ASUS nya Automatiska OC Utility "för Hasswell" Väldigt imponerad! 4.7Ghz med ett klick

Permalänk
Medlem

ASUS nya Automatiska OC Utility "för Hasswell" Väldigt imponerad! 4.7Ghz med ett klick

Tyck till!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Tar ju det roliga ur klockandet. :/

Permalänk

Inte lyssnat med snabbspolat igenom, men med 1.37volt känns det som många vattenkylningssystem hade kroknat. Jag kör enbart med ett aio h100i vilket inte är likvärdigt för fem öre men på 1.25 volt är typ max vad jag vill gå då jag träffar 90c. 1.35 känns som max utanför bench/validering utan LN2.

OT: Kör en klock till 4.4 där jag inte stabiliserat volten färdigt men på 1.25 så är den 95% bench stabil i 4.5 stabil men tex i bf3 så är det bara en tidsfaktor innan BSOD.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tretton37:

Inte lyssnat med snabbspolat igenom, men med 1.37volt känns det som många vattenkylningssystem hade kroknat. Jag kör enbart med ett aio h100i vilket inte är likvärdigt för fem öre men på 1.25 volt är typ max vad jag vill gå då jag träffar 90c. 1.35 känns som max utanför bench/validering utan LN2.

OT: Kör en klock till 4.4 där jag inte stabiliserat volten färdigt men på 1.25 så är den 95% bench stabil i 4.5 stabil men tex i bf3 så är det bara en tidsfaktor innan BSOD.

Jag har 80°C i load på lilla mesiga luftkylare (92mm fläktar) vid 4.5GHz. Inte alls omöjligt att pressa sig längre. (1.31V)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har 80°C i load på lilla mesiga luftkylare (92mm fläktar) vid 4.5GHz. Inte alls omöjligt att pressa sig längre. (1.31V)

Menar du din 3570k som du har i SIG? Eller har du en hasswell också. I prime på 1.25v så håller den sig min 4770k 80-82c med spikes på upp till 90-92c med en h100i.

Jag säger bara att ett program som ökar standardvolten med 0.20+ känns inte stabilt det är 20% mer typ. Minst 95% alla system skulle throttla innan 1.30v utöver validering.

Dessutom har hasswell VRM på chippet vilket ökar tempen rejält. Vad olika personer har fått i siliconlotteriet spelar mindre roll då det verkar vara stor spridning på olika waffers. Min var 4770k var inget speciellt men med tanke på jag fick ett 1/10 chip på min i5 750(4.3 24/7 klock eller en speedsteep spara på el clock på 4.1 och validering på 4.5) så får jag vara nöjd med att få en mitt i mellan.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Skrivet av tretton37:

Menar du din 3570k som du har i SIG? Eller har du en hasswell också. I prime på 1.25v så håller den sig min 4770k 80-82c med spikes på upp till 90-92c med en h100i.

Jag säger bara att ett program som ökar standardvolten med 0.20+ känns inte stabilt det är 20% mer typ. Minst 95% alla system skulle throttla innan 1.30v utöver validering.

Dessutom har hasswell VRM på chippet vilket ökar tempen rejält. Vad olika personer har fått i siliconlotteriet spelar mindre roll då det verkar vara stor spridning på olika waffers. Min var 4770k var inget speciellt men med tanke på jag fick ett 1/10 chip på min i5 750(4.3 24/7 klock eller en speedsteep spara på el clock på 4.1 och validering på 4.5) så får jag vara nöjd med att få en mitt i mellan.

Jag föreslår att du kollar igenom den här videon istället så får du svaret:

J.J. ifrån Asus förklarar att man använder ADAPTIV volt och för Haswell så blir det problem just när man kör testprogram som Prime95 för volttalet ökar mer än det man satt som target.

I videon så har Asus program ställt in CPUvolten till max 1.245 och den hålls i program som Cinebench med 100% load. MEN, slår han igång AIDAs test (som jag antar är liknande Prime mm) så hoppar volten upp kraftigt så cpun kommer att ligga på gränsen att throttla och det har man ingen kontroll över vid adaptiv styrning. De diskuterar detta runt 26 min. in.

