Permalänk

Klocka i5-2500 3,30 ghz

Tjena har en Klocka i5-2500 3,30 ghz med ett gtx 660. Har börjat folda och tycker att det är både kul och givande. Självklart så vill man vässa sina resultat. Utan att gå in på allt för mycket om folding på denna del av forumet, hur pass enkelt och säkert är det att klocka denna processor utan alltför stora risker?

Har antec khuler 620 kylare till den.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Svaret är du kan inte klocka den för det är ingen K modell så den har inte upplåst multipel.
Visst kan du gå in aktivera turbo boost så den hoppar upp i 3.7ghz mer än de kan man inte direkt göra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Svaret är du kan inte klocka den för det är ingen K modell så den har inte upplåst multipel.
Visst kan du gå in aktivera turbo boost så den hoppar upp i 3.7ghz mer än de kan man inte direkt göra.

Hur vet jag ifall det är en K modell eller inte? Jag själv är ingen datorexpert, men min kompis som valde denna "setup" valde just denna typ utav prossessor för att han sa att man kan klocka den i framtiden. Minns att denna inte ens var inne hos inet och vi var tvugna att vänta på den. Men kan vara jag som minns/har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Hur vet jag ifall det är en K modell eller inte? Jag själv är ingen datorexpert, men min kompis som valde denna "setup" valde just denna typ utav prossessor för att han sa att man kan klocka den i framtiden. Minns att denna inte ens var inne hos inet och vi var tvugna att vänta på den. Men kan vara jag som minns/har fel.

Gå in i start sen kör och skriv dxdiag.

Eller så går du in laddar ner cpu-z:
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Sen behöver vi veta vad du har för moderkort också.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Entusiast

Ladda som sagt ner CPU-Z och kolla om det står "K" efter i5 2500, gör det inte det så har du en käftsmäll att utdela till din kompis

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ladda som sagt ner CPU-Z och kolla om det står "K" efter i5 2500, gör det inte det så har du en käftsmäll att utdela till din kompis

Eller så skitar man i att ladda ner något innan han vet att det är en "K" modell genom att gå in i "System" i Windows @Kontrollpanelen

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Curemylife:

Eller så skitar man i att ladda ner något innan han vet att det är en "K" modell genom att gå in i "System" i Windows @Kontrollpanelen

Whatever floats your boat

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

http://tinypic.com/r/neufm1/5

Yes det där K:et finns där!! WIHOOOO!

Sedan tog jag lite andra bilder, kanske kan vara till nytta

http://tinypic.com/r/o9ppw3/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

http://tinypic.com/r/neufm1/5

Yes det där K:et finns där!! WIHOOOO!

Sedan tog jag lite andra bilder, kanske kan vara till nytta

http://tinypic.com/r/o9ppw3/5

Eftersom i5 2500K är en processor från Sandy Bridge-serien så kan du börja här för allt med överklockning att göra: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

http://tinypic.com/r/neufm1/5

Yes det där K:et finns där!! WIHOOOO!

Sedan tog jag lite andra bilder, kanske kan vara till nytta

http://tinypic.com/r/o9ppw3/5

Grattis, då har du vad som möjligen är den mest lättklockade CPU-modellen genom tiderna.

Läs på om hur man överklockar Sandy Bridge.

Permalänk

http://tinypic.com/r/ankb3s/5

En bild på minnet

Åhh, vad glad jag blir att gå från att det ej är möjligt att klocka till att den är klockvänlig haha

För ett par år sedan var jag väldigt inne på att klocka men vågade aldrig, nu känns jag modigare. Vart bör man stanna för att ej ha sönder något? Ska läsa guiden nu, hur många timmmar bör man räkna med att det tar att lära sig allt och börja mixtra?

Permalänk
Skrivet av steelrich:

Tjena har en Klocka i5-2500 3,30 ghz med ett gtx 660. Har börjat folda och tycker att det är både kul och givande. Självklart så vill man vässa sina resultat. Utan att gå in på allt för mycket om folding på denna del av forumet, hur pass enkelt och säkert är det att klocka denna processor utan alltför stora risker?

