Permalänk

Uppgradera till Haswell ?

Hej

Ursekta om jag inte har svenska bokstever. Men er po engelsk plattform for tillfellet och dom har bara engelska tangentbord.
Er det vert att uppgradera till Haswell om man redan har Z77 och i7 3770K?

Jag er sugen po nya Asus VI Extreme moderkortet. Men jag kanske ska lugna mig ner jag har Z77 Sabertooth.
Sen undrar jag om jag ska bry mig om att uppgradera till GTX780 ner jag har tvo GTX 670. Vill ha referensekort kort och kora ut vermen genom gallret bak istellet for att blosa in det i datorn.

Vad har ni for osikter?

Jettetacksam for svar do jag inte kan bestemma mig. Och min fru er ingen ide att att froga om rod

Mvh
Tobbe

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Entusiast

Uppgradera definitivt inte till Haswell. Haswell ger upp til 8% mer prestanda än Ivy Bridge och ibland är de till och med lika och i spel behövs Haswell inte alls.

Angående dina GTX 670'n så skulle väl det kunna vara en idé men om du har 2 vet jag inte riktigt, själv sålde jag mitt singel-GTX 670 och beställde GTX 780 för jag tycker att det är värt det (Köpte för 5200kr) men om du redan har två stycken är det lite tveksamt...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om du verkligen inte behöver någon ny funktion i de nya moderkorten så skulle jag inte säga att det är värt det. Ingen nämnvärd prestandavinst och inte blir det svalare heller.
Jag skulle inte heller byta 2 GTX 670 mot ett 780 om det inte var så att jag hade riktigt gott om pengar. Blir det verkligen för mycket värme i lådan eller är det bara en sådan där grej man vill bara för att?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att den uppgraderingen du vill göra är helt onödig. Sen att du ska lägga ut så mycket pengar på ett grafikkort för 6000 när du har två 670 är också meningslöst. Jag råder dig att vänta något år eller så

Permalänk

Oooooo nej. Verkligen inte värt. Inte ens plattformen utöver prestandan är speciellt intressant.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående skrivare, INTE värt att uppgradera till Haswell och har du någorlunda bra kylning på 670 korten så inte dem heller.....tycker jag.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Satsa på att vattenkyla korten då blir det svalare i lådan , det är inte värt pengarna att uppgradera till Haswell

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Satsa på att vattenkyla korten då blir det svalare i lådan , det är inte värt pengarna att uppgradera till Haswell

Instämmer, ivy bridge till haswell inte värt pengarna. Däremot q9550--> haswell, så jag uppgraderar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Ny CPU behöver du bara om du ska ta ett rejält steg uppåt i GPU-prestanda.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts ovan uppgraderingen är inte värd de knappt ens om man hade suttit på sandybridge hade den varit värd de iaf om man sitter på en k modell och kan överklocka lite.

Sen enligt vad dom sa i senaste fredagspanelen så verkar haswell också klocka lite sämre än ivy bridge kanske 100-300mhz om dom inte fick ett dåligt exemplar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BaZZe:

SSen enligt vad dom sa i senaste fredagspanelen så verkar haswell också klocka lite sämre än ivy bridge kanske 100-300mhz om dom inte fick ett dåligt exemplar.

Jag tror det har konstaterats att det hör till vanligheterna för Haswell att klockas till 4.4-4.5GHz uträknat av 100 exemplar av Haswell som har överklockats till max. Jag komer tyvärr inte ihåg vart jag läste det men jag kan kanske fylla på med en källa sen

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Som redan sagts ovan uppgraderingen är inte värd de knappt ens om man hade suttit på sandybridge hade den varit värd de iaf om man sitter på en k modell och kan överklocka lite.

Sen enligt vad dom sa i senaste fredagspanelen så verkar haswell också klocka lite sämre än ivy bridge kanske 100-300mhz om dom inte fick ett dåligt exemplar.

