Apple uppdaterar Macbook Air – premiärvisar nya Mac Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av datar:

Tycker det är lite wierd väg som Apple går med Pro... Men de har haft rätt så många gånger och kanske har de rätt även denna gången också? Nya Pro har ju expansionsmöjligheter men att den biten nu lagts ut med externa enheter. Apple har ju alltid tidigare puschat för att ha så lite som möjligt på skrivbordet/sladdar och med denna så ser jag det som ett steg åt ett annat håll.

En prodator vill jag kunna uppdatera ram och grafikkort. Med Macbook Pro Retina kunde man inte byta hårddisk (jo det går men är speciallösning) och RAM är fastlött på moderkortet. Med nya Mac Pro visar Apple var det är på väg. Man köper en konfiguration och sen får det vara så. Frågan är om det är rätt väg att gå? Jag misstänker att för de flesta användare så spelar det kanske ingen roll att man inte kan byta hårdvara som man vill eftersom de inte gör det ändå?

Vi får väl se om ya Mac Pro blir en hit eller flopp... Snygg design anser då jag att det är men det finns mer än bara design, speciellt för en pro-modell som denna är tänkt att vara. Let's see how it goes!

Jag kan inte annat än att instämma. Ofta gör de rätt, jag har under en längre tid nu vela byggt en rejäl hackintosh men blir lite tveksam på om man inte ska lägga pengarna på denna kommande modell. Dock har konfigurationsmöjligheterna alltid varit det drivande i att bygga en "hackintosh". Då kan man ev efter något år byta CPU/GPU/RAM. Nu verkar det vara omöjligt. Så det blir en dyr investering som kanske inte håller särskillt länge. För att inte tala om vad som händer om den går sönder efter garantin. Svårt att laga själv?

Permalänk
Medlem

lol at mac pro. Hur ska exempelvis flera stora grafikkort få plats i den burken? Hårddiskar? Kanske är som vanligt med mac fast värre, ingenting har standardutseende/storlek så du kan inte byta någonting alls själv. Packningsgraden av rätblock i en cylinder är inte optimal, udda val.

Skrivet av backfeed:

Med en högeffektiv psu så blir det inte så fasligt mycket spillvärme, och fläkten drar väl luft genom psu:n kontinuerligt, så jag tycker inte det borde vara något problem faktiskt.

Högeffektiv betyder i praktiken i detta sammanhang 90%. Har du en förbrukning av 400W så har du fortfarande 45W spillvärme i nätagget, skall detta ske passivt behövs stora kylflänsar vilket denna burk kan ha problem med i och med...burken.

Skrivet av tvelander:

Nej den går bara på PCI bussen, dom skulle aldrig sätta en raidad mini PCI disk som i en macbook air.

Skulle va helt idiotiskt, och PCI klarar bara 5Gb/s så spelar fan ingen roll disken klarar 1000000000MB/s.

Snabbaste varianten av PCI klarar 533 MB/s (64-bit 66 MHz). Den vanliga PCI har 133 MB/s (32-bit 33 MHz)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du menar en Toyota med elhissar?

Ja, Apple kan det där med design. Skulle gärna ta en Mac Pro.

Toyota värdelns största biltillverkare gör också lyxigare bilar (Lexus) som har fått utmärkelser och är generallt problem fria enligt statistik dvs bättre än BMW och Mercedes. Du gillar säkert också inte Nissan GTR för det är en Nissan?
Ändå är GTR överlegsen på ren prestandad i sitt prissegment och även bilar som kostar flera miljoner har inte en chans runt banan.

Men du är väl en av många fanboy som skiter i sådant och bara kollar på vad för logga det är i front? Verkar så...

Mac Pro liknar mest en bordlampa för 99kr på Ikea. Men jag håller med dig jag skulle också ta emot den om jag fick den gratis.

Permalänk
Medlem

Som vanligt när det gäller Apples pro-modeller så är det ett verktyg för inkomsten. Så kommer det att vara oavsett vad de kostar eller hur de ser ut.
Koppla in - börja jobba. Inte skruva eller krångla i onödan. Det är värt mycket i pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

lol at mac pro. Hur ska exempelvis flera stora grafikkort få plats i den burken? Hårddiskar? Kanske är som vanligt med mac fast värre, ingenting har standardutseende/storlek så du kan inte byta någonting alls själv. Packningsgraden av rätblock i en cylinder är inte optimal, udda val.