Har antec khuler 620 kylare till den.

Tack på förhand

Har kört min 2500k i 5Ghz med en antec 620. Dock inget jag skulle rekommendera om man håller på å lär sig typ. Och folding blir ju tung last under långa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

http://tinypic.com/r/ankb3s/5

En bild på minnet

Åhh, vad glad jag blir att gå från att det ej är möjligt att klocka till att den är klockvänlig haha

För ett par år sedan var jag väldigt inne på att klocka men vågade aldrig, nu känns jag modigare. Vart bör man stanna för att ej ha sönder något? Ska läsa guiden nu, hur många timmmar bör man räkna med att det tar att lära sig allt och börja mixtra?

Under 1,38V och ~85 grader i stresstest brukar man väl försöka hålla sig under för en 24/7-klock.

Kan ta lång tid, kan ta kort tid.
Att få till en bra optimal klock kan ta hur många timmar som helst.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Under 1,38V och ~85 grader i stresstest brukar man väl försöka hålla sig under för en 24/7-klock.

Kan ta lång tid, kan ta kort tid.
Att få till en bra optimal klock kan ta hur många timmar som helst.

OM jag inte vill få någon optimal klock utan nöjer mig med typ @3,8. Finns det inga " magiska siffror" eller saker man kan ändra på enkelt utan att behöva dra det till en adcancerad nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Under 1,38V och ~85 grader i stresstest brukar man väl försöka hålla sig under för en 24/7-klock.

Kan ta lång tid, kan ta kort tid.
Att få till en bra optimal klock kan ta hur många timmar som helst.

Är det inte bara att ta volten på auto och sen höjja Ghz stegvis och kolla tems osv innan man går upp ett steg till? Så har jag gjort iallfall

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Är det inte bara att ta volten på auto och sen höjja Ghz stegvis och kolla tems osv innan man går upp ett steg till? Så har jag gjort iallfall

Det funkar, men då får du inte riktigt med ordet "optimal" i mitt inlägg, hehe. För optimalt blir det inte

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av steelrich:

OM jag inte vill få någon optimal klock utan nöjer mig med typ @3,8. Finns det inga " magiska siffror" eller saker man kan ändra på enkelt utan att behöva dra det till en adcancerad nivå?

Det enda du behöver bry dig om är Volt och multipeln.

Finns inga magiska siffror, inga genvängar. Dessutom är alla cpu's olika.

Men som sagt volt och multipel är allt du behöver ändra på, det lär räcka upp till 5Ghz iaf, beroende på hur bra din cpu klockar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

OM jag inte vill få någon optimal klock utan nöjer mig med typ @3,8. Finns det inga " magiska siffror" eller saker man kan ändra på enkelt utan att behöva dra det till en adcancerad nivå?

Nja. Men du kan göra som många andra; låta spänningen vara på auto och bara höja frekvensen. Det ger en högre spänning än vad som borde behövas, men kommer säkert funka för 3,8 GHz.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Det funkar, men då får du inte riktigt med ordet "optimal" i mitt inlägg, hehe. För optimalt blir det inte

Nä, auto tenderar ju att sätta volten helt galet högt.

Men vill man testa om man har en hög klockande cpu så sätt multipel x55 och volt på auto. Bootar den är det bara att gratulera(OBS gör ej detta på en ivy)

EDIT: Ok ska ge dig en siffra för en gång skull, volt 1.33, multipel x46 Vill minnas att jag kört det på min 2500k, har den inte monterad i nån dator nu så kan inte kolla men prova det. Helt ofarligt, är det stabilt så låt volten vara på 1.33 men öka multi till x47

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Under 1,38V och ~85 grader i stresstest brukar man väl försöka hålla sig under för en 24/7-klock.

Kan ta lång tid, kan ta kort tid.
Att få till en bra optimal klock kan ta hur många timmar som helst.

Skrivet av thereal_twisted:

Nä, auto tenderar ju att sätta volten helt galet högt.

