Asmedia gör kretsar för USB i 10 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Asmedia gör kretsar för USB i 10 Gbps

Kretstillverkaren Asmedia är först ut med att sluta upp bakom en ny version av USB-standarden, som ska bereda väg för 10 gigabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte för att låta sån alltså, men vad fan behöver vi en sån USB till?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Inte för att låta sån alltså, men vad fan behöver vi en sån USB till?

Inte en fråga längre om vad man behöver eller inte. Utan allt skall gå så fort som möjligt eller ha så "många" som möjligt, oavsett om vi behöver det eller inte...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Inte för att låta sån alltså, men vad fan behöver vi en sån USB till?

Än så länge.. ingenting. Men det kommer antagligen att komma fram en hel del produkter som använder standarden inte långt efter att den officiellt lanserats.

Sedan har vi ju orsaken till all framgång..

Varför? För att vi kan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Inte en fråga längre om vad man behöver eller inte. Utan allt skall gå så fort som möjligt eller ha så "många" som möjligt, oavsett om vi behöver det eller inte...

Skrivet av Tumnus:

Än så länge.. ingenting. Men det kommer antagligen att komma fram en hel del produkter som använder standarden inte långt efter att den officiellt lanserats.

Sedan har vi ju orsaken till all framgång..

Varför? För att vi kan.

Ja, det är klart, det finns väl många grabbar som vill kunna föra över ohälsosamma mängder porr till den externa hårddisken på så kort tid som möjligt, helst igår.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Är väl superbra för de personer som jobbar mot en extern hårddisk - t.ex. ljudproducenter som har stora ljudbibliotek på en extern hårddisk. Video-/foto redigerare kan nog behöva det också. Förstår inte varför folk verkar så negativt inställda till att tekniken går framåt..

Dock värt att ha i åtanke är att även om USB3 SuperSpeed kommer ha samma bandbredd som Thunderbolt så kommer Thunderbolt även ha andra användningsområden eftersom det stödjer PCI-e gränssnittet.

Skrivet av €lysian:

Ja, det är klart, det finns väl många grabbar som vill kunna föra över ohälsosamma mängder porr till den externa hårddisken på så kort tid som möjligt, helst igår.

Bara för att du nu inte kan föreställa dig några andra användningsområden än just porr så betyder inte det att det inte finns några.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tanax:

Är väl superbra för de personer som jobbar mot en extern hårddisk - t.ex. ljudproducenter som har stora ljudbibliotek på en extern hårddisk. Video-/foto redigerare kan nog behöva det också. Förstår inte varför folk verkar så negativt inställda till att tekniken går framåt..

Dock värt att ha i åtanke är att även om USB3 SuperSpeed kommer ha samma bandbredd som Thunderbolt så kommer Thunderbolt även ha andra användningsområden eftersom det stödjer PCI-e gränssnittet.

Bara för att du nu inte kan föreställa dig några andra användningsområden än just porr så betyder inte det att det inte finns några.

Problemet är väl att en ev. hårddisk/SSD sätter stopp långt innan man uppnått gränssnittets fulla kapacitet. Och därför förstår jag varför vissa är skeptiska. Något som talar för USB är att dess utvecklingskostnad inte är skyhög och därför har den just nu en större framtid än säg Thunderbolt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

hahah jag använder fortfarande usb 2.0... o tycker det funkar...
men visst vill man ha en effektiv usb-kyl på 100w så vrf inte...

Permalänk
Medlem

Jag säger det igen. ge mig en riktig extern GPU 100W och 10gbit borde väl räcka hyffsat bra?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Thunderbolt är 10Gbps
USB 3 är snart 10Gbps
När kommer 10Gbps-nätverk bli standard?

1Gbps är idag flashhalsen vid filöverföring.

Det finns nätverksskort till datorer på 10Gbps över RJ45 men detta kostar multum och är bara till stationära datorer. Jag föredrar det rent runt datorn med en NAS undangömd med en nätverksskabel till datorn än en extern hårddisk vid sidan med ytterligare en dator in i bärbara datorn och som står och väsnas precis intill.

