Ny SSD, och vill ha HDD som lagring.

Permalänk
Medlem

Ny SSD, och vill ha HDD som lagring.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Jag installerade SSD som man ska göra. Dra ut HDD och ja,
När jag har startat datorn och allt är klart. Så är allt på HDD'n. Internet fungerar inte osv.

Så jag har bara lite simpla frågor.

Måste man installera om drivrutinerna till SSD'n eller går det att ha kvar på HDD'n?

Och med allt annat, t.ex skrivbordsbakgrund den måste man sätta om igen, och dra ut alla mappar?
Jag vet inte hur det fungerar.

Hjälp snälla

Permalänk
Medlem

Ja, du måste göra om allt eftersom det är ett nytt OS. Inställningarna från ditt förra OS hoppar ju inte magiskt över till ditt nya.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Tänkte det,

som mitt virusskydd. Det måste jag alltså dra över på SSD, så allt jag ska använda måste jag dra över. Som jag hade en personas på firefox. Det fungerar ju inte nu även fast jag drog över mappen?

Permalänk
Medlem

Vissa grejer kan funka att dra över (kopiera), men långt ifrån allt.
Du bör installera om allt igen på SSD:n om du valt att ha den som systemdisk.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att formatera HDD och göra allt på nytt till SSD

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Som virusprogrammet måste jag dra över till SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nolle96:

Som virusprogrammet måste jag dra över till SSD?

Du måste installera om ALLT. Windows, virsuprogram osv. på SSDn, det kommer inte fungera att bara dra över filerna.

Visa signatur

Citera för svar!
CPU: i5 7600K GPU: Gigabyte Windforce 780 RAM: Corsair 16GB CL16 Vengeance

Permalänk
Medlem

Du kan ha virusprogrammet på hårddisken det redan ligger på men då får du troligen installera om det i samma mapp och ersätta befintliga filer.
Känns som du försöker ta simpla genvägar som egentligen är "senvägar", allt kommer troligen leda till instabila eller obrukbara program
Är en aning förvirrad så låt os reda ut saker.
Du har alltså haft en vanlig hårddisk som systemdisk och sen köpte du en SSD som du nu tänkt ha som ny systemdisk, ait?
I så fall BÖR du installera om samtliga program och drivrutiner.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Jag var helt förvirrad förut. Men nu börjar jag fatta. Tack!

Permalänk
Medlem

Har jag gjort något fel?

Jag försökte starta bf3 och det går ju inte för att den är på HDD. Det kan ju inte vara så att jag måste ha allt på SSD som jag ska använda?

snela hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Ta bort ditt spel och installera på nytt så funkar det oavsett vart du installerar

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Har du kopplat tillbaka HDD:n?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Så fort jag vart klar med att ha installerat SSD så kopplade jag in HDD.

Okej, jag gör det.

Men som utorrent, det måste jag installera om, men alla mina filmer försvinner väl?

Permalänk
Medlem

Om jag går in på "kontrollpanelen" - "avinstallera ett program". Då finns allt på SSD, hur gör jag för att se allt på HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nolle96:

Om jag går in på "kontrollpanelen" - "avinstallera ett program". Då finns allt på SSD, hur gör jag för att se allt på HDD?

backupa allt du vill ha kvar från din hdd, såsom filmer bilder och musik. sen går du in explorer och högerklickar på din hdd och väljer formatera. du kommer då rensa hela hårddisken på allt.
sen kan du börja installera saker igen, vissa på ssden (välanvända program) och resten på hdden. Du kan sedan lägga tillbaks dina filmer osv till hdden.
en extern hdd brukar man backupa till.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nolle96:

Har jag gjort något fel?

Jag försökte starta bf3 och det går ju inte för att den är på HDD. Det kan ju inte vara så att jag måste ha allt på SSD som jag ska använda?

snela hjälp mig!

Föreställ dig att du går in på ett bibliotek och river ut alla sidorna ur var enda bok och sen kasta ner allt i källaren i en enda stor hög, sen kommer du glatt in i biblioteket och ska låna boken bf3.
Men ve och fasa, inte ens bibliotekarien kan hitta det du söker...
Du har gjort en ny windowsinstallation och hela registret och alla sökvägar är borta.
Ta en printscreen på denna tråden och lägg som bakgrund så kanske det vi skriver går in tillslut.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

heheh, har fattat nu

Permalänk

du kan annars clona hdd till Sdd genom program. det finns filmer på Youtube som beskriver hur man gör. så slipper du ominstallera allt.

Visa signatur

| Intel i7-2600k @ 4,8Ghz Offset +0.065 (1.448v) | Thermalright Silver Arrow | Asus P8P67 Pro 1155 | Corsair XMS3 8GB @ 1333Mhz | Nvidia GTX 670 (1202/3330Mhz) | Samsung SSD Basic 840-Series 250GB | Eizo Foris FS2331 | Corsair Obsidian 750D | FSP Aurum 550W 80+ Gold | Qpad 5k | AKG K 242 HD |

Permalänk
Medlem

okej, men om jag ska formatera om den, då ska jag väl inte installera windows på den efter..?

Permalänk

1) Rensa SSD:n
2) klona HDD till SSD
3) Plocka bort HDD och testa så allt på SSD funkar
4) Om allt funkar som det ska, rensa HDD och använd den som lagring

Har du Win8 ska det fungera felfritt. Win7 vet jag inte säkert. Kanske behöver aktiveringskod till OS då.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |