Microsoft låter utgivarna reglera begagnatmarknaden för Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technocore:

Alla exempel på du nämner är på föremål, och inte dital media. Skillnaden mellan en surfbräda och ett dataspel är att brädan kommer att ha fått ett antal skavanker med tiden, och efter tillräckligt lång använding går den sönder. En digital produkt är identisk oberoende av antal kopieringar den genomgått. Dvs det är ingen skillnad mellan ett dataspel köpt på releasedagen av tillverkaren, eller samma spel flera månader senare. Det betyder att varje led som den digitala produkten säljs som begagnad, så skiljer sig den inte alls från orginalet, och det finns ingen större anledning att köpa ett orginal vs begagnat.
Antal köp som sker är alltså markant mindre, vilket leder till sämre spel då tillverkaren får mindre pengar att utveckla spel för.

Notera att problemet för utvecklarna uppstår när andrahandsförsäljningen sker väldigt närs spelsläppet. Det är då vi verkligen förlorar pengar. Om någon säljer att spel i andrahand nåt elller någrat år senare, så blir effekten försumbar.

Många verkar vara helt ute och cyklar med denna tveksamma liknelse angående att allt annat går sönder. Så är det inte.

Klart att skivan kan bli repad och instruktionsboken försvinna eller bli drägglad på. Men detta är helt irrelevant, man kan köpa många saker begagnade utan att det skulle vara någon skillnad från originalen.

Jag har böcker i utmärkt skick från 1850-talet, så att allt skulle slitas ut väldigt fort (utom spelskivor som skulle räcka i all evighet även hos barnfamiljer) är förstås helt felaktigt och irrelevant.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Technocore:

Alla exempel på du nämner är på föremål, och inte dital media. Skillnaden mellan en surfbräda och ett dataspel är att brädan kommer att ha fått ett antal skavanker med tiden, och efter tillräckligt lång använding går den sönder. En digital produkt är identisk oberoende av antal kopieringar den genomgått. Dvs det är ingen skillnad mellan ett dataspel köpt på releasedagen av tillverkaren, eller samma spel flera månader senare. Det betyder att varje led som den digitala produkten säljs som begagnad, så skiljer sig den inte alls från orginalet, och det finns ingen större anledning att köpa ett orginal vs begagnat.
Antal köp som sker är alltså markant mindre, vilket leder till sämre spel då tillverkaren får mindre pengar att utveckla spel för.

Längre svar här då.

Alla olika prylar har olika förutsättningar. Både gällande distribution så som att en del varor måste förvaras säkert eller har bäst före-datum till att de håller olika länge för användaren. En del saker åldras knappt alls men går ur mode, andra saker går sönder fort. Förutsättningarna på en andrahandsmarknad är inte identisk för någon produkt. Så visst går det att hitta skillnader här och där.

En viktig sak om missas här är att argumentet "en digital kopia tappar inte värde" inte alls stämmer. Något gör att fabriksnya spel har högre pris än begagnade spel. Något gör att värdet ändå är högre på fabriksnytt. Där har man ett värdefall. Vidare tappar även spel värde efterhand. Men kan inte sälja ett spel för samma pris som inköpspriset efter några år även om det köptes begagnat.

Angående det där med att spelen inte slits ut. Jo, de går faktiskt också sönder ibland. De blir repiga med mera. Sedan fuskas det i en del spel vilket leder till en hel del låsningar av CDnyckar så att användaren får köpa en ny spelkopia. Men vi kan ta exempel på produkter som sällan går sönder om man inte hanterar dem helgalet också. Knivar, böcker, durkslag, tegel med mera är sällan något som slits ut i den grad att de går sönder. Dessa prylar är visserligen billiga och förlorar inte lika mycket i värde på grund av mode eller åldrad teknik men även Intels processorer (då de inte har några pins) är något som nästan aldrig går sönder. De hamnar snarare på tippen eller i en kartong på vinden förr eller senare. Precis som med konsolspel.

Skrivet av Technocore:

Notera att problemet för utvecklarna uppstår när andrahandsförsäljningen sker väldigt närs spelsläppet. Det är då vi verkligen förlorar pengar. Om någon säljer att spel i andrahand nåt elller någrat år senare, så blir effekten försumbar.