Jo verkar bero på chippet. Vissa klockar enligt vissa uppemot 5ghz och cirka 4,7 stabilt med bra kylning. Samt vissa kommer enbart upp i 4,3-4.5

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Grymt forum moste jag sega. So monga svar po kort tid.

Okey nu beholler jag grejorna MINST ett or. Tack ska ni ha.
Jag har Gigabyte GTX670 med 3 flektar po korten.
Min setup ser ut som foljande.

2X120 mm fram som suger in
2X120 mm i botten som suger ut
1X120 mm som suger ut bak
2X140 mm i sidploten som bloser po graffikorten
2X140 mm i taket som bloser in vermen genom radiatorn i taket.

Tycker ni jag borde endra nogot?
Mvh Tobbe

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Skrivet av victory995:

Satsa på att vattenkyla korten då blir det svalare i lådan , det är inte värt pengarna att uppgradera till Haswell

Letat efter det alternativet, men hittar inget smidigt for SLI. Kollat EK, men do snackar vi nestan 5000,- bara for kylning av GPU.
Kenner ni till nogra ferdiga grejor so er jag jetteglad for alla tips.

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Medlem

Ingen vattenkylning av 2st GTX 670 är värd jämtemot Windforce så länge man inte klockar på extrem nivå.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Ingen vattenkylning av 2st GTX 670 är värd jämtemot Windforce så länge man inte klockar på extrem nivå.

Even ner ett av korten borjar nerma sig 90 grader ?

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Om du verkligen inte behöver någon ny funktion i de nya moderkorten så skulle jag inte säga att det är värt det. Ingen nämnvärd prestandavinst och inte blir det svalare heller.
Jag skulle inte heller byta 2 GTX 670 mot ett 780 om det inte var så att jag hade riktigt gott om pengar. Blir det verkligen för mycket värme i lådan eller är det bara en sådan där grej man vill bara för att?

Mjo, det kanske er lite so med. Funderar alltid po flaskhalsar. Undrar om det inte er mina graffikort som er det nu.

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Medlem

Inte värt att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeLundgren:

Even ner ett av korten borjar nerma sig 90 grader ?

Se över ditt flöde i lådan.

Vet ej hur du har det, men idag tror alla att tjugo-elva fläktar = bra luftflöde.

På jobbet byggde jag stationära datorer.

3770k passiv
Quadro 600kort passiv
Lian-Li chassie

Lyckades hålla temperaturen nere med 1x120mm som går helt ljudlöst... Allt handlar om kabeldisciplin och placering av saker o ting.

I ett modert gaming chassie med 3-5 120/140mm fläktar så har du 90 grader på dina SLI kort så är inte allt optimalt.

Titta över allt igen, vattenkylning är inte enda lösningen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Se över ditt flöde i lådan.

Vet ej hur du har det, men idag tror alla att tjugo-elva fläktar = bra luftflöde.

På jobbet byggde jag stationära datorer.

3770k passiv
Quadro 600kort passiv
Lian-Li chassie

Lyckades hålla temperaturen nere med 1x120mm som går helt ljudlöst... Allt handlar om kabeldisciplin och placering av saker o ting.

I ett modert gaming chassie med 3-5 120/140mm fläktar så har du 90 grader på dina SLI kort så är inte allt optimalt.

Titta över allt igen, vattenkylning är inte enda lösningen.

Hej !

Jag har en Obsidian 550D loda med oppna lock.
Orginalflektar 3 st 120 mm tvo fram och en bak. Bak suger ut och fram bloser in.
En 120 i botten som suger ut
2X140 i sidokopan som bloser rakt in po graffikorten
Sen er det ju 2X140 mm till radiatorn som suger in kall luft och bloser in i lodan genom radiatorn.
3 flektar po var sitt graffikort med

Vad tycker du?

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeLundgren:

Hej !

Jag har en Obsidian 550D loda med oppna lock.
Orginalflektar 3 st 120 mm tvo fram och en bak. Bak suger ut och fram bloser in.
En 120 i botten som suger ut
2X140 i sidokopan som bloser rakt in po graffikorten
Sen er det ju 2X140 mm till radiatorn som suger in kall luft och bloser in i lodan genom radiatorn.
3 flektar po var sitt graffikort med

Vad tycker du?

