Intel visar fickminne med Thunderbolt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Om Thunderbolt har någon framtid tror jag att den inte ligger i lagringsenheter, utan snarare i grejer som portabla grafiklösningar eller liknande.

Nej, portabla grafiklösningar har ingen framtid.
Låg- och mellan- segmentet av diskreta grafikkort slås ut av processorer med integrerad grafik som AMDs APUer och Intels nya Haswell.
Den inbygggda grafiken i processorerna blir bara bättre och bättre för varje generation, och man kan redan spela många spel på dom om man inte krävar senaste spelen i högsta upplösningarna.

Skrivet av anon200213:

Det är ju bara en övergångsperiod. Alla nya datorer som släpps har TB, så inom loppet av 3-5 år så har alla datorer TB, och de som inte har det kan köra sina skitta USB-minnen

Nej, nästan inga nya datorer har Thunderbolt.
Thunderbolt finns endast på vissa dyra enthusiast moderkort., det är inte mainstream.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fleo:

Förstår inte varför alla är så negativa, visst, användningsområdet är säkerligen begränsat då långt ifrån alla har thunderbolt, eller behov för de hastigheterna som erbjuds...

...men för dem som har en thunderbolt-anslutning och som vill ha lite guldkant i vardagen genom att få dubbelt så höga hastigheter vid överföring så är det ju jättebra om det här alternativet finns?

Heja utvecklingen, CD-skivan ansågs väl också som onödig när den kom?

Fast dubbla överföringen till vad? En vanlig hårddisk klarar bara en tiondel av den teoretiska överföringshastigheten från Thunderbolt. Den är till och med snabbare än SATA 3. Som proof of concept är det intressant men praktisk användning får vänta tills SATA express blir standard och SSD har utvecklats ett par generationer till.

När det gäller extern lagring med Thunderbolt är ju olika former av DAS betydligt mer intressant en fickminnen. Ska du ha en låda med massa hårddiskar extern är thunderbolt en mer intressant lösning än USB eller eSATA. Fast vet inte om det kommit så mycket sånt än. Verkar som om hela marknaden sitter och väntar på att det ska komma billiga kretsar så att det får någon faktiskt spridning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det återstår att se, USB 3.0 kom ju 2008, och var inte länge sen det började anses som standard, något som i princip alla har.

Om de faktiskt höll den hastighet de påstod; Ja. Som det ser ut på de flesta lagringsenheter idag så kan jag tycka att mycket finns att önska, speciellt när man som jag och sambon flitigt för över serier och filmer till extern HDD.

Provade nu att föra över en 7.6GB stor .ISO-fil till HDDn via USB 3.0, vilket tog 100 sekunder, vilket resulterar i en genomsnittlig överföringshastighet på 76MB/s. Ligger en bit under 625MB/s måste jag säga.

Flaskhalsen är ju din HDD som inte är snabbare...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Flaskhalsen är ju din HDD som inte är snabbare...

Min poäng var ju just det; Att lagringsenheterna som kommer med USB 3.0 ändå inte lever upp till vad standarden klarar. Det dumma är att hastigheten i början ligger runt 300MB/s, för att sen snabbt dala ju längre tiden går.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Får köra på engelska, thumbdrive.

En 'tumkör' alltså

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Min poäng var ju just det; Att lagringsenheterna som kommer med USB 3.0 ändå inte lever upp till vad standarden klarar. Det dumma är att hastigheten i början ligger runt 300MB/s, för att sen snabbt dala ju längre tiden går.

Och det beror ju på att det i dom flesta hårddiskar sitter ett litet buffertminne på 64MB och det är ju mycket snabbare än disken i sig själv, använd en eller flera snabba SSD diskar istället så kommer USB 3.0 stöta på patrull.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Nej, portabla grafiklösningar har ingen framtid.
Låg- och mellan- segmentet av diskreta grafikkort slås ut av processorer med integrerad grafik som AMDs APUer och Intels nya Haswell.
Den inbygggda grafiken i processorerna blir bara bättre och bättre för varje generation, och man kan redan spela många spel på dom om man inte krävar senaste spelen i högsta upplösningarna.

Nej, nästan inga nya datorer har Thunderbolt.
Thunderbolt finns endast på vissa dyra enthusiast moderkort., det är inte mainstream.

