Permalänk

Ang i5 2500k

Hej!

Har under en lång tid haft min i5 2500k klockad till 4.2ghz, men jag kör på den inställningen att den klockar ner sig själv till 1.6ghz när man typ surfar och inte använder så mycket cpu kraft. Frågan är om den inställningen är bra att ha på eller om man ska köra att den ligger på 4.2ghz hela tiden?

Tack på förhand! /Fredrik

Permalänk

Skillnaden blir ju att processorn inte blir lika varm och den drar mindre ström, och när man surfar krävs ju inte någon rå prestanda precis. Så jag skulle säga att det är en bra inställning. Ser ingen anledning att ha 4,2Ghz när man surfar och sånt så då är det ju bara onödigt att ha den överklockad. Jag tycker absolut att du ska köra vidare med den inställningen.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk

Jag håller med. Är inget fan av 24/7-klocks.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Skrivet av mackannorling:

Skillnaden blir ju att processorn inte blir lika varm och den drar mindre ström, och när man surfar krävs ju inte någon rå prestanda precis. Så jag skulle säga att det är en bra inställning. Ser ingen anledning att ha 4,2Ghz när man surfar och sånt så då är det ju bara onödigt att ha den överklockad. Jag tycker absolut att du ska köra vidare med den inställningen.

Skrivet av Jocose Jake:

Jag håller med. Är inget fan av 24/7-klocks.

Tusen tack!

Permalänk

Men om spelar varje dag kan det vara jobbigt och negativt vad gäller spelkänslan. Har man bara till surf och spelar enstaka gånger per vecka så kan det vara en bra lösning.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Men om spelar varje dag kan det vara jobbigt och negativt vad gäller spelkänslan. Har man bara till surf och spelar enstaka gånger per vecka så kan det vara en bra lösning.

Jag spelar varje dag. Utveckla ditt svar, hur det kan vara negativt?

Permalänk

Du kan uppleva att spelet hackar då processorn skiftar mellan högre och lägre frekvenser. Han man en stabil hastighet så upplever man att spelet flyter på bättre. Jag personligen spelade Arma2 och kunde uppleva en klar skillnad med att han en stabil core hastighet.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Du kan uppleva att spelet hackar då processorn skiftar mellan högre och lägre frekvenser. Han man en stabil hastighet så upplever man att spelet flyter på bättre. Jag personligen spelade Arma2 och kunde uppleva en klar skillnad med att han en stabil core hastighet.

Det var detta jag var rädd för, om processorn skulle få för sig att skifta även om man spelar. Vet inte om den har gjort det eller inte ännu.

Permalänk

Får jag fråga vad du har för komponenter? Vad har du för CPU kylare?
Du ska inte vara rädd för att köra 24/7 med en i5-2500K. Det är den bästa processorn för det ändamålet. 4,2 ghz är helt lugnt och så länge du håller dig under 1.4 volt så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Du kan uppleva att spelet hackar då processorn skiftar mellan högre och lägre frekvenser. Han man en stabil hastighet så upplever man att spelet flyter på bättre. Jag personligen spelade Arma2 och kunde uppleva en klar skillnad med att han en stabil core hastighet.

Aldrig märkt det och kört så sen SB kom, min går aldrig ner i frekvens när ett spel är det aktiva fönstret
Vad har du här? http://fuskbugg.se/file/PmnTLH/nanabatman.jpg

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Får jag fråga vad du har för komponenter? Vad har du för CPU kylare?
Du ska inte vara rädd för att köra 24/7 med en i5-2500K. Det är den bästa processorn för det ändamålet. 4,2 ghz är helt lugnt och så länge du håller dig under 1.4 volt så är det inga problem.

Cooler master 212. Tycker du jag ska köra den på 4.2Ghz hela tiden?

Permalänk
Medlem

Det är en mycket bra kylare, många säger att det är bland den bästa i marknaden vad jag läst om
Jag tycker du ska köra på 4.2 som andra sa för att bli "jämnare" i spelen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Jag personligen tycker det eftersom vi talar om den specifika processorn. Den blir inte lika varm som andra.
Sen är det lite upp till dig men jag hade nog valt att köra med 4.2 Ghz 24/7.

