Har just överklockat min i5-2500 och behöver råd

Permalänk

Har just överklockat min i5-2500 och behöver råd

Hej

Jag har just överklockat min i5-2500k från @4.2 till @4.4 . Jag kör med 1.28 volt (hade 1.265 innan) och körde precis ett spel utan några synliga problem.
Tycker ni att 1.28 är säker volt för överklockningen?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Jag har just överklockat min i5-2500k från @4.2 till @4.4 . Jag kör med 1.28 volt (hade 1.265 innan) och körde precis ett spel utan några synliga problem.
Tycker ni att 1.28 är säker volt för överklockningen?

Tack

ganska låt volt, så du har inget att oroa dig över
själv kör jag med ~3,5v @4,8GHz på min 2700k 24/7

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

ganska låt volt, så du har inget att oroa dig över
själv kör jag med ~3,5v @4,8GHz på min 2700k 24/7

Du skrev fel va, 1.35 menar du? (hoppas)

Permalänk

När jag kollar i CPUID CPU-Z så är volten aldrig stabil. Den skiftar mellan 1.255 upp till 1.28 . Ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

När jag kollar i CPUID CPU-Z så är volten aldrig stabil. Den skiftar mellan 1.255 upp till 1.28 . Ska det vara så?

Det gör min också, då jag inte har fixerad volt, jag har på auto. Min ligger på 1,32V i idle, och 1,28V i load, lite intressant. Men det ska inte vara någon fara vad jag vet.

Permalänk

Läser att folk på 4.4 ghz ligger högre än mig på voltage. Testar nu me Prime och kommer att testa under resten av dagen.
Temperatur just med Prime igång ligger på max 73.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

När jag kollar i CPUID CPU-Z så är volten aldrig stabil. Den skiftar mellan 1.255 upp till 1.28 . Ska det vara så?

Det är normalt.

Vilken temp når CPUn under maximal belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Det gör min också, då jag inte har fixerad volt, jag har på auto. Min ligger på 1,32V i idle, och 1,28V i load, lite intressant. Men det ska inte vara någon fara vad jag vet.

Hur har du lyckats med det? Negativ offset?
Om 1,28V är säkert får du utröna med en stresstest som Prime95 eller liknande, att ha för låg spänning kan straffa sig det också. Men din Vcore verkar rimlig för den frekvensen på en 2500K.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Just nu ligger jag på 75 grader. Prime är igång och kör.

Skrivet av lorgix:

Det är normalt.

Vilken temp når CPUn under maximal belastning?

Permalänk

Jag har inte rört något annat under överklockningen förutom Multipliern och Core Volt som jag höjde till 1.28. Bör jag ändra på något annat?

Permalänk
Medlem

Läs på i den länkade tråden så hittar du massor med kunskap rörande klockning av din processor. Du bör läsa på ordentligt för det finns mycket att vinna på det. Att klocka med offset gör att processorn bara använder den högsta frekvensen när den behövs och klockar ner sig i idle, sparar både ström och slitage...

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

OK det ska jag göra. Men jag behöver ett snabbt svar om möjligt.
Kan jag köra @4.4 och endast ha ändrat på multipliern och volten? Har kört Prime nu i 2 timmar utan några fel.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

OK det ska jag göra. Men jag behöver ett snabbt svar om möjligt.
Kan jag köra @4.4 och endast ha ändrat på multipliern och volten? Har kört Prime nu i 2 timmar utan några fel.

Då ska du naturligtvis gå högre. Sikta på 4,7ghz.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som du helt enkelt har fått ett bra exemplar vilket bara är att gratulera över. Såvitt jag förstår vill det vara så låg volt på så hög klock som möjligt för så lite värmeutveckling som möjligt (om jag inte har fått det hela om bakfoten)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Hur har du lyckats med det? Negativ offset?
Om 1,28V är säkert får du utröna med en stresstest som Prime95 eller liknande, att ha för låg spänning kan straffa sig det också. Men din Vcore verkar rimlig för den frekvensen på en 2500K.

Låg eller ingen LLC kan också ge sådana resultat.

Skrivet av Flexiblus:

Just nu ligger jag på 75 grader. Prime är igång och kör.

Skrivet av Flexiblus:

OK det ska jag göra. Men jag behöver ett snabbt svar om möjligt.
Kan jag köra @4.4 och endast ha ändrat på multipliern och volten? Har kört Prime nu i 2 timmar utan några fel.

Har du kört Prime95 Blend i två timmar utan att CPUn blivit varmare än sjuttiofem grader? Isf skulle jag säga att allt är lugnt.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Hur har du lyckats med det? Negativ offset?
Om 1,28V är säkert får du utröna med en stresstest som Prime95 eller liknande, att ha för låg spänning kan straffa sig det också. Men din Vcore verkar rimlig för den frekvensen på en 2500K.