Jasså? Min snart tre år gamla skitta Mac har det och min stationära billighets-PC har TB. Alla kommer ha det snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Fast om 3-5år finns det något annat som är snabbare och bättre.

Ja, Thunderbolt 2 som är 20gigabit.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Och det beror ju på att det i dom flesta hårddiskar sitter ett litet buffertminne på 64MB och det är ju mycket snabbare än disken i sig själv, använd en eller flera snabba SSD diskar istället så kommer USB 3.0 stöta på patrull.

Tycker nog ändå att två stycken RAIDade WD Black diskar bör vara snabbare än 76MB/s? Tror hellre på att det är den externa som begränsar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jasså? Min snart tre år gamla skitta Mac har det och min stationära billighets-PC har TB. Alla kommer ha det snart.

Beror på att Thunderbolt var ett samarbete mellan Intel och Apple, så därför är Macdatorerna utrustrade med Thunderbolt och för att Apple Cinema Display kopplas via Thunderbolt.

Men inga andra datorer har Thunderbolt. Dell, HP, Acer, Asus, MSI, Lenovo, etc vill nog inte ha Thunderbolt, det drar bara upp kostnaderna i onödan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Jasså? Min snart tre år gamla skitta Mac har det och min stationära billighets-PC har TB. Alla kommer ha det snart.

Läs mitt förra inlägg så kanske du reviderar ditt påstående. Att Mac har det beror på att de har haft ett finger med i spelet sen början av utvecklingen. De gillar konceptet med en kontakt för allt så de kan göra renare datorer utan massa kontakter överallt. Sen är ju Apple inget lysande exempel på billiga datorer...
Sen var det ju som sagt så att hela 3 % av alla moderkort listade på Prisjakt med socket 1155 och 1150, det vill säga sandy/ivy respektive Haswell, har Thunderbolt. Det är inte ens i närheten av alla. Det faktum att andelen för Haswell är ungefär samma som andelen för sandy/ivy talar direkt mot din hypotes.

Sen missar du fortfarande den viktiga poängen att det bara är Intel som har Thunderbolt. Hur ska de nå den penetrationen som krävs när gränstitten är begränsat till en tillverkare?

Nej Intel måste dra ner kostnaden för styrkretsen något enormt innan det blir intressant. Sen måste kostnaden för sladdar och annan kringutrustning också ner markant. En Thunderboltkable går på 250 kr medan du kan få en USB-sladd för ett par tior. Det håller inte riktigt att det skiljer en tiopotens i pris på sladdarna om de vill att alla sak använda det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Frågan är: Varför Thunderbolt när USB3 är tillräckligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, till skillnad från vad jag sa...eller? Är rätt säker på att jag också skrev 2008. Sen sa jag väl inget om att det skulle ha samma genomslagskraft som upp uppföljare till USB skulle ha? Jag tolkade det som att han menade att Thunderbolt var chanslöst pga att det ännu inte finns speciellt utspritt hemma hos folk, och jag menade att två år efter att USB 3 släppts såg det ungefär likadant ut.

Jag har inte förväntat mig någonting, jag sa tvärtom att man inte ska försöka spå framtiden för tidigt. Om Thunderbolt har någon framtid tror jag att den inte ligger i lagringsenheter, utan snarare i grejer som portabla grafiklösningar eller liknande.

Jag tror inte att TB någonsin kommer spridas lika mycket som USB. När USB släpptes så fyllde den ett faktiskt behov som var mer än bara hastighet. Vi hade både RS232 och Printerportar. USB erbjöd många framsteg och fördelar och med de ekonomiska upplägg med royaltyfree användning och hela den biten så var det givet att alla skulle ha det.

När sedan USB2 och senare USB3 kom så slog de inte igenom bara för de va snabbare, utan för de va bakåtkompatibelt. Det finns ingen nackdel med USB2 eller USB3 över USB1. Ett slitet gammalt minne ifrån USB1 funkar än idag i en USB3 port. Det finns ju inga nackdelar med detta och det är enkelt att använda.