För de flestas användning så är ändå adaptiv-läget lämpligast men jag gissar att det kan ta ett tag innan folk vänjer sig vid den här "egenskapen" för Haswells inbyggda kontroller. Speciellt när man vill testa med Prime och liknande.

Vill man tvunget köra med Prime 24/7 så bör man istället sätta ett fast volttal, då skall den ligga kvar på vad man anger. Men samtidigt så förlorar man då all funktion för dynamisk sänkning av volten osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja detta är ju "framtiden".
Undra hur Intel och AMD dock kommer tycka om att moderkortstillverkarna lanserar detta på bred front.
För en Svensson så tjänar man ju några hundralappar att inte välja den där andra CPUn.
(även fast det i dagsläget är få K modeller)

Måste dock säga att man blir besviken på Intel att dom kör med samma skit i CPUn, den där pastan eller vad det är som gör överklockningen så instabil på den viss volt.

Älskar att överklocka men det började ju redan bli lite väl tråkigt med Sandy, detta tar ju bara ett till steg, kommer använda mig utav det istället för mitt eget när det väl blir "mainstream" och inte bara finns på 2000kr moderkort.

Gillar att killen i videon alltid har fel och rättas utav Asus representanten. ^^

Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Jag föreslår att du kollar igenom den här videon istället så får du svaret:

https://www.youtube.com/watch?v=q454U8YXFIY

J.J. ifrån Asus förklarar att man använder ADAPTIV volt och för Haswell så blir det problem just när man kör testprogram som Prime95 för volttalet ökar mer än det man satt som target.

I videon så har Asus program ställt in CPUvolten till max 1.245 och den hålls i program som Cinebench med 100% load. MEN, slår han igång AIDAs test (som jag antar är liknande Prime mm) så hoppar volten upp kraftigt så cpun kommer att ligga på gränsen att throttla och det har man ingen kontroll över vid adaptiv styrning. De diskuterar detta runt 26 min. in.

För de flestas användning så är ändå adaptiv-läget lämpligast men jag gissar att det kan ta ett tag innan folk vänjer sig vid den här "egenskapen" för Haswells inbyggda kontroller. Speciellt när man vill testa med Prime och liknande.

Vill man tvunget köra med Prime 24/7 så bör man istället sätta ett fast volttal, då skall den ligga kvar på vad man anger. Men samtidigt så förlorar man då all funktion för dynamisk sänkning av volten osv.

Tack för summeringen, även om det är intressant. Så finns det ingen risk jag lyssnar igenom ett klipp på 30min, om ett automiserat överklocknings program. Tror de flesta föredrar BIOS överklockning men visst är det intressant för Svensson.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Jag föreslår att du kollar igenom den här videon istället så får du svaret:

https://www.youtube.com/watch?v=q454U8YXFIY

J.J. ifrån Asus förklarar att man använder ADAPTIV volt och för Haswell så blir det problem just när man kör testprogram som Prime95 för volttalet ökar mer än det man satt som target.

I videon så har Asus program ställt in CPUvolten till max 1.245 och den hålls i program som Cinebench med 100% load. MEN, slår han igång AIDAs test (som jag antar är liknande Prime mm) så hoppar volten upp kraftigt så cpun kommer att ligga på gränsen att throttla och det har man ingen kontroll över vid adaptiv styrning. De diskuterar detta runt 26 min. in.

För de flestas användning så är ändå adaptiv-läget lämpligast men jag gissar att det kan ta ett tag innan folk vänjer sig vid den här "egenskapen" för Haswells inbyggda kontroller. Speciellt när man vill testa med Prime och liknande.

Vill man tvunget köra med Prime 24/7 så bör man istället sätta ett fast volttal, då skall den ligga kvar på vad man anger. Men samtidigt så förlorar man då all funktion för dynamisk sänkning av volten osv.

Tack för den videon, han J.J. verkar vara riktigt kunnig.

Trodde inte ADAPTIV volt skulle slå på med AIDA, därför jag hade problem med att spänningen låg för högt. Ska testa med Cinebench istället.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer