Club 3D slutar tillverka Geforce – blir Radeon-exklusiva

Permalänk
Melding Plague

Club 3D slutar tillverka Geforce – blir Radeon-exklusiva

Grafikkortstillverkaren Club3D klipper banden till Nvidia och upprättar ett exklusivitetsavtal med AMD, vilket betyder att det endast blir Radeon-baserade modeller framöver.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör inte mig någonting, har alldrig köpt ett Club3D kort, de är inte så stora i Sverige endå

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Administrativ avgift

Riktigt bra kylare värt om de kom till Sverige!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag trodde Club 3D redan var Radeon-exklusiva, visste inte hade dom gjort GeForce-kort med... aldrig sett ett sånt.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Låter som om NVIDIA börjar buffla sig på marknaden på grund av sin dominerande ställning...vad bra! Då kan AMD komma ikapp.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Härligt att dom går in i det röda-laget! Har faktiskt haft ett Club 3D 8600Gt en gång i tiden!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Grafikkortstillverkaren Club3D klipper banden till Nvidia och upprättar ett exklusivitetsavtal med AMD, vilket betyder att det endast blir Radeon-baserade modeller framöver.

Läs artikeln

Club-vem??

Aldrig handlat eller ens funderat över det märket, visste knappt att det existerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Club 3D who? Hade inte ens hört talats om dem innan detta så jag antar att det inte kommer påverka mig så mycket. Men man hoppas ju att AMD "kommer ikapp" nu med alla saker som händer i deras fördel. Det lär dock ta ett tag innan de kan mäta sig mot Intels processorer. Men då länge de kan pusha ut bra grafikkort så är jag glad.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Club 3D är känt sedan länge, men har aldrig köpt något av deras kort, så jag har ingen koll på hur de är.

En liten pungspark på Jen-Hsun är alltid välkommet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Jag trodde Club 3D redan var Radeon-exklusiva, visste inte hade dom gjort GeForce-kort med... aldrig sett ett sånt.

Blev förvånad också, Club3D hade enormt många ATI kort, minns inte att jag sett något GeForce kort alls, ev endast något budget Nvidia GT kort isåfall.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Visst hade man ett Club 3D kort för länge sedan.. ATI Radeon 9600 XT
Men inte ser man skymten av de i Sverige särskilt mycket!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Visste faktiskt inte att Club 3D någonsin gjorde Nvidia-kort!

Permalänk
Medlem

Det är en intressant utveckling.
De "små" grafikkortstillverkarna verkar föredra att knyta sig till en enda GPU-leverantör medan det verkar som att de stora drakarna (Asus, MSI, Gigabyte) har valt att inte göra det.
Man kan undra varför?
Kan det vara så att de får mycket förmånligare priser?
Jag misstänker att drakarna inte betalar överpriser för GPUerna de heller.

Permalänk

Bra för AMD och dåligt för Nvidia som det ser ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar Club3D, de har bra produkter och låga priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ungefär som EVGA för Nvidia då, undrar dock om de kan matcha 10 års garantin som EVGA ger

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Förmodligen höll dom inte tillräckligt hög klass och fick därmed "kicken" av Nvidia precis som XFX

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Sista Club3D kortet jag såg var ett GeForce 6800GT, jag har undrat vart dom tog vägen sedan dess.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förmodligen höll dom inte tillräckligt hög klass och fick därmed "kicken" av Nvidia precis som XFX

XFX som var en av de mest uppskattade och prisbelönta Nvidia-anknytna tillverkarna? Snälla.

XFX var GeForce-exklusiva under en lång tid, men inför releasen av Fermi stod Nvidia utan en konkurrenskraftig produkt.
XFX började då sälja Radeon för att överleva.
Nvidia blev putt och bestämde att XFX inte skulle få några Fermi-baserade produkter i början.
XFX bestämde sig för att sluta sälja Nvidia.
Båda parterna lämnade samarbetet.