Där är inte TB. Du måste ha utrustning med TB och du måste ha en dator med TB. Även om du nu har detta hemma så har väldigt få andra det. Jag har exempelvis inte TB på en enda dator. Vare sig våra nya burkar på jobbet eller någon av mina datorer där hemma. Jag har liksom inte sett poängen i att betala för något som inte fyller ett behov. Jag ser snarare TB minnen som något negativt. De skulle bara skapa problem för de som inte har det och eftersom USB lär finnas i många år till på 100% av alla datorer som tillverkas så lär de alltid vara mer logiskt att använda. Åtminstone om vi pratar om Flash-minnen.

Däremot kan man nog få TB att bli en given port att placera på lite dyrare datorer så länge porten fyller ett behov som exempelvis externa grafikkort eller liknande saker. Men min poäng är att de lär aldrig få samma genomslag som USB, någonsin. USB är bra nog och etablerad nog för att hänga kvar i många år till. Därför så tror jag TB lär gå samma väg som Firewire. De är tekniskt bättre men de räcker inte alltid.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Beror på att Thunderbolt var ett samarbete mellan Intel och Apple, så därför är Macdatorerna utrustrade med Thunderbolt och för att Apple Cinema Display kopplas via Thunderbolt.

Men inga andra datorer har Thunderbolt. Dell, HP, Acer, Asus, MSI, Lenovo, etc vill nog inte ha Thunderbolt, det drar bara upp kostnaderna i onödan.

Mja, det finns bärbara både från DELL och HP som har thunderbolt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Mja, det finns bärbara både från DELL och HP som har thunderbolt.

Ja och om du läste vad jag skrivit hade du sett att hela 6 % av alla bärbara som är listade på Prisjakt har Thunerbolt. Inte mycket att komma med direkt. SPeciellt inte när billigaste kostade 7000 kr och sedan var det ett fåtal som låg under 10000 kr. Vill man ha thunderbolt får man betala dyrt för det vilket kommer bli deras fall. Det kommer aldrig ersätta USB. Det är en ny Firewire. En specialport som överlever för att Apple och ett par nischade produkter använder den. I fallet Firewire var det DV-kameror och en del utrustning för ljudproduktion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den första som säger att de seglar i en failboat. Licenskostnaden oavsett meriter måste ner om de har tänkt konkurera med usb.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Ja och om du läste vad jag skrivit hade du sett att hela 6 % av alla bärbara som är listade på Prisjakt har Thunerbolt. Inte mycket att komma med direkt. SPeciellt inte när billigaste kostade 7000 kr och sedan var det ett fåtal som låg under 10000 kr. Vill man ha thunderbolt får man betala dyrt för det vilket kommer bli deras fall. Det kommer aldrig ersätta USB. Det är en ny Firewire. En specialport som överlever för att Apple och ett par nischade produkter använder den. I fallet Firewire var det DV-kameror och en del utrustning för ljudproduktion.

Men jag har aldrig sagt att alla datorer har det. Jag sa bara att det är en övergångsfas. Det kommer mer och mer hela tiden, och som jag sa, om 3-5 år har alla det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon200213:

Men jag har aldrig sagt att alla datorer har det. Jag sa bara att det är en övergångsfas. Det kommer mer och mer hela tiden, och som jag sa, om 3-5 år har alla det.

På två år har det nått i runda slängar 5 % av marknaden. Historiken håller inte med din tes alls. Om du läser lite hur andra resonerar kring Thunderbolt och om du tar till dig alla de stora nackdelarna som talar mot så ser du varför alla inte kommer ha det om 3-5 år. Om de inte lyckas hitta sina nischer att slå sig in på snart så går utvecklingen snarare mot att det blir en Apple exklusiv historia.

Tanken var god men utförandet var tämligen dåligt. Tror det hade gått mycket bättre om PCI-SIG hade skött det hela så det åtminstone var tillverkarneutralt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men... De USBminnen som finns på marknaden idag belastar ju knappt hela bandbredden som USB 2.0 tillhandahåller, än minde USB 3.0...
Vad spelar det för roll om gränssnittet klarar 10Gbit/s i full duplex när minnet i sig skickar och tar emot i 50MB/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tycker nog ändå att två stycken RAIDade WD Black diskar bör vara snabbare än 76MB/s? Tror hellre på att det är den externa som begränsar.