Högeffektiv betyder i praktiken i detta sammanhang 90%. Har du en förbrukning av 400W så har du fortfarande 45W spillvärme i nätagget, skall detta ske passivt behövs stora kylflänsar vilket denna burk kan ha problem med i och med...burken.

Det sitter ju en stor fläkt uppe i toppen som kyler allt

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Är det bara jag som reagerar på upplösningen på nya Air-maskinerna? Acer, Lenovo, HP och Samsung har ju modeller i samma prisklass som har FullHD - något som Apple definitivt borde ha med i en maskin i denna prisklass. Vem sjutton köper en bärbar med HD-upplösning nuförtiden?

16:10 slår 16:9 allla gånger i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Är det bara jag som reagerar på upplösningen på nya Air-maskinerna? Acer, Lenovo, HP och Samsung har ju modeller i samma prisklass som har FullHD - något som Apple definitivt borde ha med i en maskin i denna prisklass. Vem sjutton köper en bärbar med HD-upplösning nuförtiden?

Upplösningen i retina MBP är betydligt mer tilltalande med sina 2560 x 1600 i 13" versionen. Lite synd att de inte har uppdaterats än men det kommer nog snart.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

lol at mac pro. Hur ska exempelvis flera stora grafikkort få plats i den burken? Hårddiskar? Kanske är som vanligt med mac fast värre, ingenting har standardutseende/storlek så du kan inte byta någonting alls själv. Packningsgraden av rätblock i en cylinder är inte optimal, udda val.

Om du går in på Apples hemsida så ser du att två grafikkort får plats alldeles perfekt. Jag tycker att designen är intressant, men väntar men ett slutgiltigt omdöme tills vi får se hur bra kylningen faktiskt fungerar. Eftersom Apple har specialdesignade kretskort så är det inget större problem att chassit är cylinderformat.

Vad folk här inte verkar förstå är att målgruppen för Mac Pro inte är den allmänne datorentusiasten. De som köper en Mac Pro kommer förmodligen att köpa en helt ny Mac Pro när datorn börjar kännas långsam. Den enda intressanta delen som kan komma att uppgraderas är RAM modulerna, vilket apple har löst så att det går att göra.

Om du är en proffsfotograf, som fotar för de största modemagasinen/biltillverkarna så är en Mac Pro småsummor mot vad dom tjänar på ett fotojobb. Att datorn kommer att kosta mycket är inga problem då dom lätt kommer att kunna tjäna tillbaka dom pengarna. Juh mindre teknik dom har ivägen för att göra sitt jobb desto mer pengar kommer dom tjäna. Tänk på hur mycket en kamerautrustning de stora filmbolagen använder sig utav. En RED som är en utav de mest populära cinemakameror på marknadn idag kostar 300 000 kr. Sen krävs det objektiv, ljudutrustning och stativ så som kranar och slinders. Har inga exakta siffor men skulle gissa på att en kamera set up ligger på ca en mille. Att då köpa en in Mac Pro för 100k är en småsumma jämfört med vilken annan typ utav utrustning som används utav Mac Pros målgrupp.

Visst, går att bygga en dator med precis samma specs till en betydligt billigare peng. Men är man en utav världens bästa fotografer/filmsakpare så behöver man inte veta hur man sätter ihop en dator, då vill man bara ha teknik som fungerar. Då är denna Mac Pro ganska så optimal.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pecka1:

16:10 slår 16:9 allla gånger i min bok.

Jag är också ett fan av 16:10, men att köpa en 11-tummare som är toppmodern ur de flesta aspekter men sitter med en extremt låg upplösning (1366 x 768 på 11-tummaren) jämfört med motsvarande från vilken annan tillverkare som helst tycker jag är under all kritik. Det är som att köpa en Ferarri med 14-tums plåtfälgar.

Skrivet av Delerium:

Upplösningen i retina MBP är betydligt mer tilltalande med sina 2560 x 1600 i 13" versionen. Lite synd att de inte har uppdaterats än men det kommer nog snart.

Japp, riktigt trist att Apple inte insett att de flesta har högre upplösning i sin 5-tumsmobil än på sin nya MacBook Air.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Proffsmobbare

En annan datorlåda som kallats för soptunna är Silverstone FT03 (och mini).

