Permalänk
Medlem

kylings problem..

heej! jag måste köpa fler fläktar till datorn jag har bara 1 och jag får plats för 5 i chassit,men jag undrar hur man kopplar dom, kopplar man rätt in i moderkortet men jag hittar bara 2 platser där det stod chassi fan. kopplar man på något annat sätt? mitt moderkort är AsRock B75 Pro3 , uppskattar om ni kan hjälpa mej om ni vill veta något mer så säg till:P tack på förhand:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pamox:

heej! jag måste köpa fler fläktar till datorn jag har bara 1 och jag får plats för 5 i chassit,men jag undrar hur man kopplar dom, kopplar man rätt in i moderkortet men jag hittar bara 2 platser där det stod chassi fan. kopplar man på något annat sätt? mitt moderkort är AsRock B75 Pro3 , uppskattar om ni kan hjälpa mej om ni vill veta något mer så säg till:P tack på förhand:D

Du måste köpa en y kabel eller molex --> 3-pin fan kopplare för att ha fler än vad som finns på moderkortet. Men detta är rätt så vanligt att man gör och även rätt billigt. Kör själv med detta.

Tänk på att läsa på om posetivt och negativt tryck med mer när du skall sätta in fläktarna, det är inte bara fläktarna i sig som spelar roll utan även hur och vart i burken dessa hamnar.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den borde göra susen, se till att citera nästa gång du skriver annars har man ingen aning att du svarat

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Den borde göra susen, se till att citera nästa gång du skriver annars har man ingen aning att du svarat

nu är det så här att jag köpte 5 fläktar och en så där kabel som jag länkade ändå går det inte att ställa.. något fel på mitt program finns det andra fan speed program? snälla hjälp mej?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pamox:

nu är det så här att jag köpte 5 fläktar och en så där kabel som jag länkade ändå går det inte att ställa.. något fel på mitt program finns det andra fan speed program? snälla hjälp mej?:)

Ställa vadå? Hastigheten på fläktarna? Det är för att du har kopplat dom direkt till nätagget och inte till moderkortet

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Ställa vadå? Hastigheten på fläktarna? Det är för att du har kopplat dom direkt till nätagget och inte till moderkortet

till moderkortet men jag tycker att det borde gå att ställa hastighet på dom:P

Permalänk
Medlem

jag har kopplat till moderkortet:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pamox:

till moderkortet men jag tycker att det borde gå att ställa hastighet på dom:P

"4-pin-honan kopplas till moderkortet och molexkontakten till nätdelen." stod det visst på inet. Då vet jag inte...säker på att du har satt det rätt?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

"4-pin-honan kopplas till moderkortet och molexkontakten till nätdelen." stod det visst på inet. Då vet jag inte...säker på att du har satt det rätt?

det går bara att koppla på ett sätt ju:P

Permalänk

Vad är det för fläktar? Bara PWM-fläktar kan styras med det du använder.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Vad är det för fläktar? Bara PWM-fläktar kan styras med det du använder.

http://www.inet.se/produkt/5322065/cooler-master-120mm-sickle... det är såna fläktar:P

Permalänk

Då får du nöja dig med original hastigheten eller köpa dig en fläktkontroller.

Visa signatur

| 4790K | GTX 1070 | 8GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xprevious:

Då får du nöja dig med original hastigheten eller köpa dig en fläktkontroller.

så det går inte att ställa på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pamox:

så det går inte att ställa på datorn?

PWN styrda fläktar har 4 pins, där den fjärde är den extra signalen som behövs. Så länge du inte moddar dit en lär det inte gå. 3 pins fläktar är styrda via spänningen, så man kan du justera hastigheten genom att ändra spänningen, vilket är vad de flesta fläktkontroller gör.

Visa signatur

RTS :D