Nja beror väl lite på HUR du har raidat dina WD Black diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Thunerbolt
Det är en ny Firewire. En specialport som överlever för att Apple och ett par nischade produkter använder den. I fallet Firewire var det DV-kameror och en del utrustning för ljudproduktion.

Men är/var inte Firewire mer 'mainstream' än vad Thunderbolt är?
Tror alla datorer jag har haft som varit tillräckligt nya för att ha USB 2.0 även har haft Firewire.
Nej nu ljuger jag, har en Pentium 4 laptop som jag fått gratis som bara har USB. Men Core(1) Duo laptopen jag köpte själv för massa år sen har Firewire, fast bara den mindre kontakten utan strömförsörjning och vad blir det 5 stationära datorer som haft Firewire.

Sen har jag haft stationära utan Firewire också, men då har de antingen haft USB 1.0/1.1 eller inte ens haft USB överhuvudtaget.

Ja sen var det en gammal Mac också som har Firewire men har för mig det bara var USB 1.1 på den.

Nu kanske jag är den enda som har dator med Firewire. Men som sagt är det inte bara en dator det har rört sig om och jag har inte behövt leta specifikt efter Firewire.
Däremot om man ska ha extern hårddisk så får man kolla om det bara är USB eller vad mer som finns.
Hade en som hade både USB 2.0 och Firewire 400 och gjorde lite tester och det skiljde en del i överföringshastigheter och ännu mer i accesstider och CPU användning (då på en Pentium 4) till Firewire's fördel.
Så när det skulle bli ny extern hårddisk (var länge sen nu) fick det bli en som hade Firewire 400 och 800 utöver USB.

Permalänk
Medlem

Gammal nu när apple kirrat Thunderbolt 2!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det återstår att se, USB 3.0 kom ju 2008, och var inte länge sen det började anses som standard, något som i princip alla har.

Om de faktiskt höll den hastighet de påstod; Ja. Som det ser ut på de flesta lagringsenheter idag så kan jag tycka att mycket finns att önska, speciellt när man som jag och sambon flitigt för över serier och filmer till extern HDD.

Provade nu att föra över en 7.6GB stor .ISO-fil till HDDn via USB 3.0, vilket tog 100 sekunder, vilket resulterar i en genomsnittlig överföringshastighet på 76MB/s. Ligger en bit under 625MB/s måste jag säga.

Då får ni skaffa en extern SSD då om ni ska få det att gå fortare. Det är hårddisken som inte är snabbare.
Min gamla 2,5 tums disk som nästan är full kommer bara upp i ca 40MB/s på Sata och det skulle bli samma på usb3 eftersom disken inte är snabbare, men det är iaf snabbare än på den usb2 den satt på innan.

Däremot är ju de teoretiska värdena för alla såna här gränssnitt mest bara teoretiska. Det finns alltid en del overhead eller andra begränsningar.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Får köra på engelska, thumbdrive.

Inte en chans.

Minnepinne får det bli isf. Annars funkar även sticka.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuessWho:

Men är/var inte Firewire mer 'mainstream' än vad Thunderbolt är?
Tror alla datorer jag har haft som varit tillräckligt nya för att ha USB 2.0 även har haft Firewire.
Nej nu ljuger jag, har en Pentium 4 laptop som jag fått gratis som bara har USB. Men Core(1) Duo laptopen jag köpte själv för massa år sen har Firewire, fast bara den mindre kontakten utan strömförsörjning och vad blir det 5 stationära datorer som haft Firewire.

Sen har jag haft stationära utan Firewire också, men då har de antingen haft USB 1.0/1.1 eller inte ens haft USB överhuvudtaget.

Ja sen var det en gammal Mac också som har Firewire men har för mig det bara var USB 1.1 på den.

Nu kanske jag är den enda som har dator med Firewire. Men som sagt är det inte bara en dator det har rört sig om och jag har inte behövt leta specifikt efter Firewire.
Däremot om man ska ha extern hårddisk så får man kolla om det bara är USB eller vad mer som finns.
Hade en som hade både USB 2.0 och Firewire 400 och gjorde lite tester och det skiljde en del i överföringshastigheter och ännu mer i accesstider och CPU användning (då på en Pentium 4) till Firewire's fördel.
Så när det skulle bli ny extern hårddisk (var länge sen nu) fick det bli en som hade Firewire 400 och 800 utöver USB.