Det kallas Vdroop, volten droppar vid last. För att motverka det ökar man Loadline calibration(det är vad det är till för)

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Låg eller ingen LLC kan också ge sådana resultat.

Har du kört Prime95 Blend i två timmar utan att CPUn blivit varmare än sjuttiofem grader? Isf skulle jag säga att allt är lugnt.

Sandy är svala prylar, min 2500k har aldrig nånsin passerat 70-75 mer eller mindre.

Permalänk

OK tack för alla svar. Jag är nöjd med 4.4ghz och kommer inte att öka mer. Vill helst vara på den säkra sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

OK tack för alla svar. Jag är nöjd med 4.4ghz och kommer inte att öka mer. Vill helst vara på den säkra sidan

4.7Ghz i 1.365V va inga problem med min gamla 2500K så du har ingenting att oroa dig för.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

OK tack för alla svar. Jag är nöjd med 4.4ghz och kommer inte att öka mer. Vill helst vara på den säkra sidan

Du är på säkra sidan, jag kör aldrig min under 4.6

Har inte siffror på nåt lägre lol

Dock vettigt att backa av lite så första gången, överklockar suget kommer snart tillbaks

Permalänk

Lol, jag är helt övertygad om att suget kommer tillbaks inom 2 månader
Är Ivy Bridge processorer lika enkla att klocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Du skrev fel va, 1.35 menar du? (hoppas)

Haha, jo blev lite fel XD 1.35 ska det naturligtvis va

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Lol, jag är helt övertygad om att suget kommer tillbaks inom 2 månader
Är Ivy Bridge processorer lika enkla att klocka?

Rent praktiskt; ja (dom klockas på samma sätt). Men dom blir varmare när man klockar högt, och därmed får man räkna med lite lägre frekvens.

Permalänk

Tack lorgix !!

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Lol, jag är helt övertygad om att suget kommer tillbaks inom 2 månader
Är Ivy Bridge processorer lika enkla att klocka?

Teoretiskt ja

Praktiskt nej, inte alla ivy kommer upp i 4.4Ghz ens utan att bli för varma.

Permalänk
Medlem

min i5 2500k på 4.8ghz gick på 1.35v 24/7 och för att nå 5.4ghz behövdes det 1.43v men det var bara för benchmarking jag körde på den nivån för den blev alldelles för varm (runt 90'c)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

min i5 2500k på 4.8ghz gick på 1.35v 24/7 och för att nå 5.4ghz behövdes det 1.43v men det var bara för benchmarking jag körde på den nivån för den blev alldelles för varm (runt 90'c)

Det är rimligare med 4,8

1,43 -> 5,4 är dock helt uppåt väggarna, skalade den bättre med volten ju högre du kom eller? tvärt emot alla andra cpus hehe

Stock kylare eller? 1.43V gör inte min 2500k mer än ljummen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är rimligare med 4,8

1,43 -> 5,4 är dock helt uppåt väggarna, skalade den bättre med volten ju högre du kom eller? tvärt emot alla andra cpus hehe

Stock kylare eller? 1.43V gör inte min 2500k mer än ljummen

haha körde en h100 för att nå 5.4ghz och moderkortet pajade någon månad senare, tror jag dödade det med överklockningen

som sagt, 5.4ghz klocken var enbart stabil i benchmarks och inte i prime95, kunde validera klocken iaf

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Teoretiskt ja

Praktiskt nej, inte alla ivy kommer upp i 4.4Ghz ens utan att bli för varma.

min i7 3770k blir ostabil redan vid 4.5ghz oavsett vad jag gör med den så 4.4ghz är max

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

haha körde en h100 för att nå 5.4ghz och moderkortet pajade någon månad senare, tror jag dödade det med överklockningen

som sagt, 5.4ghz klocken var enbart stabil i benchmarks och inte i prime95, kunde validera klocken iaf

Gimme validation, det är ju ingen volt alls på sandy.

Det jäviga är att 2500k'n bootar utan problem @5.5Ghz men när halva windows animeringen har gått så kraschar det, får det inte mkt över 5,3 med turbo evo från win. Men det är konstigt för Vid 5,3 så kan jag köra 3dmark11 glider genom physics testet utan problem. Ligger då på iaf 1,5V, med en silverarrov, med två schyte GT 3000Rpm gärna en sval kväll med testbänken vid öppet fönster hehe

Fixar den physics testet vid 5,3 så borde den går högre, och som sagt bootar osv vid 5.5, Vet inte om det är nån bugg, får rådfråga obi wan hiviz om detta.

3770'n min går också till 5,3, dock inte stabilt direkt, kan köra lite super pi å så. Ska den gå genom physcs testet i 3dm11 så är det max 5050Mhz typ