Jag ogillar jämförelser med bilar, men det passar rätt bra här tyvärr.
Som du säger så har en begagnatmarknad som dyker upp när nyförsäljningen fortfarande är stark större inverkan på nyförsäljningen. Men detta är ju något som bilindustrin verkligen får kämpa med. Efter att en ny bilmodell släpps måste den ofta sälja under några år för att ge klirr i kassan. Men bara något år efter att en ny modell är ute finns det ju en marknad för respektive bilmodell. Bilar slits visserligen men en begagnadaffär av en ett år gammal bilmodell ger likväl en 100% förlust för biltillverkaren precis som när ett spel säljs begagnat. Så det spelar ingen roll om bilen har slitits eller inte jämfört med en CDskiva med ett spel på. Tillverkaren får inga pengar för begagnatförsäljningar oavsett.

Så jag vidhåller att den enda anledningen till att diskussionen ens är på tapeten är för att man enkelt kan reglera andrahandsmarknaden för spel idag. En marknad som fungerar för alla andra områden och det fungerar även för digital media.
Varför var inte frågan het för 10 år sedan? För att det var svårt att reglera marknaden då...
Jag tycker att det är befängt att förbjuda andrahandsmarknaden bara för att tekniken kan tillåta detta vare sig det gäller bilar, processorer, knivar, LPskivor, plancher eller spel helt enkelt.

EDIT:
Det värsta är att man med låsta spel inte längre ska få sälja konsolen och spelen tillsammans om man inte önskar ha en spelkonsol alls längre. Köparen kan visserligen även adoptera förra användarens konto, men kontonamn, spelade timmar och achievements kanske man inte vill dra med sig. Finns dessutom risker med detta. Lätt för säljaren att ta tillbaka kontot.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bra att hoppas på att EU sätter stopp för denna skiten en gång för alla och står upp för äganderätten. De har redan uttalat sig om att spel ska vara tillåtna att vidaresälja men sen har det väl tagit stopp i byråkratin.

Köper jag ett spel äger jag det. Står det "buy" ska man kunna förutsätta full äganderätt.

Permalänk
Skrivet av Technocore:

Jag är spelutvecklare, håller visserligen mest på med nedladdningsbara titlar (steam) och där kan du inte sälja vidare din titel. Säljer man boxat (dvs i affär) så får utvecklaren ofta bara så lite som 10%-20% av priset du ser i hyllan. Affären, ska ha sin del, förläggaren en annan, distributör och box + skiva. Begagnat får naturligtvis utvecklaren ingenting som det är nu. Problemet är när affärer som GameStop etc har satt i system att sälja nya titlar i andra hand. Dvs många spel byts in så fort att de kunder som förmodligen skulle ha köpt spelet nytt nu köper i andra hand, även om titeln är relativt ny. Då förlorar utvecklaren hela sin intäckt, vilken i stor utsträckning tas av butiken.

Jag vet inte vad som är bästa i det här fallet. Man vill ju givetvis kunna bestämma vad man ska göra med sina begagnade spel. Samtidigt måste oberoende utvecklare kunna tjäna ihop tillräckligt med pengar för att kunna få det hela att gå runt. De flesta oberoende spelföretag har det inte särskilt fett. Släpper du en titel som inte blir en hit blöder företaget pengar otroligt fort, och nästa spel får en mycket mindre budget än vad som var tänkt.

Personligen ogillar jag verkligen alla former av DRM, och andra former av system där man låser in kunder på olika sätt. Bäst av lösningarna just nu är Steam, som även om de låser in kunder är riktigt utvecklarvänliga. Steam har ju varit otroligt viktigt för mindre oberoende spelföretag, då man där dels får 70% av intäkterna av spel, och i stort sätt bestämmer helt hur man vill göra med sitt spel osv.

/J

En annan stor skillnad är ju att även om du får 10-20% vid försäljning så står ju utgivaren för lönekostnader,lokal,it osv. under utvecklingstiden. Släpper du spel på Steam så har du inget betalt under din utvecklingstid om du inte gör en Minecraft variant med betald Alpha.

Finns fördelar med att ha en utgivare också annars skulle ju DICE osv också ha gått direkt till Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Piratkopieringsdebatt; "Du kan ju inte jämföra digitala produkter med fysiska! Företagen måste tänka om"

DRM och beg marknadsdebatt; "Vadå, ska jag inte få behandla en digital produkt som en fysisk?! Företagen måste tänka om".

