Club 3D slutar tillverka Geforce – blir Radeon-exklusiva

Permalänk
Medlem

Hade wn gång ett Club3D kort från 2005-6~, vad för modeller som huserade då fårnågon gärna berätta, inte en aning. Fock vet jag att kortet körde i 127-130 grader celsius och till sist smällte. Kan vara det finns kvar ännu, blev kanske slängt. Måste kolla imorrn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eronki:

Jag trodde Club 3D redan var Radeon-exklusiva, visste inte hade dom gjort GeForce-kort med... aldrig sett ett sånt.

Skrivet av zhrooms:

Blev förvånad också, Club3D hade enormt många ATI kort, minns inte att jag sett något GeForce kort alls, ev endast något budget Nvidia GT kort isåfall.

http://www.club-3d.com/index.php/products/graphics-card/nvidi...

De är däremot inte direkt väletablerade i Sverige.

Skrivet av muSashi:

Förmodligen höll dom inte tillräckligt hög klass och fick därmed "kicken" av Nvidia precis som XFX

XFX fick "kicken" för att de vägrade bli Nvidia exklusiva under Fermi tiden. Då svarade Nvidia med att sluta leverera GPUer till XFX som då valde att bli Radeon Exklusiva. XFX HD6870 kylare är nog en av de bästa och billigaste kylare jag har haft och göra med. Den låg på referenspriser men presterade inte sämre än någon av de andra eftermarknadskylarna.

Skrivet av SwedenVirre:

Club3D korten jag ägt har alltid varit lågt pris och hög kvalité!

Förstår inte hur folk inte kan känna till dom? Tyckte det inte var så länge sen det kryllade av sånna kort från dom. Mitt ATi 9600XT är ett Club 3D och det har funkat fint i alla år och har inte givit upp än!

De har inte direkt någon stor marknad i Sverige och få (om ens någon) butik säljer mer än ett fåtal. De är lite som EVGA (som är påväg iof på bred front i Norde).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Minns att Intel för många år sen fick ta en massa skit för "påstådda" härvor med exklusivitetsavtal osv.
"Påstådda" - eftersom alla skiter i vilket när precis samma sak sker på grafikkortsmarknaden mellan Nvidia och AMD.
Det är inte gratis att få en oberoende tillverkare att officielt stänga dörren till konkurrerande arkitekturer men både AMD och Nvidia har upprepade gånger lyckats lika väl som Intel.

Saken är den att det spelar ändå ingen större roll eftersom man som kund (än så länge) alltid har haft alternativet att köpa från annan tillverkare, oavsett om det gäller x86 eller grafik.
Man har det nu, och man hade det då.
Anklagelser av den arten är egentligen bara sån där tvetydlig dynga folk kastar på företag när dom själva känner sej som losers.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Det är inte på entusiaster företagen tjänar sina pengar, det är en ganska liten andel. Faktum kvarstår Nvidia är 3:a när det gäller att leverera grafikkretsar

http://jonpeddie.com/press-releases/details/nvidia-winner-in-...

Som jag sade, beror på hur man räknar. NVIDIA har inga intergrerade kretsar som Intel och AMD. 99% av alla INTEL kretsar (utom server ditton) har integrerad GPU, men det är inte mycket att hänga i granen i fråga om beräkningskraft, däremot är företagskunder glada då de slipper köpa separat grafikkrets till sina arbetsstationer. (likadant för AMD men där handlar det om 67%).

Som sagt räknar man inte med integrerade kretsar så ser spelplanen lite annorlunda ut...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)