Nvidia på jakt efter ny teknik – i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Nvidia på jakt efter ny teknik – i Sverige

Svenska IT-företag är högintressanta för Nvidia, som nu letar investeringsmöjligheter i Stockholm och Lund. Bland tänkbara uppslag nämns datorseende och "augmented reality".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice teknik, vill se mer av detta

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

HURRA! Det här är ju bra.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk

Detta är ju faktiskt lite spännande, ska bli kul att se vad det kan bli av detta.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Avstängd

läste en kurs förra året och hade en lärare som var en av dem som just lyckats forskat fram de här om just de hära med augmented reality. Tekniken ville militären först ha för att kunna bygga upp Virtuella kartor som flera stycken skulle kunna titta på men han sa att dem bara lyckats göra så att 4st kunde titta på samma sak samtidigt.

För övrigt var han sämst som lärare men han kunde sin sak.

Permalänk
Inaktiv

Lund e OP

Permalänk
Medlem

Men Nvidia... vad ska ni till Lund och göra? Det är i Stockholm jag finns, duh.

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är skitkul på ett sätt men en självklarhet å andra sidan då Sverige vill framstå som ett högteknologiskt land, nu får vi ju chansen att visa vad vi går för.

På tal om lärare som är duktiga forskare men usla på att lära ut saker, dessa personer känns som att de blir tvingade att ha lektioner på 10% för att få forska. Har råkat ut för ett antal sådan på BTH, LTH, LTU.

Visa signatur

()INTEL CORE I7 960 3.2GHZ 8MB()ASUS P6T DELUXE V2 X58()ZOTAC GEFORCE GTX 670 2GB()
()CORSAIR 12GB DDR3 INTEL I7 DOMINATOR GT 2000MHZ()COOLER MASTER SILENT PRO M ATX12V 2.3 850W()

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Detta är ju faktiskt lite spännande, ska bli kul att se vad det kan bli av detta.

umm, jag vill inte förstöra den fina stämningen här inne, men vad som förmodligen kommer att hända är att dom kommer köpa upp de bolag dom är intresserade av, ta hem den bråkdel av tekniken som är relevant och sedan skrota det uppköpta företaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

Men Nvidia... vad ska ni till Lund och göra? Det är i Stockholm jag finns, duh.

Stora forskningsenheter hålller på att byggas i Lund som har kostat miljoner.

Permalänk
Medlem

Intressant

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ssander:

Detta tycker jag är skitkul på ett sätt men en självklarhet å andra sidan då Sverige vill framstå som ett högteknologiskt land, nu får vi ju chansen att visa vad vi går för.

På tal om lärare som är duktiga forskare men usla på att lära ut saker, dessa personer känns som att de blir tvingade att ha lektioner på 10% för att få forska. Har råkat ut för ett antal sådan på BTH, LTH, LTU.

Det är så universitet är uppbyggda så det är samma visa på alla universitet och högskolor. Det finns föreläsare som är väldigt bra men det är mest slump. De anställs inte för att vara bra föreläsare, de anställs som forskare och sedan ingår undervisning i tjänsten. Samtidigt ligger ju hela ansvaret på inlärning hos studenten på den här nivån och det finns många som helst skiter i föreläsningarna och läser in allt på egen hand. Jag har gjort så på vissa kurser när föreläsarna var för dåliga. Då la jag den schemalagda föreläsningstiden på att läsa kurslitteratur istället. Det är enorm skillnad i hur universitetet och grundskolan/gymnasiet fungerar. De är i grunden olika.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

umm, jag vill inte förstöra den fina stämningen här inne, men vad som förmodligen kommer att hända är att dom kommer köpa upp de bolag dom är intresserade av, ta hem den bråkdel av tekniken som är relevant och sedan skrota det uppköpta företaget.

Ett inte helt osannolikt scenario, jepp, beroende på om de är ute efter forskare eller färdig teknik.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men Nvidia... vad ska ni till Lund och göra? Det är i Stockholm jag finns, duh.

"I veckan besöker Nvidias representanter STOCKHOLM och Lund."

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

"I veckan besöker Nvidias representanter STOCKHOLM och Lund."

Ja, men i Lund finns inte jag så det är inte intressant

Permalänk
Inaktiv

Smart.
Augmented reality kommer bli lika stort som smartphones blivit idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Stora forskningsenheter hålller på att byggas i Lund som har kostat miljoner.

Miljarder, till exempel ESS och Max 4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Stora forskningsenheter hålller på att byggas i Lund som har kostat miljoner.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde1337:

Miljarder, till exempel ESS och Max 4.

Skrev fel.

@tumnus haha, goldmembah.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bort:

Skrev fel.

@tumnus haha, goldmembah.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är så universitet är uppbyggda så det är samma visa på alla universitet och högskolor. Det finns föreläsare som är väldigt bra men det är mest slump. De anställs inte för att vara bra föreläsare, de anställs som forskare och sedan ingår undervisning i tjänsten. Samtidigt ligger ju hela ansvaret på inlärning hos studenten på den här nivån och det finns många som helst skiter i föreläsningarna och läser in allt på egen hand. Jag har gjort så på vissa kurser när föreläsarna var för dåliga. Då la jag den schemalagda föreläsningstiden på att läsa kurslitteratur istället. Det är enorm skillnad i hur universitetet och grundskolan/gymnasiet fungerar. De är i grunden olika.

Jag är fullt medveten om detta. (Har jobbat 4,5 år på teknisk högskola)
Du har absolut rätt i att det är upp till den enskilde studenten att lära sig, dock är det lite jobbigt att hoppa över obligatoriska föreläsningar där saker kanske kommer upp som kommer på tentan och inte står i kurslitteraturen. Sen kan ju föreläsaren alltid anse att eftersom du inte har medverkat vid den obligatoriska föreläsningen/föreläsningarna så är du inte kapabel att klara tentamen då du inte har genomfört alla moment i kursen som ska leda dig till att klara av tentamen och i slutändan lära dig det som kursen handlar om.

Visa signatur

()INTEL CORE I7 960 3.2GHZ 8MB()ASUS P6T DELUXE V2 X58()ZOTAC GEFORCE GTX 670 2GB()
()CORSAIR 12GB DDR3 INTEL I7 DOMINATOR GT 2000MHZ()COOLER MASTER SILENT PRO M ATX12V 2.3 850W()