Permalänk
Medlem

4,2GHz kan man köra 24/7 med stockkylaren.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Jag personligen tycker det eftersom vi talar om den specifika processorn. Den blir inte lika varm som andra.
Sen är det lite upp till dig men jag hade nog valt att köra med 4.2 Ghz 24/7.

Vad hette den inställningen som jag ska ta bort för att köra 4.2ghz hela tiden? Har glömt av, var längesedan jag överklockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

4,2GHz kan man köra 24/7 med stockkylaren.

Om man bor i minusgrader ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det är jättedumt att inte ha det på.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Det är jättedumt att inte ha det på.

Okej, hmm nu tycker alla olika här i tråden, jobbigt...

Permalänk
Medlem

Själv håller jag med folket som säger att du ska lämna funktionen på. Sitter själv på en 2500K och har aldrig märkt av något "hackande" vid ändring av multipel. När jag har något spel igång så ligger min kvar på max turbo hela tiden. I mitt fall 4,4 GHz.

Det är ett bra sätt att spara lite på elen om man betalar för den, samt att man kan få en tystare maskin eftersom den inte går lika varmt.

24/7 clock känns som en kvarleva från <2008 enligt mig. Sen finns det självklart undantag. Vid extrem OC så är det inget annat som gäller.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

den lilla extra skillnaden med att ha klocken uppe högt hela tiden gör ingen direkt skillnad ha minsta processortillstånd på 20% så hänger datorn med bra iallafall ^^
spelar utan problem med det så lågt på Tf2 dessutom så drar den ju mindre ström och sliter inte lika mkt att ha lite lägre klock när det inte behövs...
spelet använder det den behöver av processorn.
om du inte behöver ha 30 fps extra i något äldre spel med fåtal trådar men krävande på cpun...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Måste ju vara en myt att det skulle hacka bara för at man kör offset klockning, den ställer ju om sig på ingen tid alls. Det finns nog bara fördelar med att köra offset metoden så man inte eldar för kråkorna när det inte behövs.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Man ska givetvis ha funktionen på. Det är ju bara dumt att köra prollen på full hastighet och med full volt om det inte används.

Den kommer _aldrig_ att hacka när du kör ett spel eller liknande på grund av det. Aldrig någonsin, det är ett icke-problem.

Enda anledningen att köra 24/7 klock är att man är lat och inte orkar överklocka med offset, annars är det enbart nackdelar på alla plan.

Sen menar folk olika med 24/7 clocks - Vissa menar att de har ett överklockningsläge de kör när de benchar etc, och ett annat läge annars.

Typ: 4.9Ghz för att köra 3dMark, och kör på "bara" 4.5Ghz i vanliga fall - Då är 4.5 det man menar med 24/7 klock - Det säger dock inte att man itne skall köra med offset överklockning - För det ska man alltid om det inte är för bökigt för att köra nåt benchmark, då är det ju mycket lättare att bara kräma på volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Delete !!

Du kan ta bort ditt eget inlägg om du går in på redigera och sedan radera inlägg.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grundis10:

Okej, hmm nu tycker alla olika här i tråden, jobbigt...

Anledningar till att köra 24/7 klock:
* Man klockar så högt så att någon enstaka ändring i någon inställning gör så att datorn krashar, genom att låsa allt kan man nå lite högre i vissa fall.
* Det ser häftigt ut när man tar print screen.

Anledningar till att använda speedstep/C1E/strömspar:
* Det blir ingen skillnad i spel då processorn kommer "reagera" mycket snabbare än något annat och höja klockfrekvensen. Detta "inses lätt" om man har ett hum om vad processorn "gör" när den inte gör något.
* Man kan välja att värma upp sitt rum med ett element eller dylikt istället.
* Då processorn inte förbrukar lika mycket effekt kan man stänga av/skruva ner fläktarna i datorn.
* Processorn kommer eventuellt leva längre då man inte kör den på säkerhetsmarginalerna hela tiden.

Hoppas du får lite klarhet i ditt beslut, det har jag och jag använder strömsparsfunktionerna