Permalänk

Fläktplacering

Hej, jag har 3 fläktar installerade i ett fractal define r chassi (2 front, 1 bak) dock tycker jag att luftflödet är lite tafatt. Har inte den nyaste versionen av chassit och det går ej att ta bort hddburen, skulle det generellt bli bättre om jag placerade: 1 botten, 1 front, 1 bak?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det skulle du kunna göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att ta bort några nitar då om du vill ha bort hddburen?
alternativt såga bort den om du nu inte använder den?

Permalänk
Skrivet av Davos04:

Är det inte bara att ta bort några nitar då om du vill ha bort hddburen?
alternativt såga bort den om du nu inte använder den?

Nja, bara och bara det blir ju ganska mycket meck, men om det blir nödvändigt så kommer jag absolut att göra det.

Permalänk

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/10/the-big-cooling-i...
Bit-tech gjorde ett stort test om hur olika fläktkombinationer påverkade temperaturen i ett fractal design r chassi

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite och hoppas jag får svar. Jag har ett skrivbord från IKEA där jag har satt in burken i ett skåp, det är stängt ovanför chassit, under chassit och bakom chassit. Den blir alltså fullt instängd om jag stänger dörren. Hur ska jag placera fläktarna bäst? Har funderingar på att borra hål bakom chassit och blåsa ut all varmluft den vägen. Har ett Define R3 chassi.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jo nån slags ventilering av lådan kan ju behövas efter ett tag..
Sen kanske det räcker med några hål, vet faktiskt inte..

Permalänk
Medlem

Fixa fler/andra fläktar då. De medföljande fläktarna flyttar ju pissdåligt med luft.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Jag lånar tråden lite och hoppas jag får svar. Jag har ett skrivbord från IKEA där jag har satt in burken i ett skåp, det är stängt ovanför chassit, under chassit och bakom chassit. Den blir alltså fullt instängd om jag stänger dörren. Hur ska jag placera fläktarna bäst? Har funderingar på att borra hål bakom chassit och blåsa ut all varmluft den vägen. Har ett Define R3 chassi.

Ska jag vara ärlig tror jag att det besta vore att blåsa ut en ganska stor del av baksidan av "skåpet". Speciellt om du sitter med AMD (vet inte hur det ligger till med nvidia) referensgrafikkort eftersom att dom blåser ut luften bak i chassiet.

Vet inte vad du har för chassi men pga att den står i ett skåp skulle iaf jag fokusera på att få bra in-flöde från fronten och bra ut-flöda i "taket" och bak.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har några extra fläktar, kommer inte riktigt ihåg hur de sitter bara, men ska köpa flera, men hur ska jag placera dem? Har ett Define R3 chassi, kommer nog fylla alla fläktplatser som finns, finns det någon adapter som gör att man kan koppla fler fläktar till moderkortet eller är det en fläktstyrning som gäller då?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max