Om NAS-enheten har två nätverksskort och man kan fixa två nätverksskort i datorn (USB-1Gbps-näverk) så kan man få 2Gbps i teorin men detta har jag inte testat.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag säger det igen. ge mig en riktig extern GPU 100W och 10gbit borde väl räcka hyffsat bra?

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2013/06/06/silverstone-...
i och för sig till thunderbolt. men något jag också hoppas på

Permalänk

Dags för intel att höja DMI bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Thunderbolt är 10Gbps
USB 3 är snart 10Gbps
När kommer 10Gbps-nätverk bli standard?

1Gbps är idag flashhalsen vid filöverföring.

Det finns nätverksskort till datorer på 10Gbps över RJ45 men detta kostar multum och är bara till stationära datorer. Jag föredrar det rent runt datorn med en NAS undangömd med en nätverksskabel till datorn än en extern hårddisk vid sidan med ytterligare en dator in i bärbara datorn och som står och väsnas precis intill.

Om NAS-enheten har två nätverksskort och man kan fixa två nätverksskort i datorn (USB-1Gbps-näverk) så kan man få 2Gbps i teorin men detta har jag inte testat.

Absolut borde det vara trådat nätverk de jobbar på.. 10 Gbit borde vara standard på dyrare moderkort samt laptops.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Trevlig utveckling, men proffs kommer nog att fortsätta med Thunderbolt då den snart har 20 Gbps och många fler funktioner.
Ser fram emot 30 Gbps Thunderbolt så man kan köpa sig ett externt grafikkort till en värstinglaptop. Värsta bärbara processorerna verkar ju räcka till BF3 och andra krävande spel med god marginal.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vatten:

Thunderbolt är 10Gbps
USB 3 är snart 10Gbps
När kommer 10Gbps-nätverk bli standard?

1Gbps är idag flashhalsen vid filöverföring.

Det finns nätverksskort till datorer på 10Gbps över RJ45 men detta kostar multum och är bara till stationära datorer. Jag föredrar det rent runt datorn med en NAS undangömd med en nätverksskabel till datorn än en extern hårddisk vid sidan med ytterligare en dator in i bärbara datorn och som står och väsnas precis intill.

Om NAS-enheten har två nätverksskort och man kan fixa två nätverksskort i datorn (USB-1Gbps-näverk) så kan man få 2Gbps i teorin men detta har jag inte testat.

802.11ad är 7Gbit och det är tänkt att lanseras på allvar under 2014, 10Gbit kabelnät kommer troligen inte att bli stort hemma utan där kör man trådlöst eller usb/thunderbolt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför kör man inte nätverk över USB? Om en extern enhet duger till att kommunicera med en dator i 10Gbps via USB borde väl två datorer kunna klara att kommunicera med varandra också via samma sorts interface? Vore ju klockrent att köra så till en server med tanke på hur löjligt saltade priser det är på 10Gbit nätverksgrejor.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Kör de vidare med samma spänning som tidigare (5V) så lär vi få se tjocka kablar för enheter som kan suga 100W

Fast det är klart, usbkablarna brukar ju inte vara så långa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Varför kör man inte nätverk över USB? Om en extern enhet duger till att kommunicera med en dator i 10Gbps via USB borde väl två datorer kunna klara att kommunicera med varandra också via samma sorts interface? Vore ju klockrent att köra så till en server med tanke på hur löjligt saltade priser det är på 10Gbit nätverksgrejor.

Om jag inte tar fel så är det för att usb bara klarar av att agera som halvduplex

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Nyhet:

Kretstillverkaren Asmedia är först ut med att sluta upp bakom en ny version av USB-standarden, som ska bereda väg för 10 gigabit per sekund.