Personligen hade jag hellre set nya Pro'n i en liknande låda.

Den har mer av "the Apple heritage" i min mening. En mer naturlig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Är det bara jag som reagerar på upplösningen på nya Air-maskinerna? Acer, Lenovo, HP och Samsung har ju modeller i samma prisklass som har FullHD - något som Apple definitivt borde ha med i en maskin i denna prisklass. Vem sjutton köper en bärbar med HD-upplösning nuförtiden?

Det har inte varit så mycket snack om det här men en hel del bloggar har nämnt det!
På sätt och vis håller jag med, det är inte lika illa som med MacBook Pro 13" som har fornhistorisk fullständigt oanvändbar upplösning på 1200x800. Full-HD känns som standard idag.

Ska bli kul att se om MacBook Pro får en liten omdesign med bättre skärmar!?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Ska bli kul att se om MacBook Pro får en liten omdesign med bättre skärmar!?

Det finns ju redan MacBook Pro med 2560 x 1600 (13") och 2880 x 1800 (15").

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Info om kylning etc. finns på Apples hemsida:

https://www.apple.com/mac-pro/

Cool , gillar lösningen.

Dags för PC tillverkare att komma med mer roliga designer. Corsair och tex Silverstone hade kunnat leverera böj adaptrar till gpuer och göra special PSU för ett coolt chassi i ministorlek, tror det skulle sälja bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Jag funderade vagt på att skicka in ett bidrag baserat på denna idé till en av chassitävlingarna sweclockers haft nu under våren. Lägger dock betoningen på "vagt" och tänker inte ta åt mig någon ära

Det borde väl kunna bli riktigt bra? Ett fläktfilter i botten och en stor kylkanal för all luft istället för ett ineffektivt fyrkantigt chassi som vi har våra datorer i idag.

Och den är liten (25 cm hög) Tänk på det alla som säger att den ser ut som en papperskorg... Undrar hur de får in ett nätaggregat dock?

Jag fick ursprungligen tanken från zalman restoratior (eller vad den nu heter) som är en stor kylfläns för passiv vattenkylningkylning. Tänkte att om man sätter ett rör runt borde man kunna få fin konvektion, ledde till, kanske ha en stor fläkt som hjälper till i toppen, ledde till, varför inte bygga in alla komponenter i ett rör med en stor fläkt i toppen.

Apple gjorde det, och det är väl det som gör apple till apple, att inte tänka i den gamla fyrkanten... (Synd bara att de överprisar sina produkter)

Permalänk
Medlem

Spännande design. Påminner lite om D-Link DIR-645

Permalänk
Medlem

Jag trodde faktist alldrig att jag skulle nerdgazma över en apple produkt, men damn, detta koncept tilltalar mig.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142735:

Det är viktigt att säga att Apple är sämst i alla lägen också, va?

Fyndigt svar. Lite synd att jag aldrig påstått att Apple är sämst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Om du går in på Apples hemsida så ser du att två grafikkort får plats alldeles perfekt. Jag tycker att designen är intressant, men väntar men ett slutgiltigt omdöme tills vi får se hur bra kylningen faktiskt fungerar. Eftersom Apple har specialdesignade kretskort så är det inget större problem att chassit är cylinderformat.

Vad folk här inte verkar förstå är att målgruppen för Mac Pro inte är den allmänne datorentusiasten. De som köper en Mac Pro kommer förmodligen att köpa en helt ny Mac Pro när datorn börjar kännas långsam. Den enda intressanta delen som kan komma att uppgraderas är RAM modulerna, vilket apple har löst så att det går att göra.

Om du är en proffsfotograf, som fotar för de största modemagasinen/biltillverkarna så är en Mac Pro småsummor mot vad dom tjänar på ett fotojobb. Att datorn kommer att kosta mycket är inga problem då dom lätt kommer att kunna tjäna tillbaka dom pengarna. Juh mindre teknik dom har ivägen för att göra sitt jobb desto mer pengar kommer dom tjäna. Tänk på hur mycket en kamerautrustning de stora filmbolagen använder sig utav. En RED som är en utav de mest populära cinemakameror på marknadn idag kostar 300 000 kr. Sen krävs det objektiv, ljudutrustning och stativ så som kranar och slinders. Har inga exakta siffor men skulle gissa på att en kamera set up ligger på ca en mille. Att då köpa en in Mac Pro för 100k är en småsumma jämfört med vilken annan typ utav utrustning som används utav Mac Pros målgrupp.