*Jag påstår inte att någon ovan som utryckt det andra påstående också har sagt det första, mest att jag reflekterar över retoriken*

Tycker personligen att det är lite synd, brukar fynda bland beg. spelen, men det är klart att alla företag vill tjäna mer pengar, och söker sig till de möjlighet som finns, att klassa om spel till upplevelser, för de kan du inte sälja begagnat.

Huvudet på spiken tycker jag. DRM och onlinecertifiering är effekten av hur marknaden ser ut idag. Har kört Steam väldigt länge och vill inte ens veta vad mitt spelarkiv där är värt. Troligen är det först när Steam eller någon liknande tjänst, i såväl omfång som användarbas, går ner som den här diskussionen kommer röra sig framåt nämnvärt.

Jag skulle finna det önskvärt att utvecklare la in i sin produktionscykel att när ett spel fasas ut till fördel för t.ex. Sin efterträdare så släpps all DRM på spelet i fråga och möjlighet ges att lägga upp egna servrar o.dyl. När BF4 släpps och BF3 börjar dö av efter något år hoppas jag att EA släpper Lanstöd och offlineläge t.ex. Det lär inte hända men jag skulle gilla en sån lösning.

En annan lösning vore kanske att sälja spelserier i en mer modulära form så att man t.ex. inte säljer NHL12, NHL13 etc utan helt enkelt säljer NHL och det släpps expansioner/DLC/uppgraderingar varje år till ett lägre pris än idag. En variant på samma tema vore prenumerationstjänster, som ju verkar vara nästa stora grej, där man betalar t.ex. 30kr i månaden för att spela NHL och då får senaste versionen vid varje uppstart. Säg att jag har en budget på ett spel i månaden, dvs i runda slängar 600 kr/mån för konsol, isåfall har jag alltså råd att spela 20 spel i månaden och kan välja hur som helst från onlinekatalogen och kanske även byta varje månad beroende på vad jag känner för. Inte direkt idealt enligt mig men jag älskar att få hem spel jag "köper" på direkten och kunna spela så snabbt som möjligt och då känns det ovan beskrivna som tradeoffen jag får göra tyvärr.

I mångt och mycket förstår jag onlinekollar och DRM på multiplayerspel men ser som sagt gärna att det släpps lösningar på detta när spelet fasas ut. SP spel däremot är mer av en gråzon men då jag i princip aldrig kör SP spel har jag svårt att uttrycka mig i frågan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Struntar egentligen i detta då en spelkonsol för mig är lika intressant som en inbyggd brödrost i badkaret - MEN...

Vad jag inte gillar med detta utspel från Microsoft är att de kapar andrahandsmarknaden och låter utgivaren välja huruvida deras alster skall få säljas vidare eller ej.

För att blidka tilltänkta kunder kan då utgivarna tillåta andrahandsförsäljning - till, en av dem, utvald samarbetspartner/s. Det låter ju bra i teorin.

Detta innebär att denna eller dessa partners totalt kan reglera andrahandsvärdet, dessutom på ett kartelliknande sätt.

"Ditt" spel som du köpte för 599:- kan du endast byta in hos "partnern XXX" för 149:- en vecka senare - för att XXX har bestämt att det är värdet på ditt spel i begagnad form, oavsett om din granne kan tänka sig betala 450:-.

Dessutom behöver du inte få "dina" 149:- utbetalat på ditt konto eller utbetalningskort - det är endast ett tillgodohavande hos XXX som dessutom säljer alla titlar 200:- dyrare än nätaffären ett par klick bort på Prisjakt.

Detta gör att det är billigare att slänga spelet i papperskorgen och köpa ett nytt på nätaffären än att byta in det. För den billiga nätaffären på Prisjakt är ju inte en utvald, auktoriserad, partner.

Hos den auktoriserade partnern kan du istället för att köpa ett nytt spel för 799:- även köpa begagnade spel, dessa kostar 499:-.

Men eftersom partnern i sitt avtal med utgivaren har ett årligt försäljningsmål per titel att leva upp till för att få vara just en partner, kommer tillgången på begagnade spel att vara låg - även om många valt att sälja sina spel. Titlarna läggs på hyllan och produktnyckeln avaktiveras.

