Permalänk

det är inte det jag menar utan deta.....

Den handlar om hur man kan göra om ett Radeon 9500 till ett Radeon 9700 på ett enkelt sätt. Det gäller bara grafikkort som har PCB från Radeon 9700. ATI hade nämligen svårt att producera den mängden grafikkort som krävdes vid introduceringen av Radeon 9500-serien, och vissa tillverkare tog PCB:n från Radeon 9700 och gjorde om det till ett Radeon 9500. Hur man upptäcker vilken typ av PCB man har finns inget skrivet, än.

Permalänk
Medlem

Ang. Radeon 9500 > Radeon 9700

Sammanfattning:

¤ Endast tidiga 128MB Radeon 9500 (ej Pro), byggda på samma PCB som Radeon 9700-korten, kan moddas.
¤ Modden sägs aktivera 9500-graffets 8 renderings pipelines.
¤ Att flasha graffet kan användas till att överklocka. Är tvång för överklockning.
¤ Samma GPU på Radeon 9700 som på den lättare 9500 (ej p.) håller ungefär samma temp?

Frågeställning:

¤ Skall man använda ett motstånd på 6.8 kOhm? Vart får man tag på det?
¤ Hur skall man löda? Är man tvungen att löda?
¤ Kommer inte motståndet vara ivägen för kylflänsen på GPU:n?
¤ ÄR DET NÅGON SOM HAR GJORT ELLER SKA GÖRA DENNA MOD HÄR PÅ FORUMET??

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

Jag ska göra den, väntar på mitt kort bara. Motståndet kommer inte gå emot, har du sett hur små dessa motstånd är? För hjälp av en expert för lödningen, annars skulle jag nog förstöra kortet, skitsmå grejer och man måste ha bra lödkolv och fast förstoringsglas

Ska bli trevligt att få ett 9700 NON PRO 1000 kr billigare OM det funkar.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Borde vara enklast att nypa bort resistorn med en tång. Löda dit ett vanligt mostånd, 6.8kohm kostar en 10kr. Böja ut benen så "kroppen hamnar utanför kärnan + smälta lite stearin eller smältlim på lödningen! Borde inte ta mer en ett par minuter och nästan riskfritt!!

Moddar mitt kort så fort det kommer på posten.

Beställ inte från ELFA, de e sjukt dyra 260kr för moståndet, beställ från http://www.labbelektronik.nu Billiga och kanon service!!

Visa signatur

"- You can call me Darth Balls .....BONG!!" //Jay

Permalänk
Medlem

Hehe, många som verkar beställa dessa graffen nu :D... Jag ska försöka fixa ett beggat om jag skall göra denna modden.

Mr_Jim: Du måste lova att rapportera =)... gör en steg till steg gudie på svenska... med bilder, om du har möjligthet.

Mambi-King: Jag tror dem felsta är tacksamma för dina små tips... "böja benen" och dylikt. Du får också göra en guide... gärna med bilder :D... tror det skulle vara kul

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
[B]
Frågeställning:

¤ Skall man använda ett motstånd på 6.8 kOhm? Vart får man tag på det?
¤ Hur skall man löda? Är man tvungen att löda?
¤ Kommer inte motståndet vara ivägen för kylflänsen på GPU:n?
¤ ÄR DET NÅGON SOM HAR GJORT ELLER SKA GÖRA DENNA MOD HÄR PÅ FORUMET??

1.Japp, du ska använda motstånd på 6,8kOhm, det är inte vanlig resistor, utan ytmonterad, den är kanske 2mm lång

2.du måste först löda bort den gammla resistorn, värm lös den och ta bort den med en pincett eller liknande.. använd typ en 5w lödpenna.

3.eftersom resistorn inte ens är 1mm hög så kommer den inte vara ivägen för kylflänsen..