Men vill man testa om man har en hög klockande cpu så sätt multipel x55 och volt på auto. Bootar den är det bara att gratulera(OBS gör ej detta på en ivy)

EDIT: Ok ska ge dig en siffra för en gång skull, volt 1.33, multipel x46 Vill minnas att jag kört det på min 2500k, har den inte monterad i nån dator nu så kan inte kolla men prova det. Helt ofarligt, är det stabilt så låt volten vara på 1.33 men öka multi till x47

Hur många ghz kommer detta att räcka till?

O tack som fan för siffrorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det funkar, men då får du inte riktigt med ordet "optimal" i mitt inlägg, hehe. För optimalt blir det inte

Okej du förstår jag vad du menar
Bara för att visa hur min clock ser ut:

max temp är ~ 70° och det är väll inte så dåligt?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Hur många ghz kommer detta att räcka till?

O tack som fan för siffrorna!

De siffrorna han gav såg ut att vara en bra processor, räkna inte med att det går på din.

Skrivet av Theposjo:

Okej du förstår jag vad du menar
Bara för att visa hur min clock ser ut: http://i.imgur.com/ZUfWThA.png
max temp är ~ 70° och det är väll inte så dåligt?

Tempen är bra, spänningen är ju på gränsen. Intel specificerar ju 1,38 som max, vet inte om jag hade velat ligga exakt där men visst. 4,4 GHz på 1,38V känns dock väldigt lite.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Hur många ghz kommer detta att räcka till?

O tack som fan för siffrorna!

Multipeln gånger basfrekvensen (100) blir frekvensen. Så 46x100=4600MHz=4,6GHz

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Hm någon som vet vad det skulle krävas att få upp den till 4ghz? Läst guiden men lite för komplicerat för mig för tillfället, eller ska jag bara sätta volten på auto och klocka uppåt och övervakta tempen?

Permalänk
Medlem

till trådskaparen, jag har klockat min i5-2500K från 3.3 till 4.3, där ligger den stabilt, jag kan köra 4.5 men då är den ungefär 90% stabil så jag sänkte till 4.3 å täntke jaja, jag har iaf klockat upp den med 1.0Ghz å det är gott nog

nu får gärna folk rätta mig, men jag vill minnas att jag läst att det varierar väldigt mycket på om man får en bra eller en dålig i5:a å att dem dåliga inte klarar så mycket mer än 4.3 å att de bättre klara upp åt 4.8 till 5.0GHz så jag har då fått en "mindre bra CPU för klockning) så bli inte besviken om du inte får upp den mer än 4.3GHz stabilt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Hm någon som vet vad det skulle krävas att få upp den till 4ghz? Läst guiden men lite för komplicerat för mig för tillfället, eller ska jag bara sätta volten på auto och klocka uppåt och övervakta tempen?

Exakt, du kan börja där. Svårare behöver det inte vara om du bara vill få upp klocken någorlunda högt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Ok, tack alla för svaren! Riktigt Schysst ni som tog er tid o hjälpte mig!

Ni som säger att Auto gör jätte hög volt, den är väl inte farligt hög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

http://tinypic.com/r/neufm1/5

Yes det där K:et finns där!! WIHOOOO!

Sedan tog jag lite andra bilder, kanske kan vara till nytta

http://tinypic.com/r/o9ppw3/5

har du rätt mobo så är det extremt klockvänligt, jag har inget speciellt fett mobo för överklockning själv men jag kör min i 3,90ghz med stockkylaren bara genom att ha skruvat upp multipeln och den har rullat på utan blåskärmar eller dylikt (nåja, nån gång i halvåret) i denna hastighet i gott och väl ett år nu.

med bättre kylning kan du med lätthet skrämma upp 2500k i 4,5 ghz eller mer ändå.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Sådär ja, nu är jag uppe i 4,3 ghz med en volt på 1,296 . (auto)

Efter 5 min stresstest så har temperaturen stagnerat på 63grader. Är detta bra siffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Sådär ja, nu är jag uppe i 4,3 ghz med en volt på 1,296 . (auto)

Efter 5 min stresstest så har temperaturen stagnerat på 63grader. Är detta bra siffror?

Låter bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H