På så sätt kan "nya" spel säljas där både partner, men framför allt utgivaren, kan tjäna fina pengar - och partnern förblir en partner även under nästa år, eftersom försäljningsmålet i avtalet uppnåtts.

Tänk om samma ovanstående villkor gällde din bostad, bil, cykel - eller för den delen ditt badkar med inbyggd brödrost?

Otänkbart? Javisst! Men inte när det gäller mjukvaror i framtiden.

Allt skall ligga i "molnet" hos utgivaren, du måste ansluta via nätet minst en gång om dagen för att din "köpta" mjukvara skall fungera. Ta med sig sin konsol till landet är bara att glömma om du inte har 4G anslutning i torpet, för om du inte dagligen loggar på och uppdaterar den 2 GB stora firmware:n är din 5000-kronorskonsol lika funktionsduglig som brödrosten i badkaret hemma i stan.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Som sagt... ju mer jag läser om XBOX One, ju mindre intresserad blir jag. Det låter nästan som ett skämt, ärligt talat... :S

Permalänk
Skrivet av Lucius:

Struntar egentligen i detta då en spelkonsol för mig är lika intressant som en inbyggd brödrost i badkaret - MEN...

Vad jag inte gillar med detta utspel från Microsoft är att de kapar andrahandsmarknaden och låter utgivaren välja huruvida deras alster skall få säljas vidare eller ej.

För att blidka tilltänkta kunder kan då utgivarna tillåta andrahandsförsäljning - till, en av dem, utvald samarbetspartner/s. Det låter ju bra i teorin.

Detta innebär att denna eller dessa partners totalt kan reglera andrahandsvärdet, dessutom på ett kartelliknande sätt.

"Ditt" spel som du köpte för 599:- kan du endast byta in hos "partnern XXX" för 149:- en vecka senare - för att XXX har bestämt att det är värdet på ditt spel i begagnad form, oavsett om din granne kan tänka sig betala 450:-.

Dessutom behöver du inte få "dina" 149:- utbetalat på ditt konto eller utbetalningskort - det är endast ett tillgodohavande hos XXX som dessutom säljer alla titlar 200:- dyrare än nätaffären ett par klick bort på Prisjakt.

Detta gör att det är billigare att slänga spelet i papperskorgen och köpa ett nytt på nätaffären än att byta in det. För den billiga nätaffären på Prisjakt är ju inte en utvald, auktoriserad, partner.

Hos den auktoriserade partnern kan du istället för att köpa ett nytt spel för 799:- även köpa begagnade spel, dessa kostar 499:-.

Men eftersom partnern i sitt avtal med utgivaren har ett årligt försäljningsmål per titel att leva upp till för att få vara just en partner, kommer tillgången på begagnade spel att vara låg - även om många valt att sälja sina spel. Titlarna läggs på hyllan och produktnyckeln avaktiveras.
På så sätt kan "nya" spel säljas där både partner, men framför allt utgivaren, kan tjäna fina pengar - och partnern förblir en partner även under nästa år, eftersom försäljningsmålet i avtalet uppnåtts.

Tänk om samma ovanstående villkor gällde din bostad, bil, cykel - eller för den delen ditt badkar med inbyggd brödrost?

Otänkbart? Javisst! Men inte när det gäller mjukvaror i framtiden.

Allt skall ligga i "molnet" hos utgivaren, du måste ansluta via nätet minst en gång om dagen för att din "köpta" mjukvara skall fungera. Ta med sig sin konsol till landet är bara att glömma om du inte har 4G anslutning i torpet, för om du inte dagligen loggar på och uppdaterar den 2 GB stora firmware:n är din 5000-kronorskonsol lika funktionsduglig som brödrosten i badkaret hemma i stan.

Skuller du vilja det om du drev en partnerbutik. Sen vad har du källan till att du inte kommer kunna få pengar för spelen du byter in? Du får inte mycket mer idag heller om du ska ha kontant men du kommer få högre värde om du byter in mot nya eller begagnade.
Handeln tjänar mer på begagnade spel än nya så en partner vill vara stora på begagnade spel så fel även där.

Försöker inte försvara MS men är trött på folk som bara sitter och gissar och berättar sin "framtidsvision" och förmodligen MS hatare och det är därför man bara talar om nackdelarna med "molnet" m.m och inte fördelarna som t.ex. den lärande AI:n i Forza 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucius:

Struntar egentligen i detta då en spelkonsol för mig är lika intressant som en inbyggd brödrost i badkaret - MEN...