Visst, går att bygga en dator med precis samma specs till en betydligt billigare peng. Men är man en utav världens bästa fotografer/filmsakpare så behöver man inte veta hur man sätter ihop en dator, då vill man bara ha teknik som fungerar. Då är denna Mac Pro ganska så optimal.

Att teknik bara skulle fungera är en myt. Det krävs alltid inlärning, inställningar, anpassningar och det kommer uppstå fel. En Mac är ingen magisk pryl som kan läsa dina tankar och anpassa sig automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Att teknik bara skulle fungera är en myt. Det krävs alltid inlärning, inställningar, anpassningar och det kommer uppstå fel. En Mac är ingen magisk pryl som kan läsa dina tankar och anpassa sig automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

"det ska bara funka" handlar inte enbart om att det ska vara apple. För stora företag innebär det att det är en helhetslösning man har. anställda ska aldrig behöva "pilla" med datorn, då slösar man helt enkelt tid.

Permalänk
Medlem

Nya Mac Pro är trevlig, vi får visserligen vänta ett tag och betala för det också. Modulärt med externa lådor den här gången, men ändå bra mycket kraftfull än MBP eller iMac och fungerar som en riktig arbetsstation. Riktigt starkt grafikkort den här gången också. Det handlar ju om Fire Pro med 4096 stream-processorer, 384-bit bussar. Ivy Bridge-E och quad-channel-minne. Sen nej det blir inte 6 x 20 Gbit/s bi-directional Thunderbolt, utan det kanske är något i stil med två till tre stycken Thunderbolt-kontrollers som sitter på PCIe x4 vardera om de inte går upp till x8, och flera chip så länge de inte har chip som kan mata 12/24 st TB-kanaler. Många kontakter betyder att även sånt med billiga TB-kontrollers som inte går att daisy-chainas kan användas. Trevligt att se något nytt, och de klarar sig undan dual-socket den här gången.

Anspelningen på Mac Cube och tidigare industridesigner från andra gillar jag. Definitivt en eloge till arbetsstationer och passar nog målgruppen förvånansvärt bra. Ger definitivt de som har behov av arbetsstationer som är starkare än en quad-core Haswell/Ivy med 8GB minne och midrange-grafik och två Thunderboltportar för professionella tillbehör något att arbeta med, och proffsprogrammen har all anledning att stanna kvar och utvecklas på plattformen.

Skrivet av spda242:

Det är ingen Ivy Bridge- E utan en (eller två?) Xeon E5 framgår det av Apples hemsida. Däremot finns det ingen 12-core E5 heller enl. Intels hemsida så frågan är om de avser att använda en ny modell eller om det är en Dual CPU ändå?

Skrivet av Mattsingen:

Jag skrev inte vad det är för något i denna maskin och jag vet att det är E5 processor. Men då det verkar var en kommande modell är det nog ganska troligt att den tillhör server modellerna av de processorer som kommer säljas som Ivy Bridge-E till konsumenter.
Redan när det började talas om Ivy Bridge-E tidigare i år så talades det om en 10-kärnig modell. Om nu Apple indirekt säger att det kommer en 12-kärnig E5 så verkar ju de tidigare ryktena var mer troliga.

Skrivet av spda242:

Cool som FAN men gamla Mac Pro kommer att framstå som billig i jämförelse !!!

Sjuk specialdesign på alla sätt och vis, dual 6-core xeon, dubbla AMD FirePro, TB2, PCie Flash SSD...
....och sedan en jävla HDMI kontakt, varför inte stoppa dit en VGA medans de håller på. Inga riktiga skärmar kan ändå använda HDMI pga begränsning i upplösning...What, fatta ingenting...kändes som en liten vurpa...

24-25k gick gamla Mac Pro i bas, tror vi på 34-35 för denna i bas?

Den har självklart en ensam 12-kärnor Ivy Bridge-EN/EP dvs Xeon som vi redan visste skulle komma, inte dual socket/2P. Det ska komma Ivy Bridge-EX med 15 kärnor också. Vi talar om processorer som inte är släppta än.