Läs artikeln

Bara jag som reagerar på namnet?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Thunderbolt är 10Gbps
USB 3 är snart 10Gbps
När kommer 10Gbps-nätverk bli standard?

1Gbps är idag flashhalsen vid filöverföring.

Det finns nätverksskort till datorer på 10Gbps över RJ45 men detta kostar multum och är bara till stationära datorer. Jag föredrar det rent runt datorn med en NAS undangömd med en nätverksskabel till datorn än en extern hårddisk vid sidan med ytterligare en dator in i bärbara datorn och som står och väsnas precis intill.

Om NAS-enheten har två nätverksskort och man kan fixa två nätverksskort i datorn (USB-1Gbps-näverk) så kan man få 2Gbps i teorin men detta har jag inte testat.

Jag skulle nog tro att problemet ligger i längden på kablarna. Tänk själv om ditt nätverk hemma inte fick ha längre kablar än 5 meter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Om jag inte tar fel så är det för att usb bara klarar av att agera som halvduplex

Bra tänkt! Skulle kanske kunna vara något sådant, och så det där med kabellängderna som det skrivits om.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är väl att en ev. hårddisk/SSD sätter stopp långt innan man uppnått gränssnittets fulla kapacitet. Och därför förstår jag varför vissa är skeptiska. Något som talar för USB är att dess utvecklingskostnad inte är skyhög och därför har den just nu en större framtid än säg Thunderbolt.

5 Gbit/s, nuvarande usb 3.0, finns det ju redan många ssd:er som flaskas av. Att gå upp till 10 Gbit/s har alltså en poäng redan idag.

Förstår inte alls varför någon skulle vara skeptisk till detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag säger det igen. ge mig en riktig extern GPU 100W och 10gbit borde väl räcka hyffsat bra?

Med tre usb-anslutningar, så att man skulle kunna få totalt 300W ström och 30 Gbit/s bandbredd, då börjar det likna något när det gäller externt grafikkort.

Alla lösningar som finns nu, och som nyligt lanserats, är ju tyvärr gravt underdimensionerade om man vill ha någon grafikprestanda att prata om (7990, GTX 690, Titan).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

802.11ad är 7Gbit och det är tänkt att lanseras på allvar under 2014, 10Gbit kabelnät kommer troligen inte att bli stort hemma utan där kör man trådlöst eller usb/thunderbolt.

Jag hoppas innerligt att du har fel, men är rädd för att du har rätt.

Så vitt jag vet har väl trådlöst ethernet aldrig kommit ens i närheten av de extremt överdrivna teoretiska maxsiffrorna? På 5 GHz-bandet så går väl dessutom signalen knappt ens genom en vägg, så hur är det då tänkt att få någon banbredd att tala om i ett helt hus?

Då måste man ha minst en accesspunkt i varje rum + trådanslutning mellan rummen i så fall. Men då skiter det sig ju direkt eftersom 10 Gbit/s tar så förbålt lång tid på sig att komma ut till konsumenter, så det går inte att sammanlänka accesspunkterna med högre än 1 Gbit/s. Om man nu inte kopplar ihop dem via usb då, förstås.

10 Gbit/s trådbundet till folket, säger jag! Jag har slö 1 Gbit/s trådbundet här i huset, I WANT MOAR (men utan att betala för enterprise grade-hårdvara)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Jag hoppas innerligt att du har fel, men är rädd för att du har rätt.

Så vitt jag vet har väl trådlöst ethernet aldrig kommit ens i närheten av de extremt överdrivna teoretiska maxsiffrorna? På 5 GHz-bandet så går väl dessutom signalen knappt ens genom en vägg, så hur är det då tänkt att få någon banbredd att tala om i ett helt hus?

Då måste man ha minst en accesspunkt i varje rum + trådanslutning mellan rummen i så fall. Men då skiter det sig ju direkt eftersom 10 Gbit/s tar så förbålt lång tid på sig att komma ut till konsumenter, så det går inte att sammanlänka accesspunkterna med högre än 1 Gbit/s. Om man nu inte kopplar ihop dem via usb då, förstås.