Vad jag inte gillar med detta utspel från Microsoft är att de kapar andrahandsmarknaden och låter utgivaren välja huruvida deras alster skall få säljas vidare eller ej.

För att blidka tilltänkta kunder kan då utgivarna tillåta andrahandsförsäljning - till, en av dem, utvald samarbetspartner/s. Det låter ju bra i teorin.

Detta innebär att denna eller dessa partners totalt kan reglera andrahandsvärdet, dessutom på ett kartelliknande sätt.

"Ditt" spel som du köpte för 599:- kan du endast byta in hos "partnern XXX" för 149:- en vecka senare - för att XXX har bestämt att det är värdet på ditt spel i begagnad form, oavsett om din granne kan tänka sig betala 450:-.

Dessutom behöver du inte få "dina" 149:- utbetalat på ditt konto eller utbetalningskort - det är endast ett tillgodohavande hos XXX som dessutom säljer alla titlar 200:- dyrare än nätaffären ett par klick bort på Prisjakt.

Detta gör att det är billigare att slänga spelet i papperskorgen och köpa ett nytt på nätaffären än att byta in det. För den billiga nätaffären på Prisjakt är ju inte en utvald, auktoriserad, partner.

Hos den auktoriserade partnern kan du istället för att köpa ett nytt spel för 799:- även köpa begagnade spel, dessa kostar 499:-.

Men eftersom partnern i sitt avtal med utgivaren har ett årligt försäljningsmål per titel att leva upp till för att få vara just en partner, kommer tillgången på begagnade spel att vara låg - även om många valt att sälja sina spel. Titlarna läggs på hyllan och produktnyckeln avaktiveras.

På så sätt kan "nya" spel säljas där både partner, men framför allt utgivaren, kan tjäna fina pengar - och partnern förblir en partner även under nästa år, eftersom försäljningsmålet i avtalet uppnåtts.

Tänk om samma ovanstående villkor gällde din bostad, bil, cykel - eller för den delen ditt badkar med inbyggd brödrost?

Otänkbart? Javisst! Men inte när det gäller mjukvaror i framtiden.

Allt skall ligga i "molnet" hos utgivaren, du måste ansluta via nätet minst en gång om dagen för att din "köpta" mjukvara skall fungera. Ta med sig sin konsol till landet är bara att glömma om du inte har 4G anslutning i torpet, för om du inte dagligen loggar på och uppdaterar den 2 GB stora firmware:n är din 5000-kronorskonsol lika funktionsduglig som brödrosten i badkaret hemma i stan.

Jag försöker verkligen att förstå varför ditt exempel skulle vara en rimlig möjlighet, och kan bara inte se det ur en ekonomisk synvinkel.

Partner XXX säljer ett spel för 799kr nypris, och samma spel beg för 499kr.
Nätbutiken säljer exakt samma vara för 599kr, nypris.

I effekt gynnas enbart Partner XXX av de högre priset, det ter sig orimligt att en partner skulle acceptera ett högre inköpspris av spelet än konkurrenterna.

En rimlig konsument skulle enbart köpa nya spel från nätbutiken, begagnade från XXX, och sedan byta in sina spel hos XXX för nytt eller beg spel, med en kvot av 3,33 spel mot ett begagnat eller 7,33 spel för ett nytt.

Givetvis är inte alla konsumenter rimliga och insatta i prisjämförelse på alla saker de köper, men att ta in mänskliga beteende faktorer och det blir en större hypotes än du har ovan.

Lägg dessutom till att de måste etablera ett system för att hantera registreringen av att beg spel är "korrekt" köpta, förhandlingar mellan partnerna m.m.

Är det då inte mer troligt att utvecklarna fortsätter som de gör nu med kontoregistrering på spel (tex SC2)? Eller lägger in avgift i Xbox One som är lika med deras beräknade marginal per spel till grossist/återförsäljare?

Lite lustigt att du nämner bostäder som exempel på saker där detta skulle vara orimligt, bostadsrätter har vissa likheter, beroende på förening kan du få extra avgifter vid köp eller försäljningen, sk. överlåtelseavgift, avgifter för att hantera pantsättning (från föreningen, inte bara bankens), lagfartsavgifter vid tomtköp/försäljning m.m.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |