Vilken disk ska jag ha mina spel på? SSD/HDD? Har windows på SSDn

Permalänk
Medlem

Vilken disk ska jag ha mina spel på? SSD/HDD? Har windows på SSDn

Hej,

Köpte nyss en 120GB SSD som jag installerat windows 8 på. Har en 500GB SATA HDD också som jag har program osv på. Funderar på var jag ska installera mina spel för bästa möjliga prestanda (högsta möjliga FPS i spelen dvs). Hade tänkt att jag skulle vara smart och installera dem på SSDn eftersom den är snabbare, men därifrån körs ju Windows också. Så då slog det mig att det kanske vore bättre att ha spelen på HDDn så att bägge hårddiskarna kan jobba när man spelar?

Några idéer eller motsättningar?

//Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryp:

Hej,

Köpte nyss en 120GB SSD som jag installerat windows 8 på. Har en 500GB SATA HDD också som jag har program osv på. Funderar på var jag ska installera mina spel för bästa möjliga prestanda (högsta möjliga FPS i spelen dvs). Hade tänkt att jag skulle vara smart och installera dem på SSDn eftersom den är snabbare, men därifrån körs ju Windows också. Så då slog det mig att det kanske vore bättre att ha spelen på HDDn så att bägge hårddiskarna kan jobba när man spelar?

Några idéer eller motsättningar?

//Robert

Jag har de spel jag spelar på ssd, vilket bara är ett, me ändå
Tar ju plats, men har du inte ont om plats så installera spel där.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cryp:

Hej,

Köpte nyss en 120GB SSD som jag installerat windows 8 på. Har en 500GB SATA HDD också som jag har program osv på. Funderar på var jag ska installera mina spel för bästa möjliga prestanda (högsta möjliga FPS i spelen dvs). Hade tänkt att jag skulle vara smart och installera dem på SSDn eftersom den är snabbare, men därifrån körs ju Windows också. Så då slog det mig att det kanske vore bättre att ha spelen på HDDn så att bägge hårddiskarna kan jobba när man spelar?

Några idéer eller motsättningar?

//Robert

Du får inte högre FPS tack vare SSD. Du får kortare loading-screens. Lägg spelen på SSD om laddtiderna är någonting du är ute efter.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du får inte högre FPS tack vare SSD. Du får kortare loading-screens. Lägg spelen på SSD om laddtiderna är någonting du är ute efter.

Det beror väl lite på om nya resurser skall laddas mitt under ett spel med. Skall den ladda resurser under drift blir det ju mindre "lagg" om den laddar från SSD.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Du får inte högre FPS tack vare SSD. Du får kortare loading-screens. Lägg spelen på SSD om laddtiderna är någonting du är ute efter.

Nja att jag inte direkt får högre FPS tack vare SSDn vet jag, men min gamla hårddisk är rätt långsam så tänker att det kan påverka vissa spel?

Tack för svaren, kommer nog köra vissa trögladdade spel på SSDn och andra på HDDn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryp:

Hej,

Köpte nyss en 120GB SSD som jag installerat windows 8 på. Har en 500GB SATA HDD också som jag har program osv på. Funderar på var jag ska installera mina spel för bästa möjliga prestanda (högsta möjliga FPS i spelen dvs). Hade tänkt att jag skulle vara smart och installera dem på SSDn eftersom den är snabbare, men därifrån körs ju Windows också. Så då slog det mig att det kanske vore bättre att ha spelen på HDDn så att bägge hårddiskarna kan jobba när man spelar?

Några idéer eller motsättningar?

//Robert

Lägg så mycket som du kan som har märkbara laddningstider på din SSD.

Permalänk
Medlem

SSD gör bara så att spel startar snabbare och har kortare loadingscreens. Ingen bättre prestanda.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |