Permalänk
Medlem

3,6ghz max?

Tjenare, har en i5 3470 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=748721)

Jag har klockat upp till max (3,6) på mitt moderkort. Men jag har tankar på att köpa ett nytt moderkort inom ett halvår,finns det då möjlighet att jag kan klocka den mer?(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749862).

Jag har en ganska brutal kylare med 2 st 120mm fläktar på var sida. (http://m.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/processork...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ingen garanti för någonting när det kommer till klockning tyvärr, kan bli mer kan bli mindre går inte säga utan att du testar.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Har du klockat med BCLK? Skulle inte rekommendera det, du klockar ju även PCI och RAM så om du går för högt så kommer skiten krascha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom din CPU har låst multipel så kan den inte klockas mer. Man kan justera turbon som du uppenbarligen gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Har du klockat med BCLK? Skulle inte rekommendera det, du klockar ju även PCI och RAM så om du går för högt så kommer skiten krascha.

Ja, jo jag har försökt med det mesta. Men skulle vilja veta varför det ären gräns på 3,6. Vad menar du med BCLK?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nej, eftersom din CPU har låst multipel så kan den inte klockas mer. Man kan justera turbon som du uppenbarligen gjort.

Okej så det jag kan göra är att köpa ny processor istället för moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Ja, jo jag har försökt med det mesta. Men skulle vilja veta varför det ären gräns på 3,6. Vad menar du med BCLK?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AntonKG:

Okej så det jag kan göra är att köpa ny processor istället för moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Processorer som inte har ett "K" i slutet har en låst multiple.

Processorer med "K" är bättre och lättare att överklocka. (2500k, 3570k etc.)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Processorer som inte har ett "K" i slutet har en låst multiple.

Processorer med "K" är bättre och lättare att överklocka. (2500k, 3570k etc.)

Okej! Tack. Vad står just "K:et" för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Okej så det jag kan göra är att köpa ny processor istället för moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle rekommendera att du skaffar ett Z77-baserat moderkort och en K-processor, om du vill överklocka.

Permalänk
Medlem

Processorer som har ett "K" i slutet har inte en låst multiple.

Skrivet av AntonKG:

Okej! Tack. Vad står just "K:et" för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av AntonKG:

Okej! Tack. Vad står just "K:et" för?

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har olika bokstäver för olika typer av processorer, K står helt enkelt för "Unlocked".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Okej! Tack. Vad står just "K:et" för?

Skickades från m.sweclockers.com

Klockbar

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i5 3570k @ 3.4 Ghz | Corsair 8 GB 2 x 4GB LP | Gigabyte Geforce GTX 670 2GB OC | be quiet! Pure Power 630w 80+ Bronze Modular | MSI Z77A-GD55 ATX |Samsung Basic SSD 830 128 GB | W7HP

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nej, eftersom din CPU har låst multipel så kan den inte klockas mer. Man kan justera turbon som du uppenbarligen gjort.

Skrivet av AntonKG:

Ja, jo jag har försökt med det mesta. Men skulle vilja veta varför det ären gräns på 3,6. Vad menar du med BCLK?

Skickades från m.sweclockers.com

Om multiplikatorn är låst så måste man mycket riktigt överklocka med FSB/BLCK (eller vad motsvarigheten heter på de nya prollarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om multiplikatorn är låst så måste man mycket riktigt överklocka med FSB/BLCK (eller vad motsvarigheten heter på de nya prollarna).

Det går också att justera turbon. Så man skulle kunna säga att multiplikatorn ändå inte är helt låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmuus:

Så lätt var det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det går också att justera turbon. Så man skulle kunna säga att multiplikatorn ändå inte är helt låst.

Gött!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Så lätt var det

Skickades från m.sweclockers.com

Eller "Kool"... ingen vet väl 100% säkert. (Finns det något överklocknings relaterat ord i engelskan som börjar på "K"?)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Vissa av Intels bokstäver kan härledas till typ av processor, som "Q" for quad-core, men andra bokstäver, som K tex, är nog bara tagna ur luften.
http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-n...