4. har inte testat, väntar själv på att nån ska göra det

Permalänk
Medlem
Citat:

pipelines / minnesbuss / klockning core/mem

9700Pro = 8 / 256 / 325/310
9700 = 8 / 256 / 275/270

9500Pro = 8 /128 / 275/270
9500 = 4 / 128 / 275/270

Av vad jag har förstått är det ovanstående inte helt riktigt

Enligt http://www.digit-life.com/news.html?1070#1081 ska det vara:

pipelines / minnesbuss / klockning core/mem

9700Pro = 8 / 256 / 325/310
9700 = 8 / 256 / 275/270

9500Pro = 8 /128 / 275/270
9500 = 4 / 256 / 275/270

Där är altså det sistnämnda 9500 (nonpro) som går att göra om till ett 9700Pro genom att flytta ett motstånd och ladda in 9700pro kortets bios.

Det är tydligen helt omöjligt att få en 256 bits bus i ett som har 128, så ett 9500pro går inte att göra till 9700 pro.

Permalänk
Avstängd

Låter för svårt för oss "vanliga dödliga" (i detta fallet: värdelösa på att löda etc) människor att göra själva

Visa signatur

Problem som har en lösning behöver man inte oroa sig över, problem som inte har någon lösning är det ingen idé att man oroar sig över. ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^_^
Låter för svårt för oss "vanliga dödliga" (i detta fallet: värdelösa på att löda etc) människor att göra själva

Trodde jag va kass på att löda tills jag löde ihop en CAN-buss kontroller i skolan... Fast då hade jag riktiga grejjer.... Sterolupp med ett antal gångers förstoring och rikigt lödpenna... Lödde väl dit en 10+ utmonterade motstånd som va typ 1*1,5mm i storlek...

Inget problem om man har rätt grejjor... med hemma kolven all CO så blir det svårt... skall avakta och se... Ev kan man ju beställa ett och testa... Fast får man riktigt 9700 prestanda?

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

På komplett.se så har dom: Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128MB DDR.

det står inte om det är PRO eller NonPRO, nån som vet?

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
På komplett.se så har dom: Sapphire Radeon 9500 Atlantis 128MB DDR.

det står inte om det är PRO eller NonPRO, nån som vet?

/winmine

Kollade med dem.. Det är ett icke-pro.
Men jag vet inte om de har rätt PCB

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Ang. Radeon 9500 > Radeon 9700

Sammanfattning:

¤ Modden sägs aktivera 9500-graffets 8 rend. piplines och 256 bits minneshantering.

256bits minneshanteringen finns redan där. Det enda som händer när man moddar kortet är att man aktiverar alla 8 pipelines istället för att bara ha 4 st aktiverade.

Citat:

Frågeställning:

¤ ÄR DET NÅGON SOM HAR GJORT ELLER SKA GÖRA DENNA MOD HÄR PÅ FORUMET?? [/B]

Ett kort har skickats från webbutiken och är på väg till mig nu.
Ska testa någon gång i helgen tror jag. Återkommer med fakta.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rex

Kollade med dem.. Det är ett icke-pro.
Men jag vet inte om de har rätt PCB

Jag har beställt ett Saphire 9500 128Mb icke-Pro från komplett.se, hoppas på att det är rätt PCB, annars skickar jag tillbaka det. Kan rapportera hur det står till när jag får kortet. har skickats därifrån nu.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k

1.Japp, du ska använda motstånd på 6,8kOhm, det är inte vanlig resistor, utan ytmonterad, den är kanske 2mm lång

2.du måste först löda bort den gammla resistorn, värm lös den och ta bort den med en pincett eller liknande.. använd typ en 5w lödpenna.

3.eftersom resistorn inte ens är 1mm hög så kommer den inte vara ivägen för kylflänsen..

