AMD A4-5000 "Kabini" med "Jaguar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Passiv kylning är överskattat om man bryr sig om temps och bara vill ha en tyst dator. Jag provade en gång ett passivt bygge genom att ta bort fläkten på ett MSI E350IA-E45 (den har också en stor kylfläns som ASUS dedikerat passiva variant), visst fungerade det men temperaturen låg på 80C vid belastning. Det räckte med att sätta tillbaka 40mm fläkten begränsad till lägsta varvtal för att temperaturen ska sjunka till 50C. Jag limmade senare på en 120mm slimprofile fläkt på 800RPM som var ohörbart på mer än 5cm avstånd med lika gott resultat på temperaturen.

Slutsats: en knäpptyst dator går att åstadkomma med rätt fläktar och varvtalsbegränsning, och fortfarande med överlägsen kylförmåga jämfört med en helt passiv lösning.

Ja men en tyst 120mm på en stor påkostad "passiv" kylfläns är ju mycket bättre än en sniken liten fläns som täcks helt av en 60-80mm fläkt.
Dessutom ger det folk möjlighet att välja - vill jag köra passivt och varmt, eller vill jag klämma dit en lågvarvare.
Men dessa kort verkar endast ha budget i åtanke. Kanske kommer något mer påkostat längre fram.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Passiv kylning är överskattat om man bryr sig om temps och bara vill ha en tyst dator. Jag provade en gång ett passivt bygge genom att ta bort fläkten på ett MSI E350IA-E45 (den har också en stor kylfläns som ASUS dedikerat passiva variant), visst fungerade det men temperaturen låg på 80C vid belastning. Det räckte med att sätta tillbaka 40mm fläkten begränsad till lägsta varvtal för att temperaturen ska sjunka till 50C. Jag limmade senare på en 120mm slimprofile fläkt på 800RPM som var ohörbart på mer än 5cm avstånd med lika gott resultat på temperaturen.

Slutsats: en knäpptyst dator går att åstadkomma med rätt fläktar och varvtalsbegränsning, och fortfarande med överlägsen kylförmåga jämfört med en helt passiv lösning.

Men efter ett år så låter en 40-50mm fläkt låter som om någon släpper en rasp genom ett stuprör. Ska de ha fläktar så ska det ju vara ordentligt i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Ja men en tyst 120mm på en stor påkostad "passiv" kylfläns är ju mycket bättre än en sniken liten fläns som täcks helt av en 60-80mm fläkt.
Dessutom ger det folk möjlighet att välja - vill jag köra passivt och varmt, eller vill jag klämma dit en lågvarvare.
Men dessa kort verkar endast ha budget i åtanke. Kanske kommer något mer påkostat längre fram.

Skrivet av Aleshi:

Men efter ett år så låter en 40-50mm fläkt låter som om någon släpper en rasp genom ett stuprör. Ska de ha fläktar så ska det ju vara ordentligt i så fall.

Jag var på väg att föreslå att man kan lägga dit en varvtalsbegränsare på 40mm fläkten - det kommer att göra datorn tyst men håller processorn fortfarande tillräckligt "kall". Men Aleshi fick mig lite där, fläktar tenderar tyvärr att låta mer med tiden.

Annars kanske man kan försöka kränga dit en kylare själv, jag tror inte att det är omöjligt. Man tar något aluminiumblock (exv Intel standardkylare med fläkten avmonterad), borrar hål i den som motsvarar hålen på moderkortet, och monterar dit den med lämpliga distanser. Sen klistrar man på en 100mm slim fläkt med varvtalsbegränsare. Jag kanske ska göra det till mitt nästa projekt bara för att visa att det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lei:

Jag var på väg att föreslå att man kan lägga dit en varvtalsbegränsare på 40mm fläkten - det kommer att göra datorn tyst men håller processorn fortfarande tillräckligt "kall". Men Aleshi fick mig lite där, fläktar tenderar tyvärr att låta mer med tiden.

Annars kanske man kan försöka kränga dit en kylare själv, jag tror inte att det är omöjligt. Man tar något aluminiumblock (exv Intel standardkylare med fläkten avmonterad), borrar hål i den som motsvarar hålen på moderkortet, och monterar dit den med lämpliga distanser. Sen klistrar man på en 100mm slim fläkt med varvtalsbegränsare. Jag kanske ska göra det till mitt nästa projekt bara för att visa att det går.

Låter som ett bra projekt. Är alldeles för lite sådana moddar nu för tiden. Förr handlade minsann inget som sleeving, då var det riktig moddning för riktiga ändamål.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot när dessa moderkort släpps, hoppas det är snart. Intel är på gång med Silvermont och någonstans har jag sett moderkort på det. Så länge mina borrar klarar aluminium ska det inte vara allt för svårt.

Permalänk
Medlem

Hmm, har dessa dual-channel ändå?

Citat:

Dual-channelDDR3 Memory architecture

http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ASBR:

Det måste vara tryckfelsnisse som varit i farten då Kabini och Temash har endast stöd för single-channel (64-bit). Tror ECS syftar på att det går att installera två minnesmoduler på moderkortet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det måste vara tryckfelsnisse som varit i farten då Kabini och Temash har endast stöd för single-channel (64-bit). Tror ECS syftar på att det går att installera två minnesmoduler på moderkortet.

Aha, lite ful marknadsföring då kanske, eller tryckfelsnisse som du sa.
Tack för klargörande

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

En liten titt på den intressanta "värstingmodellen", A6-5200, på ett Mini-ITX från Asrock som ser väldigt trevligt ut.
Verkar ha allt man kan tänkas vilja ha, även DVI
Tyvärr hade de ingen lust att mäta strömförbrukning på systemet, men men, bättre än inga nyheter/tester alls.

http://www.baboo.com.br/hardware/review-amd-kabini-a6-5200-ap...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nästa test av samma Asrock-kort är lite mer utförligt.
28W idle med 850W nätagg och 8GB RAM (och två diskar som jag tolkade det) känns rätt lovande, men processorn verkar ju gå väääldigt varm, men kanske är byggd för att klara det.
Spöar gamla E-350 flera gånger om gör den ju i alla fall, som tur är, då den verkar för långsam för att vara användbar egentligen.
Står tyvärr inget om ljudnivån på fläkten. Kanske kan gå få dit en extra tunn 120mm med konverter som man buntar/limmar/binder fast på något sätt?

Vet ej om översatta länkar går att posta, så jag ger er bägge:

http://adrenaline.uol.com.br/biblioteca/analise/784/amd-a6-52...
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=auto&tl=sv&pre...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)