HDMI 1.4a 340MHz/3GHz är ändå användbart, du kan använda det för att mata t ex 2560x1440-skärmar med styrkretsar som har stöd för 3GHz HDMI, eller för att mata TV-paneler med 4k 24Hz/30Hz. Eller för den delen projektorer som inte brukar ta DP, utan att behöva ta upp en Thunderbolt-kontakt eller köra adapter. Finns mycket som inte körs i 60Hz 3840x2160 12bit-färg. Visst de skulle kunnat stoppa in DisplayPort-kontakter utan Thunderbolt också, men använder du DisplayPort så förlorar du Thunderbolt-kontakter när du inte gör och detta är ett sätt att driva flera skärmar via olika kontakter och beror på hur Fire Pro-korten fungerar mer än något annat. Verkar vara tre DisplayPort-utgångar de satsar på (där kommer du ha adaptrar till VGA och DVI, och HDMI). I dagsläget så har alla macar HDMI-utgång. Det är väl inte direkt konstigare än att alla företagsmodeller har VGA hos andra pga projektorer.

Ska du köra t ex två monitorer över DP 1.2 och en projektor över HDMI så tar du upp 2 st Thunderbolt-kontakter på kommande Mac Pro och har 4 st lediga för andra enheter. Det skulle bli 3 st om du inte hade HDMI-kontakten. Har aldrig uppfattat det som att de vill att du ska köra monitor via HDMI, vilket begränsar upplösningen hos de flesta skärmar.

De har alltid DP/Thunderbolt där gamla Macbook Air stödjer en Thunderbolt Display plus en HDMI-skärm och all från Mac Mini till MBP Retina stödjer två Apple Thunderbolt Display via en Thunderbolt-kontakt. Thunderbolt Display har alltid varit en betydligt mer udda produkt än nya Mac Pro dessutom, du kan bara använda de via Thunderbolt alltså med DP tunnlat via Thunderbolt. Så det har långt mer oflexibla produkter. Mac Pro kommer säkert ha som tvång att du måste köra deras dyra grafikkort, processorn kommer antagligen vara konfigurerbar mellan 6 och 12-kärnor. Specialdesign är det ju egentligen inte, det är inga speciella komponenter utan alla andra kommer (kunna) köra med samma nästa år (de får tillgång till Thunderbolt 2 innan andra får det). Vanliga arbetsstationsdelar från hyllan. PCIe SSDer kommer köra via standardkontakter hos andra och via drivrutiner som fungerar oavsett vem som tillverkat SSDn. mSATA ersätts ju av M.2/NGFF och SATA ersätts av SATA Express/SFF-8639 båda PCI Express-baserade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Att teknik bara skulle fungera är en myt. Det krävs alltid inlärning, inställningar, anpassningar och det kommer uppstå fel. En Mac är ingen magisk pryl som kan läsa dina tankar och anpassa sig automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att det krävs inlärning och att användaren gör sina egna anpassningar och inställningar. Dock ser denna process likadan ut på båda plattformar då mjukvaran ser precis likadan ut, tex CAD, PS, LR osv.

Det jag syftade på var att folk som använder sin dator för professionellt arbete inom media inte ska behöva tänka på om ramminnet är kompatibelt med moderkortet. Som någon skrev här ovan för så behövs det helhetslösningar som bara fungerar. Juh mer tid det finns till att skapa desto mer pengar kommer dom att tjäna.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av excepto:

Gillar nya PROen, det ska bli roligt hur alla konkurenter formar sina nya datorer, samt om det kommer chassin som liknar denna. Det skulle också vara kul om PCIe SSD marknaden blev större nu! Även om jag inte skulle kunna tänka köpa en Applegrej så tycker jag deras grejer är jävligt snygga!

Jag är mycket tveksam då den prisklassen och den typen generellt är funktion i första hand. Tror många kommer nli väldigt ledsna över att de inte kan köra interna hårddiskar eller för den delen, något internt alls utöver RAM och deras special-SSD.