Har Obsidian 550D jag med (men inget grafikkortsetup som är i närheten av din dock).

Några saker du kan mixtra med: Fläkten i botten bör inte suga ut utan blåsa in (enligt mig).

De båda frontfläktarna som kommer med chassit i original är inga jättehöjdare och det finns bättre alternativ att skaffa för en rätt billig peng (jämfört med att vattenkyla grafikkorten eller liknande). Jag har inte orkat byta mina för jag har så låga temperaturen ändå men skaffar jag bättre grafikkort lär jag göra det. Utblåsfläkten där bak är det väl samma sak med, den är inte heller nån höjdare, jag har bytt min mot en 140mm PWM styrd Scyte så jag kan kontrollera varvtalet själv.

Nätagget bör sitta med fläkten nedåt och dra in kall luft från botten och blåsa ut där bak (om det inte gör det redan).

Sen radiatorn i toppen, här råder det delade meningar om vad som är den bästa setupen och man kan experimentera själv för att se vad som är bäst, men du kan testa och vända på fläktarna så de blåser ut i toppen istället.

Och har du inte massa hårddiskar kan du gott montera bort den övre hårddiskburen med för bättre lutftflöde (tar typ 2 minuter).

En beprövad setup är ofta att man tar in luft i fronten, botten och sidan och blåser ut i baken och toppen. (Som jag beskrev ovan).

90 grader är ju heller ingen "katastrof" på grafikkorten, men kan du få ner temperaturen lite skadar det ju inte heller.

EDIT: Sen såg jag i nån annan tråd att du jobbar på en norsk oljeplattform(?) och om så är fallet antar jag att pengar inte är något större problem Hade jag haft de resurserna hade jag nog funderat på att sälja de två GTX670 (du lär ju få en del för de) och skaffa ett GTX780 eller kanske till och med ett Titan. Mellanskillnaden tjänar du väl i på en dag Gör du det är du av med alla "problem" och du skulle antagligen klara dig på "stocksetupen" av fläktar, dvs inblås fram och utblås bak och i toppen, och jag tro till och med att sidofläktarna skulle bli onödiga.

Permalänk

Hej Yrch

Det er engelsk plattform jag jobbar po men det er samma pengar
Jag ska gora precis som du rekommenderar so fort jag kommer hem, ner jag tenker efter so finns det en logik i det du seger.
Pengar er inte ett problem nej, men jag kenner inte for att forlora pengar bara for den sakens skull. Jag har sett att SLI 670 ger i princip samma prestanda eller mer som ett 780 och strax under ett Titan.
Men i jobbet so vet jag att verme dodar longsamt even om det ligger longt ifron maxtemp.

Du ska ha stort tack for ditt genomforliga meddelande. jag oterkommer ner jag testat.
Mvh

Tobbe

PS Det er Maersk Global Producer III jag er po nu. Om tvo veckor blir det BP Andrew......

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeLundgren:

Hej !

Jag har en Obsidian 550D loda med oppna lock.
Orginalflektar 3 st 120 mm tvo fram och en bak. Bak suger ut och fram bloser in.
En 120 i botten som suger ut
2X140 i sidokopan som bloser rakt in po graffikorten
Sen er det ju 2X140 mm till radiatorn som suger in kall luft och bloser in i lodan genom radiatorn.
3 flektar po var sitt graffikort med

Vad tycker du?

Jag tror att du får höga temps för att är för mycket insug(140x4 + 120x2!) och för lite utblås(120x2) som leder till dålig cirkulation. Grafikkorten med 3 fläktar kommer bara vispa runt den varma luften, det behövs något som skjuter ut den.

Jag hade vänt på fläktarna på radiatorn i toppen så de blåser upp/ut istället, om inte det ger önskad effekt så hade jag experimenterat med att vända de två dörrfläktarna istället.