Kolla utvecklingen för Firewire de senaste tre åren. De är ovanliga nu. De har försvunnit mer eller mindre helt från laptopar och de är borta från billiga moderkort också. Prisjakt säger 78 av 363 moderkort för s1155. Mitt moderkort har inte firewire. Av 89 moderkort med nya s1150 har 2 firewire enligt prisjakt.

Firewire hade stora tekniska fördelar mot USB 1. Den var snabbare, gav mer ström och belastade inte processorn. Nu har USB kommit ikapp med hastigheten och processorbelastningen har blivit irrelevant. Den stora nackdelen med Firewire har alltid varit kostnaden. Den har alltid varit dyrare och därför var det svårt att konkurrera mot USB. Hade de inte lyckats få in Firewire som standard på all DV kameror hade det försvunnit för länge sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Firewire hade stora tekniska fördelar mot USB 1. Den var snabbare, gav mer ström och belastade inte processorn. Nu har USB kommit ikapp med hastigheten och processorbelastningen har blivit irrelevant. Den stora nackdelen med Firewire har alltid varit kostnaden. Den har alltid varit dyrare och därför var det svårt att konkurrera mot USB. Hade de inte lyckats få in Firewire som standard på all DV kameror hade det försvunnit för länge sedan.

Helt klart är största fördelen med Firewire när man jämför Firewire 400 mot USB 1. Där Firewire är bättre på allt (förutom kostnaden) och då dessutom mycket bättre.
Men fortfarande i Firewire 400 vs USB 2.0 så var ofta den praktiska överföringen högre på Firewire även om USB 2.0 hade högre teoretisk maxhastighet. När man dessutom får lägre accesstider och lägre cpu belastning så tycker jag inte det finns någon anledning att koppla in en extern hårddisk på USB 2.0 om både dator och hårddisk även har Firewire.
Men visst var det med CPU belastning mer relevant när det var Pentium 4:0r och Athlon XP och även single core Athlon 64:0r som gällde.
Fast kan man välja så kan man lika gärna köra med samma jobb utfört till mindre belastning nu också.
På sätt och vis har utvecklingen gått till det sämre där, ingenting behöver vara optimerat för folk har så snabba datorer ändå... Allt ska vara bloatware.

Hur ligger USB 3.0 och Thunderbolt till när det kommer till accesstider och cpu belastning?
Kanske inte super-relevant. Men ändå kul att veta.

Skrivet av Zotamedu:

Kolla utvecklingen för Firewire de senaste tre åren. De är ovanliga nu. De har försvunnit mer eller mindre helt från laptopar och de är borta från billiga moderkort också. Prisjakt säger 78 av 363 moderkort för s1155. Mitt moderkort har inte firewire. Av 89 moderkort med nya s1150 har 2 firewire enligt prisjakt.

Tyvärr har jag inget/ingen moderkort/dator som är mindre än 3 år gammal (bortsett från Raspberry Pi). Kanske blir att skaffa nytt i höst.
Tack för statistiken och ett intressant inlägg.

Permalänk
Medlem

Är inte poängen med ett portabelt fickminne att det skall fungera till i stort sett vilken dator som helst? Även en gammal avdankad sådan i långtbortistan eller i USB-ekistan?

TB minne är dödfött redan från början, för dyrt och nästan inga datorer har det! TB kommer det bli med som med FireWire800 som det aldrig blev nått av!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bilnyckel, typ modell volvo.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, portabla grafiklösningar har ingen framtid.
Låg- och mellan- segmentet av diskreta grafikkort slås ut av processorer med integrerad grafik som AMDs APUer och Intels nya Haswell.
Den inbygggda grafiken i processorerna blir bara bättre och bättre för varje generation, och man kan redan spela många spel på dom om man inte krävar senaste spelen i högsta upplösningarna.

Nej, nästan inga nya datorer har Thunderbolt.
Thunderbolt finns endast på vissa dyra enthusiast moderkort., det är inte mainstream.

Den dagen vi ser thunderbolt "3" och framåt så är det troligtvis bandbredd nog att det går det köra high end gpus till laptopen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det var det fulaste jag sätt på länge.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.