Det är ju en risk de tar med att helt lita på att tredjepartstillverkare kommer släppa massa externa tillbehör med Thunderbolt. Sen är frågan hur prisbilden ser ut också. Tidigare kunde du köpa en Mac Pro och sedan bara skicka in ett gäng diskar i RAID så var du klar för bildredigering. Externa diskar användes för arkivering och långtidslagrning. Nu måste du utöver datorn köpa en DAS med Thunderbolt för att kunna jobba ordentligt. Allt som förut låg som instickskort ska nu gå via Thunderbolt. Jag är inte helt övertygad om att marknaden kommer vara så road över det. Speciellt inte de som redan sitter på mycket pengar i instickskort. Visst är den häftig men jag tror att de la designen i fel segment. De borde sålt den som ett segment mellan imac och mac pro med en vanlig processor och vanliga minnen samt ett vanligt grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

"det ska bara funka" handlar inte enbart om att det ska vara apple. För stora företag innebär det att det är en helhetslösning man har. anställda ska aldrig behöva "pilla" med datorn, då slösar man helt enkelt tid.

Det köper jag och förstår varför det kan vara mycket viktigt. Men jag ifrågasätter att en Mac per automatik skulle vara en mycket bättre "helhetslösning" än en annan dator. Har man datorkunnig personal som kan ställa in, fixa och trixa och utbilda annan personal, så lär det vara ganska "same same but different" vilken dator och OS man kör (under förutsättning att rätt programvara finns förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

Klart att det krävs inlärning och att användaren gör sina egna anpassningar och inställningar. Dock ser denna process likadan ut på båda plattformar då mjukvaran ser precis likadan ut, tex CAD, PS, LR osv.

Det jag syftade på var att folk som använder sin dator för professionellt arbete inom media inte ska behöva tänka på om ramminnet är kompatibelt med moderkortet. Som någon skrev här ovan för så behövs det helhetslösningar som bara fungerar. Juh mer tid det finns till att skapa desto mer pengar kommer dom att tjäna.

Se mitt svar till "Narien"

Permalänk
Medlem

Nästan 800 megabyte per sekund i läshastighet och cirka 740 megabyte per sekund i skrivhastighet för nya Air (verklig hastighet) är inte fy skam

http://www.anandtech.com/show/7058/2013-macbook-air-pcie-ssd-...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Apple-prylar brukar ju vara rätt snygga (om än överprisade då) men svårt att säga att denna är något annat än apful. Helt vidrig verkligen även om man försöker.

Tur att jag inte är sugen på en till stationär dator närmaste 5 åren :).

Macbook airen är ju dock rätt nice med undantag då för upplösningen som alla säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apples nya Mac Pro är ju intressant tycker jag, och varit lite inne på den, men kommer nog att avstå då det sitter AMD-grafik i den. Inte så förtjust i deras drivrutiner. Hade Apple gått för GTX så hade det nog blivit en sådan för mig (och ser en fördel i att även kunna köra OS X då jag arbetar en del med musik och foto).

Men var iofs rätt väntat att Apple gick för AMD-lösning här. De har ju tagit fram OpenCL som de vill stödja som främsta API för flyttalsberkäkningar på GPGPU:er, och det är ju något AMD satsat på till skillnad ifrån nV. Annars ett riktigt smidigt väldigt litet bygge Apple fått till där. Faktiskt mer imponerande och kreativt än vad jag väntat mig.

Men men en 8-kärnors Haswell E och två GK110 så kan man nog få till ett hyfsat kompetent hemmabygge som inte borde kosta så mycket mer än nya Mac Pro.

Skulle dock vara kul med lite nya kreativa lådor. Hoppas att Apple förstärker den trend som redan finns emot mer kompakta och kraftfulla desktopsystem. Gärna att Mac Pro inspirerar till nya lådor för detta, men utan att andra kopierar de 100% rakt av (alltid lite halvtrist).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Produktbilerna är väldigt mörka och glansiga och ger en intrycket av att det är plast. Papperskorg säger många. Men den är gjord i aluminium och betydligt minde än de flesta papperskorgar.

Skrivet av datar:

Tycker det är lite wierd väg som Apple går med Pro... Men de har haft rätt så många gånger och kanske har de rätt även denna gången också? Nya Pro har ju expansionsmöjligheter men att den biten nu lagts ut med externa enheter. Apple har ju alltid tidigare puschat för att ha så lite som möjligt på skrivbordet/sladdar och med denna så ser jag det som ett steg åt ett annat håll.