4. har inte testat, väntar själv på att nån ska göra det

Jag får mitt 9500 Non pro imorrn, vi hade tänkt försöka återanvända den gamla resistorn först, killen som ska göra det påstår att det är inga problem. Annars kostar ju ett nytt inte mkt som tidigare nämnts. Är grymt nyfiken om det är rätt PCB men är nästan 100% då ATI:s kort först börjat dyka upp nu i Sverige(Iallafall 9500 och 9700 NON PRO) och det lär ju vara ur de första revisionerna som skickats hit. Hoppas på det iallafall. Det är några i USA som sagt dom fått de nya PCB:erna men ingen europe vad jag vet har skrivit om att dom fått det. Så jag hoppas

Har hört rykten att även om man har fel PCB(Dvs riktigt/nytt 9500 med 128 bitars)så har folk gjort samma ingrepp men använt ett 9500 PRO BIOS och iallafall fått ett 9500 PRO 128 meg från ett 9500 Non Pro 128. Warp11 har ju alla bios, men behöver bara ställa om till PAL på tv ut:en med RADedit.

Grymt nyfiken hur det ska gå. KÄnner nästan samma glädje som när jag kirra en Celeron 300 och fick upp den till 450

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Jim

Jag får mitt 9500 Non pro imorrn, vi hade tänkt försöka återanvända den gamla resistorn först, killen som ska göra det påstår att det är inga problem....

Bor du i Stockholm Mr_Jim?
Jag kommer också få ett kort i morgon och skulle behöva hjälp med lödandet. Vet du var jag kan få hjälp ("killen" kanske vill löda 2 kort?)?

Hur som helst...

Återkom och rapportera hur det gick!
/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjorne

Av vad jag har förstått är det ovanstående inte helt riktigt

Enligt http://www.digit-life.com/news.html?1070#1081 ska det vara:

pipelines / minnesbuss / klockning core/mem

9700Pro = 8 / 256 / 325/310
9700 = 8 / 256 / 275/270

9500Pro = 8 /128 / 275/270
9500 = 4 / 256 / 275/270

Där är altså det sistnämnda 9500 (nonpro) som går att göra om till ett 9700Pro genom att flytta ett motstånd och ladda in 9700pro kortets bios.

Det är tydligen helt omöjligt att få en 256 bits bus i ett som har 128, så ett 9500pro går inte att göra till 9700 pro.

Om du läst meningen efter min uppställningen så står det förklarat
Specifikationen på 9500 _är_ 4 / 128 / 275/270,
men de kort vi vill åt är en tillfällig lösning med 4 / 256 / 275/270 som kom till för att det rådde brist på kretskort till 9500.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply

256bits minneshanteringen finns redan där. Det enda som händer när man moddar kortet är att man aktiverar alla 8 pipelines istället för att bara ha 4 st aktiverade.

Ett kort har skickats från webbutiken och är på väg till mig nu.
Ska testa någon gång i helgen tror jag. Återkommer med fakta.

Just det... så var det ja =)! Kommer bli kul det här känner jag... en massa personer som testar nu ju :D!

Ingen som har lust att byta ett beggat kort mot mitt GF4 Ti4200 - 128MB, AGP8x ?

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

PowerSupply>BOr i Umeå så det är en bit, och dessutom är det en rätt skön lärare på eltekniska fackulteten på Umeå Universitet som ska göra lödningen åt mig

*hoppas*

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Har idag fått kortet. Det är korrekt PCB.
3,3 ns minnen.
Till och med aluminiumbiten på baksidan av kortet finns där.

Först ska kortet benchmarkas, sedan moddas.
Förhoppningsvis tillbaka om några timmar med glädjebesked

Så var det fixat.
3Dmark 2001SE, test 1-3 (car chase, dragothic, lobby)
XP1800+, 256 MB SDRAM, MSI K7T-Turbo
catalyst 2.4 (medlevererade)

FÖRE
default 7528
16x12x24 5171

EFTER
bios 9700 nonpro,
default 8373
16x12x24 7117

Vad är lämpligt att klocka radeon med?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Har precis hört att killen som skapat Rivaturner har hittat ett sätt att få igång de 4 pipeline:en i mjukvaru enbart!! Så ni som inte moddat än borde vänta så slipper ni ta bort eran garanti. För att förklara för nya läsare.

Radeon 9500 NON PRO 64 meg(4 pipelines 128 bitar) kan bli ett 9500 PRO 64 meg (8 pipelines 128 bitar).

Ovanstående kommer ju bli ett PERFEKT budget kort i värstingklassen

Radeon 9500 NON PRO 128 meg(4 pipelines 256 bitar)kan bli ett 9700 NON PRO 128 meg (8 pipelines 256 bitar).

Få ett 9700 för 2000 kr är ju inte fel. Hitills verkar det som de flesta får rätt PCB när de köper Sapphire kort...9500 kort gjorda av ATI är den nyare versionen och kommer inte kunna moddas vare sig i hårdvara(löda+firmware)eller i mjukvara(Nya Rivaturner).

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Inaktiv

Hardware guy> Vars beställde du ditt kort ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Hardware guy> Vars beställde du ditt kort ifrån?

Komplett..

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

9500 pro

grabbar ni som har beställt 9500 pro. hur har ni lyckats? hittar inte nånstans. skulle uppskatta ifall ni säger vart man kan få tag i det?

Permalänk

Var hittar jag nytt bios?

Hej,
siten http://home.mindspring.com/~warp11/ verkar nere... finns bioset någon annanstans?
Hälsningar
Nisse

Permalänk

Kan ju meddela att mitt 9500 NON PRO 128 megs kort från Komplett.se har samma PCB som 9700 NON PRO!!!

HOHIHIHOHOJ....bättre än Celeron 300A tricket

mrhalil>Inget av tricken(Mjukvara eller hårdvara) fungerar med 9500 PRO!!! BARA 9500 NON PRO 64 meg eller 9500 NON PRO 128 megs...och dom måste vara byggda på samma PCB som 9700 korten.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Jim
Kan ju meddela att mitt 9500 NON PRO 128 megs kort från Komplett.se har samma PCB som 9700 NON PRO!!!

HOHIHIHOHOJ....bättre än Celeron 300A tricket

mrhalil>Inget av tricken(Mjukvara eller hårdvara) fungerar med 9500 PRO!!! BARA 9500 NON PRO 64 meg eller 9500 NON PRO 128 megs...och dom måste vara byggda på samma PCB som 9700 korten.

jag har oxå beställt ett 9500 128 nonpro från komplett
de skickade iväg det i förgår så jag borde nog få mitt idag...

Permalänk
Medlem

Fan oxå, nu är dom slut på Komplett.se...

Frågan är ju om man vågar köpa kortet om 10 dagar då dom får in det igen, tänk om man får den nya PCB'n då har man ju ett sunk-kort för 2000kr

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Fan oxå, nu är dom slut på Komplett.se...

Frågan är ju om man vågar köpa kortet om 10 dagar då dom får in det igen, tänk om man får den nya PCB'n då har man ju ett sunk-kort för 2000kr

/winmine

Man får la fråga bara ;)! I annat fall kan du ju klocka det en hel del, eller flasha om det till ett 9500 Pro :D?

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Fan oxå, nu är dom slut på Komplett.se...

Frågan är ju om man vågar köpa kortet om 10 dagar då dom får in det igen, tänk om man får den nya PCB'n då har man ju ett sunk-kort för 2000kr

/winmine

Hittills har jag inte hört om en enda person som inte fått 9500NP på 9700 PCB. Inte i Sverige och ingen annan stans heller. Jag köpte från Komplett och fick det röda kortet med ATI-fläkt på, minnena är 3.3ns Infineon. Hörde om en kille i finland som fick samma minnen annars verkar de flesta 9500NP vara utrustade med 3.6ns minnen, -vi skandinaver kan alltså förhoppningsvis klocka våra kort lite högre.

Det ryktas att en ny version av RivaTuner är på gång där det ska vara möjligt att aktivera de resterande fyra pipelinesen på 9500NP utan hårvaru-mod. Håll ögonen öppna!

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Medlem

Lite surt att behöva vänta tills februari innan man kan få kortet bara...

Jag har kollat lite i butiker runt om i Borås, men ingen av dom säljer ens ATI kort så ända sättet för mig att skaffa kortet är just komplett.se

/winmine

Visa signatur