har tyvärr inte koll på bästa block till Piledriver. Hade koll på Phenom II men det var några år sedan. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

jag har inte kollat priset på AMDs prylar men det går att köpa hyfsat billiga moderkort med två socklar för Intel Xeon.

Supermicro har hyfsat billiga moderkort till 2xOpteron, socket C32. Problemt är väl att jag inte sett några billiga Opterons på typ ebay, för där finns det ofta gott om enginnering samples av xeon relativt billigt.
Ser på prisjakt att Proshop listar Opteron 4234 för strax under 700 kr, det måste väl nästan vara tryckfel. Iofs är det en sexkärning på ~3 Ghz, men ändå. De kostade en bit över 1000 kr sist jag kollade. Eller justja, det är Bulldozer. 4334 är det man vill ha, Piledriver. Kostar 1000 spänn till, dvs ca 1700:- styck. Samma TDP iofs, men högre klocka, drar i tester mindre ström ändå osv.

Men ett Supermicro H8DCL för ca 3500:-, två 4234 på tot ca 1400:- + RAM etc vore ju rätt billigt. Okej virtualiserings-server som iofs blir lite törstig. Javisst är Xeon bättre, men också betydligt dyrare.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

har du koll på vattenkylning till AMD?
vilket block skulle fx9000 behöva?

Jag har en Apogee Drive 2 ifrån Swiftech, den tillsammans med en trippel-radiator har inga större problem att kyla den 8350 jag har. Testat att överklocka till 5 GHz, och den kan hålla temperaturen nere. Lite dyr dock, skulle tro blocket H220 använder också funkar, men det finns inte till salu löst. För vanliga block skulle jag rekommendera Martin's Luiquid Labs, han gör generella tester av block så man kan dra sina egna slutsatser.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jag har en Apogee Drive 2 ifrån Swiftech, den tillsammans med en trippel-radiator har inga större problem att kyla den 8350 jag har. Testat att överklocka till 5 GHz, och den kan hålla temperaturen nere. Lite dyr dock, skulle tro blocket H220 använder också funkar, men det finns inte till salu löst. För vanliga block skulle jag rekommendera Martin's Luiquid Labs, han gör generella tester av block så man kan dra sina egna slutsatser.

vad tror du om: Block, EK-Supremacy - Full Copper

Att hitta bra info till AMD var svårt. suck.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Ser väl okej ut. Ganska standard konstruktion, så borde funka ungefär lika bra som andra block av den typen. Tror det beror mer på storlek av radiator och fläktar än vilket block man använder, förutsatt att pumpen orkar cirkulera kylvätskan då förstås. Enligt EK ska dedär relativt nya blocket vara lite lättare att trycka vätska igenom jämfört med deras äldre, så ställer inte lika höga krav på pump etc.

Har lite svårt för EK eg, jag tycker inte de förklarar på ett ingenjörsmässigt varför de gör sina saker som de gör alltid. Dessutom har de syndat i saker som att använda för mycket tryck mot CPU, nåt som inte alltid är bra visar det sig. Var aldrig drabbad av deras nickel-plätering som flangnade av, dock tycker jag deras agerande när det hände inte riktigt var i klass med vad jag skulle förvänta mig.

Jag har haft bra erfarenhet av Alphacool och Swiftech(toppensupport), dock är det väl mest deras grejer jag har också. En snabb sökning på OCN ger att folk verkar vara nöjda.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Ser väl okej ut. Ganska standard konstruktion, så borde funka ungefär lika bra som andra block av den typen. Tror det beror mer på storlek av radiator och fläktar än vilket block man använder, förutsatt att pumpen orkar cirkulera kylvätskan då förstås. Enligt EK ska dedär relativt nya blocket vara lite lättare att trycka vätska igenom jämfört med deras äldre, så ställer inte lika höga krav på pump etc.

Har lite svårt för EK eg, jag tycker inte de förklarar på ett ingenjörsmässigt varför de gör sina saker som de gör alltid. Dessutom har de syndat i saker som att använda för mycket tryck mot CPU, nåt som inte alltid är bra visar det sig. Var aldrig drabbad av deras nickel-plätering som flangnade av, dock tycker jag deras agerande när det hände inte riktigt var i klass med vad jag skulle förvänta mig.

Jag har haft bra erfarenhet av Alphacool och Swiftech(toppensupport), dock är det väl mest deras grejer jag har också. En snabb sökning på OCN ger att folk verkar vara nöjda.

Okej. får ta kolla på dom med sen ikväll när jag kommer hem.

radiator volym har jag så det räcker.
har
1 st 380
1 st 240
2 st 120
2 st pumpar på 11L min
och 3L tank till det med ena pumpen i.
1 st am3 CPU block någon gammal sort.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.