hdd - på väg att gå sönder?

Permalänk

hdd - på väg att gå sönder?

En av mina hdd har börjat bli väldigt seg.
dvs när jag öppnar mappar i den så tar det ovanligt långt tid att "ladda" inehållet.

ska jag vara orolig över disken... är den på väg att gå sönder kanske.
finns det några "tester" man kan göra och kanske några saker för att snabba upp den lite?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjarterkung:

En av mina hdd har börjat bli väldigt seg.
dvs när jag öppnar mappar i den så tar det ovanligt långt tid att "ladda" inehållet.

ska jag vara orolig över disken... är den på väg att gå sönder kanske.
finns det några "tester" man kan göra och kanske några saker för att snabba upp den lite?

CrystalDiskInfo samt CrystalDiskMark.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

ok
installerat båta.
crystaldiskinfo verkar vara något som ger mig lite info och status på diskarna...
den andra är mer belasta och testa diskarna?

något speciellt jag ska göra i programmet som är rekommenderat?

Permalänk
Avstängd

Ett sätt som hårddiskar kan krascha på är en slow-motion krasch :/
En läsarm kan ha slagit i disken och fått mikroskopiska fragment att lossna från diskytan (trots skivans hårda ytbehandling och läsarmens lätthet).
Dessa fragment far nu runt medan diskarna snurrar och sliter bort mer mikroskopiska fragment från skivan.
En ond cirkel har börjat fler fragment krockar och sliter på diskytan (och läsarmarna) som förstör hårddisken inifrån, i en allt snabbare takt.

Bästa sättet är att använda de diskkontrollprogrammen som finns i Windows och Linux.
Rapporterar de att disken har skador som inte kan repareras: Sluta använda den hårddisken. Koppla bort dess ström, så den inte ens startar.
Starta den enbart för att rädda den data du vill ha kvar på en annan HDD.
En kraschande hårddisk är som ett däck som läcker luft, man kan inte bara hålla tummarna och vänta på ett underverk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det första man ska göra är att kopiera det man inte vill förlora till en annan disk.

Det händer många gånger att disken går sönder mitt i ett tids krävande test med såna verktyg eller annat som belasta disken under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

En av mina hdd har börjat bli väldigt seg.
dvs när jag öppnar mappar i den så tar det ovanligt långt tid att "ladda" inehållet.

ska jag vara orolig över disken... är den på väg att gå sönder kanske.
finns det några "tester" man kan göra och kanske några saker för att snabba upp den lite?

Som sagts tidigare, har du något viktigt på disken, gör en backup.

Sedan går man till tillverkarens hemsida och laddar ner det testprogram som dom tillhandahåller, hittar det programmet något fel så är det läge att kassera disken eller se till att få en ny om man har garanti kvar.