10 Gbit/s trådbundet till folket, säger jag! Jag har slö 1 Gbit/s trådbundet här i huset, I WANT MOAR (men utan att betala för enterprise grade-hårdvara)!

802.11ad är på 60GHz och kommer att ha svårt att passera väggar, det gör att det lär har tekniska möjligheter att fungera riktigt snabbt på kortdistans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för ljud jag hör?

Oj, det är bara Thunderbolts kista som spikas igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med tre usb-anslutningar, så att man skulle kunna få totalt 300W ström och 30 Gbit/s bandbredd, då börjar det likna något när det gäller externt grafikkort.

Alla lösningar som finns nu, och som nyligt lanserats, är ju tyvärr gravt underdimensionerade om man vill ha någon grafikprestanda att prata om (7990, GTX 690, Titan).

30Gbit är ju som en droppe i havet. En pcie lane i ver 2.0 hanterar "Because PCIe 2.0 doubles the transfer rate, a single lane can transfer 5 Gbps of unencoded data in each direction, or 10 Gbps of unencoded data in total. That’s 8 Gbps encoded" Så en vanlig 16x eller 8x port blir lite snabbare...
(http://www.tmworld.com/electronics-news/4380071/What-does-GT-...) (http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express)

USB 3.0 är full duplex bdw, En liten skillnad mot 2. (http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus) minns inte de relevanta länkarna. wikik får man ju ta med en nypa salt alt för ofta.

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebboD:

Trevlig utveckling, men proffs kommer nog att fortsätta med Thunderbolt då den snart har 20 Gbps och många fler funktioner.
Ser fram emot 30 Gbps Thunderbolt så man kan köpa sig ett externt grafikkort till en värstinglaptop. Värsta bärbara processorerna verkar ju räcka till BF3 och andra krävande spel med god marginal.

Däremot har Intel alla rättigheter till Thunderbolt och verkar sälja dessa rättigheter dyrt. Alltså kommer slutprodukten vara betydligt dyrare än säg tex. USB 3.0. Dessutom så länge som hårdvaran i sig (säg en Hårddisk) når sitt tak långt före USB 3.0 når sitt så kommer USB 3.0 utvecklats och Thunderbolt kommer inte att ta över.

Skrivet av backfeed:

5 Gbit/s, nuvarande usb 3.0, finns det ju redan många ssd:er som flaskas av. Att gå upp till 10 Gbit/s har alltså en poäng redan idag.

Förstår inte alls varför någon skulle vara skeptisk till detta.

Självfallet finns det en marknad men majoriteten av de som använder säg extern lagring har inte en SSD i kabinettet utan har antagligen en gammal hederlig mekanisk disk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

30Gbit är ju som en droppe i havet. En pcie lane i ver 2.0 hanterar "Because PCIe 2.0 doubles the transfer rate, a single lane can transfer 5 Gbps of unencoded data in each direction, or 10 Gbps of unencoded data in total. That’s 8 Gbps encoded" Så en vanlig 16x eller 8x port blir lite snabbare...
(http://www.tmworld.com/electronics-news/4380071/What-does-GT-...) (http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express)

USB 3.0 är full duplex bdw, En liten skillnad mot 2. (http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus) minns inte de relevanta länkarna. wikik får man ju ta med en nypa salt alt för ofta.

Edit:

Absolut, 30 Gbit/s är klent det också (borde motsvara pci-e 2.0 x8 encoded, halv duplex), så 60 Gbit/s vore förstås betydligt mer relevant. Sex separata usb 3.0-anslutningar, med en separat hub per anslutning för att maxa bandbredden? Heh. Not happening.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jobbigt för Thunderbird med tanke på att hastigheten är den enda riktiga fördelen med gränssnittet.

USB är billigare, enklare,mer välspritt och öppet rättighetsmässigt.