En prodator vill jag kunna uppdatera ram och grafikkort. Med Macbook Pro Retina kunde man inte byta hårddisk (jo det går men är speciallösning) och RAM är fastlött på moderkortet. Med nya Mac Pro visar Apple var det är på väg. Man köper en konfiguration och sen får det vara så. Frågan är om det är rätt väg att gå? Jag misstänker att för de flesta användare så spelar det kanske ingen roll att man inte kan byta hårdvara som man vill eftersom de inte gör det ändå?

Vi får väl se om ya Mac Pro blir en hit eller flopp... Snygg design anser då jag att det är men det finns mer än bara design, speciellt för en pro-modell som denna är tänkt att vara. Let's see how it goes!

När jag först såg den var jag skeptisk, men sen insåg jag att designen är fullkomligt genial.
En 5 år gammal f.d. monsterdator i tower-chassi som är tung känns bara dryg och efterbliven. När denna är 5 år gammal så kommer den inte alls kännas så dryg iom att den är ganska liten. Och det lär dröja ett bra tag innan den känns gammal ö.h.t. misstänker jag.

Visst, man kan inte göra uppgraderingar längre. Men helt ärligt, hur ofta händer det? Jag har då inte gjort det på 10 år, och då har jag haft en hel del burkar genom tiderna, både egna och andras. Förr så gjorde det verkligen skillnad att stoppa i en snabbare CPU eller GPU. Men sen ganska lång tid trots allt, när en dator har uppnått en respektabel ålder och börjar kännas mogen för uppbyte, så är det inte lönt att uppgradera, för då har det allra mesta ändrats, nya standarder har tillkommit, eller nya nivår dykt upp, så det är bäst att köpa en helt ny dator. Minne går ju att byta. Lagringen likaså, även om den är begränsad till en supersnabb SSD-lösning. Resten sköts externt. Designfolosofin går ut på att ha burken liten och fast, och sedan ha utbyggnader på utsidan.

Skrivet av backfeed:

Mac Pro ser ju ut att bli en fullträff!

Smart, smidig, snygg! Gillar faktiskt allt med den!

Om det går att köra något annat än OS X, och om den inte kommer kosta fruktansvärt mycket (vilket den självklart kommer att göra förstås), så skulle jag gärna ha en på skrivbordet!

Boot camp. Parallels. Virtual box. VMware fusion. Ditt val

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Visst, man kan inte göra uppgraderingar längre. Men helt ärligt, hur ofta händer det? Jag har då inte gjort det på 10 år, och då har jag haft en hel del burkar genom tiderna, både egna och andras. Förr så gjorde det verkligen skillnad att stoppa i en snabbare CPU eller GPU. Men sen ganska lång tid trots allt, när en dator har uppnått en respektabel ålder och börjar kännas mogen för uppbyte, så är det inte lönt att uppgradera, för då har det allra mesta ändrats, nya standarder har tillkommit, eller nya nivår dykt upp, så det är bäst att köpa en helt ny dator. Minne går ju att byta. Lagringen likaså, även om den är begränsad till en supersnabb SSD-lösning. Resten sköts externt. Designfolosofin går ut på att ha burken liten och fast, och sedan ha utbyggnader på utsidan.

Jo, det tror jag stämmer för majoriteten av brukarna ivf. Har sällan köpt ny CPU. Det som jag oftast bytt/uppgraderat på mina datorer (bärbara och stationära) är mer RAM-minne och SSD (eller större/snabbare disk). Detta är viktigt för mig, men ser ju ut att gå fint på Mac Pro (värre med några av Apples bärbara som jag gillar - vilket är ett hinder för mig att skaffa de privat).

När det gäller stationära datorer så är det (förutom RAM och disk) snarare att byta ut grafikkortet som oftast ger mest, och det som varit aktuellt för mig i de flesta fall.

Än så länge så har jag inte sett någon information om detta gällande nya Mac Pro, men å andra sidan så är det inget som talar emot att det inte skulle kunna komma och gå att göra. För mig så är detta nog den viktigaste uppgraderingspunkten och parametern för mig om jag skall överväga att skaffa en Mac Pro.

Personligen så tycker jag det är synd att de inte säljer ett alternativ till AMD-grafiken. Hade gärna sett en variant med GK110-kretsar. Då hade nog ett köp varit väldigt nära för mig!

Gällande att inte kunna uppgradera CPU så håller jag med dig om att det troligen inte är lika farligt begränsande för de flesta potentiella kunder av Mac Pro.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/