Jag hade även vänt på bottenfläkten så även den puttar luft uppåt.
Man bör ju sträva efter att fläktarna arbetar åt samma håll, och att varmluften får hjälp att åka sin naturliga väg, uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som folk skriver, du har förmycket fläktar och förmodligen övertryck. Aldrig någon mening att ha mera som skjuter in än tar ut.

Du måste juh själv inse att något är galet om du har 2x140mm på grafikkorten som i sin tur har Windforce kylare och du ligger på 90c.

Prova såhär.

2x140mm insug vid grafikkorten.
1x120 top, 1x120bak och 2x120 fram på utblås.

Så kommer du kyla grafikkorten direkt. Resten du har i lådan klarar sig nog.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Om man bygger från grunden IB eller Haswell?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Lånar tråden lite. Om man bygger från grunden IB eller Haswell?

Oavsett vad man tyckerom IB eller Haswell, köpa IB innebär att man köper en utången socket, det gör man endast
om det är ett ruskigt rövarpris.

Socket 1150 moderkorten är bättre utrustande och haruppenbart mera framtidssäkerhet än 1155.

När Socket 1155 kom och I7 2600 kom så köpte jag I7 960 på socket 1366 (fasten 1366 var officelt utfasad) för jag fick 960 nedsatt från 6000kr till 2000kr något.

Kör på senste socket...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd

Spara dina pengar och uppgradera senare när det behövs istället.

Har du en sandy/ivy bridge idag är det inte värt att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Oavsett vad man tyckerom IB eller Haswell, köpa IB innebär att man köper en utången socket, det gör man endast
om det är ett ruskigt rövarpris.

Socket 1150 moderkorten är bättre utrustande och haruppenbart mera framtidssäkerhet än 1155.

När Socket 1155 kom och I7 2600 kom så köpte jag I7 960 på socket 1366 (fasten 1366 var officelt utfasad) för jag fick 960 nedsatt från 6000kr till 2000kr något.

Kör på senste socket...

Dock ska jag inte köpa föränns till hösten så kanske lika bra att vänta på IB-E? Den ska släppas Q3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Dock ska jag inte köpa föränns till hösten så kanske lika bra att vänta på IB-E? Den ska släppas Q3

Helt annan plattform, pris och målgrupp. Om du behöver fler än fyra kärnor (typ renderar väldigt mycket), mer minne än 32GB eller har tänkt att köra med 3-4 grafikkort kan det vara värt att köra på IB-E, annars är det troligtvis onödigt med s2011.

Beror ju på lite vad du ska göra med datorn men för spel har jag svårt att se att en 4770k som åtminstone borde komma upp i 4.4Ghz skulle flaska. Jag skulle då aldrig välja IB framför Haswell enbart för att den klockar kanske ~200Mhz mer, det tar Haswell ändå igen med bättre IPC. Får man det riktigt billigt så kanske det kan vara värt det men annars inte.

http://www.anandtech.com/show/7003/the-haswell-review-intel-c...

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag tror att du får höga temps för att är för mycket insug(140x4 + 120x2!) och för lite utblås(120x2) som leder till dålig cirkulation. Grafikkorten med 3 fläktar kommer bara vispa runt den varma luften, det behövs något som skjuter ut den.

Jag hade vänt på fläktarna på radiatorn i toppen så de blåser upp/ut istället, om inte det ger önskad effekt så hade jag experimenterat med att vända de två dörrfläktarna istället.

Jag hade även vänt på bottenfläkten så även den puttar luft uppåt.
Man bör ju sträva efter att fläktarna arbetar åt samma håll, och att varmluften får hjälp att åka sin naturliga väg, uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej !!

Jag gjorde följande och tempen sjönk ner till 70 grader på korten som max

Fläktarna till radiatorn får nu suga ut luft i toppen.
Fläktarna i fronten byttes ut till 2 st Noctua fläktar
Fläkten bak fick bytas till en Corsair fläkt (rödringare)

Datorn känns allmänt svalare !

Tack så himla mycket.
Mvh

Tobbe

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185