Skärp dig.

Mitt HD4870 var refernsmodell med Club3D-klistermärken. Funkade alldeles utmärkt, precis som alla andra grafikkort jag ägt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Club3D korten jag ägt har alltid varit lågt pris och hög kvalité!

Förstår inte hur folk inte kan känna till dom? Tyckte det inte var så länge sen det kryllade av sånna kort från dom. Mitt ATi 9600XT är ett Club 3D och det har funkat fint i alla år och har inte givit upp än!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Då kanske vi får se ett 7970 ghz med 6st displayport Hade varit trevligt tycker jag, ett 7870 känns kanske inte som att det skulle orka med alla skärmarna... i alla fall inte lika bra

http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/r...

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Permalänk
Avstängd

jag har faktiskt haft ett club3d en gång i tiden 9600 eller om det var 9800 som hängde med i många år och i många battlefield vietnamn rundor och funkade helt ok då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Låter som om NVIDIA börjar buffla sig på marknaden på grund av sin dominerande ställning...vad bra! Då kan AMD komma ikapp.

Vilken dominerande ställning, intel är klart störst på GPU marknaden med nästan 50 % andel. AMD och nvidia är ungefär lika stora och delar på resten

Permalänk
Medlem

Nvidia har alldeles för hög kostnad för 3rd part manu i dagsläget i förhållande till amd. Denna nyhet är knappast nån shocker och fler kommer köra på AMD only om de inte sänker kostnaden för licensiering.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Lol trodde du menade gf7950 och inte ett radeon 7950. Om man kör linux och har ett gf7950gtx så finns det inget i närheten så snabbt i flera år. Idag kommer såklart 4** serien och nyare att vinna i prestanda men inget 9000 eller 8000 hade en julle i openGL mot 7950gtx. Två av dem i SLI slår fortfarande det mesta i openGL oavsett. Directx stödet för 7950 kanske inte var ideal men vem bryr sig om directx ändå.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv

Bra där! Fler högpresterande grafikkort och vinst åt AMD med grafikkort från Club3D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Vilken dominerande ställning, intel är klart störst på GPU marknaden med nästan 50 % andel. AMD och nvidia är ungefär lika stora och delar på resten

Beror givetvis på hur man räknar. Intel tillverkar inga GPU:er som entusiaster eller spelare är särskilt intresserade utav men de kommer med "på köpet" i en hel del lapptops, det är väl bra om man kan spara lite batteritid ibland men i övrigt är det inte mycket till användning av Intels GPU:er.

Marknaden för företagskunder är sällan intresserade av mycket beräkningskraft och vill de ha hårdvara till tunga GPU-applikationer så har jag svårt att någon väljer INTEL idag. Men jag kan ha fel...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är en intressant utveckling.
De "små" grafikkortstillverkarna verkar föredra att knyta sig till en enda GPU-leverantör medan det verkar som att de stora drakarna (Asus, MSI, Gigabyte) har valt att inte göra det.
Man kan undra varför?
Kan det vara så att de får mycket förmånligare priser?
Jag misstänker att drakarna inte betalar överpriser för GPUerna de heller.

EVGA samt Sapphire är väldigt stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Beror givetvis på hur man räknar. Intel tillverkar inga GPU:er som entusiaster eller spelare är särskilt intresserade utav men de kommer med "på köpet" i en hel del lapptops, det är väl bra om man kan spara lite batteritid ibland men i övrigt är det inte mycket till användning av Intels GPU:er.

Marknaden för företagskunder är sällan intresserade av mycket beräkningskraft och vill de ha hårdvara till tunga GPU-applikationer så har jag svårt att någon väljer INTEL idag. Men jag kan ha fel...

Det är inte på entusiaster företagen tjänar sina pengar, det är en ganska liten andel. Faktum kvarstår Nvidia är 3:a när det gäller att leverera grafikkretsar

http://jonpeddie.com/press-releases/details/nvidia-winner-in-...